Black Mirror - DHT & Fully Differential



Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 3. maj 2022, 19:21

black mirror.jpg
black mirror.jpg (225.62 KiB) Vist 12426 gange

Når man får tildelt en intetsigende modelbetegnelse som H25DF, er det naturligt at selv gøre en indsats for at differentiere forstærkeren fra hoben derude :grin: Jeg har således tilladt mig at omdøbe den til Black Mirror, hvorfor vil blive tydeligere, hvis man læser videre.

Det hele startede med min rørtråd, og mere specifikt med forstærkeren The Emotion fra Sonnare Audio. Den dukkede først op til Axpona 2018, hvor den fik nogle glødende ord med på vejen. Jeg indlemmede den så i min rørtråd, hvor den i udgangspunktet blot blev en af mange nye tilføjelser det år.

Jeg er jo nysgerrigt anlagt, og 4P1L er spøjst rør, der desuden ikke går igen i en eneste af de andre forstærkere i rørtråden. Jeg begyndte derfor at grave lidt på nettet, og når det vedrører rørforstærkere ender man ofte hos Ale Moglia. Både her og på diyaudio viser det sig, at røret ikke er så ubenyttet som man i min rørtråd forledes til at tro.

Jeg begyndete at suge til mig, åd mig igennem hundredvis af sider med teknisk snak, hvoraf jeg i bedste fald forstod blot en brøkdel. Jeg begyndte ikke desto mindre at ane konturerne af det, der kunne blive et meget interessant næste forstærkerprojekt. Dette gælder på det tekniske plan, men bestemt også lydmæssigt.

Den famøse rørtråd har gjort, at jeg sikkert holder mig mere orienteret om udbudet end folk flest. De seneste år er der dukket stadig flere 300B-forstærkere op. Måske som konsekvens af, at head-fi er gået fra nørdestatus til rigmandsleg. Priserne tager helt af, det kan ikke blive dyrt nok, eller eksklusivt nok. Helt som det har været indenfor hifi i årtier.

Hvad har 300B med sagen at gøre? Jo, det er et af ikke alt for mange DHT-rør, og selv om 4P1L er et pentode-rør, så er det også direkte opvarmet, så hvis man kobler det som triode, får man et nyt DHT-alternativ. Ved at sammenligne prisen på 300B og 4P1L bliver det åbenlyst, hvorfor sidstnævnte er værd at udforske som alternativ.

Hvad så med resten af designet? Sonnare har valgt 6NS7 som indgangsrør, og supplerer 4P1L med en udgangstrafo. Trafobeslutningen går igen i mange af de 4P1L-designs jeg har læst om, men det begrundes gerne med at belastningen ellers bliver for stor, når højtalere og lav-impedante hovedtelefoner tilkobles. Jeg har jo bare høj-impedante hovedtelefoner, så kan tillade mig at spare trafoen væk.

4P1L er berygtet for at være mikrofonisk. Dette er specielt udfordrende, hvis det skal bruges om indgangsrør. Her har man heldigvis et lige så spændende alternativ, 2P29L, også et direkte opvarmet pentode-rør, men uden hang til mikrofoni. Og, vupti, pludselig har man en ren DHT-forstærker.

Så langt, så godt, men hvor kommer det sorte spejl ind? Jo, forstærkeren er ikke blot 'almindelig' dual-mono, her er snak om symmetrisk differentialforstærkning, dvs to af alting fra start til slut, per kanal. Det skal siges, at jeg selv har slidt med at forstå konceptet, men denne hoved-fi tråd gav forholdsvis god mening.

Som sagt, H25DF er et meget lidt sigende navn, H24DF ville have givet mere mening (2P29L 4P1L Differentialforstærkning), men 24 var åbenbart optaget. Hvordan beskriver man kombination af dualitet og symmetri forstærkeren udviser? Tja, mit bedste bud blev så Black Mirror, og dermed deler den navn med en dystopisk engelsk sci-fi serie, men det er der ikke noget at gøre ved.

H25DF.png
H25DF.png (77.38 KiB) Vist 12426 gange

Som illustrationen viser, er forstærkeren fuldt balanceret. Dermed må jeg reterminere min Beyer T1 (fra jack til 4-pin xlr), men det tager jeg med i prisen. Jeg har ikke nogen balanceret kilde, så kommer i første omgang til at bruge RCA-indgangene. Uden at skulle gøre mig klog på det, vil jeg tro, at der så bliver tale om en form for pseudo-balancering, ikke den ægte vare. Henad vejen må balanceret kilde naturligvis prøves, for det er jo ligesom grundidéen.

Et potentiometer pr. kanal bliver en interessant oplevelse. Kan man ramme balancen efter gehør? og hvad med os, der hører lidt dårligere på det ene øre? For at lette justeringen har jeg fundet nogle volumeknapper med tal-skala, tiden vil vise, om det fungerer i praksis.

Man kunne forledes til at tro, at det er mono-potentiometre, der er brug for her. Differensdesignet gør dog, at der sidder et stereo-potentiometer i hver kanal. Efter en del (især økonomiske) overvejelser har jeg (gen)valgt TKD 2CP-2511. Herunder ses den potentiometer-oversigt jeg satte sammen ifm mine overvejelser. Der er naturligvis flere alternativer, men de viste anså jeg for realistiske rent økonomisk.

VC.png
VC.png (70.39 KiB) Vist 12426 gange

Hvilke andre finurligheder er det værd at nævne? Rørsokkeltypen kaldes loktal, og den gør det lidt mere beværligt at sætte røret i eller plukke det ud. Det er nu ikke noget stort problem, siden ingen af de to rørtyper lægger op til 'tube rolling'.

Differensdesignet gør det mulight helt at undgå udgangskondensatorer, så der sparer man også lidt penge. Nogle vil mene, at man også slipper for den lydmæssig påvirkning. Teknisk skulle det være muligt at undgå indgangskondensatorer også, vha filament bias. I flere diyaudio-tråde refereres til 'Rod Coleman filament regulators', der er et diy kit designet til formålet. Jeg er usikker på begrundelsen for at fravælge løsningen i denne forstærker, hvor der sidder Miflex KPCU-01 kondensatorer i indgangen.

Ellers er der godt med chokes under panseret. Det er nok en god idé, for strømmen hjemme hos mig er ikke verdens bedste.

Hvad det ydre angår, så har jeg denne gang valgt mose-eg (bog oak), og så mørk (dvs gammel) som mulig. Der er simpelthen noget ultra-fascinerende ved en 6-8000 år gammel ramme, når resten jo er splinternyt.

Bog Oak.jpg
Bog Oak.jpg (615.71 KiB) Vist 12426 gange

Et kuriosum.. Wieslaw havde egentlig fundet på et navn til forstærkeren, Diabolus in Musica, som han udtrykte ønske om at skrive på pcb'et. Jeg er til tider også en forsigtig mand, så måtte lige undersøge betydningen først. Jeg ved ikke, om det var Slayers album han havde i tankerne, men betydningen rækker langt ud over og tilbage i tid, uden at være så diabolsk som ordene lægger op til.

Diabolus in Musica = The Devil’s interval = tritone = dissonance

En forstærker, der lover dissonans som ledende princip, er jo ikke umiddelbart noget man får lyst til :-) men hvis det var godt nok til Beethoven, Wagner, Holst mfl, hvem er jeg så til at forklejne det. Wieslaw valgte dog at trække forslaget, når jeg trak dissonans-kortet.

Sjovt nok er mit eget forslag, Black Mirror, mindst lige så mørkt, så måske er der noget om sagen, eller måske er det bare tiderne. Lyden i sig selv burde være alt andet end mørk og urolig, hvis man skal gå efter DHT-beskrivelserne.

Min gode hoved-fi ven, CHIbsen, får den store ære at lægge ører til som den første (foruden Wieslaw). Helt nøjagtigt hvornår det sker, svæver fortsat i det uvisse. Jeg håber det bliver snart, for nogle uger senere skal den videre herop, og jeg har ventet en god stund allerede.

Det sidste jeg har hørt er, at vi kun venter på, at snedkeren skal blive færdig med rammen. Det er ikke mig, der skal skrue top- og bundplader i, men forestiller mig mose-eg opfører sig lidt anderledes end almindelig eg, så er lidt spændt på om skruerne vil få fæste. Vi får se.

Her til sidst det eneste billede jeg har fundet på nettet af denne specifikke rørkombination. Det er en højtaler-forstærker (i dual-mono elle push-pull), men man får en fornemmelse af, hvordan min kommer til at se ud.Der bliver ikke megen rørglød denne gang, men det har sin egen (industrielle) charme.

IMG_0418.jpg
IMG_0418.jpg (283.69 KiB) Vist 12426 gange

Nu venter vi bare på den rigtige forstærker.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf Claus-DK » 3. maj 2022, 20:09

kvik skrev:En forstærker, der lover dissonans som ledende princip, er jo ikke umiddelbart noget man får lyst til :-) men hvis det var godt nok til Beethoven,


De fleste forstærker var sådan set gode nok til Beethoven ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 3. maj 2022, 21:45

beethoven-ear-trumpet.jpg
beethoven-ear-trumpet.jpg (139.74 KiB) Vist 12414 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 4. maj 2022, 18:07

For de specielt interesserede er her nogle baggrundslinks..

The all DHT SET Headphone Amp
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.228625/

One more 4P1L SE
https://www.diyaudio.com/community/thre ... se.183329/

4P1L DHT Line Stage
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ge.190857/

Radu Tarta (Simple Pleasure Tube Amps)
https://simplepleasuretubeamps.com/?s=4 ... mit=Search

Ale Mogliaa (Bartola Valves)
2P29L lidt ned på siden, med links i margen til 4P1L og 2P29L projekter
http://www.bartola.co.uk/valves/categor ... mp/page/2/

2P29L DHT Preamp
https://audiokarma.org/forums/index.php ... mp.865883/

Differential push-pull design question
https://www.diyaudio.com/community/thre ... on.158635/
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 4. maj 2022, 18:38

diabolus.jpeg
diabolus.jpeg (71.69 KiB) Vist 12371 gange


En god plade thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 4. maj 2022, 21:49

Jeg har prøvet mig et par gange på Accardo, uden rigtig at få så meget musikalsk udbytte ud af det. Er denne her udtryksmæssigt som SWR-udgivelsen?

--

Over til noget andet.. I min jagt på XLR stik til T1 endte jeg på en estisk webshop, audiohobby.eu. Dem skal man holde sig fra, har jeg nu erfaret på den hårde måde. De har ikke varene, og svarer ikke på mails efterfølgende. Godt man har PayPal på sin side, får forhåbentligt betalingen retur den vej med tiden. Næste gang handler jeg lokalt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf Kolind » 5. maj 2022, 14:05

Fedt projekt ! Det er dette bæst du tidligere har berettet om har været under udvikling antager jeg.
Det er spændedne at læse om dine tanker og resonoment for hvad og hvorfor - Og fedt at du har taget nogle måske knap så traditionelle valg og samtidigt aktivt fravalg af andre ting ala lav-impedante bøffer. Logikken giver mening hos mig thumbs . Håber at det bliver så vellykket som det fortjener.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf Kolind » 5. maj 2022, 14:11

kvik skrev:De seneste år er der dukket stadig flere 300B-forstærkere op. Måske som konsekvens af, at head-fi er gået fra nørdestatus til rigmandsleg. Priserne tager helt af, det kan ikke blive dyrt nok, eller eksklusivt nok. Helt som det har været indenfor hifi i årtier.

Ja man får nogle gange intrykket ala hifi at det SKAL være dyrt for at være godt. Sådan noget som T1 og HD800 er lige pludseligt blevet til 'mid-fi' kan jeg forstå. Og på tronen en række obskure bøffer der koster mere end min bil rulle4
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 5. maj 2022, 17:22

I don't understand using the 300B for headphones, unless you just want to do it as a statement.

I once asked Jean Hiraga "why the 300B?" instead of some other DHT. He replied that it was a great choice for most home systems because it sounds good and has enough power for most home style speakers. There are other DHT that sound better, but they either don't have enough power for typical home systems, or require very high voltages and difficult OPTs. The 300B best fits the domestic Hi-Fi niche. It's the best "all-arounder".

So it seems to me that for a low power headphone amp, there are better choices.



Citatet er fra en af trådene jeg linket til. Nu er det jo næsten altid muligt at finde et udsagn, der understøtter en bestemt vinkel, men tag et kig på prisniveauet på 300B udbudet, så giver mine overvejelser og valg ganske god mening :-)

Har forøvrigt lige genbesøgt projektets tidslinje..

Jeg introducerede første gang idéen for Wieslaw i maj 2020, dengang var det 2P29L+4P1L med en udgangstrafo baseret på amorf kerne. Jeg så for mig, at trafoen ville give et bredere anvendelsesområde impedansmæssigt, der er trods alt flest lav-impedante hovedtelefoner i dagens marked.

Wieslaw var straks med på idéen, og spurte jævnligt om vi skulle gå i gang. Jeg holdt igen af forskellige årsager, men i oktober 2021 'overgav' jeg mig.

Wieslaw introducerede idéen med differensforstærkning ganske tidligt i det efterfølgende forløb. Nogle gange er jeg nem at lokke, andre gange må jeg lige tygge lidt på det først :-) Man undgår som tidligere nævnt udgangstrafoer og udgangskondensatorer, hvilket økonomisk er en stor besparelse, og lydmæssigt kan være er en gevinst. Til gengæld er det ikke længere en SET DHT forstærker, hvilket jo var min 'kongetanke', samt uden udgangstrafo ingen lav-impedante hovedtelefoner.

Det var forlokkende at kunne anvende T1 balanceret, og omterminering (til XLR) er ganske ligetil, så vidt jeg kan vurdrere udfra den tråd Buyer no 1 lavede her på hoved-fi i sin tid. Jeg har desuden en af ZMF modellerne som fremtidig T1 efterfølger/supplement i tankerne, og de kommer med XLR kabel i udgangspunktet. Dermed endte jeg med at give Wieslaw frie hænder til bygge differensforstærkeren.

Her er vi så fremme ved nov/dec 2021, og alt det praktiske kan begynde. Sideløbende har Wieslaw alle sine andre kunder/projekter/forstærkere, og pandemien og krigen besværliggør meget for mange. Men, nu er forstærkeren snart indenfor rækkvidde.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 5. maj 2022, 17:46

kvik skrev:Jeg har prøvet mig et par gange på Accardo, uden rigtig at få så meget musikalsk udbytte ud af det. Er denne her udtryksmæssigt som SWR-udgivelsen?


Ja den er udtryksmæssigt som SWR-udgivelsen, men lyden er bedre -tangerende genial.
Og jeg har også undret mig lidt over, hvordan Accardo passede ind i din smag :-) det er et andet udtryk end de plader du plejer at anbefale.

---
Super fedt projekt thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 8. maj 2022, 12:10

Volume-knappen kan ofte være en slags udsmykning, i tillæg til det funktionelle aspekt. Der er meget at vælge mellem derude - metal, bakelit, alm plastik, div former, gennemsigtig eller div farver. I mit tilfælde var det som allerede nævnt vigtigt, at de to potentiometre kunne justeres relativt nøjagtigt. Der er ikke mange volumeknapper med tal-skala, sikkert fordi denne indgraveres/påtrykkes fronten istedet. Jeg kunne formodentlig have fået gjort det på denne forstærker også, men fandt et par volume-knapper med skala, så det blev den løsning her. På den første skal skalaen limes på, på den anden er skalaen ikke lige så præcis/detaljeret som på den første. Har etteren liggende herhjemme, og Wieslaw har toeren liggende i Polen. Vi starter med hans, og ser hvordan det går.

vol knob 1.png
vol knob 1.png (181.14 KiB) Vist 12152 gange
vol knob 2.jpg
vol knob 2.jpg (14.11 KiB) Vist 12152 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 8. maj 2022, 12:19

Lidt om 4P1L, sakset rundt omkring på nettet..

4P1L: No Western equivalents. Designed by Telefunken for german military. After WW-II repackaged for soviet military purposes. The majority of special Telefunken military tubes were repackaged in loctal envelopes, except LS-50 that was too big for that. Soviet 4П1Л = Telefunken 2,4LS1 in loctal envelope

4p1l.png
4p1l.png (183.27 KiB) Vist 12152 gange

4P1L data sheet.jpg
4P1L data sheet.jpg (117.15 KiB) Vist 12152 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 26. jun 2022, 14:15

Den her tråd ‘døde’ lidt, men status er, at jeg fortsat venter. Først var det rammen, nu er det et nyt potmeter, fordi Wieslaw fik ødelagt det ene. Fint at man har meget andet at gøre på denne årstid, så bliver ventetiden knapt så generende.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 26. jun 2022, 17:35

Du er en møj tålmodig mand...
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 14. jul 2022, 20:09

Nu du skrev at dine SE3 var afgået ved druknedøden, så kom jeg til at tænke et utal af dumme kommentarer, men også at det er noget jeg har undret mig over længe.
Hvordan hulan ødelægger man et pot-meter?
Det er lige godt aldrig lykkedes for mig, og det er ikke fordi jeg på nogen måder har været specielt påpasselig, når jeg har loddet et eller andet suspekt sammen.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 14. jul 2022, 20:36

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf CHIbsen » 14. jul 2022, 22:43

Sjov :-)
- og godt at vide du ikke bare hælder vand ud af ørerne...

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–ºViolectric DHA V590â–ºSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 12. sep 2022, 20:59

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 11. okt 2022, 11:38

1C4AF862-096C-4189-8B27-6D4E4128CFDE.jpeg
1C4AF862-096C-4189-8B27-6D4E4128CFDE.jpeg (52.42 KiB) Vist 7557 gange

H25DF:
2 audio channels,
2 volume potentiometers,
8 electron tubes,
8 chokes in the power supply,
... 14 separate power supplies ...
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indlægaf kvik » 15. okt 2022, 19:11

maluch.jpg
maluch.jpg (41.59 KiB) Vist 7222 gange

En gammel dame i en grøn Maluch arbejder som free-lance kurér for Poczta Polska, hun benytter anledningen til at besøge alle slægtninge på vejen, så guderne må vide, hvornår hun er i Taulov.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron