Eufonika H12G

Eufonika H12G

Indl√¶gaf kvik » 3. jun 2019, 20:17

Inspireret af den flotte OMA Parallax PL519 har jeg udfordret Wieslaw til √• bygge en lidt mere prisvenlig udgave af denne specielle r√łrkonstruktionstype. Han har s√• til geng√¶ld udfordret mig ved at jeg har m√•tte tage stilling til ting omkring r√łrforst√¶rkerdesign som jeg ikke rigtigt forst√•r :? En lind str√łm af mails har s√• alligevel til sidst indkredset et design, i form og indhold, som vi begge kan st√• inde for. Derfor er forst√¶rkeren nu bestilt, med en ansl√•et bygge- og leveringstid p√• 6 uger.

Parallax PL519 er vanvittig flot, og svinedyr. Den er ogs√• en integreret PP to-kabinet forst√¶rkerl√łsning med hovedtlf.udgang som eftertanke. Eufonika H12G bliver ikke en kopi/klon af Parallax. H12G bliver en dedikeret, enkelt-kabinet OTL-hovedtlf.forst√¶rker, og er i sagens natur (OTL) prim√¶rt tilt√¶nkt mellem- og h√łjimpedante hovedtelefoner, i mit tilf√¶lde forh√•bentlig en rigtig god match med AKG K240DF | K400 | K500.

Jeg havde oprindeligt en forestilling om at skr√¶ddersy forst√¶rkeren yderligere - ramme i eksotisk tr√¶, rektangul√¶r form, Khozmo ladder attenuator, separat r√łrbaseret str√łmdel - men besindede mig i denne omgang. Hverken Wieslaw eller jeg aner, hvordan forst√¶rkeren vil lyde, s√• lad os f√łrst se, hvad 'dyret' kan i √łkonomi-udgaven. Dog har jeg valgt at erstatte Alps Blue med TKD 2CP-2511, mest for at pr√łve noget andet.

Nederst ses illustrationen fra Wieslaw. R√łrene er 6E5P (driver) og 6P45S (power), begge triode-koblet via G2 til anode, som PL519 er det i Parallax. 6E5P er jo et tetrode-r√łr og 6P45S et pentode-r√łr, men med G2-til-anode f√•r man en slags fattigmandsudgave af ren triode-drift. Og det er delvis pointen, for disse to r√łr er b√•de billige og let tilg√¶ngelige. Samtidigt antydes p√• nettet, at denne snyde-triode konstruktion lyder aldeles fremragende.

6E5P f√•r reguleret j√¶vnstr√łm til gl√łden, 6P45S f√•r vekselstr√łm. Er usikker p√• Wieslaws begrundelse, men formoder han vurderer f√łrstn√¶vnte er mere brum-f√łlsom. Str√łmforsyningen bliver transistor-baseret. Valget mellem r√łrbaseret, passiv og transistorbaseret oversteg mine evner :-) s√• her har Wieslaw valgt for mig. Ingen transformatorer i signalvejen (OTL), men to kondensatorer, en i indgangen af sikkerhedsgrunde, og en i udgangen for at blokere j√¶vnstr√łm.

Nu lyder det muligvis som om jeg ved, hvad jeg snakker om, men skindet bedrager :grin: Jeg har ovenfor prim√¶rt fors√łgt at formidle specifikationerne som de er kommet fra Wieslaw, og oversat til dansk efter bedste evne. Det skal siges, at den valgte triodekobling ikke er unik som s√•dan. Mange har udforsket dette, og med mange forskellige r√łr.

6P45S (6–ü45–° ) er en russisk sl√¶gtning af PL519, 6E5P (6–≠5–ü) er ogs√• russisk. Havde Wieslaw boet i f.eks. USA, s√• havde r√łrvalget sikkert set anderledes ud. For mig er det sp√¶ndende i projektet netop denne 'tilf√¶ldighedsfaktor'. Med udgangspunkt i en id√©, et koncept, eller en s√¶rlig tiltr√¶kning (her udseende og r√łrvalg for Parallax), formes gennem dialog eller samarbejde noget andet og specielt. S√•dan var det n√•r Zigis og jeg snakkede os frem til Trissturis, s√•dan er det med Eufonika H12G ogs√•. Det handler ikke om at v√¶re speciel i sig selv, men om at v√¶re √•ben for at noget specielt kan ske/formes.

Som sagt er byggetiden 6 uger, s√• lytteindtryk kommer f√łrst (meget) senere. Fordi jeg bor udenfor alfarvej i hoved-fi sammenh√¶ng, og det bliver umuligt at diskutere denne forst√¶rker med andre, n√•r kun jeg har lyttet til den, s√• har jeg valgt at lade den tage et smut forbi Skjern p√• vejen herop. Vores super-anmelder CHIbsen f√•r forn√łjelsen af at v√¶re 'f√łrste mand p√• m√•nen', og jeg f√•r en person at snakke med om den - en vind/vind-situation. Og mon ikke det kribler lidt i fingrene hos den gode hr. McM_dk, n√•r han ved den befinder sig under en times k√łrsel borte ;-)

Så, jeg glæder mig til 'dyret' er færdigt og påbegynder sin rejse nordpå.

NB: Modelbetegnelsen er for√łvrigt min 'opfindelse'. G2 er second grid, f√łlges Eufonika-s√¶dvanen med at s√¶tte H foran, bliver det H2G. Men, siden dette er f√łrste Eufonika forst√¶rker baseret p√• dette konstruktionsprincip, f√•r den et 1-tal foran. Dermed lander vi p√• H12G. Kommer der flere til senere med andre r√łr, kan de bruge H22G, H32G etc

H12G.jpg
H12G.jpg (187.19 KiB) Vist 314 gange
AKG K240DF | K400 | K500 \\ VE Zen 2.0 | Myst Nail 2 | Spiral Ear 3-way Ref \\ Zigis TrńęsstŇęris \\ Tento PortaDAC \\ Allo DigiOne
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Re: Eufonika H12G

Indl√¶gaf kvik » 3. jun 2019, 20:20

Og nogle billeder af r√łrene, mens vi venter..

6E5P+6P45S.jpg
6E5P+6P45S.jpg (223.11 KiB) Vist 313 gange

Et par billeder af en anden polsk kreation med 6P45S, for bedre at angive st√łrrelsesforholdet..

Absolutor OTL Furioso_.jpg
Absolutor OTL Furioso_.jpg (155.37 KiB) Vist 313 gange
Absolutor OTL Furioso.jpg
Absolutor OTL Furioso.jpg (171.27 KiB) Vist 313 gange
AKG K240DF | K400 | K500 \\ VE Zen 2.0 | Myst Nail 2 | Spiral Ear 3-way Ref \\ Zigis TrńęsstŇęris \\ Tento PortaDAC \\ Allo DigiOne
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 3. jun 2019, 20:22

Og selvf√łlgelig et billede af inspirationen, Parallax, her p√• nederste hylde..

Parallax PL519.jpg
Parallax PL519.jpg (471.96 KiB) Vist 312 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf McM_dk » 4. jun 2019, 14:31

Sp√¶ndende projekt du har sat i s√łen!
Glæder mig mindst ligeså meget som dig til den er færdig :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 *
* Varna II * Henry MK1 *
* Beyer DT990 * Beyer T1 gen1 * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar

Geografisk sted: 6600 Vejen

Indl√¶gaf kvik » 4. jun 2019, 18:27

En enkelt detalje omkring designet er for√łvrigt ikke helt p√• plads. Jeg har tre mulige m√•der at forbinde Line Out p√•:
A. Direkte fra Line In
B. Via potmetret
C. Tilkoblet HP Out

Den f√łrste er vel, hvad de kalder Passthrough, og vil v√¶re nyttig, hvis jeg skal have en anden hovedtlf.forst√¶rker koblet p√• samme kilde/DAC. Jeg har jo Trissturis, selv om den p.t. er tilkoblet PortaDAC, f√•r jeg m√•ske en dag en bedre DAC, hvor begge forst√¶rkere kunne v√¶re tilkoblet. Det kan ogs√• meget vel t√¶nkes, at jeg en dag f√•r en helt tredje forst√¶rker, hvor Trissturis/PortaDAC s√• bliver separat system (som det er i dag).

Den anden mulighed, Pre Out, vil v√¶re nyttig, hvis der skal kobles h√łjtalere p√• en dag. Er forst√¶rkeren f√¶nomenal, bliver det nok f√łr eller siden fristende at g√• denne vej.

Tredje alternativ, HP Out, forstår jeg ikke helt konceptet bag. Bliver det samme effekt som Alt. B? Eller er der en lydmæssig forskel på at koble det ene og det andet? Hvad er den potentielle nytte ved Alt. C?

Jeg har ikke besluttet endnu, hvilket alternativ jeg skal vælge. Hvilket ville I andre have valgt, og med hvilken begrundelse?
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 4. jun 2019, 18:28

Som antydet i √•bningsindl√¶gget har jeg under forl√łbet v√¶ret igennem en del overvejelser omkring ambitionsniveauet. Inspirationen, Parallax, har jo sat baren h√łjt p√• flere omr√•der - lyd, udseende, pris, eksklusivitet, mm. Det er altid godt at have noget at str√¶ke sig efter, men fleksibilitet (ogs√• mentalt) ift muligheder og begr√¶nsninger er ogs√• vigtigt. N√•r jeg poster billeder, hvor jeg kan p√• hoved-fi, er det jo blandt andet fordi det visuelle aspekt har en tiltr√¶kning for min del. Herhjemme vil forst√¶rkeren st√• placeret, hvor jeg ser den dagligt, s√• det er ikke ligemeget, hvordan den ser ud. Samtidigt er det lyden, der er vigtigst. Og √łkonomi spiller altid en rolle.

CHIbsen og McM_dk har fulgt med fra sidelinjen under skabelsesprocessen, fordi jeg har haft brug for at have nogen at sparre med. Carsten har spurgt mig, om jeg er ok med de kompromisser, der er indg√•et. Ja, er faktisk helt afklaret med, at forst√¶rkeren ikke bliver en kopi af Parallax. For det f√łrste har jeg ikke r√•d til en to-kabinet l√łsning med ekstra transformatorer og r√łr mm. For det andet er dimensionerne, 30x30 cm, tilpasset hyldedybden hos mig, s√• selv om forst√¶rkeren fortsat er firkantet, vil den se helt ok ud p√• hylden, og egetr√¶srammen kan jeg sagtens leve med, hylden er ogs√• i eg. For det tredje virker det som om forst√¶rkeren, som den er endt med at blive, lydm√¶ssigt vil v√¶re tro mod udgangspunktet/inspirationen. S√•, overodnet set f√łler jeg, at den r√łde tr√•d forbliver ubrudt, trods kompromisserne.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 4. jun 2019, 20:17

Det er et super sp√¶ndende projekt. Og lige det modsatte af hvad jeg g√łr for √łjeblikket :-) Jeg lytter til den ene efter den anden. Du bestiller ud fra gode overvejelser. Stor respekt.

Jeg er rigtig glad for pass through. Men jeg har jo også en hang til pt at sidde og sammenligne forstærker :-)
Og s√• t√¶nker jeg at Wieslaw vel kan hj√¶lpe p√• en opgradering, hvis du senere for brug for en mere avanceret l√łsning.
Ellers må vi andre jo bare komme forbi med loddekolbe til en kop kaffe. I har vel også nogen bakker deroppe man kan cykle i :-D

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
flac: A+‚ĖļAudio-gd DI-U8‚ĖļONTech monsterDac‚ĖļVerdensKunstner‚ĖļAKG K340 CD: TDA1549‚ĖļX-Can V8‚ĖļBeyerdynamic T1
Natbord: HiBy‚ĖļAune S6pro‚ĖļHifiman HE4XX / HE560 Kontor: Aune S6‚ĖļOllo S4R
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Skjern

Indl√¶gaf Claus-DK » 4. jun 2019, 22:02

Det er fedt at du snart har din helt egen forst√¶rker, det bliver ikke meget st√łrre. Du er ogs√• med til at udvikle den, det er s√• fedt...
http://hoved-grej.dk og for vores svenske venner https://huvud-grej.se/

F√łlg med p√• min Facebookside Facebook
Instagram https://www.instagram.com/hovedgrej.dk/
Pinterest https://www.pinterest.dk/clausnn/
Facebook k√łb og salg gruppe https://www.facebook.com/groups/238288146570337/
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indl√¶gaf kvik » 4. jun 2019, 22:57

Her er min liste med attenuators, dvs dem jeg overvejede halvt og helt. Pris og fysisk st√łrrelse spillede en stor rolle for indlemmelse p√• listen. Forst√¶rkerkabinettet er i udgangspunktet 5 cm h√łjt, men kunne formodentlig v√¶re blevet lidt h√łjere, hvis den valgte atttenuator var for stor. Hvad prisen ang√•r, var min smertegr√¶nse (is√¶r mentalt) ca 2500, inkluderede dog et par dyrere enheder ogs√•, mest for at kunne 'lege med tanken'. N√•r det s√• kom til stykket, endte jeg med at synes ca 1000 m√•tte v√¶re nok i denne omgang. Endnu et kompromis, kan man sige, men ikke et uigenkaldeligt valg, kan jo s√¶tte noget bedre i senere, hvis det virker form√•lstjenesteligt. Det valgte TKD 2CP-2511 er for√łvrigt st√łrrelsesm√¶ssigt n√¶sten identisk med Alps Blue. Overvejede Alps Black ogs√•, men det er mit indtryk, at der er for mange u√¶gte i oml√łb, s√• ville ikke tage chancen.

Attentuators.jpg
Attentuators.jpg (274.49 KiB) Vist 225 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 5. jun 2019, 10:18

Det ser da vældig fint ud det TKD.
Jeg har tidligere oplevet stor forbedring ved at skifte til et kvalitetets ladder type pot. Men de fylder jo temmelig meget. Bliver det ikke en begr√¶nsning med designet hvor potmeter sidder helt ude i hj√łrnet?
flac: A+‚ĖļAudio-gd DI-U8‚ĖļONTech monsterDac‚ĖļVerdensKunstner‚ĖļAKG K340 CD: TDA1549‚ĖļX-Can V8‚ĖļBeyerdynamic T1
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 5. jun 2019, 10:36

Jeg har tidligere brugt dette potmeter i en r√łrforforst√¶rker
pot.jpg
pot.jpg (67.16 KiB) Vist 212 gange
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 5. jun 2019, 18:12

Jeg ved ikke, hvor meget plads der er i hj√łrnet. Var prim√¶rt fokuseret p√• det jeg i min oversigt kalder h√łjden (H), fordi potmetret sidder vertikalt. T√¶nkte at kabinetm√•lene sikkert kunne √¶ndres, hvis jeg insisterede p√• en for stor pot/attenuator.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 6. jun 2019, 21:34

kvik skrev:En enkelt detalje omkring designet er for√łvrigt ikke helt p√• plads. Jeg har tre mulige m√•der at forbinde Line Out p√•:
A. Direkte fra Line In
B. Via potmetret
C. Tilkoblet HP Out

Jeg fik afklaret forskellen p√• B og C, som er f√łr og efter r√łrene. B giver begr√¶nset mening, n√•r det nu er en r√łrforst√¶rker. S√•, valget st√•r fortsat ml Pre Out og Pass-through. Og jeg har ikke besluttet endnu.

En netkommentar vedr Pass-through.. Headphone amp + Speaker amp or two headphone amps or amp plus recorder or even using the pass-through as a second input if they are wired im parallel. Just don't have both sources on at once.

Hm, tænke-tænke
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 10. jun 2019, 09:26

Skulle man f√• lyst til at researche p√• egen h√•nd omkring konstruktionstypen, refereres det ofte til som ‚ÄėScreen drive‚Äô, s√• med ‚Äėtube amplifier‚Äô bagefter vil google vise en del brugbare links fra specielt diyaudio. Som n√¶vnt l√¶ngere oppe har folk testet det med forskellige r√łr gennem tiderne.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 15. jun 2019, 09:06

Flere eksempler på brug af 6P45S..

Audio Hungary Qualiton APX 200.jpg
Audio Hungary Qualiton APX 200.jpg (424.05 KiB) Vist 20 gange
Luxman MB-3045 Monoblock Amplifier.jpg
Luxman MB-3045 Monoblock Amplifier.jpg (190.12 KiB) Vist 20 gange
Taijitu Circlotron Monoblock Power Amplifier.jpg
Taijitu Circlotron Monoblock Power Amplifier.jpg (53.95 KiB) Vist 20 gange
kvik

Brugeravatar

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere