Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?



Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Daf » 22. nov 2021, 15:23

Man skal nok balancere sin vurdering af fordele og ulemper her, for ellers kan man hurtigt gå glip af nogen af de gode ting i livet.
Tænk sig at afskrive aune x8 dac, fordi den er single ended... eller hvad med beyerdynamic dt 1990, en af de hovedtelefoner der med dekoni elite velour puder præsterer bedst i test-målinger i verden pt? Det går ikke. Det er ikke rationelt.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Claus-DK » 22. nov 2021, 15:36

Du kan jo godt sætte en balanceret forstærker til en X8, så alt er ikke tabt..

Rationalisme har aldrig været hififolket´s spidskompetence. rulle2 rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Daf » 22. nov 2021, 15:42

Point taken :mrgreen:
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Eskil » 22. nov 2021, 17:47

Claus-DK skrev:Kan man overhovedet tale om dårlige hovedtelefonforstærkere når de stort set alle sammen kører ren klasse A ??

Claus - det kan man sagtens.
Jeg tror nu der er masser af hovedtelefonforstærkere der ikke kører ren klasse A.
Der sidder nok opamps i signalvejen (evt diskret opbyggede, men alligevel). De kører ikke klasse A. Alle de designs der er baseret på TI chips kører heller ikke klasse A, heller ikke Topping A90 eller THX AAA 789 (som vist er diskret). Jeg kan ikke se at Aune skriver at X1S GT er klasse A. Mon ikke de ville skrive det hvis den var?

Klasse A er ellers en fed ting, specielt balanceret.
Det er faktisk en fordel jeg mangler at nævne for balancerede hovedtelefon udgange - hvis de er klasse A.
Der bliver strømforbruget fra strømforsyningen helt konstant, uafhængigt af musikken. Det betyder at strømforsyningen ikke længere er en del af signalvejen, og meget mindre betydende for lydkvaliteten - eller med andre ord, set fra forstærkeren er strømforsyningen "perfekt", som er "ret dyrt" at lave ellers. Uhh, det er 30 år siden jeg først drømte om at designe en balanceret klasse-A forstærker.. Kan være jeg skal tage mig sammen..
Jo mindre feedback der er i forstærkeren, jo mere vil (bør) strømforsyningen betyde. Det kunne være tilfældet hos dig på din audio-gd, Kolind?
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Kolind » 22. nov 2021, 22:16

Eskil skrev:
Claus-DK skrev:Kan man overhovedet tale om dårlige hovedtelefonforstærkere når de stort set alle sammen kører ren klasse A ??

Claus - det kan man sagtens.
Jeg tror nu der er masser af hovedtelefonforstærkere der ikke kører ren klasse A.
Der sidder nok opamps i signalvejen (evt diskret opbyggede, men alligevel). De kører ikke klasse A. Alle de designs der er baseret på TI chips kører heller ikke klasse A, heller ikke Topping A90 eller THX AAA 789 (som vist er diskret). Jeg kan ikke se at Aune skriver at X1S GT er klasse A. Mon ikke de ville skrive det hvis den var?

Klasse A er ellers en fed ting, specielt balanceret.
Det er faktisk en fordel jeg mangler at nævne for balancerede hovedtelefon udgange - hvis de er klasse A.
Der bliver strømforbruget fra strømforsyningen helt konstant, uafhængigt af musikken. Det betyder at strømforsyningen ikke længere er en del af signalvejen, og meget mindre betydende for lydkvaliteten - eller med andre ord, set fra forstærkeren er strømforsyningen "perfekt", som er "ret dyrt" at lave ellers. Uhh, det er 30 år siden jeg først drømte om at designe en balanceret klasse-A forstærker.. Kan være jeg skal tage mig sammen..
Jo mindre feedback der er i forstærkeren, jo mere vil (bør) strømforsyningen betyde. Det kunne være tilfældet hos dig på din audio-gd, Kolind?


Byg løs, byg løs :)
Ved ikke hvorledes strømforsyningen i Audio-gd'en er. Den bliver godt lun ala på grænsen til at det er rart at holde på den efter et par timer, selv på trods af dens relativt omfangsrige størrelse og vægt.
http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneam ... EN_Use.htm
Billede

Edit: Kan se at der selv på deres eget site er billeder af relativt forskellig indmad/komponenter, så et billede er formentligt ikke så sigende, udover et groft fingerprej om at man ikke er gået efter 'less is more' hos Audio-Gd. Og at en del af 'charmen' er at de hele tiden laver dem lidt om så de måske ikke altid reelt er helt ens.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Eskil » 24. nov 2021, 16:32

Der er ingen tvivl om at den er flot bygget. Der er brugt mange penge på komponenter. Min oplevelse er så ogsåat det er nødvendigt at bruge flere penge for at gøre en forstærker uden global modkobling god. (Det er nfb versionen, ikke?)
Eskil

 
Indlæg: 84
Tilmeldt: 2. sep 2020, 22:04

Re: Balanceret output - Skal det nu også være nødvendigt?

Indlægaf Kolind » 24. nov 2021, 17:01

Eskil skrev:Der er ingen tvivl om at den er flot bygget. Der er brugt mange penge på komponenter. Min oplevelse er så ogsåat det er nødvendigt at bruge flere penge for at gøre en forstærker uden global modkobling god. (Det er nfb versionen, ikke?)


Tja. Jeg er ikke voldsomt elektronik kyndig, men jeg syntes at se ganske færre komponenter i de fleste andre forstærkere. Men der er jo flere måder at nå sit mål på også tænker jeg.

Vi var nogle stykker herinde som for år tilbage lavede samme DIY forstærker 'Panda'. Den sytnes jeg havde godt med krudt i sig, på trods af ikke at være balanceret.
http://www.mcfrede.dk/projects/panda_he ... p_01.shtml
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Foregående

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron