Black Mirror - DHT & Fully Differential

Re: Black Mirror - DHT & Fully Differential

Indl√¶gaf CHIbsen » 6. nov 2022, 16:19

Sikken da en forskel det gjorde...
D3S_2360.jpg
D3S_2360.jpg (152.41 KiB) Vist 1278 gange

S√• blev den sat til Violectric'en. Og ja Hegel lyder lidt halv s√łvnig i forhold til. Og hvad bedre er. Jeg kan justere udgangsgain. +18 db bliver lidt for meget, for s√• overstyrrer den i kraftige passager. Ved +18 db s√• er volumen nede p√• kl 9-10 stykker ved HD650 og den kan uden problemer drive K340 omkring kl 2. Men endte med at bruge +6 db. Og s√• er der lige nok til at drive K340 p√• fuld volumen, og masser af volumen til HD650.

Nu da Black mirror er væk fra lillestue, så kunne Figaro'en komme på plads igen. Med Hegel. Det var en lidt anderledes oplevelse at lytte på den igen.

Stadig Liszt. Gilels er nærmest det helt modsatte af Horowitz.

Gilels.jpg
Gilels.jpg (24.13 KiB) Vist 1278 gange
Pure Music‚ĖļViolectric DHA V590‚ĖļSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Skjern

Indl√¶gaf kvik » 6. nov 2022, 16:59

Hegel var tidligere kendt for at have en neutral huslyd, på den lidt pæne, kedelige måde. Hvordan de lyder i dag, ved jeg ikke, men HD12 er fra den tid, så jeg mistænkte, at den kunne fremtstå lidt bleg, i hvert fald ift dine præferencer.

NB: Det der var et rigtigt godt foto!
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Indl√¶gaf Claus-DK » 6. nov 2022, 23:08

Han ligner Rick Astley
_methode_sundaytimes_prod_web_bin_e6496bba-3356-11ec-91da-063c6e372e74.jpg
_methode_sundaytimes_prod_web_bin_e6496bba-3356-11ec-91da-063c6e372e74.jpg (227.86 KiB) Vist 1255 gange
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indl√¶gaf CHIbsen » 7. nov 2022, 20:46

Det g√łr han da ogs√• :grin:
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 7. nov 2022, 20:56

S√• fik jeg ogs√• sl√¶bt Figaroen ind til Violectric'en. Ingen tvivl om at den h√łjere gain setting g√łr noget godt for Black Mirror. Almindelig lytteniveau er nu omkring kl 10 med mine Sennheiser HD650.
Og den ny Eufonika kan noget specielt i mellemtone, som bliver tydelig når jeg sammenligner med Figaroen. Mere nærhed og overtoner på Horowitz piano (Vi er i Hamburg nu). Tonerne springer ud af hovedtelefonerne. Det er lækkert. Forstærkeren er bygget til at spille denne plade.
N√•r det er sagt (skrevet), s√• stopper jeg her i s√łgen efter audiophil genskabelsesn√łjagtighed. For det er ikke derfor jeg har et s√¶t HD650 p√• matriklen. Det er for at l√¶ne sig tilbage og bare slappe af til musikken. Det kr√¶ver en bedre hovedtelefon at finde ud af hvor meget Black mirror egentlig kan.

HorowitzHamburg.jpg
HorowitzHamburg.jpg (29.08 KiB) Vist 1218 gange
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 7. nov 2022, 23:39

spirit.jpg
spirit.jpg (200.91 KiB) Vist 1203 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 8. nov 2022, 20:32

Udfordring modtaget :grin:

Black mirror driver faktisk Titano fint. Volumen ender omkring kl 13.30.
Eufonika'en minder mere om Violectic end Figaroen g√łr. Forskellene er ikke store.

Black mirror fremst√•r som mere energisk, men f√•r m√•ske ikke helt hold p√• det igen. Den er hurtigt p√• anslag, men stopper ikke lige s√• hurtigt. Det giver en energi i √łvre mellemtone, men mangler lidt kontrol i nedre mellemtone/bas.
Violectric'en lyder ved f√łrste lyt lidt mere n√łgtern og kedelige eller knap s√• engageret. Men man f√•r flere detaljer med i den nedre mellemtone, da lydbilledet her fremst√•r mere klart. I den nedre mellemtone virker Black mirror lidt mere diffus/sl√łret.
Black mirror fremstår som hældende lidt til den lyse side med knap så meget fokus på bunden. Hvor Violectric virker mere lineær med en varm/afdæmpet top.

Men som sagt forskellene er ikke voldsomt store. Jeg har h√łrt forskelle p√• kabler der var af samme st√łrrelsesorden.
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 8. nov 2022, 21:10

Spirits VPS koncept er interessant. M√•ske er du 'n√łdt' til at tilpasse portene til spejlet, i stedet for til vio'en
(for at få bunden med)

THE TITANO IS AT THE SERVICE OF DEDICATED AMPLIFICATION
Another important aspect of this project is that, unlike the top of the line Twin Pulse that fits as the soloist into the audio chain, this new project was born to help the amplifications express themselves at their best.
The Titano’s VPS system, besides varying the low frequency response, also changes the compression levels inside the acoustic chambers, better adapting to the driving characteristics of different types of amplification.
A tubes amplification for example will be made comfortable by a completely open configuration, while a current amplification to express its high materic sound will like a more partialized configuration.
In addition, the Titano’s combination of sensitivity and impedance allow even low-power systems to deliver a convincing reproduction of music. 

Ventilation Pad System (VPS)
For the first time a variable front ventilation system is used in the Spirit range. This system has two distinct purposes: The first is to project the perception of the soundstage outside your head. The second is to partialize the ventilation surface by closing ducts and inserting a filter in the pressure compensation duct. Partializing these surfaces allows you to configure the headphone in three different modes: NB: for Super Leggera available only in a single configuration.

AUDIOPHILE
This configuration includes all open ducts and maximizes the perception of detail, wide soundstage and control of the bass range. It is also particularly suitable for tubes amplifiers.
MASTER REFERENCE
This configuration is designed for those who want to listen essentially to the recording without any modification, or for those who work with music and need the highest degree of fidelity in the timbre. In this configuration the filter is inserted in the compensation port and makes the bass range more full-bodied, preferring a current-driven amplifier.
DEEP BASS
This configuration with three closed ventilation holes and the inserted filter makes the headphone more isolated from the outside and the bass range even more dynamic and suitable for use in environments with high background noise. Ideal for Rock and live effect electronics.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 8. nov 2022, 21:57

Har du DHA590 indstillet på resampling (en af de fem varianter)?

Har du valgt ‚ÄėFixed Out‚Äô p√• bagsiden af DHA590?
If you want to use the activated input signal as is, maybe to source a unit with its own attenuator or a recording device, then the ‚ÄúPRE-FADER‚ÄĚ or ‚ÄúFIXED OUT‚ÄĚ mode is the right choice. Here, the input signal is routed directly to the line outputs without any alteration from the volume attenuator.

Hvilket af de 4 alternative digitale filtre i DHA590 bruger du?
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 9. nov 2022, 06:15

Det kunne faktisk godt v√¶re at jeg bruge Spirit Torino str√łmkabel p√• Vio, men lakrids p√• Black mirror. Det skal unders√łges.

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 9. nov 2022, 21:46

Satte ogs√• et Spirit Torino str√łmkabel til Black mirror. S√• b√•de den og Vio har samme kabel.
Det hjalp på bunden i Black mirror. Nu har de meget den samme karakteristik.
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 12. nov 2022, 11:43

Mens CHIbsen hygger sig med forst√¶rkeren, leger jeg videre med det visuelle aspekt. De to chicken head volumeknapper (D) ankom, og fungerede fint som r√łd/h√łjre og hvid/venstre. De blev blot for sm√•, s√• to nye er p√• vej (F), sammen med et alternativ (G) til den lange chicken head (E). De to XLR stik er ogs√• sendt fra Thomann, s√• i n√¶ste uge skal jeg i gang med omterminere Beyer T1 kablet.

knobs2.jpg
knobs2.jpg (155.15 KiB) Vist 985 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 12. nov 2022, 17:45

De indledende √łvelser har jo vist, at der ikke er en stor forskel p√• Violectric'en og Black Mirror. S√• jeg m√• pr√łve til med anden musik. Men den mere komplekse klassiske musik er det simpelthen for stor en udfordring at h√łre forskellen.
S√• f√łrste del her bliver med fokus p√• vokaler.

Udstyr:
Torus power block med 2 kredse. Violectric og Blac mirror sat til den ene. mac mini og skærm til den anden.
Spirit Torino power kabler til Vio og Black Magic, Audioquest NRG-Z2 til mac mini. Alle kabler er vendt så faserne er på rette ben.
Kimber Axios USB kabel. QED Reference audio 40 XLR mellem Vio og Black mirror.
Signal ud af Violectric er sat til "pre". Og jeg benytter ikke oversampling.
Hovedtelefoner er Spirit Torino Titano med Forza audio Claire HPC Mk2 balanceret kabel på 2m.

Alberte 500x500.jpg
Alberte 500x500.jpg (37.7 KiB) Vist 977 gange

Alberte - Svenske spor "Pigen fra Havana"
Black mirror: Rummet virker bredere og ikke s√• h√łjt som Vio. Musikken sprudler lidt mere. Hendes stemme virker lysere. Alberte lyder en lille n√łk mere som jeg forstiller hun gjorde under indspilningen.
Violectric: Hendes stemme er placeret lidt h√łjere oppe i lydbilledet og mere af hendes dybe register h√łres i stemmen. S√• hun lyder lidt m√łrkere i stemmen. Lidt bedre adskillelse af sanger og musikkere.

LCohen 500x500.jpg
LCohen 500x500.jpg (16.62 KiB) Vist 977 gange

Leonard Cohen - You want it Darker "You want it Darker"
Violectric: Hans stemme er mere grum og dyster. Denne gang forestiller jeg mig, at dette er s√•dan han l√łd under indspilningen.
Black mirror: Bredere rum med lidt lavere til loftet. P√• denne plade sker der rigtig meget i den nedre mellemtone/√łvre bas. Og jeg synes ikke adskillelsen er helt lige s√• god som Vio'en.
Mens jeg sad og skrev dette h√łrte jeg Treaty, og den ramte lidt i hjertekulen. L√¶nge siden jeg sidst har pr√łvet det. Den interesserede kan l√¶se lidt mere om den her:
https://allanshowalter.com/2019/05/16/leonard-cohens-treaty-not-just-a-song-but-a-piece-of-soul-by-brian-nowlin/

Slut p√• f√łrste del.
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf CHIbsen » 12. nov 2022, 17:59

N√¶ste del er inspireret af Gryphon CD Power & Grace. Den har jeg h√łrt en del da jeg havde C.E.C. drev.

Koljonen.jpg
Koljonen.jpg (34.21 KiB) Vist 977 gange

Elissa Lee Koljonen "Chopin: Nocturne in C-sharp mino"
Tendensen forts√¶tter. N√•r jeg lytter til Black Mirror er lyden bredere, men det virker ogs√• som piano og violin st√•r p√• samme horizontale linje, hvor de med Vio'en er forskudt. Piano ligger lidt lavere i lydbilledet end Violinen. Vioen har mere af klaverets klangbund, s√• pedal arbejde h√łres tydligere. Violinen har mere krop og detaljer med Vio.

Arnold 500x500.jpg
Arnold 500x500.jpg (49.65 KiB) Vist 977 gange

Malcolm Arnold "English Dances - Solitaire: Polka"
Stortrommen efter 45 sekunder kan noget. Nummeret lyder meget ens med de to forst√¶rkere. M√•ske g√•r stortrommen et lille bitte n√łk dybere med Vio, tilgeng√¶ld er fl√łjterne m√•ske lidt mere sprudlende med Black Mirror. M√•ske

Knecht.jpg
Knecht.jpg (26.54 KiB) Vist 977 gange

Edgar Knecht "Tiefe Wasser"
Black mirror: Klaveret sprudler og har flere overtoner.
Violectric: Bassen er mere distinkt -specielt ved fingerspil. De tre instrumenter står lidt mere præcist defineret i eget rum i musikken.

Denne test giver mig minder om den sammenligning jeg lavede med Violectric'en og mit daværende setup med Feliks+Ideon. Feliks og Ideon dac var bedre end Violectric'en. Men det krævede et Nordost Frey eller aller helst Tyr signalkabel. Og de koster ikke gratis. Så jeg valgte at gå med Violectric.

Black Mirror er klart en af de bedre Eufonika.

Jeg sluttede af med lidt hensl√¶ngt nydelse af Eva Knardahl der spiller Grieg hvor Black Mirror trak Spirit. Det g√łr den alts√• godt.
CHIbsen

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 12. nov 2022, 20:06

Spændende.

Efterh√•nden har du f√•et tegnet et nogenlunde klart billede af, hvad forst√¶rkeren er for en st√łrrelse. Styrken ligger i mellemtonen, hvilket ikke er overraskende, siden det aspekt oftest n√¶vnes som direkte-gl√łdede r√łrs st√łrste styrke.

Svagheden er graden af kontrol/artikulation i nedre mellemtone/√łvre bas. Her spekulerer jeg p√•, om du i virkeligheden beskriver den grundl√¶ggende forskel mellem r√łr- og transistorforst√¶rkere (i den betalbare ende af spektret), mere end forskellen sammenlignet med andre r√łr-forst√¶rkere.

Jeg f√•r lyst til at skrue bunden af forst√¶rkeren for at tjekke, om der faktisk sidder Miflex KPCU derinde. Den burde give √łget kontrol og fylde (artikulation og klangbund), men vi snakker formodentlig grader af forskel, og sp√łrgsm√•let bliver s√• i forhold til hvad.

Claus, tak for at lege med, det har været nyttigt at læse dine indtryk.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 18. nov 2022, 14:24

Wieslaw har bekræftet, at der sidder Miflex KPCU i indgangen. Claus har pakket forstærkeren ned, og gjort den klar til afrejse - PostNord er blevet nogle dyre lejesvende!
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 1. dec 2022, 20:34

Forst√¶rkeren er n√•et frem til sin ejermand. F√łrste forhindring her i huset var den store afstand mellem h√łjre og venstre input jack. Mine signalkabler har alle h√łjre/ventre i samme str√łmpe med et alt for kort split i enden. Samtidigt virker forst√¶rkeren fysisk st√łrre end jeg helt var forberedt p√•, s√• den har st√•et nogle dage uden r√łr og kabler, mens jeg har fors√łgt at finde den rette m√•de at angribe udfordringen p√•.

Det er ikke sjovt at have noget nyt og sp√¶ndende, og ikke kunne tage det i brug, s√• jeg har modificeret (eller nok n√¶rmere √łdelagt) et eksisterende signalkabel, hvilket gav mig en brugbar, midlertidig k√¶de - MacBook/Audirvana>Singxer F-1>Tento PortaDAC>Black Mirror>Beyer T1.

Jeg synes det lyder lovende. Jeg har et nyt (brugt) signalkabel med separate l√¶ngder p√• vej i posten, med det kan jeg f√• koblet forst√¶rkeren til Wieslaws r√łr/DSD DAC. Jeg har ogs√• en (kinesisk) helbalanceret CD-afspiller p√• vej, den skal bruges til teste forst√¶rkerens balancerede indgange.

F√łr jeg s√• forst√¶rkeren i levende live, havde jeg forestillet mig alle tre Eufonika enheder kunne st√• i samme rack. Nu h√¶lder jeg mere til at lave to separate ops√¶t, CD-afspiller>Black Mirror og DigiOne>Eufonika DAC>H16M.

Forts√¶ttelse f√łlger, n√•r jeg har f√•et spillet lidt mere musik.
kvik

Brugeravatar

Foregående

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere