USB stick til ubuntu



USB stick til ubuntu

Indlægaf Claus-DK » 27. sep 2023, 20:23

Jeg vil have lagt Ubuntu på en lidt ældre PC.
Jeg følger vejledningen på Ubuntus hjemme side, men resultatet bliver en død USBstick, jeg har nu ødelagt 2 USBsticks og er ved at være lidt træt af det..

Så er der en eller anden der sidder inde med viden om dels hvordan jeg reparere de sticks, min PC registrere den fint når jeg sætter den i, men jeg har ingen adgang til den, jeg kan ikke formatere den hverken via windows eller commandpromt..

Og sĂĄ naturligvis hvordan fĂĄr jeg det her til at virke ??

Jeg har gjort det en gang for en del ĂĄr siden uden nogle problemer af nogen art..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: USB stick til ubuntu

Indlægaf Mataugust » 28. sep 2023, 11:53

Jeg har været der, endte med at bruge diskpart i cmd

Jeg forsøgte at køre linux fra et usb3 stick, men det blev aldrig godt, og bagefter havde jeg samme problem som dig.
Det kunne ikke fikses i diskmanegement, eller direkte fra windows.

https://www.windowscentral.com/how-clea ... windows-10
Senest rettet af Mataugust 28. sep 2023, 12:34, rettet i alt 1 gang.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: USB stick til ubuntu

Indlægaf truebuie| » 28. sep 2023, 12:04

Ville nok lure i Disk Management. Hvis USB drevet ikke er der, sĂĄ der som regel noget galt.
Vælg drevet derinde og formater det - Hvis det vel og mærke er der.

Rufus plejer at virke fint til Ubuntu installationer, men har nok hørt om andre som har problemer. Du kan evt. prøve balenaEtcher hvis Rufus gir' problemer.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: USB stick til ubuntu

Indlægaf Claus-DK » 28. sep 2023, 14:46

Jeg fangede Kolind på chatten i går og fik stor hjælp, jeg skulle ud i kommando linjen og så bruge diskpart, og det fiksede USBnøglerne, så de virker som de skal, det viste sig at det var noget mappebeskyttelse i windowsikkerhed der moslede mine USBnøgler, da jeg slog det fra fløj det lige igennem med at flashe til nøglen.
Så langt så godt, kørte lidt fra nøglen og satte det til at installere, men så frøs lortet fast og gik i stå, og jeg fandt også ud af at, den gamle laptop slet ikke kunne køre uden strømmen var tilsluttet, så slet ikke brugbar for knægten som den var tænkt til..

I det mindste lærte jeg at ordne en USB nøgle.
Kommando linje, skriv diskpart, så list disk, så select det nummer nøglen har, dernæst clean, så create partition primary, så format FS=fat32 quick, så active og til sidst assign og den virker igen
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron