@msp, som lovet er her et par ord om Ref3. Flere andre har her på siden kommenteret Ref3 også, så sikkert klogt at læse mine kommentarer i den større sammenhæng. Har for så vidt prøvet forskelligt head-fi grej (se under), men har som oftest blot konstateret om det siger mig noget, eller ikke. Er ikke specielt skoleret i lyd-terminologi, så betragt nedenstående mere som glimt, der måske i et begrænset omfang kan kaste lys over, hvordan Ref3 lyder. Håber du kan bruge det til noget.
Mit erfaringsgrundlagIN-EARS: Bose Tri-Port, Etymotic ER6i/HF5/ER4ps, Westone 4
ON-EARS: Denon ADH1000, Grado 60/80/325/RS1, HiFiMan HE4, Sennheiser HD650, Audio-Technica ATH-W5000
HEAD-AMPS: Naim Headline, Meyer 2Stepdance, ALO RX2, TTVJ Slim
Forskellige Ref3-lytteindtrykFørste lytteindtryk af Ref3 var med universal-udgaven og iPod/2Stepdance. Sammenligningsgrundlaget var da ER4P. Ref3+2Stepdance var fænomenal, syntes både jeg og en arbejdskollega. Lyden var kraftfuld, åben og engagerende. Jeg fortryder faktisk, at jeg solgte 2Stepdance, mens jeg ventede på Ref3.
Jeg fik aldrig hørt Ref3 med ALO RX2, men Claus har kommenteret kombinationen et sted på siden. Mens jeg ventede på Ref3 brugte jeg Westone 4 med iPod/CLAS/RX2. Westone 4 har en behageligt balanceret, og meget sympatisk lyd. Nævner dette fordi Ref3 på en måde ligner lidt, men hvor W4 stort set forbliver uforandret uanset kilde og forstærker, så opfører Ref3 sig anderledes.
Alene fra iPod/iPhone, men i et vist omfang også fra iPod/TTVJ Slim, synes jeg lyden er en anelse undertrykt (i mangel af bedre ord). Dette må dog ses i rette sammenhæng (dvs øvrige beskrivelser i indlægget). Lyttede f.eks. i dag til ER4P et stykke tid, efterfuldt af Ref3 (begge via iPod/TTVJ Slim). Ref3 kan så meget mere end ER4 (sorry librarian
) Den tager klarheden fra ER4, tilføjer balancen fra Westone 4, og skaber sit eget fulde udtryk.
For sjov skyld koblede jeg forleden Ref3 til min stationære Naim Headline, og sammenlignede med ATH-W5000 (kilden var en meget god cd-afspiller). Tror næsten jeg foretrækker Ref3
Lyden fik en ny fylde og klang, som jeg ikke genkender fra iPod/TTVJ Slim, og heller ikke fra 2Stepdance. Scenen blev både større og mere intim.
Skulle jeg have bestilt i dag, så ville jeg have valgt fra øverste hylde, dvs Ref5. Ikke fordi Ref3 er middelmådig på nogen måde (jeg lever fint med den), men fordi jeg tror, at det må være muligt at få endnu mere realistisk lyd på CIEM-niveau, og det er egentlig hvad jeg i udgangspunktet var/er efter. Jeg kommer fra hifi-siden af lydjagten, hvilket gør at jeg uvilkårligt sammenligner head-fi (Ref3 her) med lyden fra anlægget i stuen. LIdt unfair sammenligning pga de forskellige præmisser (og prisniveauer), men jeg har endnu tilgode at høre en IEM, CIEM eller hovedtelefon, som kommer i nærheden af lyden fra anlægget, desværre. Dette gælder også Ref3, men hvem ved, måske kunne Ref5 have ændret på denne opfattelse.
TilføjelseHavde før min bestilling en dialog med Grzegorz om hvilken lyd jeg kunne lide, og hvilken SE-model som ville kunne matche. Vedlegger del af mit indledende spørgsmål og hans indledende svar herunder (begge refererer til Ref3/4/5). Som det ses, så er visse af mine indtryk herover ikke så langt fra hans opfattelse af hvad man kan forvente.
Ketil:
One word in your SE5-description on your website caught my attention, that is the word PRaT. As a Naim-owner (british audio-manufactorer), I have come to appreciate greatly this element in sound reproduction, and would really love to have it present in my In-ears as well. I don't know if your are familar with the current Naim-sound? Whilst earlier it was perhaps very PRaT-orientated, it is today, I suppose, more hifi-ish, whilst still retaining a strong element of PRaT. Now, the reason for me elaborating a bit on this PRaT-thing, is to ask you, if you think, that one or more of your top-models would be able to give me that Naim-feel?
I should perhaps as well let you know, that I listen mainly to classical music, and often to historical recordings (1940 and onwards). When I listen, it is mostly for timbre, coherence, and the above mentioned PRaT. I guess you could say, that I am looking for the soul, or the spirit, in the music, rather than technique or perfection. Thus, detail, resolution and soundstage, in the hifi-sense of the words, is of less importance to me. I want to get in close with the music, not observe from a distance.Grzegorz:
Personally, I am not familiar with the specific sound signature of Naim. In my, and others, opinion most SE monitors do have that element of PRaT incorporated (well, maybe apart from 3-way Pro, which have a different sound signature). I'd say that SE monitors have that analogue texture and feel, which is mainly derived from a specific rendering of low notes and presentation of mid-frequencies most of all in this case. In one word, I'd describe the monitors in question as being very musical and at the same time analytical. I have always wanted to retain best from both worlds when constructing monitors. I am a musician myself.
I see. Personally, I don't listen to classical music that much. It's mainly electronic, rock, prog/alternative-rock, industrial, etc, etc. As far as historical recordings, the monitors will also accentuate the "imperfections" of those, of course, so that should be taken into consideration as well.
I have designed the SE monitors so that they can also be used and take a greater advantage of stationary equipment. There are some people who listen to classical music as well and they have reported some good synergies between the SE monitors and e.g. lamp amplifiers. Maybe that could help as well.