Stax forstærkere



Stax forstærkere

Indlægaf Daf » 24. feb 2021, 11:32

Der er vist ingen tråd dedikeret til forstærkere fra Stax, så den starter jeg hermed.

Jeg plejer normalt ikke at læse manualer til forstærkere, men det ville jeg ønske jeg havde gjort med mine stax forstærkere.
For år tilbage ville jeg koble min stax forstærker efter en dac og så videre derfra til en almindelig hovedtelefonforstærker. Men det fungerede ikke rigtigt. Lyden blev dårlig i stax, når der var koblet noget til "parallel out" bag på stax forstærkeren.
SĂĄ den ide droppede jeg simpelthen. Det der med "parallel out", det duer ikke.

Nu stĂĄr jeg igen i en situation, hvor jeg egentlig gerne ville bruge "parallel out". Og nu har jeg fundet ud af hvordan man fĂĄr det til at fungere.
I manualen står der at det her kun fungerer, hvis det apparat der er koblet til "parallel out" er tændt.
Hvis det aktuelle apparat er slukket, så ændres impedansen i kredsløbet og lyden forvrænges i stax.
I manualen er løsningen: tænd for det tilkoblede apparat eller træk stikkene ud af "parallel out".
Der kan man bare se, hvis jeg havde læst min manual for år tilbage, havde jeg kunnet få glæde af denne funktion langt tidligere.


Noget helt andet.
Mange har i årenes løb anbefalet forstærkeren srm 323s over rørforstærkerne som fx 006ts.
Det startede med at en (1) person hævdede 323s var bedre, baseret på tekniske data om udgangseffekt. Udgangseffekten var det vigtigste! Og en fjer blev til fem høns og pludselig var der "konsensus" blandt mange brugere om at 323s var det bedste køb.
Jeg har begge forstærkere og jeg siger jer, det er 006ts der er bedst, med mindre man hader dybt soundstage i sine hovedtelefoner. De lyder meget ens, men der er en forskel til fordel for 006ts og det er i det dybere lydbillede. Dybt soundstage betragtes vel som en kvalitet, og hvis det er tilfældet er valget mellem de to forstærkere ligetil.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster

cron