Burning777 skrev:Jeg har faktisk haft mulighed for at skifte mellem det originale Daccord+Classic sæt og Daccord ff+Classic ff på CanJam i Essen på Jan Meiers stand. Med Beyerdynamic T1v2 havde jeg meget svært ved at finde forskellene selvom jeg brugte måske 30-40 minutter på det. Så gik jeg en tur og kom tilbage og prøvede med HD800, Tzar 350 og T1 igen. Først med HD800 og Tzar 350 var forskellene tydelige nok til, at jeg kunne høre hvad det var der skete med lyden. Så du skal ikke forvente at få en helt anden forstærker tilbage efter opgraderingen. Den bliver bare mere afslappende at lytte på over tid.
Mht. hans crossfeed, så kunne jeg i starten ikke rigtig høre, hvorfor det skulle være så positiv en ting at have - jeg kunne bare høre, at der "skete" et eller andet med lyden, når man slog det til og fra, hvad enten det var "lidt crossfeed" eller "meget crossfeed" man valgte på forstærkeren. Dvs. lyden ændrede sig en lille bitte smule, ikke meget, men nok til at man (jeg) kunne høre forskel i en umiddelbar A/B-sammenligning imellem dét og så ingen crossfeed valgt på forstærkeren. Men jeg kunne ikke (og kan formentlig stadigvæk ikke) i en blindtest identificere, om crossfeed er slået til eller fra, blot ved at lytte til lyden af forstærkeren; jeg er nødt til at skulle have den direkte A/B-sammenligning imellem crossfeed og nul crossfeed, for at jeg kan høre forskel. Og det passer så muligvis ikke helt alligevel, for hvis jeg hører musik på Classic uden at have slået crossfeed til, da bliver jeg faktisk ret hurtigt træt i hovedet. Det er som om, at soundstage er for vid/bred på Classic uden brug af crossfeed. Det er den ikke på Graham Slee (som jo så altså heller ikke har crossfeed indbygget, men det findes jo i både JRiver og som plug-in til Foobar f.eks.). En anden ting er, at crossfeed på mange indspilninger rent faktisk formår at give mig fornemmelsen af, at jeg sidder og lytter til et par højttalere, forstået sådan at lyden kommer "forfra" imod mig, i stedet for at have den vanlige opsplitning i venstre/højre lyd, som jeg er vant til fra hovedtelefonlytning igennem mange år.
Nå, men det jeg egentlig ville sige med ovennævnte, er, at jeg tror, jeg er godt forberedt mht. at ff-opgraderingen blot vil give en lille bitte forandring i lyden sådan rent umiddelbart, men at det så til gengæld er en forbedring, som jeg vil komme til at sætte stor pris på lidt efter lidt med tiden.
Burning777 skrev:Jeg vil også sige, du skal give dig god tid til at finde hvilken lyd filosofi du finder dig til rette med. Graham Slee er vel klassisk britisk lydfilosofi og Meier er tysk så det basker. Jeg er nok groet så meget fast i det tyske og neutrale, at det er svært for mig at skifte og jeg har aldrig rigtigt blevet dus med f.eks. Audezee eller HiFiMan hovedtelefoner. En gang fik jeg ofte nye hovedtelefoner og der var Meiers forstærkere en god reference at have stående. Så det har jeg bare holdt mig til. Der er helt sikkert andre gode forstærkere derude men jeg er nok bare droslet så tilpas meget ned i denne hobby, at jeg ikke gider brænde så mange penge af på at skifte hele tiden. Med Meiers produkter ved jeg at jeg får god lyd-værdi for pengene og selvom jeg får lyttet til en del forskellige forstærkere til meets eller CanJam har jeg ikke lige fundet noget, der kan overtage for mig endnu. Graham Slee har jeg dog hørt en gang i en hovedtelefon forretning i Hong Kong og den var jeg meget imponeret af. Men de er heller ikke helt billige.
De er nemlig lige præcis gode på hver deres måde, de to forstærkere. Nu har jeg imidlertid gentagne gange oplevet at blive super imponeret og glad over Classic, når jeg er skiftet til den, efter at have lyttet til Graham Slee, simpelthen fordi førstnævnte er væsentligt mere ren/klar i lyden, samt mere detaljeret forstået sådan, at det er nemmere at høre detaljer i lyden, ligesom volumenniveau og -ændring er mere præcis (føler jeg), både mht. hvert enkelt instrument og "den samlede lyd". Jeg kan ikke huske om du lytter til klassisk, men altså, her bølger de enkelte instrumenter og/eller "den samlede lyd" op og ned i volumen konstant set hen over et musikstykke, og da er Classic simpelthen fænomenal! Classic giver også en bedre rumfornemmelse end Graham Slee, plus at det er mere tydeligt at høre, hvornår en tone starter og slutter.
Når alt dette er sagt, så oplever jeg dog også samtidig, at Graham Slee er den af de to forstærkere, der tæmmer HD700'erens lyse top bedst.
NĂĄ, mht. det sidste sĂĄ har jeg taget konsekvensen og smidt et high-shelf filter ind i JRiver med -5 DB pĂĄ 6500 Hz med Q sat til 0,3.
Den lille ændring gør underværker mht. HD700, og det på begge forstærkere.