Jeg vil prøve at skrive lidt om hvad formålet er med at købe en forstærker til sine høretelefoner..
Først og fremmest det "behøver" man ikke, jeg har ikke hørt om nogle der er faldet døde om fordi deres hovedtelefoner var for dårligt forstærket, så det er jo ikke helt så vigtigt som at trække vejret, MEN det er tæt på hvis du vil have dine nye dyre og dejlige høretelefoner til at spille godt..
Der er ikke mange hovedtelefoner der har brug for en forstærker for at spille højt nok en mp3afspiller uden den der EU restriktion på kan trække stort set alle hovedtelefoner til niveauer der er skadeligt for vores hørelse..
Så jeg falder ikke død om uden og mine bøffer spiller højt nok uden ??
Skulle det ikke handle om hvorfor jeg have mig sådan en kasse stående i min ellers pæne stue ??
Du skal købe en hovedtelefonforstærker fordi du har brugt penge på at få bedre lyd i dine høretelefoner og du rammer ret hurtigt loftet af hvad de fleste lydkort kan levere i kvalitet og integrerede forstærkere også for den sags skyld, så når man har brugt 500 "fornuftige" kroner på et par bøffer vil det være op ad bakke at få synderligt meget bedre lyd, for når man går et skridt op i fødekæde begynder der at komme krav til kvaliteten af forstærkeren og den der stakkels hårdtarbejdende opamp der er på lydkortet/afspilleren kan simpelthen ikke levere nok brændstof til motoren, den kan godt få det til at køre, men hver gang man træde lidt hårdt på speederen begynder bilen at hakke hvilket skyldes en klemme på benzinslangen, eller en hårdt plaget microchip..
Kort og godt gode høretelefoner fortjener gode forstærkere og de fortjener dem fordi det giver dem luft at ånde og energi at leve af..
En hovedtelefonforstærker vil også gøre dig mere attraktiv hos medlemmer af det kønne køn, man ser i forvejen vildt sexet ud med sine DT880 og forstærkeren giver lige et ekstra pift af mystik som helt sikkert vil give lige dét ekstra, som gør at du får succes på dansegulvet og ham med Skullcandyerne ikke gør, det er jo også et samtaleemne som altid falder i god jord hos tøserne, de bliver altid meget imponeret når man udbreder sin viden om forskellige forstærkere og hvad der gør dem forskellige, det er et sikkert scoreemne.
Det skal lige nævnes at jeg jo er så gammel at jeg var nød til at score min bedre ½del på den "hårde" måde..
Problemet tror jeg også ligger lidt i at man har jo en hovedtelefon udgang så at gå ud og bruge 500 kroner for at få noget til 1000 kroner bedre virker lidt tåbeligt, men af og til ser man folk på gaden med deres Ipod og et sæt Senn HD650 og jeg får helt lyst til at gå hen og give vedkommende nogle ordentlige lussinger og forklare ham at han altså står med en legende inden for fantastisk lyd i høretelefoner og han skulle skamme sig over at behandle dem som det blev gjort, man bruger heller ikke 92% blyfri i sin Ferrari..
En anden ting er at det faktisk er de færreste som ved der at findes findes sådanne apparater, så jeg tilgiver dem som regel, for de ved ikke bedre..
En anden bil analogi er at det er sjovere at putte en porche motor i en gammel VW boble, end at putte en boble motor i en 911er og det er lidt det man gør, når man springer forstærkeren over, det er sikkert stadigvæk lige så behageligt at kører 911eren og bremserne er fine og alt muligt, men det er lidt en nitte når man bliver overhalt af en Alto på motorvejen..
Ham med VWen racer bare afsted med et stort smil for ofte er det sjovt med en overdrevet stor motor til en lille let bil..
Det gælder også i stor grad med hovedtelefoner, når man får sin første forstærker oplever man ofte at ens gamle bøffer der lå i depotet slet ikke var så dårlige som man gik og troede, de havde bare aldrig været sluttet til en ordentlig forstærker og en anstændig forstærker koster under 500 spir (er man fiks med loddekolben kan de laves til under en hund) så man indser nu at sådan en fyr skulle man da have købt for længe siden, for så havde man da ikke gnavet sig igennem 5 par 1000 kroners som bare aldrig levede op til hvad de burde.. Man havde købt noget der var meget dyrere
At vi så er nogle der ender op med flere forstærkere end vi har sko, kan godt være lidt bekymrende