Black Mirror - DHT & Fully Differential

Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indl√¶gaf kvik » 3. maj 2022, 19:21

black mirror.jpg
black mirror.jpg (225.62 KiB) Vist 1907 gange

N√•r man f√•r tildelt en intetsigende modelbetegnelse som H25DF, er det naturligt at selv g√łre en indsats for at differentiere forst√¶rkeren fra hoben derude :grin: Jeg har s√•ledes tilladt mig at omd√łbe den til Black Mirror, hvorfor vil blive tydeligere, hvis man l√¶ser videre.

Det hele startede med min r√łrtr√•d, og mere specifikt med forst√¶rkeren The Emotion fra Sonnare Audio. Den dukkede f√łrst op til Axpona 2018, hvor den fik nogle gl√łdende ord med p√• vejen. Jeg indlemmede den s√• i min r√łrtr√•d, hvor den i udgangspunktet blot blev en af mange nye tilf√łjelser det √•r.

Jeg er jo nysgerrigt anlagt, og 4P1L er sp√łjst r√łr, der desuden ikke g√•r igen i en eneste af de andre forst√¶rkere i r√łrtr√•den. Jeg begyndte derfor at grave lidt p√• nettet, og n√•r det vedr√łrer r√łrforst√¶rkere ender man ofte hos Ale Moglia. B√•de her og p√• diyaudio viser det sig, at r√łret ikke er s√• ubenyttet som man i min r√łrtr√•d forledes til at tro.

Jeg begyndete at suge til mig, √•d mig igennem hundredvis af sider med teknisk snak, hvoraf jeg i bedste fald forstod blot en br√łkdel. Jeg begyndte ikke desto mindre at ane konturerne af det, der kunne blive et meget interessant n√¶ste forst√¶rkerprojekt. Dette g√¶lder p√• det tekniske plan, men bestemt ogs√• lydm√¶ssigt.

Den fam√łse r√łrtr√•d har gjort, at jeg sikkert holder mig mere orienteret om udbudet end folk flest. De seneste √•r er der dukket stadig flere 300B-forst√¶rkere op. M√•ske som konsekvens af, at head-fi er g√•et fra n√łrdestatus til rigmandsleg. Priserne tager helt af, det kan ikke blive dyrt nok, eller eksklusivt nok. Helt som det har v√¶ret indenfor hifi i √•rtier.

Hvad har 300B med sagen at g√łre? Jo, det er et af ikke alt for mange DHT-r√łr, og selv om 4P1L er et pentode-r√łr, s√• er det ogs√• direkte opvarmet, s√• hvis man kobler det som triode, f√•r man et nyt DHT-alternativ. Ved at sammenligne prisen p√• 300B og 4P1L bliver det √•benlyst, hvorfor sidstn√¶vnte er v√¶rd at udforske som alternativ.

Hvad s√• med resten af designet? Sonnare har valgt 6NS7 som indgangsr√łr, og supplerer 4P1L med en udgangstrafo. Trafobeslutningen g√•r igen i mange af de 4P1L-designs jeg har l√¶st om, men det begrundes gerne med at belastningen ellers bliver for stor, n√•r h√łjtalere og lav-impedante hovedtelefoner tilkobles. Jeg har jo bare h√łj-impedante hovedtelefoner, s√• kan tillade mig at spare trafoen v√¶k.

4P1L er berygtet for at v√¶re mikrofonisk. Dette er specielt udfordrende, hvis det skal bruges om indgangsr√łr. Her har man heldigvis et lige s√• sp√¶ndende alternativ, 2P29L, ogs√• et direkte opvarmet pentode-r√łr, men uden hang til mikrofoni. Og, vupti, pludselig har man en ren DHT-forst√¶rker.

Så langt, så godt, men hvor kommer det sorte spejl ind? Jo, forstærkeren er ikke blot 'almindelig' dual-mono, her er snak om symmetrisk differentialforstærkning, dvs to af alting fra start til slut, per kanal. Det skal siges, at jeg selv har slidt med at forstå konceptet, men denne hoved-fi tråd gav forholdsvis god mening.

Som sagt, H25DF er et meget lidt sigende navn, H24DF ville have givet mere mening (2P29L 4P1L Differentialforst√¶rkning), men 24 var √•benbart optaget. Hvordan beskriver man kombination af dualitet og symmetri forst√¶rkeren udviser? Tja, mit bedste bud blev s√• Black Mirror, og dermed deler den navn med en dystopisk engelsk sci-fi serie, men det er der ikke noget at g√łre ved.

H25DF.png
H25DF.png (77.38 KiB) Vist 1907 gange

Som illustrationen viser, er forst√¶rkeren fuldt balanceret. Dermed m√• jeg reterminere min Beyer T1 (fra jack til 4-pin xlr), men det tager jeg med i prisen. Jeg har ikke nogen balanceret kilde, s√• kommer i f√łrste omgang til at bruge RCA-indgangene. Uden at skulle g√łre mig klog p√• det, vil jeg tro, at der s√• bliver tale om en form for pseudo-balancering, ikke den √¶gte vare. Henad vejen m√• balanceret kilde naturligvis pr√łves, for det er jo ligesom grundid√©en.

Et potentiometer pr. kanal bliver en interessant oplevelse. Kan man ramme balancen efter geh√łr? og hvad med os, der h√łrer lidt d√•rligere p√• det ene √łre? For at lette justeringen har jeg fundet nogle volumeknapper med tal-skala, tiden vil vise, om det fungerer i praksis.

Man kunne forledes til at tro, at det er mono-potentiometre, der er brug for her. Differensdesignet g√łr dog, at der sidder et stereo-potentiometer i hver kanal. Efter en del (is√¶r √łkonomiske) overvejelser har jeg (gen)valgt TKD 2CP-2511. Herunder ses den potentiometer-oversigt jeg satte sammen ifm mine overvejelser. Der er naturligvis flere alternativer, men de viste ans√• jeg for realistiske rent √łkonomisk.

VC.png
VC.png (70.39 KiB) Vist 1907 gange

Hvilke andre finurligheder er det v√¶rd at n√¶vne? R√łrsokkeltypen kaldes loktal, og den g√łr det lidt mere bev√¶rligt at s√¶tte r√łret i eller plukke det ud. Det er nu ikke noget stort problem, siden ingen af de to r√łrtyper l√¶gger op til 'tube rolling'.

Differensdesignet g√łr det mulight helt at undg√• udgangskondensatorer, s√• der sparer man ogs√• lidt penge. Nogle vil mene, at man ogs√• slipper for den lydm√¶ssig p√•virkning. Teknisk skulle det v√¶re muligt at undg√• indgangskondensatorer ogs√•, vha filament bias. I flere diyaudio-tr√•de refereres til 'Rod Coleman filament regulators', der er et diy kit designet til form√•let. Jeg er usikker p√• begrundelsen for at frav√¶lge l√łsningen i denne forst√¶rker, hvor der sidder Miflex KPCU-01 kondensatorer i indgangen.

Ellers er der godt med chokes under panseret. Det er nok en god id√©, for str√łmmen hjemme hos mig er ikke verdens bedste.

Hvad det ydre ang√•r, s√• har jeg denne gang valgt mose-eg (bog oak), og s√• m√łrk (dvs gammel) som mulig. Der er simpelthen noget ultra-fascinerende ved en 6-8000 √•r gammel ramme, n√•r resten jo er splinternyt.

Bog Oak.jpg
Bog Oak.jpg (615.71 KiB) Vist 1907 gange

Et kuriosum.. Wieslaw havde egentlig fundet p√• et navn til forst√¶rkeren, Diabolus in Musica, som han udtrykte √łnske om at skrive p√• pcb'et. Jeg er til tider ogs√• en forsigtig mand, s√• m√•tte lige unders√łge betydningen f√łrst. Jeg ved ikke, om det var Slayers album han havde i tankerne, men betydningen r√¶kker langt ud over og tilbage i tid, uden at v√¶re s√• diabolsk som ordene l√¶gger op til.

Diabolus in Musica = The Devil’s interval = tritone = dissonance

En forstærker, der lover dissonans som ledende princip, er jo ikke umiddelbart noget man får lyst til :-) men hvis det var godt nok til Beethoven, Wagner, Holst mfl, hvem er jeg så til at forklejne det. Wieslaw valgte dog at trække forslaget, når jeg trak dissonans-kortet.

Sjovt nok er mit eget forslag, Black Mirror, mindst lige s√• m√łrkt, s√• m√•ske er der noget om sagen, eller m√•ske er det bare tiderne. Lyden i sig selv burde v√¶re alt andet end m√łrk og urolig, hvis man skal g√• efter DHT-beskrivelserne.

Min gode hoved-fi ven, CHIbsen, f√•r den store √¶re at l√¶gge √łrer til som den f√łrste (foruden Wieslaw). Helt n√łjagtigt hvorn√•r det sker, sv√¶ver fortsat i det uvisse. Jeg h√•ber det bliver snart, for nogle uger senere skal den videre herop, og jeg har ventet en god stund allerede.

Det sidste jeg har h√łrt er, at vi kun venter p√•, at snedkeren skal blive f√¶rdig med rammen. Det er ikke mig, der skal skrue top- og bundplader i, men forestiller mig mose-eg opf√łrer sig lidt anderledes end almindelig eg, s√• er lidt sp√¶ndt p√• om skruerne vil f√• f√¶ste. Vi f√•r se.

Her til sidst det eneste billede jeg har fundet p√• nettet af denne specifikke r√łrkombination. Det er en h√łjtaler-forst√¶rker (i dual-mono elle push-pull), men man f√•r en fornemmelse af, hvordan min kommer til at se ud.Der bliver ikke megen r√łrgl√łd denne gang, men det har sin egen (industrielle) charme.

IMG_0418.jpg
IMG_0418.jpg (283.69 KiB) Vist 1907 gange

Nu venter vi bare på den rigtige forstærker.
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indl√¶gaf Claus-DK » 3. maj 2022, 20:09

kvik skrev:En forstærker, der lover dissonans som ledende princip, er jo ikke umiddelbart noget man får lyst til :-) men hvis det var godt nok til Beethoven,

De fleste forstærker var sådan set gode nok til Beethoven ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indl√¶gaf kvik » 3. maj 2022, 21:45

beethoven-ear-trumpet.jpg
beethoven-ear-trumpet.jpg (139.74 KiB) Vist 1895 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 4. maj 2022, 18:07

For de specielt interesserede er her nogle baggrundslinks..

The all DHT SET Headphone Amp
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.228625/

One more 4P1L SE
https://www.diyaudio.com/community/thre ... se.183329/

4P1L DHT Line Stage
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ge.190857/

Radu Tarta (Simple Pleasure Tube Amps)
https://simplepleasuretubeamps.com/?s=4 ... mit=Search

Ale Mogliaa (Bartola Valves)
2P29L lidt ned på siden, med links i margen til 4P1L og 2P29L projekter
http://www.bartola.co.uk/valves/categor ... mp/page/2/

2P29L DHT Preamp
https://audiokarma.org/forums/index.php ... mp.865883/

Differential push-pull design question
https://www.diyaudio.com/community/thre ... on.158635/
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 4. maj 2022, 18:38

diabolus.jpeg
diabolus.jpeg (71.69 KiB) Vist 1852 gange

En god plade thumbs
Pure Music‚ĖļViolectric DHA V590‚ĖļSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Skjern

Indl√¶gaf kvik » 4. maj 2022, 21:49

Jeg har pr√łvet mig et par gange p√• Accardo, uden rigtig at f√• s√• meget musikalsk udbytte ud af det. Er denne her udtryksm√¶ssigt som SWR-udgivelsen?

--

Over til noget andet.. I min jagt p√• XLR stik til T1 endte jeg p√• en estisk webshop, audiohobby.eu. Dem skal man holde sig fra, har jeg nu erfaret p√• den h√•rde m√•de. De har ikke varene, og svarer ikke p√• mails efterf√łlgende. Godt man har PayPal p√• sin side, f√•r forh√•bentligt betalingen retur den vej med tiden. N√¶ste gang handler jeg lokalt.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf Kolind » 5. maj 2022, 14:05

Fedt projekt ! Det er dette bæst du tidligere har berettet om har været under udvikling antager jeg.
Det er sp√¶ndedne at l√¶se om dine tanker og resonoment for hvad og hvorfor - Og fedt at du har taget nogle m√•ske knap s√• traditionelle valg og samtidigt aktivt fravalg af andre ting ala lav-impedante b√łffer. Logikken giver mening hos mig thumbs . H√•ber at det bliver s√• vellykket som det fortjener.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indl√¶gaf Kolind » 5. maj 2022, 14:11

kvik skrev:De seneste √•r er der dukket stadig flere 300B-forst√¶rkere op. M√•ske som konsekvens af, at head-fi er g√•et fra n√łrdestatus til rigmandsleg. Priserne tager helt af, det kan ikke blive dyrt nok, eller eksklusivt nok. Helt som det har v√¶ret indenfor hifi i √•rtier.

Ja man f√•r nogle gange intrykket ala hifi at det SKAL v√¶re dyrt for at v√¶re godt. S√•dan noget som T1 og HD800 er lige pludseligt blevet til 'mid-fi' kan jeg forst√•. Og p√• tronen en r√¶kke obskure b√łffer der koster mere end min bil rulle4
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indl√¶gaf kvik » 5. maj 2022, 17:22

I don't understand using the 300B for headphones, unless you just want to do it as a statement.

I once asked Jean Hiraga "why the 300B?" instead of some other DHT. He replied that it was a great choice for most home systems because it sounds good and has enough power for most home style speakers. There are other DHT that sound better, but they either don't have enough power for typical home systems, or require very high voltages and difficult OPTs. The 300B best fits the domestic Hi-Fi niche. It's the best "all-arounder".

So it seems to me that for a low power headphone amp, there are better choices.

Citatet er fra en af tr√•dene jeg linket til. Nu er det jo n√¶sten altid muligt at finde et udsagn, der underst√łtter en bestemt vinkel, men tag et kig p√• prisniveauet p√• 300B udbudet, s√• giver mine overvejelser og valg ganske god mening :-)

Har for√łvrigt lige genbes√łgt projektets tidslinje..

Jeg introducerede f√łrste gang id√©en for Wieslaw i maj 2020, dengang var det 2P29L+4P1L med en udgangstrafo baseret p√• amorf kerne. Jeg s√• for mig, at trafoen ville give et bredere anvendelsesomr√•de impedansm√¶ssigt, der er trods alt flest lav-impedante hovedtelefoner i dagens marked.

Wieslaw var straks med på idéen, og spurte jævnligt om vi skulle gå i gang. Jeg holdt igen af forskellige årsager, men i oktober 2021 'overgav' jeg mig.

Wieslaw introducerede id√©en med differensforst√¶rkning ganske tidligt i det efterf√łlgende forl√łb. Nogle gange er jeg nem at lokke, andre gange m√• jeg lige tygge lidt p√• det f√łrst :-) Man undg√•r som tidligere n√¶vnt udgangstrafoer og udgangskondensatorer, hvilket √łkonomisk er en stor besparelse, og lydm√¶ssigt kan v√¶re er en gevinst. Til geng√¶ld er det ikke l√¶ngere en SET DHT forst√¶rker, hvilket jo var min 'kongetanke', samt uden udgangstrafo ingen lav-impedante hovedtelefoner.

Det var forlokkende at kunne anvende T1 balanceret, og omterminering (til XLR) er ganske ligetil, s√• vidt jeg kan vurdrere udfra den tr√•d Buyer no 1 lavede her p√• hoved-fi i sin tid. Jeg har desuden en af ZMF modellerne som fremtidig T1 efterf√łlger/supplement i tankerne, og de kommer med XLR kabel i udgangspunktet. Dermed endte jeg med at give Wieslaw frie h√¶nder til bygge differensforst√¶rkeren.

Her er vi s√• fremme ved nov/dec 2021, og alt det praktiske kan begynde. Sidel√łbende har Wieslaw alle sine andre kunder/projekter/forst√¶rkere, og pandemien og krigen besv√¶rligg√łr meget for mange. Men, nu er forst√¶rkeren snart indenfor r√¶kkvidde.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 5. maj 2022, 17:46

kvik skrev:Jeg har pr√łvet mig et par gange p√• Accardo, uden rigtig at f√• s√• meget musikalsk udbytte ud af det. Er denne her udtryksm√¶ssigt som SWR-udgivelsen?

Ja den er udtryksmæssigt som SWR-udgivelsen, men lyden er bedre -tangerende genial.
Og jeg har også undret mig lidt over, hvordan Accardo passede ind i din smag :-) det er et andet udtryk end de plader du plejer at anbefale.

---
Super fedt projekt thumbs
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 8. maj 2022, 12:10

Volume-knappen kan ofte v√¶re en slags udsmykning, i till√¶g til det funktionelle aspekt. Der er meget at v√¶lge mellem derude - metal, bakelit, alm plastik, div former, gennemsigtig eller div farver. I mit tilf√¶lde var det som allerede n√¶vnt vigtigt, at de to potentiometre kunne justeres relativt n√łjagtigt. Der er ikke mange volumeknapper med tal-skala, sikkert fordi denne indgraveres/p√•trykkes fronten istedet. Jeg kunne formodentlig have f√•et gjort det p√• denne forst√¶rker ogs√•, men fandt et par volume-knapper med skala, s√• det blev den l√łsning her. P√• den f√łrste skal skalaen limes p√•, p√• den anden er skalaen ikke lige s√• pr√¶cis/detaljeret som p√• den f√łrste. Har etteren liggende herhjemme, og Wieslaw har toeren liggende i Polen. Vi starter med hans, og ser hvordan det g√•r.

vol knob 1.png
vol knob 1.png (181.14 KiB) Vist 1589 gange
vol knob 2.jpg
vol knob 2.jpg (14.11 KiB) Vist 1589 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 8. maj 2022, 12:19

Lidt om 4P1L, sakset rundt omkring på nettet..

4P1L: No Western equivalents. Designed by Telefunken for german military. After WW-II repackaged for soviet military purposes. The majority of special Telefunken military tubes were repackaged in loctal envelopes, except LS-50 that was too big for that. Soviet 4–ü1–õ = Telefunken 2,4LS1 in loctal envelope

4p1l.png
4p1l.png (183.27 KiB) Vist 1588 gange

4P1L data sheet.jpg
4P1L data sheet.jpg (117.15 KiB) Vist 1588 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 26. jun 2022, 14:15

Den her tr√•d ‚Äėd√łde‚Äô lidt, men status er, at jeg fortsat venter. F√łrst var det rammen, nu er det et nyt potmeter, fordi Wieslaw fik √łdelagt det ene. Fint at man har meget andet at g√łre p√• denne √•rstid, s√• bliver ventetiden knapt s√• generende.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 26. jun 2022, 17:35

Du er en m√łj t√•lmodig mand...
CHIbsen

Brugeravatar

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere