Hjælp til en rookie..



Hjælp til en rookie..

Indlægaf Boje03 » 29. aug 2011, 21:30

Hey Hoved-fi'er.

Jeg er helt ny i gamet, købte et sæt Grado SR125i for et par måneder siden og har siden ledt efter en forstærker. Lydkilden er en Vincent CD S-3. Det vil så sige at jeg endnu ikke har hørt dem på den, da jeg ikke har en forstærker med udgang til headphones. Min baggrund indenfor Hi-Fi ligger i traditionelt setup i 20 kilos klassen. Min kone og jeg deler dog ikke samme begejstring for flot bearbejdet aluminiums forsider. Hun er mere til noget fransk..
MEN - så var det jo jeg i min søgen efter en velegnet forstærker faldt over begrebet head-fi, og gennem mange gennemlæste test og links er jeg endt her, hvor jeg idag har fået taget mig sammen til at oprette en profil. Min søgen har indtil videre haft mange definitive beslutninger om køb, jeg startede med at have lagt mig fast på Argon HA-1, fandt så en Vincent, blev lun på en større Vincent og priserne røg hele tiden i vejret. Her på siden fandt jeg en del interessante kits (min bygge bedrift er indtil videre en c-moy Altoid can) der fik priserne til at ryge den anden vej, her tænker jeg på sæt som Bottlehead, Panda. Pludselig fandt jeg en Little Dot osv osv.

Jeg har brug for hjælp.

Hvor starter man bedst uden at blive fristet ugen efter for bedre udstyr?

Venlig Hilsen Bo
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 21:57

Hej og velkommen til Bo rulle5

Det bedste er nok at slette sin profil stoppe vat i ørene og købe en fransk vitrine... 1musik

Men det er jo et svært valg og trangen til at opgradere sin lyd, er lige så kraftig en impuls, som skokøb hos vore samlevere..

En Cmoy er faktisk en lille fin ting til dine Gradoer, men hvis du vil have et kit har jeg prøvet Pandaen og Sunrisen og af de to hælder jeg lidt til Sunrise, den er så lidt dyrere (og nemmere at bygge), men spiller rigtig fint med lavohms bøffer, Pandaen er også en rigtig fin forstærker og er ikke umulig at bygge for en nybegynder, men har væsentligt flere dele og ingen manual..

Hvis du har din musik på PCen ville jeg nok hellere gå efter en DAC/forstærker i stedet for en "ren" forstærker..

Hvad ligger budgettet på ?? for vi skal jo have dig vejledt så du kommer af med lidt mere end du havde planlagt.. rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Buyer no 1 » 29. aug 2011, 22:13

Hej Bo, velkommen til rulle5

Det er jo svært at sige hvor det er bedst for dig at starte. Jeg kan sagtens følge det med at føle sig fristet til noget bedre ugen efter :-) Min egen start var den indbyggede hovedtelefonforstærker i en forforstærker. Herfra sprang jeg direkte til en Lehmann BCL. Dermed ikke sagt, at jeg ikke har følt mig fristet til noget bedre siden, men indtil videre har jeg da kunnet styre mig i et par år ... :grin:

Årsagen til at jeg valgte at købe en relativ dyr forstærker fra starten var, at jeg gerne ville have et godt udgangspunkt for at lytte til forskelle på de mange forskellige hovedtelefoner der findes.

Selvbyg er en god mulighed for at få "value for money". Brugtmarkedet kunne også være en mulighed.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf kvik » 29. aug 2011, 22:14

Har din cd-afspiller ikke både digital udgang og balanceret analog udgang? Så har du vel 2 veje, bruge cd-afspiller som rent drivværk og gå efter en bedre DAC (og en god headamp, alene eller som kombo), eller gå efter balanceret hele vejen fra kilden til hovedtelefonerne (dvs se efter balanceret headamp + balanceret headset).

Head-fi er ikke mit rette element, kommer også fra traditionelt setup, men googlede din cd-afspiller, og ovenstående var hvad der slog mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Boje03 » 29. aug 2011, 22:22

Hej Claus og tak for det flotte skilt..

Som sagt er lydkilden primært tænkt til at være gode gammeldags cd skiver. Det med mp3 er lidt en døgnflue ligesom internettet. Så det er en stationær forstærker med rca line in jeg er ude efter. Mit budget ligger på omkring 2-3000,- men kan selvfølgelig evalueres ved et særdeles godt tilbud.

Jeg nævnte selv bygge kits da det må være billigere selv at bygge, end at købe færdiglavet udstyr. Her er en nem forstærker dog nok at foretrække, havde ikke de store problemer med Cmoy'en, men den er jo også meget overskuelig og havde instruktion på papir og en fin tutorial på nettet.

Sunrise er det den er arrangeret gruppekøb på andetsteds på siden?

Med venlig hilsen Bo
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Claus-DK » 29. aug 2011, 22:33

Ja vi prøver at få stablet et gruppekøb på benene, men vi er ikke helt nok endnu, men med dig hjælper det jo lidt..

Ellers er den fremragende til prisen (også uden rabat), men man bør måske opgradere røret til noget andet end det der medfølger, det kan så koste lidt, hvis man vil have det bedste, mit er et rør fra 1964 som bare har ligget i kassen og ventet på at give mig dejlig lyd i 45 år..

Det medfølgende rør er faktisk ganske OK, jeg er bare for meget nørd til standard ting musik10

Jeg kan kun give dig ret i at MP3 er en døgnflue som internettet og automobilen..Meeeen din PC kan jo afspille masser af formater og også tabsløse formater såsom FLAC, APE, ALAC og hvad de forskellige filer ellers hedder..
En Pc er en fremragende musik afspiller og meget nemmere end en af de der gamle tingester..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Burning777 » 30. aug 2011, 06:59

Hej Bo - hvis du skulle falde for et Panda byggesæt så kan jeg bekræfte, at sådan en lyder aldeles fremragende med Grado'er. De har en super god synergi og Gradoerne får udover stort hul igennem også ligesom kontrol over sig på en god måde. Nogle kan bedst lige rør-forstærkere til deres Gradoer men jeg har altid holdt på at de er bedt med en overdimensioneret solid state. Nu har du vist også rør i din Vincent så siger min erfaring at man skal holde sig til solid state forstærker (jeg har selv haft Vincent CD-afspiller) for at det ikke bliver for meget rør+rør lyd.

Men god jagt - glæder mig til at følge med i hvad du ender med at finde frem til :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Claus-DK » 30. aug 2011, 10:57

Jeg har et enkelt kit tilbage af pandaerne, så hvis du vil have sådan en så send mig en PB..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Boje03 » 31. aug 2011, 19:37

Hey.

Fedt med alle input's, min cd afspiller er rigtig nok med balancerede udgange og den er ikke med rør. Nogle spændende tanker Ketil B kommer med, men jeg tror jeg har lagt mig fast på Pandaen som Burning777 taler så godt for. Det er muligt der ikke er manual med, men Mcfrede's meget dokumenterede projektbeskrivelse har seriøst puffet en del til "skabertrangen" der ligger solidt plantet i mig. Ydermere er projektet særdeles overskueligt økonomisk, så en eventuel senere opgradering af amp eller bøffer så absolut er mulig.

PM er sendt til Claus omkring sættet og i mellemtiden er jagten gået ind på et kabinet. Er faldet lidt for dette:
http://www.ebay.com/itm/DIY-Audio-Alumi ... 053wt_1037

Det vil i design passe glimrende til min Vincent, eneste minus er at jeg kan læse i en anden tråd at der desværre ikke er plads til den mest optimale trafo. Har derfor i et splitsekund overvejet om det ville være muligt at lave trafoen i et separat kabinet og derved muligvis bruge den til andre lignede fremtidige projekter.

Tror godt jeg kunne ende med at blive grebet af det her:-)

Venlig hilsen Bo
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Burning777 » 31. aug 2011, 20:12

Det lyder som et spændende projekt. Jeg håber du bliver glad for Pandaen og ser frem til at følge med i processen :-) husk vi er nysgerrige og vil vide hvad der sker :-)

Spændende kabinet du fandt der. Jeg er selv fristet til at købe sådan en. Mon ikke der kommer told på hvis man laver fælleskøb?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Boje03 » 31. aug 2011, 21:51

Hvis man bruger toldberegneren som der er linket til andetsteds, så fortæller den at 2 stk ikke vil overskride toldgrænsen. Hvis man ville købe dem til her og nu prisen, vil de koste 420,- stk. Hvis nu der var en mere på et fælles køb ville man stadigvæk ikke overskride toldgrænsen, og stk prisen vil ryge ned på 330,- Så alle jer Panda byggere, giv lige en lyd om i er med på et fælleskøb.

Venlig hilsen Bo
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Claus-DK » 31. aug 2011, 22:05

Du skal betale moms og dummebøde så snart du køber for mere end 80 kroner, det kan godt være der ingen tolde er men, moms og dummebøden får du..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12677
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hjælp til en rookie..

Indlægaf Boje03 » 1. sep 2011, 08:07

Ja den er jeg med på, i de skrevne beløb er penge til momsmanden og gebyr til postmanden indregnet. Jeg har faktisk en nabo der skal til Hong Kong i næste uge, som har tilbudt at købe noget med hjem. Aner jo bare ikke hvor jeg skal sende ham hen.. Så desværre tror jeg moms og postmanden ender med at få lidt ekstra kugler i kassen..
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster