Audio GD SA1.32 DAC - Lytteindtryk fra touren

Audio GD SA1.32 DAC - Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Mataugust » 6. apr 2013, 16:29

Jeg har været lidt sløv til at få lyttet grundigt på denne dac, især fordi jeg ventede lidt på en afklaring mht. nfb6, der ikke spillede som den skulle. Det er self. bare en dårlig undskyldning for at skubbe det hele lidt foran mig, men nu er tiden kommet...
Jeg vil starte med at konkludere, at jeg står ikke forrest i køen af købere til denne dac. Jeg har ikke været i stand til at lave en direkte sammenligning med min Dacmagic Plus, men der har ikke været nogen wow effekt, der bare løftede musikken op på et højere plan. Så mit direkte sammenligningsgrundlag er mest baseret på min Sony SCD-XE800 1500 kroners cd afspiller, som jeg har koblet optisk til GD'en.
Jeg ved så ikke om afspilleren er usædvanlig god for prisen, men heller ikke her kom der nogen wow, heller ikke ved en direkte sammenligning (ab). Jeg kan da godt høre at gd'en lyder bedre, mere dynamik, bedre separation og flere detaljer, men forskellen er ikke overvældene, og ikke umiddelbart større end det jeg oplevede ved samme sammenligning mellem sony og dacmagic.
Det skal så siges at noget af gd'ens styrke vist nok er rumgengivelsen, og det er ikke lige spidskompetencen i Signature pro - og i øvrigt heller ikke noget jeg går meget op i.
Jeg ved ikke om mine forventninger var helt ude i skoven, men jeg havde regnet med en større forbedring i lyden, men jeg må konstatere at skal jeg ud og bruge de penge, så bliver det til en forstærker, ikke en dac.
Når jeg så, oven i det, lægger den fysiske udformning af SA.1.32, den er stor og passe ikke rigtig fysisk ind i de rammer jeg har, så bliver resultatet at jeg siger tak for lån og sender den videre uden længsel.
Stor tak til Claus for at lade mig have den så længe uden at skubbe på.
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Re: Audio GD SA1.32 DAC - Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Burning777 » 16. apr 2013, 09:47

Jeg fik denne lækre DAC med hjem fra vores meet i weekenden og jeg fik den installeret samme aften.

Jeg startede med at gøre som Mataugust har gjort nemlig at bruge den som DAC ud fra min NAD CD afspiller. Her bruger jeg normalt altid min efterhånden lidt gamle LiTe NOS DAC med 8 x TDA1543. Den koster ca 1000 kr men har kun Optisk og COAX indgang. Det vil sige ingen USB. Jeg har kun min ODAC som kan klare USB lige nu.

Jeg kan sige at når den bruges med digitalt signal via COAX fra min NAD CD afspiller har jeg meget svært - ligesom Mataugust - ved at høre nogen forskel mellem Audio-GD DAC'en og mine LiTe DAC. De lyder meget ens men Audio-GD'en har en anelse mere styr på de høje frekvenser når musikken virkelig kræver meget f.eks. med det fulde symfoniorkester. I bassen og mellemtonerne synes jeg det lyder meget ens. Det giver mig i hvert fald et indtryk af at Audio-GD'en spiller fuldstændigt ligeså lyttevenligt og "analogt" som en NOS DAC. Der er slet ikke noget digitalt eller skarpt over dens lyd og den giver en virkelig rolig og kontrolleret afspilning. Men det er altså ikke her den har sine største styrker. Det fandt jeg først ud af da jeg forbandt den til min MacBook via USB....

Her trak den virkelig fra. I forhold til CD-afspiller-->COAX-->DAC(LiTE / Audio-GD) var MacBook Air-->USB-->Audio-GD SÅ MEGET bedre. Hold da op det lyder virkeligt fedt og roligt. Selv ved bare almindelige lossless filer rippet fra CD skiver slår denne DAC i hvert fald min NAD CD afspiller ret kraftigt. Når man så smider en high rez fil fra HDTracks efter den så er det som om man får helt nye hovedtelefoner. Jeg bruger som forstærker min Meier Concerto og T5p som hovedtelefoner og jeg er ret glad for at finde ud af at resten af kæden kan spille så godt. Pludselig kan jeg konstatere at T5p virkelig kan følge med og skalere op når der kræves opløsning og et stort rum. Især soundstagen åbner sig op på en meget flot og realistisk måde via USB og highrez filer.

Jeg har siddet og lyttet hele Head-fi's "open your ears" fra HDTracks igennem og denne DAC gør lige nøjagtigt det som ODAC'en ikke formår nemlig at give LIV til musikken. ODAC afspiller bare filerne ret klinisk men også med mørk baggrund men det er som om ODAC'ens mørke baggrund føles digital og lidt skarp mens Audio-GD'en mørke baggrund er meget mere fløjlsblød. Hmmm....

Nu er jeg vant til Mac og her er det rart at man blot kan sætte stikket i og så kører det. Med Bitperfect lyder det virkelig lækkert. Uheldigvis har min kone spildt kaffe i sin gamle MacBook og da hun er ved at skrive opgaver i hendes uddannelse låner hun min MacBook air. Jeg er tvunget til at bruge arbejdets gamle Thinkpad hakkebræt og jeg har kæmpet med at installere de drivere der skal til for at få hul igennem til DAC'en. Jeg har installeret Foobar2000, USB drivere osv men der VIL bare ikke komme hul igennem til Audio-GD'en via USB. Det må jeg lige arbejde med lidt mere når jeg får tid.

En ting er i hvert flad sikkert - dette er en hamrende god USB DAC. Det er ogsĂĄ vildt godt at man kan have 2 optiske, 2 COAX, USB forundet pĂĄ samme tid. Jeg har dog kun brug for at forbinde en eller to kilder det meste af tiden.

En anden ting jeg ærger mig lidt over at jeg ikke kan få testet er at Audio-GD'en er fuldt balanceret ser det ud til på hjemmesiden? Jeg har desværre kun en almindelig forstærker og ikke en fuldt balanceret så jeg kan gå balanceret hele vejen. Det er helt sikkert her Audio-GD'en VIRKELIGE styrke ligger. Så jeg håber at nogle på touren har en fuldt balanceret forstærker så den kan få lov til at folde sig helt ud.

Jeg bruger lige et par ekstra dage til at lytte noget mere til denne lækre sag inden den kommer videre. Godt nok koster den lidt mere end mit budget kan klare lige nu men den helt sikkert vil være på sigtekornet i en single ended udgave næste gang jeg skal ud og investere i en full size DAC. Jeg kan kun forestille mig at koblet sammen med et balanceret STAX setup eller lignende så har man en fremragende kilde.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Burning777 » 16. apr 2013, 11:25

Psymon gav mig et hint til at downloade en anden USB driver. Det virkede umiddelbart bedre og jeg kunne nu gennemføre installationen af USB driveren. Den kommer nu også frem inde i Foobar2000 - men når jeg vælger den kommer der endnu en fejl:
Vedhæftede filer
ASIO.jpg
ASIO.jpg (63.92 KiB) Vist 12428 gange
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2013, 11:39

Jeg er ret sikker pĂĄ det er foobar der giver problemerne..

http://www.audio-gd.com/Audio-gdUSB32forwindows384.rar

her er windowsdriveren til den.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2013, 11:49

SA 1.32 er ikke balanceret, vil jeg lige tilføje..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Sv: Audio GD SA1.32 DAC - Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Mataugust » 16. apr 2013, 12:06

Burning777 skrev:Psymon gav mig et hint til at downloade en anden USB driver. Det virkede umiddelbart bedre og jeg kunne nu gennemføre installationen af USB driveren. Den kommer nu også frem inde i Foobar2000 - men når jeg vælger den kommer der endnu en fejl:

Får du tilbudt asio når du skal vælge output?

Sendt fra min Galaxy Nexus
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Mataugust

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 16. apr 2013, 12:17

Claus-DK skrev:SA 1.32 er ikke balanceret, vil jeg lige tilføje..

Hmm... ok. På deres hjemmeside figurerer den under "Full Balanced DACs" eller tager jeg helt fejl. Der er godtnok ikke XLR stik bagpå men kan den være indrettet således inden i uden at XLR-stikkene er monteret?

Jeg kan vælge ASIO og Audio-GD inde i Fobar2000 men jeg kan ikke få den til at initialisere enheden. Jeg har genstartet både DAC og PC men der vil ikke komme hul igennem til driverne.
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 16. apr 2013, 12:18

åhhh - det er ikke NFB-1.32 men SA1.32 vi har med at gøre....
Senest rettet af Burning777 16. apr 2013, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 16. apr 2013, 12:19

Jeg synes lige der skal nogle billeder pĂĄ - fra producentens hjemmeside:

Billede

Billede

Billede

Billede
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf Psymon » 16. apr 2013, 12:57

Burning, prøv at bruge windows direct eller WASAPI, mener at Audio-GD og ASIO ikke er verdens bedste venner.
Psymon

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Sleazy » 23. maj 2013, 18:47

Så vil jeg da også lige byde ind med det, jeg fik krattet ned i forbindelse med Audio-GD SA1.32 DAC'ens besøg.

Jeg havde ingen problemer med at få skidtet til at fungere med MBP'en og BitPerfect forbundet med USB. Jeg benyttede henholdsvis Apex Glacier og Heir Audio Rendition 1 som forstærkere til mine Heir Audio 6.A og 1964-V3 CIEMs. Jeg har ikke tidligere haft fornøjelsen af, at have så fornem en DAC stående derhjemme, så det er svært at sammenligne med lignende produkter for mit vedkommende.

Jeg var dog hurtigt imponeret over hvor livlig og detaljeret 1.32'eren er. Jeg brugte for nylig noget tid med en O-DAC, der på trods af at være rigtig god til prisen ikke formåede at bringe samme liv og varme til musikken. Væk var den lidt kolde og kliniske tilgang (som bestemt også kan have sin charme) og i stedet blev ørerne her mødt af en en blød, autentisk og detaljeret lyd. Det var lidt af en øjenåbner for mig, hvor meget en DAC kan have at sige selv med FLAC i CD-kvalitet. Jeg har egentlig længe antaget, at det primært var forstærkeren, der skulle stå for at sparke liv i de høretelefoner, man nu engang bruger. Men jeg må da indrømme, at det først nu for alvor er gået op for mig, hvad mine Heir 6.A CIEMs er i stand til at levere af lyd.

Min søgen har længe gået på et portabelt DAC/AMP setup, nu hvor jeg primært gør i IEMs, men jeg kan da godt se, at det måske er på tide at få investeret i en god DAC til skrivebordet, hvor jeg jo alligevel oftest lytter til musik. Jeg skal ikke kunne sige, om 1.32 er bedre end så meget andet i dens prisklasse, men det er i hvert fald en imponerende, omend knap så køn, boks at have stående. Bevares, den er ikke 4-5 gange bedre end en O-DAC, som koster en 4/5-del af prisen, men den er i hvert fald i en helt anden klasse og lyden er ekstremt behagelig og musikalsk.

Jeg vil sige mange tak til Claus, for at give os muligheden for at lytte til så fornem en DAC. Det har været en rigtig hyggelig oplevelse at gennemlytte alle mine yndlingsnumre på ny og jeg har - desværre - fået blod på tanden og erkendt, at jeg nok skal have anskaffet mig en god DAC..
Sleazy

Geografisk sted: Aarhus C

Indlægaf Burning777 » 24. maj 2013, 08:36

Jeg er helt enig i det du skriver. Især ODAC bliver udstillet som det kedeligste man kan lytte til af DAC's når man sammenligner med SA1.32 - jeg har selv ODAC og bruger den meget men når man lytter til musik på SA1.32 så er der pludselig liv i musikken. Jeg tror virkelig man skal lede længe efter en kilde på niveau med SA1.32 og det er nok den DAC der har imponeret mig mest af de få jeg her lyttet til gennem tiden. Den er også noget bedre end Meiers StageDac, som er den dyreste DAC jeg har haft.
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf davidsh » 24. maj 2013, 09:04

Uhh, jeg glæder mig til at sammenligne med DAC 05...
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar

Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Indlægaf Lumax » 5. jun 2013, 21:41

Så har SA1.32'eren også være mit hjem forbi, og SA1.32 er en virkelig gedigen DAC som præsentere musikken på en meget blød og dynamist facon, uden at midste detaljerne og dybten af musikken. Lyden vil jeg karakterisere med disse ord: Detaljeret - Dynamisk - Blød / rolig / behagelig

Jeg valgte at teste den gennem mit "store" anlæg, på højtalere istedet for hovedbøffer (sorry men det havde jeg lige lyst til). Jeg kørete noget A/B test mod min for stærkers inbyggede dac i bypass mode så min forstærkers Audyssey halløj ikke havde indflydelse. Min forstærkers Burr Brown dac er ok, men ikke noget man vil råbe højt om, den rendere musikken ret neutral tenderende til kedelig. SA1.32 derimod gav musikken det ekstra liv og dynamik som løftede det fra at være en "ok" oplevelse til at være en dejlig og fordybende oplevelse.
Efter at havde lyttet et godt stykke tid og skiftet en helvedes masse gange, gik jeg over til at køre min forstærkers dac med Audyssey og rum korrektion slået til, og SA1.32 stadig på Pure Direct. Disse digitale snyde tricks (som jeg normalt har slået til) gjorde at min forstærkers dac gik et par takker op og kom tættere på SA1.32'eren. Må dog erkende at SA1.32'eren stadig var en smule bedre i sidste ende, og det skulle den jo også helst være... Med Audyssey og run korrektion slået til blev musikken fra forstærkerens dac mere dynamisk og havde bedre fylde, men bunden bliver lidt mudret, og detaljegraden falder en smule.
Det skal siges her for evt nye folk inden for HiFi at det jo ikke er dag og nat forskelle jeg snakker om her, den virkelige forskel ligger i summen af optimeringer / synergien <--- GLHF i at finde den rulle2 .

Hvis jeg stadig havde en ren stereo forstærker var dette en dac som jeg kraftigt ville overveje, og hvis man mener at ens hovedbøffer kunne bruge noget mere liv er dette helt sikker også en dac man skulle kigge efter.

Igen tak til Claus for at sende sĂĄ fint udstyr pĂĄ lĂĄne tur, you are the best.
Over and out - HC
Head-fi: ATH W5000 - Brainwavz R1 - B&O Earphones - NFB 5.32
Stort HiFi: Denon 4308 - Dali Fazon LCR x5 - Dali Fazon Sub 2
Lumax

Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Claus-DK » 6. jun 2013, 00:10

Lumax skrev:Jeg valgte at teste den gennem mit "store" anlæg, på højtalere istedet for hovedbøffer

Slemme slemme HC ruller1 ruller1 rulle2 rulle2

Kan man slå det der rumkorrektur til når du benytter SA 1.32 ?? det kunne være en spændende sammenligning..

Tak for jeres flotte ord, jeg var også selv ret imponeret ved det korte lyt jeg havde til den til træffet i Århus..
Glæder mig voldsomt til at høre den sammen med mine 007ere, for jeg har fundet ud af at det ikke er på grund af dem mit ansigt har lignet en Pizza de sidste par måneder, nu ligger mistanken på min barbermaskine, så nu skal jeg til at dyrke "Don Johnson" looket i et par uger og se hvad der sker...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Mataugust » 6. jun 2013, 14:38

SĂĄ var det da godt du ikke fik solgt dem med det samme :grin:
Mataugust

Brugeravatar

Indlægaf Lumax » 6. jun 2013, 22:47

Claus-DK skrev:
Kan man slå det der rumkorrektur til når du benytter SA 1.32 ?? det kunne være en spændende sammenligning..

Jo prøvede også at slå det til med SA 1.32, men den ekstra "dynamik" som det tilføjer var for meget. Bassen blev for fremtrædende og den mudrede lyden lidt. Det ville muligvis blive bedre hvis jeg lavede en re-kalibrering, men det giver på sin vis ikke mening at slå det til når men har en ekstern dac på da forstærkeren re-digitallisere signalet...
Head-fi: ATH W5000 - Brainwavz R1 - B&O Earphones - NFB 5.32
Stort HiFi: Denon 4308 - Dali Fazon LCR x5 - Dali Fazon Sub 2
Lumax

Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf hks777 » 11. jun 2013, 19:41

kunne i installere windows driveren, sĂĄ man kan bruge usb?
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar

Geografisk sted: 20 km fra kolding

Indlægaf Claus-DK » 12. jun 2013, 00:13

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf hks777 » 25. jun 2013, 19:45

indtryk:
den er Stor, for stor til at kunne passe i mit setup pĂĄ mit skrivebord
jeg savner at der var en manual med, så man ikke skal på deres hjemmeside for at finde ud hvordan den virker(lille ting, men det ville være rart)
jeg fik den aldrig til at virke i windows hvis jeg brugte usb(jeg prøvede at installere driverne fra dropbox, men det virkede ikke) . på min mac virkede usb fint.

lyden:
den lyder udmærket. lyden er varm. lyden minder meget om min colorfly c4. jeg kunne faktisk ikke høre forskel på dem :oops: jeg synes at min colorfly lyder rigtig godt, så det er ikke kritik af sa1.32 overhovedet.

jeg kan godt anbefale den, hvis man har god plads, og bruger en mac.

det var lige de indtryk jeg har, jeg beklager at jeg ikke er bedre til at høre forskel, og til at forklare hvad jeg hører.

tak til Claus, for at jeg mĂĄ lĂĄne den rulle2
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar

Geografisk sted: 20 km fra kolding

Næste

Tilbage til Lydkilder