Violectric V200 USB vs. V800 DAC + V200



Violectric V200 USB vs. V800 DAC + V200

Indlægaf AWG 63 » 22. sep 2011, 23:27

Billede Kombi 1.jpg
Billede Kombi 1.jpg (55 KiB) Vist 2323 gange


Introduktion:

I de sidste år er jeg fra at sidde foran anlægget og lytte til musik via højtalere eller hovedtelefon mere og
mere gået over til at lytte til musik med hovedtelefoner foran computeren. Det startede med at jeg fik
mig en CD-afspiller og hovedtelefonforstærker med ind i computerværelset og lyttede til mine cd'er på den
måde. Sidenhen kom så den første ipod i huset og efterhånden blev også størstedelen af musiksamlingen
lageret på computeren i komprimeret format. Der blev naturligvis prøvet at lytte til musikken direkte fra
computeren med hovedtelefoner dog var resultatet langt fra tilfredsstillende og naturligvis var forsøget med
et kabel fra computerens hovedtelefonudgang til forstærkeren heller ikke noget der gav gode resultater. Så
jeg fortsatte med at bruge CD-afspiller og hovedtelefonforstærker selv om comfort gevinsten var yderst
tiltrækkende. Siden er der jo dukket DAC's med USB indgang som kan tilsluttes direkte til computeren og
installeringen er også meget ligetil. Så dette år skulle der prøves en ny vej, en del af Musikken blev rippet
på ny denne gang som Apple Lossless og en Fiio E7 DAC og blev købt og ja nu skete der noget det var afgjort
et skridt i den rigtige retning. Stadig var den "klassiske kombination" bedre men set i betragning af den
investering der var foretaget var det rigtig godt det der nu kom ud af computeren. Nu havde jeg fået blod på
tanden og der skulle prøves noget større, så efter en del research på nettet vovede jeg skridtet og fik mig en
Violectric HPA V200 hovedtelefonforstærker med 24/96 USB indgang. Her faldt det hele på plads og både
cd-afspiller og den anden hovedtelefonforstærker kom ind til anlægget igen.

Det har jeg nu haft i flere måneder og er utrolig glad for det, et ønske jeg dog stadig havde var om det ikke
er muligt at få sat et system op hvor computeren fodrer anlægget med filer specielt dem med de høje opløsninger.
For at gøre en lang historie kort kom der for 10 dage siden en Violectric V800 DAC til lige netop dette formål i
huset. Som en slags en opvarming blev den sat til i computerværelset og sluttet til V200 med XLR kabel og er indtil
nu ikke kommet længere. Uden at røbe for meget fortæller dette jo en hel del om hvor det hele bærer hen ad.

Setup:

Til lytningen er der blevet brugt følgende setup.

Imac -> Audirvana-> V200-> Beyerdynamic
Imac -> Audirvana-> M2Tech Hiface-> V800 & V200-> Beyerdynamic

Hovedtelefoner der blev brugt er, Beyerdynamic DT 531, DT 831, DT 880 (2003), DT 990 (600 Ohm) og T1 som
også er den der blev brugt det meste af tiden.

Facts:

De ydre mål er for begge er 170 x 49 x 225 mm. V200 vejer ca. 2Kg V800 noget mindre.
V200 har USB (Digital 24/96), XLR og RCA (begge analog) som input. Internt på printet kan RCA input ændres
til output. PÃ¥ frontsiden er der foruden powerknappen to 6,35 mm Hovedtelefonudgange og volumenkontrol.
V800 har både digital USB, XLR, RCA og optisk input. Med USB som 24/96 udførelse medens resten er 24/192.
Outputs er der tre af, XLR såvel som RCA analog og RCA digital. På fronten findes der igen en powerknap
yderligere er der en input selector en mute funktion mulighed for at ændre resampling eller helt at slå det fra.
Sidst men ikke er der også her en volumenkontrol så V800 kan bruges som digital kontrolforstærker hvis det er ønsket.

V 800.jpg
V800 front og bagside
V 800.jpg (66.14 KiB) Vist 2323 gange


Designet vil jeg kalde for funktionelt og man kan godt se at de er i familie med hinanden. Jeg tror dog ikke at det er
her den største del af udviklingstiden er blevet investeret. Kabinetterne virker meget solide og samle kvaliteten er
utrolig gennemført, jeg forventede dog heller ikke andet i dette prisleje og specielt ved et produkt der er
Made in Germany.

Review:

Nu kommer den afgørende del, og her vil jeg starte med en smule soundtrack helt konkret denne her. Ennio Morricone
og "Once upon a Time in The West"Jeg har lyttet intents til Track 7 "Man with a Harmonica" og her afsløres allerede
en af de store forcer af V200 + V800 (a) kombinationen fremfor V200 USB (b) alene. Når jeg sidder med lukkede øjne
og bruger (b) så lyder for mit indre øje meget flot som et hjemmebio system med en stor skærm i en almindelig stue.
Skifter jeg så til (a) så begynder det pludselig at ligne en biografsal jeg sidder i. Der virkelig tale om forskel hvad
soundstage angår.
Naturligvis er der ikke kun forskel her så hurtigt videre til det næste musikstykke denne gang fra Dali CD vol. 2. Her er
det Track 15 "Filur feat. Pernille Rosendahl - You and I" jeg har valgt og via (b) syntes jeg mindst ligeså godt om det,
som at have det i CD-afspilleren og lytte via højtalere. Dog sker der en hel del når der så skiftes til (a) endnu engang
er soundstage et af ordene der kommer på tale. Desuden er det dog også således jo oftere der skiftes frem og tilbage
mellem de forskellige setups jo tydeligere bliver for mig at (a) meget bedre illustrerer alle de echoer der bliver
benyttet her. Det lyder lidt som om det en smule forvasket ved (b) hvilket dog kun opdages ved intens sammenligning.
Næste eksempel kommer fra en helt anden retning nemlig . Denne gang track 1 "Down in Mississipi" og på begge
kombinationer kan man godt høre at den gode Mavis Staples har været med i mange år og stemmen ikke lyder så ung
længere som den engang har gjort. Dog syntes jeg at ved (a) bliver det udpenslet en lille smule mindre det er mere
helheden i nummeret der lægges mærke til det er lidt sådan den formår at vise flere detaljer uden at tippe over i det
alt for analytiske.
Som sidste eksempel har jeg valgt noget Klassisk nemlig Dvorak 9. Symfonie med Kurt Masur som dirigent og New York
Philharmonics som orkester. Track 2 "Largo" og her overbeviser (a) med et bedre helheds billede det lyder som om der
bruges en finere pensel især ved de mere stilfærdige sekvenser som der er en del af og endnu engang er soundstagen
også større. Jeg syntes i øvrigt at kombinationen V200 + V800 er sublimt til alle former for klassisk musik og er et
beviser på at jo bedre anlægget desto spændendere er det at lytte til klassisk musik.

Begge er kombinationer er i stand til at få det bedste ud af hvilken som helst hovedtelefon der bruges, her er det vel
forstærker sektionen i V200 der er afgørende. Men jo bedre hovedtelefonen er desto sjovere bliver det også og T1 er
en af de allerbedste jeg kender.

Beyer Banden.jpg
Min lille Beyerdynamic familie
Beyer Banden.jpg (63.14 KiB) Vist 2323 gange


Opsummering:

Som det allerede fremgår af teksten så er jeg utrolig glad for kombinationen V200 & V800 det har givet et stort løft
i kvaliteten af mit computeranlæg. Og jeg har lige nu ikke nogen intentioner om at skille det ad igen, om der så skal
noget andet i stuen det må tiden jo vise.
Et par afsluttende bemærkninger, hvor godt eller dårligt USB printet på V200 er har for spinkelt et grundlag til udtale
mig om og mangler også lysten til at gøre det, det må andre finde ud af. Dog tror jeg ikke det er en nødløsning. Og
naturligvis glæder jeg mig til at lytte til en DAC/forstærker kombination der er bedre end det jeg har nu. Det er jo en
del af hobbyen, altid at være ude at lede efter noget der bedre. Om det så også købes er noget helt andet.

Lige til allersidst da dette er mit første review nogensinde håber jeg det noget der kan brugestil noget, og både på
konstruktiv kritik hvad teksten angår og at i er overbærende med billedernes kvalitet.

Bernd
AWG 63

Brugeravatar
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 14. aug 2011, 20:56
Geografisk sted: Flensborg

Re: Violectric V200 USB vs. V800 DAC + V200

Indlægaf Claus-DK » 11. nov 2011, 00:33

Den oprindelige anmeldelse ligger her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=584 med plads til kommentarer og spørgsmål-
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst