Meier Audio's ff-teknologi



Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf hbj » 1. jan 2016, 16:50

Er der nogen af jer, der har erfaring med Jan Meier's såkaldte ff-udvidelse til hans hovedtelefonforstærkere og hans DAC?

Læs mere her:
http://meier-audio.homepage.t-online.de/

Jeg har selv en Corda Classic, som kan udvides med ff, hvilket jeg har overvejet.

Folk i denne tråd er dog øjensynligt ikke imponerede:
https://www.hydrogenaud.io/forums/index.php?showtopic=109804&st=0
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf kvik » 1. jan 2016, 19:27

Er HydrogenAudio ikke bare HeadFi's Sound Science kørt helt ud? I den nævnte tråd er der så vidt jeg kan se kun eet indlæg om ff:

"ff-technology", sigh. I guess this is just a shelving filter on both inputs of the op-amp. That's 3 extra passive parts, 6 in total for stereo. These filters just attenuate the input signal at low frequencies. The question again is: why? If you don't match this perfectly, then you will get non-flat frequency response in the audible range. Just matching the caps to 1% and everything else being perfect will give you differences on the order of 0.x dB. Effectively this just seems to lower the loop gain of the opamp at low frequencies, i.e. less NFB, higher distortion, and possibly higher noise."


Her på siden er det Burning777 du skal have fat i, han har hørt ff, og skrevet om det et sted.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf Burning777 » 1. jan 2016, 22:09

Jeg har skrevet lidt om det her.

http://www.head-fi.org/t/557892/new-mei ... t_12149838

Jeg fik mit sæt Classic og Daccord opgraderet til ff-versionerne og jeg kan kun sige, at jeg ikke har fortrudt et sekund. Det hele lyder en lille smule mere detaljeret men toppen er blevet lidt mere venlig. Mere HiFi agtigt. Et mere roligt lydbillede. Forskellen er ikke så stor og den originale havde en smule mere wow-faktor over sig. Lidt mere smæk på lyden i den originale men i ff-versionen lyder det bare mere roligt og åbent.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf Burning777 » 1. jan 2016, 22:10

Hvis der kommer et meet her i foråret og du stadig har den originale på det tidspunkt, vil det være oplagt at lave en lille A/B test opsætning. :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf hbj » 1. jan 2016, 22:31

kvik skrev:Er HydrogenAudio ikke bare HeadFi's Sound Science kørt helt ud?


Hvad er det for Sound Science? Jeg er ikke sikker pĂĄ, at jeg ved, hvad du mener.

Jo, der er muligvis kun et enkelt indlæg om ff i tråden, har ikke lige checket efter. Jeg har ikke kunnet finde ret meget information om, hvad folk der rent faktisk har prøvet ff, synes om det, men her var der i hvert fald nogen, som var kritiske, dog øjensynligt uden de rent faktisk har hørt ff.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf hbj » 1. jan 2016, 22:41

Burning777 skrev:Jeg har skrevet lidt om det her.

http://www.head-fi.org/t/557892/new-mei ... t_12149838

Jeg fik mit sæt Classic og Daccord opgraderet til ff-versionerne og jeg kan kun sige, at jeg ikke har fortrudt et sekund. Det hele lyder en lille smule mere detaljeret men toppen er blevet lidt mere venlig. Mere HiFi agtigt. Et mere roligt lydbillede. Forskellen er ikke så stor og den originale havde en smule mere wow-faktor over sig. Lidt mere smæk på lyden i den originale men i ff-versionen lyder det bare mere roligt og åbent.


Hehe, har faktisk godt haft på fornemmelsen, at ham brugeren på Head Fi var dig, nu du selv nævner det!
Der er ikke sĂĄ mange, der kender til Meier's produkter jo, og da slet ikke som samtidig er danskere.... :)

Kunne være spændende at lave en A/B-sammenligning - sikkert også interessant for dig, tænker jeg, så du kan høre forskellen helt præcist på en forstærker med og uden ff. Det kan jeg se, at du skriver på Head Fi, at du (selvfølgelig) ikke har haft mulighed for at teste direkte.

Det lyder ret spændende at du synes, at netop toppen er kommet til at "ligge lidt bedre" med ff-opgraderingen, for det er jo netop toppen, jeg har problemer med i HD700'eren. Det giver mig blot endnu mere lyst til at prøve at få lavet den opgradering. Men nu skal jeg jo så først lige bestemme mig for, om jeg overhovedet beholder Classic'en eller ej. Det er sgu' svært :) Det er en møghamrende god forstærker, men det er den anden forstærker jeg har jo også, og som alle andre dødelige kunne jeg naturligvis godt bruge de penge, et evt. salg af den ene af forstærkerne kunne indbringe - om det så bliver Classic'en eller Graham Slee'n, der i givet fald ryger. Foreløbig har jeg fået det gode råd, at jeg skal se tiden lidt an og så se på, hvilken én af dem, jeg kommer til at spille mest på, hvorefter jeg så evt. kan vælge at sælge den anden. Nu må vi se. Det er fristende at beholde dem begge, også i fht. på sigt, hvor jeg måske (formentlig) kommer til at købe flere hovedtelefoner, og hvem ved om jeg så lige falder over et par, som Classic'en ville stå rigtig godt til. Så ville det jo være brandærgerligt at have solgt Classic'en.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf Burning777 » 3. jan 2016, 01:39

Jeg har faktisk haft mulighed for at skifte mellem det originale Daccord+Classic sæt og Daccord ff+Classic ff på CanJam i Essen på Jan Meiers stand. Med Beyerdynamic T1v2 havde jeg meget svært ved at finde forskellene selvom jeg brugte måske 30-40 minutter på det. Så gik jeg en tur og kom tilbage og prøvede med HD800, Tzar 350 og T1 igen. Først med HD800 og Tzar 350 var forskellene tydelige nok til, at jeg kunne høre hvad det var der skete med lyden. Så du skal ikke forvente at få en helt anden forstærker tilbage efter opgraderingen. Den bliver bare mere afslappende at lytte på over tid.

Jeg vil også sige, du skal give dig god tid til at finde hvilken lyd filosofi du finder dig til rette med. Graham Slee er vel klassisk britisk lydfilosofi og Meier er tysk så det basker. Jeg er nok groet så meget fast i det tyske og neutrale, at det er svært for mig at skifte og jeg har aldrig rigtigt blevet dus med f.eks. Audezee eller HiFiMan hovedtelefoner. En gang fik jeg ofte nye hovedtelefoner og der var Meiers forstærkere en god reference at have stående. Så det har jeg bare holdt mig til. Der er helt sikkert andre gode forstærkere derude men jeg er nok bare droslet så tilpas meget ned i denne hobby, at jeg ikke gider brænde så mange penge af på at skifte hele tiden. Med Meiers produkter ved jeg at jeg får god lyd-værdi for pengene og selvom jeg får lyttet til en del forskellige forstærkere til meets eller CanJam har jeg ikke lige fundet noget, der kan overtage for mig endnu. Graham Slee har jeg dog hørt en gang i en hovedtelefon forretning i Hong Kong og den var jeg meget imponeret af. Men de er heller ikke helt billige.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Audio's ff-teknologi

Indlægaf hbj » 3. jan 2016, 16:49

Burning777 skrev:Jeg har faktisk haft mulighed for at skifte mellem det originale Daccord+Classic sæt og Daccord ff+Classic ff på CanJam i Essen på Jan Meiers stand. Med Beyerdynamic T1v2 havde jeg meget svært ved at finde forskellene selvom jeg brugte måske 30-40 minutter på det. Så gik jeg en tur og kom tilbage og prøvede med HD800, Tzar 350 og T1 igen. Først med HD800 og Tzar 350 var forskellene tydelige nok til, at jeg kunne høre hvad det var der skete med lyden. Så du skal ikke forvente at få en helt anden forstærker tilbage efter opgraderingen. Den bliver bare mere afslappende at lytte på over tid.

Mht. hans crossfeed, så kunne jeg i starten ikke rigtig høre, hvorfor det skulle være så positiv en ting at have - jeg kunne bare høre, at der "skete" et eller andet med lyden, når man slog det til og fra, hvad enten det var "lidt crossfeed" eller "meget crossfeed" man valgte på forstærkeren. Dvs. lyden ændrede sig en lille bitte smule, ikke meget, men nok til at man (jeg) kunne høre forskel i en umiddelbar A/B-sammenligning imellem dét og så ingen crossfeed valgt på forstærkeren. Men jeg kunne ikke (og kan formentlig stadigvæk ikke) i en blindtest identificere, om crossfeed er slået til eller fra, blot ved at lytte til lyden af forstærkeren; jeg er nødt til at skulle have den direkte A/B-sammenligning imellem crossfeed og nul crossfeed, for at jeg kan høre forskel. Og det passer så muligvis ikke helt alligevel, for hvis jeg hører musik på Classic uden at have slået crossfeed til, da bliver jeg faktisk ret hurtigt træt i hovedet. Det er som om, at soundstage er for vid/bred på Classic uden brug af crossfeed. Det er den ikke på Graham Slee (som jo så altså heller ikke har crossfeed indbygget, men det findes jo i både JRiver og som plug-in til Foobar f.eks.). En anden ting er, at crossfeed på mange indspilninger rent faktisk formår at give mig fornemmelsen af, at jeg sidder og lytter til et par højttalere, forstået sådan at lyden kommer "forfra" imod mig, i stedet for at have den vanlige opsplitning i venstre/højre lyd, som jeg er vant til fra hovedtelefonlytning igennem mange år.

Nå, men det jeg egentlig ville sige med ovennævnte, er, at jeg tror, jeg er godt forberedt mht. at ff-opgraderingen blot vil give en lille bitte forandring i lyden sådan rent umiddelbart, men at det så til gengæld er en forbedring, som jeg vil komme til at sætte stor pris på lidt efter lidt med tiden.

Burning777 skrev:Jeg vil også sige, du skal give dig god tid til at finde hvilken lyd filosofi du finder dig til rette med. Graham Slee er vel klassisk britisk lydfilosofi og Meier er tysk så det basker. Jeg er nok groet så meget fast i det tyske og neutrale, at det er svært for mig at skifte og jeg har aldrig rigtigt blevet dus med f.eks. Audezee eller HiFiMan hovedtelefoner. En gang fik jeg ofte nye hovedtelefoner og der var Meiers forstærkere en god reference at have stående. Så det har jeg bare holdt mig til. Der er helt sikkert andre gode forstærkere derude men jeg er nok bare droslet så tilpas meget ned i denne hobby, at jeg ikke gider brænde så mange penge af på at skifte hele tiden. Med Meiers produkter ved jeg at jeg får god lyd-værdi for pengene og selvom jeg får lyttet til en del forskellige forstærkere til meets eller CanJam har jeg ikke lige fundet noget, der kan overtage for mig endnu. Graham Slee har jeg dog hørt en gang i en hovedtelefon forretning i Hong Kong og den var jeg meget imponeret af. Men de er heller ikke helt billige.

De er nemlig lige præcis gode på hver deres måde, de to forstærkere. Nu har jeg imidlertid gentagne gange oplevet at blive super imponeret og glad over Classic, når jeg er skiftet til den, efter at have lyttet til Graham Slee, simpelthen fordi førstnævnte er væsentligt mere ren/klar i lyden, samt mere detaljeret forstået sådan, at det er nemmere at høre detaljer i lyden, ligesom volumenniveau og -ændring er mere præcis (føler jeg), både mht. hvert enkelt instrument og "den samlede lyd". Jeg kan ikke huske om du lytter til klassisk, men altså, her bølger de enkelte instrumenter og/eller "den samlede lyd" op og ned i volumen konstant set hen over et musikstykke, og da er Classic simpelthen fænomenal! Classic giver også en bedre rumfornemmelse end Graham Slee, plus at det er mere tydeligt at høre, hvornår en tone starter og slutter.

Når alt dette er sagt, så oplever jeg dog også samtidig, at Graham Slee er den af de to forstærkere, der tæmmer HD700'erens lyse top bedst.

NĂĄ, mht. det sidste sĂĄ har jeg taget konsekvensen og smidt et high-shelf filter ind i JRiver med -5 DB pĂĄ 6500 Hz med Q sat til 0,3.
Den lille ændring gør underværker mht. HD700, og det på begge forstærkere.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster