Customs fra Spiral Ear



Sv: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Sorensiim » 22. jan 2012, 17:24

Sidst jeg tjekkede ville Spiral Ear ikke lave customs med aftagelige kabler. Det var en dealbreaker for mig da jeg ikke har lyst til at undvære dem i flere uger fordi kablet går i stykker.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 22. jan 2012, 17:35

Hvis du kigger i dag, så ser du at tingene ændret sig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Sv: Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Sorensiim » 22. jan 2012, 18:15

Ketil B skrev:Hvis du kigger i dag, så ser du at tingene ændret sig.

Cool :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 22. jan 2012, 18:55

Sorensiim skrev:Sidst jeg tjekkede ville Spiral Ear ikke lave customs med aftagelige kabler. Det var en dealbreaker for mig da jeg ikke har lyst til at undvære dem i flere uger fordi kablet går i stykker.

Er kabler, der går i stykker et reelt problem, forstået på den måde, at man må forvente det sker før eller siden? Jeg tænker ikke specifikt på Spiral Ear (få har vel haft dem længe nok til at kende kvaliteten på kablet), men mere generelt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Sorensiim » 22. jan 2012, 19:29

Ketil B skrev:
Sorensiim skrev:Sidst jeg tjekkede ville Spiral Ear ikke lave customs med aftagelige kabler. Det var en dealbreaker for mig da jeg ikke har lyst til at undvære dem i flere uger fordi kablet går i stykker.

Er kabler, der går i stykker et reelt problem, forstået på den måde, at man må forvente det sker før eller siden? Jeg tænker ikke specifikt på Spiral Ear (få har vel haft dem længe nok til at kende kvaliteten på kablet), men mere generelt.

Hvis du passer godt på dem sker det aldrig, men jeg har tit og ofte hørt om kæledyr eller børn der tygger i dem, man får dem kørt i lynlåsen, de hænger fast i et dørhåndtag, etc - det er generelt den mest udsatte del, både på in-ears og almindelige hovedtelefoner. Når jeg smider så mange penge for et par customs, så skal de være præcis som jeg vil have dem. Det vigtigste er dog lyden, det var derfor jeg endte med at vælge et par Merlins - derudover kunne jeg få aftagelige kabler, flotte farver og lille sølvtrompet. Okay, det med trompeten fandt jeg selv på, men jeg brugte LANG tid (alle ledige stunder i en måneds tid) på at beslutte hvilke customs jeg skulle have. Der er uforholdsmæssigt stort værditab ved videresalg, så jeg ville være så sikker som overhovedet muligt på at jeg valgte rigtigt første gang :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf msp » 22. jan 2012, 20:41

Mine IEM gik i stykker i kabelaflastningen, derfor jeg skal have nye musik10

Hvad med dig Sorensiim, kunne du fixe et iPhone kabel?
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Sorensiim » 22. jan 2012, 20:47

msp skrev:Mine IEM gik i stykker i kabelaflastningen, derfor jeg skal have nye musik10

Hvad med dig Sorensiim, kunne du fixe et iPhone kabel?


Nopes - jeg har reppet ét IEM kabel (Mertodinlo's Klipsch S4i) og det gør jeg ALDRIG igen! Derfor ønsket om udskiftelige kabler: Send $40 til Westone, så får du et nyt (supergodt) kabel retur, bam, færdigt arbejde rulle2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf msp » 22. jan 2012, 21:33

Jeg mener om du kunne lave et til en custom IEM? altsĂĄ fra bunden af :-) du er jo "kabelsnedkeren"
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Sv: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf el_serpiente » 22. jan 2012, 21:57

Sorensiim skrev:Sidst jeg tjekkede ville Spiral Ear ikke lave customs med aftagelige kabler. Det var en dealbreaker for mig da jeg ikke har lyst til at undvære dem i flere uger fordi kablet går i stykker.


Prøv at tjekke igen :)

De er lige begyndt at tilbyde det
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: Sv: Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf MF-DK » 24. jan 2012, 06:20

Sorensiim skrev:
Ketil B skrev:Hvis du kigger i dag, så ser du at tingene ændret sig.

Cool :-)

Enig. Aftagelige kabler er et must.
"Every leader should be judged on his womanness, to put up high girls and not low girls." - Villy Søvndal
MF-DK

Brugeravatar
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 27. jul 2011, 22:31

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Claus-DK » 25. jan 2012, 10:54

Hvorfor ???
Et aftageligt kabel giver bare endnu en samling hvor signaltab vil opstĂĄ.

Jeg har brugt mine ref5 i ca 1000 timer uden problemer sĂĄ ledningen er OK..
Og jeg er IKKE god ved dem....

Det er altid i stikket eller samlinger tingene gĂĄr i stykker og et stik giver jo bĂĄde en lodning og et stik hvor det kan gĂĄ galt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf msp » 27. jan 2012, 21:25

Ketil B skrev:Satte mig ned en halv time og lyttede til Ref3 - frem og tilbage mellem iPhone 4S, iPod Classic alene og iPod+TTVJ Slim. Lydstyrkemæssigt kan iPhone drive Ref3 til øredøvende højder, og du bør næsten overveje at sænke loftet, for at undgå høreskade. Lydkvalitetsmæssigt synes jeg iPod alene var en anelse bedre end iPhone, og iPod+TTVJ Slim var noget bedre end iPod alene. Det den eksterne forstærker tilføjer, er en større dybde og livagtighed i toner og stemmer, helt som indenfor almindelig hifi - jo bedre forstærker, jo bedre kontrol, jo bedre lyd. Der findes en equalizer-App til iPhone (EQu), som muligvis kan løfte lyden, på grund af meget nøjagtige indstillingsmuligheder. Værd at overveje, siden du har tænkt dig kun at benytte iPhone.


Hej Ketil

Kan du fortælle lidt mere om hvordan de lyder, evt. Hvilken anden hovdetelefon man kan sammenligne dem med?

Skal have taget aftryk onsdag, sĂĄ der er ca 3 mĂĄneder til jeg har dem...

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 27. jan 2012, 22:21

Ventetiden for Ref3 er under en måned, var i hvert fald i mit tilfælde (og også i aparthias, tror jeg). Mener kun det er Ref5, der har den lange ventetid du nævner.

Jeg skal prøve at skrive lidt om lyden senere i aften (er midt i noget andet lige nu).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 28. jan 2012, 00:00

@msp, som lovet er her et par ord om Ref3. Flere andre har her på siden kommenteret Ref3 også, så sikkert klogt at læse mine kommentarer i den større sammenhæng. Har for så vidt prøvet forskelligt head-fi grej (se under), men har som oftest blot konstateret om det siger mig noget, eller ikke. Er ikke specielt skoleret i lyd-terminologi, så betragt nedenstående mere som glimt, der måske i et begrænset omfang kan kaste lys over, hvordan Ref3 lyder. Håber du kan bruge det til noget.


Mit erfaringsgrundlag

IN-EARS: Bose Tri-Port, Etymotic ER6i/HF5/ER4ps, Westone 4
ON-EARS: Denon ADH1000, Grado 60/80/325/RS1, HiFiMan HE4, Sennheiser HD650, Audio-Technica ATH-W5000
HEAD-AMPS: Naim Headline, Meyer 2Stepdance, ALO RX2, TTVJ Slim


Forskellige Ref3-lytteindtryk

Første lytteindtryk af Ref3 var med universal-udgaven og iPod/2Stepdance. Sammenligningsgrundlaget var da ER4P. Ref3+2Stepdance var fænomenal, syntes både jeg og en arbejdskollega. Lyden var kraftfuld, åben og engagerende. Jeg fortryder faktisk, at jeg solgte 2Stepdance, mens jeg ventede på Ref3.

Jeg fik aldrig hørt Ref3 med ALO RX2, men Claus har kommenteret kombinationen et sted på siden. Mens jeg ventede på Ref3 brugte jeg Westone 4 med iPod/CLAS/RX2. Westone 4 har en behageligt balanceret, og meget sympatisk lyd. Nævner dette fordi Ref3 på en måde ligner lidt, men hvor W4 stort set forbliver uforandret uanset kilde og forstærker, så opfører Ref3 sig anderledes.

Alene fra iPod/iPhone, men i et vist omfang også fra iPod/TTVJ Slim, synes jeg lyden er en anelse undertrykt (i mangel af bedre ord). Dette må dog ses i rette sammenhæng (dvs øvrige beskrivelser i indlægget). Lyttede f.eks. i dag til ER4P et stykke tid, efterfuldt af Ref3 (begge via iPod/TTVJ Slim). Ref3 kan så meget mere end ER4 (sorry librarian ;-) ) Den tager klarheden fra ER4, tilføjer balancen fra Westone 4, og skaber sit eget fulde udtryk.

For sjov skyld koblede jeg forleden Ref3 til min stationære Naim Headline, og sammenlignede med ATH-W5000 (kilden var en meget god cd-afspiller). Tror næsten jeg foretrækker Ref3 :-) Lyden fik en ny fylde og klang, som jeg ikke genkender fra iPod/TTVJ Slim, og heller ikke fra 2Stepdance. Scenen blev både større og mere intim.

Skulle jeg have bestilt i dag, så ville jeg have valgt fra øverste hylde, dvs Ref5. Ikke fordi Ref3 er middelmådig på nogen måde (jeg lever fint med den), men fordi jeg tror, at det må være muligt at få endnu mere realistisk lyd på CIEM-niveau, og det er egentlig hvad jeg i udgangspunktet var/er efter. Jeg kommer fra hifi-siden af lydjagten, hvilket gør at jeg uvilkårligt sammenligner head-fi (Ref3 her) med lyden fra anlægget i stuen. LIdt unfair sammenligning pga de forskellige præmisser (og prisniveauer), men jeg har endnu tilgode at høre en IEM, CIEM eller hovedtelefon, som kommer i nærheden af lyden fra anlægget, desværre. Dette gælder også Ref3, men hvem ved, måske kunne Ref5 have ændret på denne opfattelse.


Tilføjelse

Havde før min bestilling en dialog med Grzegorz om hvilken lyd jeg kunne lide, og hvilken SE-model som ville kunne matche. Vedlegger del af mit indledende spørgsmål og hans indledende svar herunder (begge refererer til Ref3/4/5). Som det ses, så er visse af mine indtryk herover ikke så langt fra hans opfattelse af hvad man kan forvente.


Ketil:

One word in your SE5-description on your website caught my attention, that is the word PRaT. As a Naim-owner (british audio-manufactorer), I have come to appreciate greatly this element in sound reproduction, and would really love to have it present in my In-ears as well. I don't know if your are familar with the current Naim-sound? Whilst earlier it was perhaps very PRaT-orientated, it is today, I suppose, more hifi-ish, whilst still retaining a strong element of PRaT. Now, the reason for me elaborating a bit on this PRaT-thing, is to ask you, if you think, that one or more of your top-models would be able to give me that Naim-feel?

I should perhaps as well let you know, that I listen mainly to classical music, and often to historical recordings (1940 and onwards). When I listen, it is mostly for timbre, coherence, and the above mentioned PRaT. I guess you could say, that I am looking for the soul, or the spirit, in the music, rather than technique or perfection. Thus, detail, resolution and soundstage, in the hifi-sense of the words, is of less importance to me. I want to get in close with the music, not observe from a distance.



Grzegorz:

Personally, I am not familiar with the specific sound signature of Naim. In my, and others, opinion most SE monitors do have that element of PRaT incorporated (well, maybe apart from 3-way Pro, which have a different sound signature). I'd say that SE monitors have that analogue texture and feel, which is mainly derived from a specific rendering of low notes and presentation of mid-frequencies most of all in this case. In one word, I'd describe the monitors in question as being very musical and at the same time analytical. I have always wanted to retain best from both worlds when constructing monitors. I am a musician myself.

I see. Personally, I don't listen to classical music that much. It's mainly electronic, rock, prog/alternative-rock, industrial, etc, etc. As far as historical recordings, the monitors will also accentuate the "imperfections" of those, of course, so that should be taken into consideration as well.

I have designed the SE monitors so that they can also be used and take a greater advantage of stationary equipment. There are some people who listen to classical music as well and they have reported some good synergies between the SE monitors and e.g. lamp amplifiers. Maybe that could help as well.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Claus-DK » 28. jan 2012, 00:17

Udfra hvad jeg husker om Ref 3, har de lige netop en profil der egner sig til rock pop og ikke klassisk, ref5 er mere neutral i lyden end 3eren, som er lidt mørk og deraf kan virke en smule indelukkede..

Jeg synes de er i stand til at "forsvinde" og har mange gange vendt mig om efter et eller andet i en optagelse som ikke burde være der, primært lydbøger skal det så siges, har disse spøjse effekter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf msp » 28. jan 2012, 01:07

Mange tak Ketil og Claus.

Det er jo meget positivt. Jeg har selv gået med tanken om købe 5'eren, nu når man er i gang. Kunne dog være bange for at den bliver for analytisk.

Vil helst nyde musikken og ikke lytte efter detaljerne!

Må få taget en beslutning inden for de næste par dage.

Ps. Du skriver vældig godt Dansk Ketil :-)

Hilsen Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 28. jan 2012, 01:46

40 år i Danmark, før jeg emigrerede, har sat sit præg ;-) Som sagt, jeg ville i dag have valgt Ref5. Jeg tror ikke den bliver for analytisk. Udfra hvad jeg har læst (Grzegorz, Claus, AverageJoe, mfl), så tror jeg tværtimod, at den blot gør musikken endnu mere virkelig. At noget er ufarvet/neutralt, betyder ikke det er analytisk. Min økonomiske grænse gik ved Ref3 (og gør det nok stadig), deraf valget for mit vedkommende. Kunne dog stadig godt tænke mig at have hørt Ref5.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Sorensiim » 28. jan 2012, 11:43

Jeg havde også en masse spekulationer frem og tilbage og besluttede mig til sidst for at give pokker i budgettet og købe de customs der havde præcis den lyd jeg ville have. Når man alligevel er i gang, så hellere vente en måned eller to mere og så få den perfekte lyd, frem for at spekulere på "hvad nu hvis..." Jeg endte med Unique Melody Merlin som skulle ankomme indenfor de næste par uger. Inden da havde jeg læste side op og side ned med alverdens reviews og ikke mindst savlet på en masse websites, herunder Spiral Ears.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Customs fra Spiral Ear

Indlægaf Burning777 » 28. jan 2012, 11:46

Hej Ketil. Jeg overvejede en overgang at slå til og købe dine Westone 4 da de var til salg. Kan du sige noget om hvor gode Westone 4 er rent teknisk i forhold til Customs?

Du skriver at W4 ikke skalerer ligeså meget som Ref3. Er det et tegn på at de er "livløse" i lyden og meget analytiske som ER-4 eller har de mere klang?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Customs fra Spiral Ear

Indlægaf kvik » 28. jan 2012, 13:49

@ Burning: Siden det er en Spiral Ears tråd, så vil jeg prøve at svare dig i denne sammenhæng. Efter at have prøvet W4 med iPod, iPod/RX, iPod/CLAS/RX og Naim Headline, så er det mit indtryk at W4 stort set ikke skalerer i det hele taget. Her opfører Ref3 sig som nævnt tidligere helt anderledes. Når du siger 'livløs', så tænker jeg kedelig, men sådan oplevede jeg ikke W4. Helstøpt er nok nærmere min karakteristik af dem. Hvor jeg opfatter ER4 som meget klar og lidt tynd i lyden (måske det du kalder analytisk), så opfattede jeg W4 som mere rund og fuld i lyden (velafstemt). Jeg er usikker på om dette som sådan har noget med selve klangen at gøre. Måske er det i virkeligheden resultatet af de forskellige konstruktionsmåder. Ref3 har som tidligere nævnt begge egenskaber (klar og fuld), og samtidig større klangdybde. Jeg opfatter Ref3 som værende W4 ganske overlegen på alle områder, med den øgede klangdybde som største umiddelbare fordel. Når det er sagt, så var jeg meget glad for W4. Den havde en rigtig sympatisk lyd, ganske forskellig fra ER4, men helt på højde, på sin egen måde. Ved ikke om dette kan bruges, ellers har librarian jo også kommenteret W4 flere steder på siden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 33 gæster