Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?



Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Ejlsted » 5. nov 2011, 19:32

Hej Hoved-fi

Efter at have købt en Dac-Magic af Larry og megen læsning her og på Head-Fi, tror jeg at jeg er kommet frem til hvilken hovedtelefonforstærker jeg skal have. Da jeg er ny i Head-Fi sammenhæng, ville jeg dog sætte meget pris på noget feedback.

Jeg skal have to ting koblet til lydkilden:
a) Hovedtelefoner (lydkvalitet her er vigtigst)
b) Nogle aktive højtalere

Da Dac-Magic'en kun har 1 rca udgang og 1 balanceret udgang skal jeg som jeg ser det, enten have en hovedtelefonforstærker med line-out, eller en der er balanceret så jeg kan bruge rca til mine højtalere. Da jeg har læst mig til at Dac-Magic'en har bedst lyd på den balancerede udgang og da dette også giver mulighed for at lege med balancerede hovedtelefoner tænker jeg umiddelbart at dette er den bedste løsning.

Nu er det bare sådan at mit budget ikke er ubegrænset og balancerede forstærkere som bekendt er dyre. Jeg er dog faldet over Little Dot MK VII+:
http://www.ebay.com/itm/Little-Dot-MK-VII-7-Balanced-Headphone-Amp-Amplifier-/190575763802?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5f33615a

Jeg går efter mest mulig lydkvalitet for pengene. Jeg gerne købe en solidstate da jeg går efter detaljeret lyd og dyb bas, men den må gerne være en smule til den varme side.

Efter denne svada er mine spørgsmål:

1) Så vidt jeg har kunne læse mig til har den en god lydkvalitet, men er der nogen her der har hørt den?
2) Burde jeg jeg i denne prisklasse (389$ + 55$ shipping + evt. diverse afgifter) se på noget andet i stedet?

På forhånd mange tak! Ikke mindst for at læse alt det tekst ruller1

PS. Tak for handlen Larry - Det var en fornøjelse rulle2
Senest rettet af Ejlsted 7. nov 2011, 17:36, rettet i alt 1 gang.
Ejlsted

 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22. okt 2011, 16:18
Geografisk sted: København Ø

Re: Little Dot MK VII+ 7+ Balanced Headphone Amp

Indlægaf Alpha » 5. nov 2011, 19:55

Ejlsted skrev: Da jeg har læst mig til at Dac-Magic'en har bedst lyd på den balancerede udgang og da dette også giver mulighed for at lege med balancerede hovedtelefoner tænker jeg umiddelbart at dette er den bedste løsning.


Hvis du ikke vil gå den balancerede vej, kan du benytte et adapter til at lave det balancerede signal om til ubalanceret.
http://www.thomann.de/dk/neutrik_na2mpmf_xlr_malecinch.htm

Begge udgange på Dacmagic´en kan formodentlig benyttes samtidigt. XLR til hovedtelefonforstærker og RCA til aktive højttalere.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Little Dot MK VII+ 7+ Balanced Headphone Amp

Indlægaf Ejlsted » 5. nov 2011, 20:11

Tak for indsparket :grin:

Det har jeg også overvejet, men jeg syntes jeg har læst lidt modstridende om hvorvidt det giver god lyd. Nogen skriver at det kan man bare gøre og andre at det er en dårlig ide på grund signalets karakter.

Jeg ved ikke helt hvad der er op og ned i denne diskution, men det kan du eller andre muligvis fortælle mig.

Jeg er ikke som sådan interesseret i balanceret for balancerets skyld, men fordi det det (muligvis) kan give den bedste lyd. Jeg ved bare ikke om det er noget der er værd at prioritere eller om jeg skal bruge pengene på noget andet.
Ejlsted

 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22. okt 2011, 16:18
Geografisk sted: København Ø

Re: Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Ejlsted » 7. nov 2011, 17:44

Opdatering:

Jeg er nu også faldet over Matrix Quattro, som kunne være en mulighed.

Jeg regner med at købe en AKG K701 hos Thomann.de, da den så vidt jeg har læst skulle være god "value for money" og blive løftet en del af at køre balanceret.

Alt i alt ville dette koste mig ca 4000kr. Jeg ville dog sætte meget pris på en vurdering af om dette er den bedste måde at bruge mine sammensparede penge på.
Ejlsted

 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22. okt 2011, 16:18
Geografisk sted: København Ø

Re: Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Kolind » 7. nov 2011, 18:19

Ejlsted skrev:Opdatering:

Jeg er nu også faldet over Matrix Quattro, som kunne være en mulighed.

Jeg regner med at købe en AKG K701 hos Thomann.de, da den så vidt jeg har læst skulle være god "value for money" og blive løftet en del af at køre balanceret.

Alt i alt ville dette koste mig ca 4000kr. Jeg ville dog sætte meget pris på en vurdering af om dette er den bedste måde at bruge mine sammensparede penge på.


K701 er et teknisk godt valg som sådan. Mange finder dem dog liige neutrale og kønsløse nok. Det er naturligvis smag og behag, men tag det med i dine overvejelser. Næsten ligemeget hvilken forstærker du smider på et sæt hovedtelefoner vil de stadig lyde som de hovedtelefoner. Forstærkeren sætter kun et relativt lille præg på lyden oftest trods alt.

Du skriver at det gerne må være en smule til den varme side. I så fald er K701 nok nærmest modsat så kold som muligt rulle4 Detaljering og udemærket dyb bas kan de dog godt præstere med den rigtige forstærker. Vedholder du at skulle have K701 og vil have lidt varme, skal du måske overveje en rørforstærker i stedet alligevel?
Husk på at bøfferne også skal recables hvis du vil køre balanceret. Det er de færreste bøffer der har 4 ledere i kablet så man kan nøjes med at sætte et andet stik på desværre.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Kolind » 7. nov 2011, 18:27

Som en lille tilføjelse ville jeg selv af de to forstærkere vælge little dot'en. Men det skal nok tages med et gran salt da mit valg kun ville være ud fra at jeg godt kan lide tanken om at man har valgt ligefrem at bruge to små ringkerner fremfor en og derved angiveligt have to helt adskilte kanaler. Der er næppe nogle herinde som har hørt dem begge, men jeg mener at der er et par stykker som ejer Matrix'en.

Desuden vil jeg nok sværge til en relativt billig forstærker og prioitere bøfferne højere - Når det så er sagt er der alligevel lidt cool-faktor ved balanceret drift. Hovedtelefoner som HD650 skalerer godt og lyder lidt henad højtaler-præsentationen som du angiveligt er vant til og har samtidigt både detaljer, bas og lidt varme. Jeg tror vist at det er første gang at jeg har anbefalet HD650 til nogen rulle5
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Ejlsted » 7. nov 2011, 19:15

Jeg havde også lagt mærke til at der var to ringkerner i LD'en, men min viden om dettes betydning er mildest talt begrænset. :oops:
Betyder det så at MQ'en ikke er fuldt balanceret (og betyder det noget)?

Jeg er også i tvivl med AKG'erne, men min tanke bag at vælge dem to ting:
1: Balanceret drift. Man skulle i modsætning til K702 og Q701 bare kunne sætte nye stik på og så kører det 1musik
2: Da jeg skrev varm lyd var det jeg mente nok analytisk med en lille bitte varm toning.

Hvis du havde en DacMagic og 3-4000 kr hvordan ville du så bruge dem?
Ejlsted

 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22. okt 2011, 16:18
Geografisk sted: København Ø

Re: Matrix Quattro eller Little Dot MK VII+ ?

Indlægaf Buyer no 1 » 7. nov 2011, 20:24

Jge har hørt AKG 701 på en Vincent KHV-1, og det var efter min mening en ganske befordrende lyd. Absolut ikke hverken kold eller analystisk.

Med hensyn til balanceret eller ej, ville jeg personligt gå efter en hovedtelefon/forstærker med en lydsignatur der tiltaler mig, og så lade muligheden for balanceret drift være en sekundær parameter. Men jeg er enig med kolind i, at bare det at sige eller skrive "balanceret drift" har lidt "cool-faktor" over sig :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster