Jeg har bemærket, at forhandlerdeltagelsen er skrumpet en del ind. Egentlig ville jeg have troet, at et sted som hoved-fi villle være oplagt sted at få eksponeret sine produkter. Jeg ville have troet, at eksponeringsværdien langt ville overstige omkostningerne ved at at deltage her.
Når forhandlerne holder sig væk, er det så fordi vi er for små (for få købedygtige), for besværlige (for ærlige i vores reviews), for ukendte (hvad/hvem/hvor?), for strikse (for hårde forhandlerregler), for fattige (balancen hælder mod low-/mid-level), for lukkede (klub for indviede), eller hvad drejer det sig om?
Jeg er udemærket klar over, at når pengeinteresser spiller med, så kan balancen forrykkes mod mindre uafhængighed. Dette ser man vel både på h4a og head-fi. Jeg kender dog også flere sider, hvor balancen ikke er blevet forrykket, hverken af forhandlerdeltagelse eller reklamer.
Som sagt ville jeg have tænkt, at hoved-fi fra et marketingsynspunkt ville blive betragtet som avantgarden, hvis interesse man med fordel kan vække for et bestemt produkt, så det derfra kan sprede sig som ringe i vandet.
Når jeg i dag googler forskellige ting relateret til head-fi, så får jeg faktisk ganske mange hoved-fi hits (både links og billeder). Om det så bare er fordi søgeresultaterne tilpasses mine indstillinger (DK) og IP-adresse (N), det ved jeg ikke. Uanset, så betyder det vel, at i denne del af verden (Skandinavien/Europa) peges der i vår retning i stigende udstrækning.
Lad os så tage tour-idéen.. En af Claus’ norske kollegaer har med stor succes lånt og implementeret den. Her snakker vi så ikke head-fi, men Hi-Fi i titusinders-klassen, derudover er konceptet helt det samme. Uden at kende tallene, vil jeg antage, at det har mange-doblet hans omsætning for tour-objekterne.
Samler jeg det ovennævnte, så er det jeg undrer mig over, hvorfor hoved-fi tilsyneladende går helt under radaren hos dem, der skal tjene penge på head-fi.