Takstar Pro 80 modificering.



Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf mcfrede » 11. jun 2012, 22:28

Jeg skyder lige en hurtig Ă©n af her til aften...
Jeg kunne aldrig helt vænne mig til det snoede kabel og lydsignaturen af mine Takstar Pro 80 så de fik ikke meget spilletid.
Det er jo synd, så her i weekenden gav jeg dem en omgang i værkstedet...

Billede
Udgangspunktet.

Billede
Splittet ad til ukendelighed, de to store hvide tingester er filtpolstring, det hvide i midten er en hvid plastik-brik.
Alt er limet fast, men jeg fik forsigtigt lindet det ud...

Billede
...det her er tosset, men ét eller andet skulle der ske, så jeg besluttede at gøre et forsøg jeg længe har haft lyst til... Nemlig at give kammeret på et sæt hovedtelefoner en omgang "anti-stenslag" :!: Det er en slags "spray-på-gummi" som giver en nopret overflade.

Billede
Her er resultatet. Der var lidt filt-rester jeg var for doven til at fjerne og de kan ses efter spray-behandlingen. :-(

Billede
Da jeg nu havde fjernet den hvide plastik-brik var der nu direkte adgang til yderskjoldet, sĂĄ jeg klippede to stykker kork til der passer i skĂĄlene.

Billede
Endnu en gang har jeg måttet ty til RJ45-kabel (netværkskabel) som har fået en gang "paracord" udenpå. Det værste var at sno alle fire ledere (jo jo, jeg kan skam gå balanceret hvis jeg engang skulle få lyst) pænt, at trække paracord over tog kortere tid.

Billede
Så blev stikket loddet... Det er noget værre lort at arbejde med, men det ser godt ud når man er færdig.

Billede
...og det er jeg sĂĄ her!

Billede
Et hurtigt billede af kabeltræk ud af hovedtelefonen...

Billede
...og et sidste hvor man kan se ledningstrækket fra bøf til bøf.

...Fortsat god aften! rulle4
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Anda » 11. jun 2012, 22:39

Ser godt ud. Hvad er idéen med kombinationen af "anti-stenslag" og kork?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf mcfrede » 11. jun 2012, 23:04

Uhh, det gik davist lige hurtigt nok...
Ideen med anti-stenslag fik jeg da jeg i sin tid læste om de mods folk var ellevilde over til JVC HA-RX700 (og HA-RX900). :!:
Der havde folk stor succes med at lægge anti-skrid-måtte ind i kopperne Den slags man lægger under tæpper eller under fruens nipsting på sobwooferen så man ikke IGEN skal have skideballe over at de er raslet ned). Jeg tænkte at i stedet for at lime sådan en gummi-måtte ind kunne det være interessant at spraye overfladen med gummi i stedet. I stedet for de plane, hårde plastikoverflader får jeg en nopret, blød overflade. Jeg har måske bare set frem til at kunne sniffe aerosoler, men jeg bildte mig selv ind at overfladens tekstur kunne have betydning for akustikken. Lidt i stil med akustikken i en stue med klinkegulv og den ændring man får ved at lægge et væg-til-væg-tæppe ud. Det skulle i hvert fald prøves. :idea:
Jeg kunne have lagt en måtte i blød skum-plast i metal-dækslerne, men jeg tænkte at jeg ville forsøge mig med kork som isoleringsmateriale. :mrgreen: Jeg har ikke limet den hvide plastik-brik i igen så der ville være fri adgang til indersiden af metal-dækslerne (plus selvfølgelig gummi-belægning) og jeg ville ikke risikere for meget udslip af lyd.
Plastik-brikken og det to filt-puder kom IKKE i efterfølgende, men det kan de sagtens komme hvis ikke jeg bliver tilfreds. Jeg tror endda at man med tilpas vedholdenhed kan skrabe gummi-belægningen af indersiden igen, så i teorien kan disse mods omgøres.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Buyer no 1 » 11. jun 2012, 23:06

Ja, det ser godt ud. Lidt frækt med det mørkerøde kabel ;-)

Har det gjort nogen hørbar forskel på lyden, med gummi-spray og kork?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf mcfrede » 11. jun 2012, 23:45

Det og sĂĄ at jeg fjernede filten og plastik-brikken...
Jeg synes der er forskel... Der MÅ være forskel... :!:
Jeg har ikke lyttet pĂĄ dem den sidste mĂĄned sĂĄ jeg giver ingen sammenligning, men pĂĄ jobbet er jeg altid vendt tilbage til mine JVC'er (HA-RX900) efter ganske kort tid med Pro 80 pĂĄ hovedet. Det skete ikke i dag :?:
I går sad jeg med dem spændt for Beta22 og kunne dårlig få armene ned af begejstring til "System of a Down", "Johnny Cash" (American IV) og noget dubstep/grime. I dag har jeg endda slæbt dem med hjem fra arbejde og T1 og HE-500 har måttet se pænt på mens jeg igen har siddet med Pro 80.
Rolig nu, jeg siger IKKE at Pro 80 er en bedre hovedtelefon end de to førnævnte, men den er blevet tålelig for mig, måske endda behagelig. Giv den lidt at leve af og den leverer varen. På arbejdet føder jeg den fra min M3 og igen er den rigtig god for mig. Måske er det fordi jeg har glemt den umodificeret, men der er dæleme bas, uden jeg synes der mangler noget andre steder (eller måske ligger det blot i et frekvensområde jeg ikke har fokus på).

Jeg kan huske jeg tænkte ved mig selv at den var blevet "hidsig", men på en god måde. Dubstep leveres med en bas der IKKE behøver boost, Serj Tarkans skrigen leveres klart og tydeligt ligesom jeg kan skille de forskellige instrumenter ud. Johnny Cash skuffer dog lidt med hans hæse læspen på sine gamle dage som jeg er begyndt at lægge mærke til, det virker temmelig afslørende. Jeg ved det er forkert, men jeg har siddet og tænkt "SÅ SYNG DA RENT MAND". Jeg synes at huske at jeg har tænkt det samme med mine lidt dyrere bøffer så det vil jeg ikke give Pro 80 skylden for.

Nuvel, tag lige det hele med et gran salt, jeg er nok bare ramt af "jeg-gjorde-det-selv"-kuller, men jeg vil enormt gerne lytte dem op imod et sæt ikke-modificerede ved lejlighed, ligesom jeg meget gerne vil have andres input også (hvis tommelfingeren vender nedad så er det jo bare det) og så er vi alle "all the wiser"! 9musik
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Kolind » 12. jun 2012, 00:15

Fedt mod - Det ville være spændende at høre dem og se hvor markant forskellen er. Jeg kan godt følge din logik. Dog ville jeg tro at en form for vat ville være bedre egnet end kork ? Men hvem ved - Nu får jeg helt lyst til at flå mine fra hinanden jo :S
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Claus-DK » 12. jun 2012, 01:03

Det virker lidt mystisk at give det elefanthud og så dække den med kork bagefter...bare en tanke.

Blikkenslagere bruger noget der hedder "butyltape" eller noget i den retning og det er vildt godt til at dæmpe og gøre kopper tungere, det er sjovt at lege med..

Har du lukket for det der hul der er i midten ?? for det virker lidt tĂĄbeligt at sende lyden ud is et kammer bagved som bliver dannet af kop og det metalskjold..

Jeg synes altid sĂĄdan en tot filtervat er godt for mellemtonen i de der store tommer kopper..

Jeg hĂĄber at det er OK jeg deltager i denne trĂĄd ???
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf toppe » 12. jun 2012, 01:36

Claus-DK skrev:Jeg synes altid sĂĄdan en tot filtervat er godt for mellemtonen i de der store tommer kopper..

Jeg hĂĄber at det er OK jeg deltager i denne trĂĄd ???


Jeg synes det er helt pĂĄ sin plads, at du kommer med input. Du kunne mĂĄske overveje at fĂĄ en kool signatur, som referer til at du ogsĂĄ er forhandler, bare sĂĄ nye og folk der ikke kender dig, ved at de heller ikke skal tro pĂĄ hvad du siger :grin: :grin: :grin:

Har du eksperimenteret med Takstaren? Jeg vil da gerne høre om andre erfaringer med mods ;-)
Jeg har lige modtaget et par ekstra puder sammen med en Jaystar bøf og de ser ud til at passe Takstaren. Jeg tror jeg vil starte med at bytte puderne :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf iSoap » 12. jun 2012, 03:36

Var der ikke noget med lukkede høretelefoner, og er lille hul?
Er det prøvet på Takstar?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
Galaxy S3 --> Creative Aurvana Live
Bærbar --> Ibasso D12 --> Takstar Pro80
Klaver --> Creative Aurvana Live ;)
iSoap

Brugeravatar
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 22. jan 2012, 01:44
Geografisk sted: Odense

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Claus-DK » 12. jun 2012, 10:29

Jaycar puderne var et rigtigt godt match med Hi2050, lige nu har jeg beyers gelepuder pĂĄ mine pro80, giver en lille bitte smule luft i lyden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf mcfrede » 12. jun 2012, 13:05

Kolind skrev:Fedt mod - Det ville være spændende at høre dem og se hvor markant forskellen er. Jeg kan godt følge din logik. Dog ville jeg tro at en form for vat ville være bedre egnet end kork ? Men hvem ved - Nu får jeg helt lyst til at flå mine fra hinanden jo :S


Du er velkommen til at komme forbi og få et lyt INDEN du ødelægger dit eget sæt... rulle4

Jeg synes måske der er lidt rigeligt med BAS nu, Trentemøllers "Last Resort" skive var lige i overkanten til min smag (men dubstep lød pissefedt), men måske vi skal lade nogle af vores "Bassheads" vurdere på det ved lejlighed...
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf Daf » 12. jun 2012, 22:15

iSoap skrev:Var der ikke noget med lukkede høretelefoner, og er lille hul?
Er det prøvet på Takstar?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2


Det skal du kun gøre hvis du ønsker mere bas...
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Takstar Pro 80 modificering.

Indlægaf mcfrede » 12. jun 2012, 22:23

Som mine spiller i øjeblikket er der IKKE behov for at bore huller, på Beta22 (som givet har god kontrol med Pro 80) giver Trentemøllers "Last Resort" skive mig i overkanten med bas.
Desuden skal mine bruges pĂĄ kontoret sĂĄ jeg vil have sĂĄ lidt lyd ud til resten af kontoret som muligt.
Jeg husker desværre ikke bas-niveauet på den umodificerede udgave.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster