Whisky- og Rom-fi



Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 11. mar 2015, 20:19

Var til romsmagning i går, hvor vi smagte disse 8 flasker:

Billede

Spændende at opleve, hvor stor forskel der kan være på rom. Min personlige favorit var Dos Maderas 5+5 og Abuelo'en, men Pusser's Navy Rum var faktisk også rigtigt god (måske fordi den mindede lidt om whisky ;-) )
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 13. mar 2015, 00:30

Lige nu snupper jeg en tår Bunnahabhain 12 års. Fremragende, anderledes og måske endda lidt overset, Islay whisky. Absolut ikke den typiske røg-bombe, som man ellers ofte forbinder Islay med. En mere 'mellow' dram, med en god blanding af salt, lakrids og sødme - og et lille snert af røg. En af mine favoritter! :P

Billede
Senest rettet af wildstyle 11. maj 2015, 16:33, rettet i alt 1 gang.
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Kolind » 13. mar 2015, 15:13

Billede
Highland park whiskysmagning i går.
Dark origins er fantastisk. 25 års også rigtigt fin, men i mine øjne alt for dyr. Freya er lys og fin og kraftfuld, men det var ikke rigtigt noget som jeg er i nærheden at tænke på at give 2k+ for.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 13. mar 2015, 16:47

Ser godt ud
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 14. mar 2015, 01:22

Ja, det ser bestemt ikke tosset ud. Hvor var du til Highland Park-smagning henne?
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 14. mar 2015, 01:24

Se hvad der lå og ventede på mig da vi ankom hos svigermor i England

Billede
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 14. mar 2015, 01:31

nc8000 skrev:Se hvad der lå og ventede på mig da vi ankom hos svigermor i England


Det ser spændende ud. Er Chapter 14 en Signatory aftapning? Flasken kunne godt ligne deres... :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 14. mar 2015, 01:42

Jeg ved ikke hvad Signatory er ?
Det er The English Whisky Company, det eneste engelske whiskydestilleri der laver den og Chapter 14 er Jim Murrays European whisky of the year 2015
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 14. mar 2015, 02:32

Signatory er en uafhængig aftapper. Deres nyere aftapninger bliver tappet i flasker som minder lidt om den på dit billede, så jeg troede det måske var en af deres aftapninger.

Som f.eks. denne:
https://www.thegreenwellystop.co.uk/whi ... hisky2.jpg
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 14. mar 2015, 11:02

Ja de får nok flasker samme sted fra, de ligner godt nok hinanden ret meget
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Kolind » 14. mar 2015, 15:13

wildstyle skrev:Ja, det ser bestemt ikke tosset ud. Hvor var du til Highland Park-smagning henne?


Det var i Odsherred whiskylaug i Asnæs - De afholder 4 årlige smagninger såvidt jeg kunne forstå - Jeg var med som gæst.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 14. mar 2015, 21:03

nc8000 skrev:Ja de får nok flasker samme sted fra, de ligner godt nok hinanden ret meget


Ja, det gør de nemlig. :P

Kolind skrev:Det var i Odsherred whiskylaug i Asnæs - De afholder 4 årlige smagninger såvidt jeg kunne forstå - Jeg var med som gæst.


Spændende! Jeg kender desværre ikke så meget til Highland Park, har endnu kun prøvet deres 12 års. Deres 18 og 21 års får generelt god omtale. Prøvede du nogle af dem? Og hvor gammel er 'Dark Origins'? Eller er det en NAS (no age statement) whisky?
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 14. mar 2015, 21:05

Som 'after dinner'-dram står den på Balblair 02 i aften.

Billede
Senest rettet af wildstyle 11. maj 2015, 16:34, rettet i alt 1 gang.
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Kolind » 14. mar 2015, 21:55

wildstyle skrev:
Kolind skrev:Det var i Odsherred whiskylaug i Asnæs - De afholder 4 årlige smagninger såvidt jeg kunne forstå - Jeg var med som gæst.


Spændende! Jeg kender desværre ikke så meget til Highland Park, har endnu kun prøvet deres 12 års. Deres 18 og 21 års får generelt god omtale. Prøvede du nogle af dem? Og hvor gammel er 'Dark Origins'? Eller er det en NAS (no age statement) whisky?


De er jo gået meget over til at lave NAS i det hele taget. Jeg syntes at deres produktlinje er komplet uigennemskuelig i det hele taget.
Dark origins er også en NAS, men jeg mindes at han sagde at den var lavet af whisky der er mellem 8 og 13 år. Men der er masser af mørk lækker smag i den. Martin - deres master brand ambassador var en super cool gut, fortalte en masse om deres tilgang til modningen og forbedring af tønder og udvælgelse af fade som gjorde at de ikke havde brug for nær så høj alder for at få det resultat de ville. Samtidigt med at de i den periode vi er i nu, har lidt af et underskud af fade i den rette alder til at lave f.eks 18 års. Så de kommende år får vi nok kun mere NAS at se dérfra. Men umiddelbart syntes jeg nu ikke at det er et problem udover det faktum at det er komplet uigennemskueligt at vide hvad der er 'godt' og hvad der ikke er. Smagen syntes jeg var rigtigt fin i deres NAS, men hvordan skal jeg vide når jeg står i lufthavnen om Einar eller Sigurd er the shit. Det eneste der er at sammenligne på, er prisen på dem og indpakningen. Så er det lidt lettere at forholde sig til alder fremfor nordiske legender og guder.

21 års'en var rigtigt fin, men skilte sig ikke væsentligt ud syntes jeg. Forskellen sammenlignet med 25 års'en var ikke væsentlig, og når prisen er det halve, er det vel et hit! Tag dog ikke mit ord på forskellen imellem 21 og 25 så bogstaveligt - Det var nogle af de sidste vi fik, og de smagte godt, men jeg syntes at mine smagsløg var lidt grillede på det tidspunkt. De fleste til smagningen som jeg talte med var vilde med 21 års og dark origins.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 15. mar 2015, 21:51

Kolind skrev:De er jo gået meget over til at lave NAS i det hele taget. Jeg syntes at deres produktlinje er komplet uigennemskuelig i det hele taget.
Dark origins er også en NAS, men jeg mindes at han sagde at den var lavet af whisky der er mellem 8 og 13 år. Men der er masser af mørk lækker smag i den. Martin - deres master brand ambassador var en super cool gut, fortalte en masse om deres tilgang til modningen og forbedring af tønder og udvælgelse af fade som gjorde at de ikke havde brug for nær så høj alder for at få det resultat de ville. Samtidigt med at de i den periode vi er i nu, har lidt af et underskud af fade i den rette alder til at lave f.eks 18 års. Så de kommende år får vi nok kun mere NAS at se dérfra. Men umiddelbart syntes jeg nu ikke at det er et problem udover det faktum at det er komplet uigennemskueligt at vide hvad der er 'godt' og hvad der ikke er. Smagen syntes jeg var rigtigt fin i deres NAS, men hvordan skal jeg vide når jeg står i lufthavnen om Einar eller Sigurd er the shit. Det eneste der er at sammenligne på, er prisen på dem og indpakningen. Så er det lidt lettere at forholde sig til alder fremfor nordiske legender og guder.

21 års'en var rigtigt fin, men skilte sig ikke væsentligt ud syntes jeg. Forskellen sammenlignet med 25 års'en var ikke væsentlig, og når prisen er det halve, er det vel et hit! Tag dog ikke mit ord på forskellen imellem 21 og 25 så bogstaveligt - Det var nogle af de sidste vi fik, og de smagte godt, men jeg syntes at mine smagsløg var lidt grillede på det tidspunkt. De fleste til smagningen som jeg talte med var vilde med 21 års og dark origins.


Tak for det fyldestgørende svar.

Jeg er helt enig med dig omkring NAS whisky. Som relativt ny og uerfaren whisky-entusiast, så har jeg stadig meget at lære — og da min viden er ret begrænset hvad angår fadkvalitet, optimal lagring osv., så har alderen altid været den mest 'gennemsigtige' information for mit vedkommende. Ikke at alderen nødvendigvis er afgørende for, om det er en god eller dårlig whisky, men om ikke andet fortæller det trods alt noget om, hvilket 'segment' man befinder sig i. Generelt synes jeg det er lidt bekymrende, at der ikke stilles flere krav til, hvad destillerierne som minimum bør oplyse på deres emballage og etiketter. Det havde f.eks. været rart, hvis det var påkrævet, at oplyse om hvorvidt indholdet er kunstigt farvet og/eller om det er kold-filtreret. Lidt information om hvilken slags fade der har været brugt (bourbon, sherry, first-fill eller re-fill osv.) ville heller ikke skade.

Jeg tror du har ret i, at vi kommer til at se flere af dem. Ikke bare fra Highland Park, men nok i det hele taget. Mange populære flasker er jo NAS udgivelser. Bare se på Ardbeg Uigeadail, Laphroaig Quarter Cask og Aberlour A'Bunadh. Alle er sikkert fremragende, men man kommer jo efterhånden hurtigt til at famle lidt i blinde, når man står med en flaske i hånden, hvor information omkring hverken alder, fadtype(r), farve eller filtrering er oplyst. :roll:
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Kolind » 15. mar 2015, 22:07

wildstyle skrev:
Kolind skrev:De er jo gået meget over til at lave NAS i det hele taget. Jeg syntes at deres produktlinje er komplet uigennemskuelig i det hele taget.
Dark origins er også en NAS, men jeg mindes at han sagde at den var lavet af whisky der er mellem 8 og 13 år. Men der er masser af mørk lækker smag i den. Martin - deres master brand ambassador var en super cool gut, fortalte en masse om deres tilgang til modningen og forbedring af tønder og udvælgelse af fade som gjorde at de ikke havde brug for nær så høj alder for at få det resultat de ville. Samtidigt med at de i den periode vi er i nu, har lidt af et underskud af fade i den rette alder til at lave f.eks 18 års. Så de kommende år får vi nok kun mere NAS at se dérfra. Men umiddelbart syntes jeg nu ikke at det er et problem udover det faktum at det er komplet uigennemskueligt at vide hvad der er 'godt' og hvad der ikke er. Smagen syntes jeg var rigtigt fin i deres NAS, men hvordan skal jeg vide når jeg står i lufthavnen om Einar eller Sigurd er the shit. Det eneste der er at sammenligne på, er prisen på dem og indpakningen. Så er det lidt lettere at forholde sig til alder fremfor nordiske legender og guder.

21 års'en var rigtigt fin, men skilte sig ikke væsentligt ud syntes jeg. Forskellen sammenlignet med 25 års'en var ikke væsentlig, og når prisen er det halve, er det vel et hit! Tag dog ikke mit ord på forskellen imellem 21 og 25 så bogstaveligt - Det var nogle af de sidste vi fik, og de smagte godt, men jeg syntes at mine smagsløg var lidt grillede på det tidspunkt. De fleste til smagningen som jeg talte med var vilde med 21 års og dark origins.


Tak for det fyldestgørende svar.

Jeg er helt enig med dig omkring NAS whisky. Som relativt ny og uerfaren whisky-entusiast, så har jeg stadig meget at lære — og da min viden er ret begrænset hvad angår fadkvalitet, optimal lagring osv., så har alderen altid været den mest 'gennemsigtige' information for mit vedkommende. Ikke at alderen nødvendigvis er afgørende for, om det er en god eller dårlig whisky, men om ikke andet fortæller det trods alt noget om, hvilket 'segment' man befinder sig i. Generelt synes jeg det er lidt bekymrende, at der ikke stilles flere krav til, hvad destillerierne som minimum bør oplyse på deres emballage og etiketter. Det havde f.eks. været rart, hvis det var påkrævet, at oplyse om hvorvidt indholdet er kunstigt farvet og/eller om det er kold-filtreret. Lidt information om hvilken slags fade der har været brugt (bourbon, sherry, first-fill eller re-fill osv.) ville heller ikke skade.

Jeg tror du har ret i, at vi kommer til at se flere af dem. Ikke bare fra Highland Park, men nok i det hele taget. Mange populære flasker er jo NAS udgivelser. Bare se på Ardbeg Uigeadail, Laphroaig Quarter Cask og Aberlour A'Bunadh. Alle er sikkert fremragende, men man kommer jo efterhånden hurtigt til at famle lidt i blinde, når man står med en flaske i hånden, hvor information omkring hverken alder, fadtype(r), farve eller filtrering er oplyst. :roll:


'Problemet' som whisky-producenterne har, er jo at de godt må skrive års-angivelse på. Men alderen skal være på det yngste de putter i, i modsætning til når vi taler om rom, hvor det typisk er det ældste der er i (solera). Hos Highland park siger de at det derved ville svinge og at de i de fleste af dem bruger primært en bestemt alder, men hvis de lige rammer et godt fad der er modnet godt/anderledes/hurtigere og er et år yngre f.eks, så vil de gerne have lov til at bruge det også, uden at skulle skrive at det er en 11 års i stedet for en 12 års.
Men ja det er en generel tendens som kommer af flere faktorer. Blandt andet som nævnt før at der var en periode hvor salget og derved produktionen dykkede voldsomt, og det er så nu vi mærker konsekvenserne af det. Men jeg tror alligvel på at man i en vis grad har kompenseret for det ved at blive bedre til at lave fade og modne det og blande det ud fra et større udvalg af fade for at ramme den smag de vil osv.
Vedr. tilsætning af farve, så skal det da vist også stå på flasken, hvis der er farve tilsat mener jeg? Og hvis ikke der står at det er non-chill filtered, så er det nok ikke :D Samme gælder for hvorvidt det er first-fill fade osv. Hvis det ikke er noget de annoncerer med, så er det det sgu nok ikke :D
I øvrigt i den sammenhæng, så er der i marketing-beskrivelsen af Dark origins, helt konkret gjort et stort nummer ud af hvilken type af fade det er lagret på. Så det er et stykke af vejen.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 15. mar 2015, 22:13

Nu afhænger alderen jo også meget af under hvilket klima der produceres. Noget af det mest fantastiske jeg har smagt er en indisk Amruth og grundet deres klima er den klar som 4 årig. Ryes og burbons i USA lagres også kortere uden at de af den grund er dårlige. Jeg køber whisky for at drikke det og hvis jeg synes det smager godt er det ligegyldigt hvor mange år der står på det.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf wildstyle » 15. mar 2015, 22:34

Kolind skrev:'Problemet' som whisky-producenterne har, er jo at de godt må skrive års-angivelse på. Men alderen skal være på det yngste de putter i, i modsætning til når vi taler om rom, hvor det typisk er det ældste der er i (solera). Hos Highland park siger de at det derved ville svinge og at de i de fleste af dem bruger primært en bestemt alder, men hvis de lige rammer et godt fad der er modnet godt/anderledes/hurtigere og er et år yngre f.eks, så vil de gerne have lov til at bruge det også, uden at skulle skrive at det er en 11 års i stedet for en 12 års.
Men ja det er en generel tendens som kommer af flere faktorer. Blandt andet som nævnt før at der var en periode hvor salget og derved produktionen dykkede voldsomt, og det er så nu vi mærker konsekvenserne af det. Men jeg tror alligvel på at man i en vis grad har kompenseret for det ved at blive bedre til at lave fade og modne det og blande det ud fra et større udvalg af fade for at ramme den smag de vil osv.
Vedr. tilsætning af farve, så skal det da vist også stå på flasken, hvis der er farve tilsat mener jeg? Og hvis ikke der står at det er non-chill filtered, så er det nok ikke :D Samme gælder for hvorvidt det er first-fill fade osv. Hvis det ikke er noget de annoncerer med, så er det det sgu nok ikke :D
I øvrigt i den sammenhæng, så er der i marketing-beskrivelsen af Dark origins, helt konkret gjort et stort nummer ud af hvilken type af fade det er lagret på. Så det er et stykke af vejen.


Det er selvfølgelig klart, at man som udgangspunkt bare kan gå ud fra, at whiskyen er farvet og filtreret såfremt intet andet er oplyst. Jeg er ikke en af dem, som kan smage forskel på om der er tilsat farve eller ej, men jeg foretrækker stadig den naturlige farve. Hvad angår kold-filtrering, så er min generelle oplevelse, at whisky der ikke har været udsat for voldsom filtrering, generelt smager af mere eller har mere 'krop' og fylde. Ingen af delene (farve eller filtrering) er dog en deal-breaker for mig. Jeg synes bare det er lidt problematisk, at det ikke bare står oplyst på flasken. Det giver også en følelse af, at destilleriet er mere oprigtige omkring deres tilgang til deres produkter.

Jeg kan dog sagtens se problematikken omkring alders-angivelsen. Jeg føler dog stadigvæk, at hvis whiskyens kvalitet er god nok, så bør der vel stadig ikke være noget at 'frygte' fra destilleriets side. Hvis de kan stå inde for produktet, så bør alderen vel ikke skræmme kunderne væk... Selvom det nok ikke er så simpelt, set ud fra marketings-perspektivet. :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf Kolind » 15. mar 2015, 23:50

nc8000 skrev:Nu afhænger alderen jo også meget af under hvilket klima der produceres. Noget af det mest fantastiske jeg har smagt er en indisk Amruth og grundet deres klima er den klar som 4 årig. Ryes og burbons i USA lagres også kortere uden at de af den grund er dårlige. Jeg køber whisky for at drikke det og hvis jeg synes det smager godt er det ligegyldigt hvor mange år der står på det.


Enig - Mit problem er som sagt mere at kunne gennemskue producenternes lineup som hos f.eks Highland park, eller ardbeg. Med alderen skaber det et rimeligt naturligt hierarki, produkterne imellem. Dermed ikke sagt at nogle ikke bedre kan lide datteren end moderen, men stadigvæk. Med navne på en række floder eller nordiske navne, bliver det straks noget mere uigennemsigtigt.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Whisky- og Rom-fi

Indlægaf nc8000 » 22. mar 2015, 23:28

Så kom der sådan en i kurven på vej hjem fra Gatwick

Billede
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster