La Figaro 339

Re: La Figaro 339

Indlægaf mage » 26. feb 2022, 20:06

Fed upgrade? Kan det mærkes? Må man evt. spørge til prisen på de to? Skal/kan de gemmes væk under “kuplen”

Mage

Bundgas, bundgas, bundgas!!!
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier

Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Indlægaf CHIbsen » 26. feb 2022, 21:20

I ødelægger jo fuldstændig min nøje tilrette lagte strategi... det er så fedt thumbs

Jeg regner med at det bliver endnu bedre, når de bliver spillet til. Men allerede nu er det en grandes upgrade. Jeg havde regnet med at flowet ville blive bedre at. At musikken ville strømme på en yderst behagelig måde. Tjek. Det opnåede jeg. Hvad jeg ikke havde regnet med var at dynamikken ville blive væsentlig forbedret og at rummet ville blive endnu større. Ja tak.
Så når jeg hører en klaverkoncert, så lyder klaveret mere nærværende uden at være irriterende. Og når orkesteret kommer ind, så er oplevelsen mere intens, og orkesteret fylder 50% mere ud til siderne.
What not to like.
Jeg valgte Jantzen Cross Cap. Hvor prisen stadig er ok. SĂĄ 270kr med forsendelse for 2x 47 uF. Jeg havde i forvejen 2x Janzen Cross Cap 10 uF liggende i arkiv. SĂĄ i alt 57 uF per side.
Jeg har en ide om at der er fordele ved at benytte same mærke, hvis man skal bruge flere kondensatorer i parallel.
Med de 57 uF så burde Figaroen være optimeret til Hovedtelefoner med en impedans fra 150-600 ohm.
Og ja. Grunden til at jeg nøjes med 47 uF, er at de stadig kan være under kuplen. Jeg skal bare lige have den samlet igen :-)
Pure Musicâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Skjern

Indlægaf kvik » 26. feb 2022, 21:52

Uhhhh, det bliver dyrt, nĂĄr du skal videre til Amber Z-cap ruller1

https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Indlægaf CHIbsen » 27. feb 2022, 21:34

Det er en ret vild side. Tak for link.
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf kvik » 4. mar 2022, 20:20

Kunne have spurgt udenfor tråden, men andre er måske også interesseret i svaret.. Du har hørt flere Spirit Torino modeller, har de en signaturlyd, og er den i så fald overvejende i neutral?
kvik

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 6. mar 2022, 21:37

Ja de 4 modeller jeg har hørt har en signaturlyd, som jeg bestemt synes er overvejende neutral.
Jeg kan ogsĂĄ rigtig godt lide Titano -den semi-lukkede udgave. Sidst pĂĄ aftenen hvor lydstyrken er mere moderat, der synes jeg mĂĄske de er bedre end mine Twin Pulse. Ved den lydstyrke jeg ofte ender med, nĂĄr jeg har fokus pĂĄ at lytte, der synes jeg mine er bedre. Den lukkede Radiante er ogsĂĄ fin. Og det er Superleggera ogsĂĄ :grin:
Og nu vi er ved lydstyrke, så jeg gået og funderet lidt over det med lydstyrken. Om det kan være en medspiller, når vi oplever hovedtelefoner forskelligt? men det er jo umuligt at vide hvad almindelig lydstyrke er for den enkelte.
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf kvik » 9. mar 2022, 21:11

The song isn’t just about being a barber. The song is about a man celebrating a life that he loves. He loves what he does and he is wholly content. If only we could be so lucky.
kvik

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 16:48

kvik skrev:The song isn’t just about being a barber. The song is about a man celebrating a life that he loves. He loves what he does and he is wholly content. If only we could be so lucky.

Det er der vi er 9musik
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 17:48

Vigtigste opgradering siden sidst. Bel Canto dac2 er kommet til. En lidt ældre sag fra 2003, der tror den har indbygget rør. Den kan i hvert fald alt det som rør også kan :-) stort rum og en behagelig præsentation af musikken. Og så er HD660s sendt videre og ind er kommet et sæt Beyerdynamic Amiron, som måske, måske ikke vælter HD650 af pinden.

200_0116-SilverEfex-lowRes.jpg
200_0116-SilverEfex-lowRes.jpg (121.54 KiB) Vist 2086 gange

Jeg måtte indse at CD afspiller er ok, men ikke fungere helt optimalt. Sådan en fætter støjer faktisk fra drevet. Det havde jeg lidt glemt. Cirka halvdelen af CD'erne støjer i drevet når de bliver afspillet. Ikke voldsomt meget. Jeg hører det ikke med hovedtelefoner på. Men det gør hende den langhårede. Og hun har en pointe at det ikke er den mest charmerende lyd at lytte til i længere tid.
Jeg ledte efter noget andet det man får fra mange af de dac der kommer fra asien præsterer. Så det blev en amerikaner.
Og den er helt perfekt her. Masser af detaljer men samtidigt lækkert så man netop ikke sidder og lytter detaljer men lytter til musik.
Som bruger et optisk kabel mellem xDuoo'en og Bel Canto'en. xDuoo'en gør det ok. Jeg fik et coax med xDuoo i sin tid, og det er knap så meget ok. coax ud af cd drevet er bedre efter et hurtigt lyt. Men det er no go, så har ikke dvælet så meget ved det.

Med Bel Canto'en som lydkilde så har Sennheiser HD650 en stort rumlig gengivelse, der sagtens kan gøre en AKG fan glad. Bunden er ikke den mest veldefinerede, men det må man tage med. Jeg lever i hvert fald fint med det. Tilgengæld er toppen på ingen måder generende som det måske godt kan blive på en AKG på den fejle kombi.

Jeg har lyttet til fransk musik fra Satie og Debussy på Earman'en med et sæt Fidelio X3 (det er en anden historie) og var vældig tilfreds med resultatet. Eftertænksom musik gengivet på den rigtige sferiske vis. Så den musik fandt jeg også frem i dag. Lidt ærgerligt for Earman, for nu bliver det svært at lytte til denne musik via den igen. Figaroen gengiver musikken med en helt anden indlevelse. Det ender med at jeg via Debussy La mer vover mig ud i en Saint Saens Symfoni -det sker ikke ret tit. Med orgel og det hele. Og det er ikke sidste gang jeg vil gøre det. Når Figaroen bliver teamet op med Bel Canto'en så er der musikalsk mersmag for alle pengene. Og jo orglet bliver måske lidt fyldig i bunden, men hvad pokker. Glæden for musikken er der.

satie_400.jpg
satie_400.jpg (26.04 KiB) Vist 2086 gange

debussy.jpg
debussy.jpg (140.95 KiB) Vist 2086 gange

Figaroen er kommet ind på husets mindste rum på 8 kvm. Nu mangler jeg bare lige en Otium lænestol (eller Opium som min søn engang kaldte den), så kan jeg lave min egen lillestuen. Det har jeg hørt man gerne må have... :-)
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf kvik » 12. mar 2022, 19:24

Intet hjem er komplett uten lillestuen :-)

Har du lagt mærke til den italienske åre - Figaro, Bel Canto, Spirit Torino?

Interessant om bel canto (pĂĄ norsk)
https://snl.no/bel_canto
kvik

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 12. mar 2022, 19:58

Det ser da ud til jeg godt blive fan af Bel Canto sang :-)
Og jeg havde ikke selv lige set de italienske referencer. Men ja de er der.

Lækkert ord "forseggjorte".

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 15. mar 2022, 22:27

Beyerdynamic Amiron stillede op til dyst mod Senneheiser HD650 pĂĄ hyggeonklen Figaro og faster Bel Canto.

Først en violin sonate fra mester Grieg.

grieg_400.jpg
grieg_400.jpg (40.98 KiB) Vist 2057 gange

HD650.
Violinen svæver over klaveret. Anslag påklaver klare og tydelige. Samtidig er klaver godt skilt ud fra violin. Rummet er mere bredt end det er dybt. Kan godt lide hvordan klaveret præsenteres med en god klangbnd og anslag.

Amiron.
Er lyden lidt højere, eller er synes den bare mere veldefineret? klaver og violin stadig over/under hinanden. Klaveret lidt mere sammenhængene. Var der alligevel lidt (for meget) afstand mellem klangbund og anslag med Sennheiser.
Rummet virker lidt dybere. Svært at bedømme med en sonate. Klaveret er lidt trukket tilbage i lydbilledet. Sennheiser var lidt mere pågående i lyden.

escales_400.jpg
escales_400.jpg (48.05 KiB) Vist 2057 gange

Fransk orkester musik.
Fortsætter med Amiron.
Musikken er nærmest holografisk. Man står næsten midt inde i musikken og hører alle detaljerne omkring en.
Det er musik med mange fine delikate detaljer der snor sig ind imellem hinanden. Bassen er ikke generende men har den lidt svært ved at stoppe igen?

Og over til HD650.
Lydbilledet er ikke sĂĄ dybt, men virker lidt bredere. Instrumenterne er veldefineret. Er ikke sĂĄ fyldig i bunden (fordi den ikke nĂĄr sĂĄ langt ned?)
Det lød mere eventyrligt med Amiron -som hygge scene fra en Star Wars film. Med Sennheiser skal der vises mere frem.

Slutter af med Monk.

Monk.jpg
Monk.jpg (55.42 KiB) Vist 2057 gange

Det er godt nok længe siden jeg har hørt Jazz. En overgang hørte jeg ikke andet.

Igen er det HD650.
Blæsere helt ude til siden. Klaver i midten. Lilletromme og hi-hat helt ude til højre. Guitar/bas helt til venstre. Stortromme fylder ikke meget når pedalen en sjælden gang bliver brugt.
Man står midt inde i bandet oppe på scenen. Vældig interessant, men ikke eventyrligt.

Amiron.
Musikken er stadig splittet fra hinanden, men med mere dybde i lydbilledet glider det lettere ned. Stortrommen fylder mere.

Konklusion.
Amiron har mere dybde i lydbilledet. Bassen er nogen gange fin. Nogen gange på grænsen til at bliver lidt for meget.
Senneheiser har bredere lydbillede og trækker detaljerne mere frem.
Jeg slapper nok mere af med Amiron.
CHIbsen

Brugeravatar

Indlægaf CHIbsen » 19. jun 2022, 20:33

Mine Sennheiser HD650 har fået Brainwavz hybrid puder, så nu er der plads til ørerne, og HD650'erne har fået lov til at komme ind i lillestuen igen.
HD650brainLowRes.jpg
HD650brainLowRes.jpg (132.21 KiB) Vist 471 gange

(Amiron er sendt videre til ny ejer. SĂĄ nu er det HD650 eller T90 til Figaroen).
Og så har jeg revurderet min begejstring over xDuoo X10T. Den sætter sit lydaftryk temmelig tydeligt på musikken og det er ikke til det bedre. Både når det er Bel Cantoen eller det er TR-amp'en. Lyden bliver uinspirerende. Musikken falder lidt sammen og mister spændstigheden. Bel Canto får pt signal fra en helt almindelig CD afspiller af dem man til hver en tid kan købe i en genbrugsbutik. Og den gør det bedre.
CHIbsen

Brugeravatar

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere