Balanceret forstærker

Re: Balanceret forstærker

Indlægaf Euklid » 28. dec 2013, 01:02

Buyer no 1 skrev:
Anda skrev:En "rigtig" balanceret ( ;-) ) forstærker kører som bekendt med L+ og R+, samt de inverterede L- og R-.
Jeg forestiller mig at der sker det samme, som hvis man forbandt de positive forbindelse på en almindelig forstærker.

Hmm... jeg tror ikke jeg kan gennemskue hvad der sker, hvis man forbinder de de positive terminaler på en forstærker :oops:

Da jeg fx reterminerede stollesens HE-500 var det jo blot et spørgsmål om, hvorvidt L-ground og R-ground var samlet på én leder(Sleeve på jack-stikket) eller delt på to separate "pinde" på XLR-stikket. Så hvorfor kan man ikke omvendt samle de to separate "grounds" fra et 4-pins xlr-stik til én samlet leder/sleeve på en jack-bøsning?

Nu er jeg ikke særlig velbevandret i det her, men problemet er vel at du kan gå fra tre (R,L,0) til fire (R,L,0,0) uden problemer, men ikke fra fire (R+,R-,L+,L-) til tre (R,L,?). Hvad skal der være på den tredje leder?
Euklid

Brugeravatar

Geografisk sted: Køge

Indlægaf Mataugust » 28. dec 2013, 02:20

Princippet må vel være det samme som når man sætter en hovedtelefon adapter på højtaler udgangen på en forstærker. Der er jo også to minus poler, der på en eller anden måde skal flettes sammen til en.
Ikke at jeg ved hvordan det virker, men rent principielt skulle det vel være sådan.

Sendt fra min Galaxy Nexus
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Buyer no 1 » 28. dec 2013, 11:37

Euklid skrev:
Buyer no 1 skrev:
Anda skrev:En "rigtig" balanceret ( ;-) ) forstærker kører som bekendt med L+ og R+, samt de inverterede L- og R-.
Jeg forestiller mig at der sker det samme, som hvis man forbandt de positive forbindelse på en almindelig forstærker.

Hmm... jeg tror ikke jeg kan gennemskue hvad der sker, hvis man forbinder de de positive terminaler på en forstærker :oops:

Da jeg fx reterminerede stollesens HE-500 var det jo blot et spørgsmål om, hvorvidt L-ground og R-ground var samlet på én leder(Sleeve på jack-stikket) eller delt på to separate "pinde" på XLR-stikket. Så hvorfor kan man ikke omvendt samle de to separate "grounds" fra et 4-pins xlr-stik til én samlet leder/sleeve på en jack-bøsning?

Nu er jeg ikke særlig velbevandret i det her, men problemet er vel at du kan gå fra tre (R,L,0) til fire (R,L,0,0) uden problemer, men ikke fra fire (R+,R-,L+,L-) til tre (R,L,?). Hvad skal der være på den tredje leder?

Jeg tænker det således (i tilfældig "pin-order", så det er ikke sikkert at det der står først i parentesen skal til pin 1 etc.):

2 x 3 pin XLR bestĂĄr af (R+, R-, 0) og (L+, L-, 0).

Konverterer man dette til et 4-pin XLR vil det bestĂĄ af (R+, L+, R- og 0, L- og 0).

Begge er balancerede i den forstand, at minus(returløb) er adskilt for de to kanaler.

Konverterer man sĂĄ til ikke-blanceret jack-stik(TRS), vil det bestĂĄ af (R+, L+, R- og L- og 0).
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf Anda » 28. dec 2013, 12:59

TRS består kun af (L+, R+ og 0), hvilket betyder at du ville være nødt til at samle L- og R- når du går fra 4-XLR til TRS.
Jeg tror problemet består i at de negative forbindelser på en balanceret udgang er aktive, i modsætning til TRS hvor de er forbundet til jord (0).
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Geografisk sted: København V

Indlægaf Anda » 28. dec 2013, 16:48

Buyer: Kan du godt med et multimeter se om der er forbindelse mellem pin 2 og 4 på din 4-XLR udgang? Det er nok en god idé at lade forstærkeren være slukket :-)
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Indlægaf Buyer no 1 » 28. dec 2013, 20:59

Anda skrev:TRS består kun af (L+, R+ og 0), hvilket betyder at du ville være nødt til at samle L- og R- når du går fra 4-XLR til TRS.

Ja, det var også det jeg forsøgte at skrive i den sidste sætning i mit forrige indlæg ;-)

Anda skrev:Buyer: Kan du godt med et multimeter se om der er forbindelse mellem pin 2 og 4 på din 4-XLR udgang? Det er nok en god idé at lade forstærkeren være slukket :-)

Jeg har prøvet, men desværre er spidsen af testkablerne for stor til at den kan komme ind i hullerne i bøsningen...
Buyer no 1

Brugeravatar

Indlægaf Buyer no 1 » 28. dec 2013, 23:08

Fandt nu et par ledningsstumper der kunne gĂĄ i hullerne, og jo, der er forbindelse mellem ben 2 og 4.
Buyer no 1

Brugeravatar

Indlægaf Euklid » 29. dec 2013, 00:04

Hmm, kan se jeg har brug for at læse lidt på stoffet :ugeek:
Euklid

Brugeravatar

Geografisk sted: Køge

Indlægaf Anda » 29. dec 2013, 11:25

Balanced and Single-Ended Headphones

This network interface can be used with balanced or unbalanced (single-ended) headphones. If you do plan to use this network interface with single-ended headphones make sure your amplifier has the two black speaker terminals tied together. To verify this unplug your amp and use a multimeter's continuity function and touch the two probes to the black speaker terminals and listen for the continuity beep. If the two black speaker terminals are not tied together (no beep) do not connect single-ended headphones to it or you may damage or destroy the amp and/or headphones.

http://robrobinette.com/HeadphoneResistorNetworkCalculator.htm (under "Additional Information")
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Indlægaf Anda » 29. dec 2013, 11:28

Buyer no 1 skrev:Fandt nu et par ledningsstumper der kunne gĂĄ i hullerne, og jo, der er forbindelse mellem ben 2 og 4.

Det er sandsynligvis grunden til at du ret nemt kan bruge en singleended hovedtelefon. Output-delen ser ud til at være identisk på TRS og XLR.
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Indlægaf LarsHP » 29. dec 2013, 14:56

http://www.head-fi.org/t/676095/mrspeak ... t_10031748

Denne post forklarer hvorfor en ÆGTE balanceret udgang ikke kan bruges til single ended drift. Kort sagt er minuspolerne inverteret signal fra hhv. H og V kanal, og hvis disse forbindes som stel, så får man noget forfærdeligt rod at lytte til. Single ended udgangen har signal fra H og V kanal plus stel/jord.
H-tlf: Stax SR-007 Mk2, HiFiMan HE-6 (mod), Hovedgrej No. 1 (mod), Unique Melody Miracle (CIEM)
Forst.: KGSSHV Carbon (e-stat), Audio-gd Master 6, Atrox V2, Rega Brio-R (til HE-6)
Kilder: Gustard R26 (LAN input), Squeezebox Touch (Fidelity Audio mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC
DAP: FiiO M11 Plus, HiFiMan HM-901s
LarsHP

Brugeravatar

Geografisk sted: Tromsø, Norge

Indlægaf Anda » 29. dec 2013, 15:18

thumbs
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Indlægaf Buyer no 1 » 29. dec 2013, 16:15

Tak for forklaring LarsHP.

Men hvis en balanceret forstærker har 2 x 3 pin output, kan man så ikke bare anvende +(pin 1) og ground (pin 2), og lade det inverterede signal på pin 3 være? Altså ikke forbinde det til stel, men blot lade det ende "blindt".
Buyer no 1

Brugeravatar

Indlægaf davidsh » 29. dec 2013, 16:18

Altså, hvis man forbinder de to plusser eller minuser på en balanceret forstærker får man en kortslutning i hvert fald hvis output impedansen er lav nok. Antag man spiller en sinustone i den ene kanal går alt spændingen over i den anden kanal næsten uhindret. Det skaber en meget stor strøm.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar

Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Indlægaf LarsHP » 29. dec 2013, 16:47

Jeg skulle nok præcisere, at MrSpeakers (og jeg) snakker om 4-pin XLR stik. Er der tale om en balanceret udgang med 2 x 3-pin XLR, så kan man antageligvis tage stel fra hvert stik og forbinde dem til en fælles kontakt og så forbinde H og V til hver sin kontakt. De inverterede signaler lader man være uforbundet / blinde, som Buyer No. 1 siger.
H-tlf: Stax SR-007 Mk2, HiFiMan HE-6 (mod), Hovedgrej No. 1 (mod), Unique Melody Miracle (CIEM)
Forst.: KGSSHV Carbon (e-stat), Audio-gd Master 6, Atrox V2, Rega Brio-R (til HE-6)
Kilder: Gustard R26 (LAN input), Squeezebox Touch (Fidelity Audio mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC
DAP: FiiO M11 Plus, HiFiMan HM-901s
LarsHP

Brugeravatar

Geografisk sted: Tromsø, Norge

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere