Hybridforstærker incoming (Update: It's here!)

Hybridforstærker incoming (Update: It's here!)

Indlægaf Sorensiim » 19. jun 2011, 08:43

Jeg så en forstærker på Head-fi som jeg var nødt til at prøve, så den bliver sendt til mig fra Belgien i morgen 1musik

Billede
Billede

"Maverick Audio Tubemagic A1" - En hybrid på mere end én måde. For det første er det en kombineret rør- og solid state forstærker og for det andet er der udover hovedtelefonudgangen også tilslutninger til et sæt højttalere. De reviews jeg har læst har alle være overraskede over at den udover at være en god (husk vi taler $200 + rør) hovedtelefonforstærker, også kunne drive små og mellemstore højttalere med imponerende power. Det betyder jo så "desværre" at jeg må ud og finde mig et par near-field monitors snart. Jeg får to forskellige "matched pairs" rør med udover de fabriksmonterede og jeg glæder mig til at prøve de forskellige. Det bliver både min første stationære headamp og min første rør-forstærker. Til 1200 kr. m. fragt tror jeg ikke det er helt i skoven, den bliver i hvert fald sjov at prøve!

Den bliver koblet på min Silverstone USB DAC, men Maverick Audio laver også en Tubemagic D1 DAC der skulle være det perfekte match... Hvis den dukker op til en god pris vil jeg nok være nem at friste, da den har en lang række forskellige inputs.
Senest rettet af Sorensiim 27. jun 2011, 21:25, rettet i alt 1 gang.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Re: Hybridforstærker incoming

Indlægaf Aquila » 19. jun 2011, 11:47

Har du købt den brugt eller er der en forhandler i Belgien? :-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding.

Indlægaf Sorensiim » 19. jun 2011, 11:58

Det er et brugtkøb, men de kan bestilles direkte fra www.mav-audio.com, startende ved $199 + fragt, med kinarør ombord.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 19. jun 2011, 12:56

Den har ikke rør i hovedtelefon udgangen, kun i forforstærkerdelen...

Så sådan hovedtelefon mæssig er det en ren SS forstærker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Sorensiim » 19. jun 2011, 13:10

Claus-DK skrev:Den har ikke rør i hovedtelefon udgangen, kun i forforstærkerdelen...

Hvor katten læser du det?

Som jeg har forstået det så er det som følger:

Analogt input -> Rør -> solid state -> (Headphone out)+(Speaker out).

Men jeg vil da lige læse videre om den...
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Ostebaronen » 19. jun 2011, 13:12

Jeg har tit siddet og overvejet en Tubemagic D1, men har aldrig fået købt den. Byggekvaliteten skulle være bæ :-/
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet

Geografisk sted: Søllerød

Indlægaf Claus-DK » 19. jun 2011, 13:16

Sorensiim skrev:
Claus-DK skrev:Den har ikke rør i hovedtelefon udgangen, kun i forforstærkerdelen...

Hvor katten læser du det?

Som jeg har forstået det så er det som følger:

Analogt input -> Rør -> solid state -> (Headphone out)+(Speaker out).

Men jeg vil da lige læse videre om den...

Det var det svar jeg fik, da jeg skrev til firmaet for et års tid siden, jeg ser lige om jeg kan finde den mail, men jeg tror den er slettet, sandelig

klippet fra deres mail..
Hi Claus,

The tube is only active in the preamp. The headphone amp is solid states.

Let me know if you have any further question.

Cheers,

Ryan

Customer Support
Maverick Audio

Ticket Details
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf mage » 19. jun 2011, 13:20

http://www.mav-audio.com/base/product/tube_magic_a1

HOV! Her står der da at røret driver "Headphone output"... :?

"We know how much you love the sound from a pure tube headphone amplifier. A1 uses two matched NOS 6J1 tube / vintage NOS 6AK5 (optional) tube to drive the headphone output. It has tons of power to drive any kind of headphones on the planet."

Who to trust....

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier

Geografisk sted: 6818 Årre

Indlægaf Sorensiim » 19. jun 2011, 13:27

Fra et review:

The A1 is the second offering from Maverick Audio. It is a hybrid integrated amplifier consisting of a tube pre-amplifier stage and a class AB solid state output section. It can be used as an all in one integrated, a tube pre-amp only, or a tube headphone amp.

Som jeg læser det, og mail'en Claus fik: For-forstærkeren der fodrer signalet videre i systemet er rørbaseret. Den lyd kommer så til solid state hovedtelefonforstærkeren.

Anyways - den ankommer i næste uge, inkl. 3 sæt rør. Prøvelyttere og konstruktionsinspektører er velkomne :)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 19. jun 2011, 13:29

hmmm så var det måske D1 og ikke A1 at jeg spurgte til, for det ser da ud til jeg tager fejl, heldigvis..

For jeg synes at kunne huske at der kun var et rør, måske Helledie kan huske det, for det var sikkert ham der lokkede mig.. rulle2
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf Sorensiim » 19. jun 2011, 13:33

Claus-DK skrev:hmmm så var det måske D1 og ikke A1 at jeg spurgte til, for det ser da ud til jeg tager fejl, heldigvis..

For jeg synes at kunne huske at der kun var et rør, måske Helledie kan huske det, for det var sikkert ham der lokkede mig.. rulle2

D1 har nemlig kun 1 rør og skulle være noget tam som headamp, men en perfekt makker til A1.

Hmm... min tegnebog er lige løbet væk, det var da mærkeligt.

Anyways, dette opsummerer fint hvad en række "early adopters" oplevede med A1:

My unit did have two minor issues. First was the problem of the rubber “feet” on bottom not quite being even. This caused it to wobble a bit. I fixed this at first by sticking a tiny piece of felt under the offending “leg”, and I’ve since filed them down to allow it to sit evenly. The second issue, also fairly minor, was found when I removed the top of the case. When putting it back together, I found that the screws did not quite want to line up as perfectly as they should. It was not so bad that I couldn’t get it closed up again, but it was a minor struggle for a while, and some of the screws had to go in at a slight angle. These two issues were at most a minor annoyance, and they were the only reminder that this is somewhat of a budget product. Ryan at Maverick claims this was a problem on early models and they should have the cases all fixed by now.

Det kan jeg godt leve med :)

Hov, mere fra samme review:
Of course, the headphone amp section being pure tube, mids sound a little bit thicker and slower than a high end solid state design would

Så skulle DET vidst være på plads. Glæder mig til at prøve lyden, lige nu hører jeg meget "The Union" albummet fra Elton John og Leon Russel, men ellers står den gerne på Rammstein, Aerosmith, Rage Against The Machine og en masse forskellig electronica. Bliver skægt at se om rørene gør det til cremede lækkerier eller noget mudret plævver :mrgreen:
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 14:51

Billede
Så ankom min Tubemagic A1 i dag... Først afslørede den at min laptop (Dell Lattitude E6400) støjer så sindssygt meget på sine USB porte at DAC'en måtte sættes til en anden PC. Så lød tingene meget bedre, men f.eks. de højeste toner på "Patience" (når han fløjter i starten) med Guns N' Roses clippede. Nu bliver den så fodret gennem et tyndt snørebånd af et mini-til-mini kabel fra min Cowon J3 og tingene lyder fantastisk. Glæder mig meget til at komme hjem og få den sat til min egen PC, hvor jeg ikke bliver forstyrret af det der "arbejde".

Men det lugter jo nok "desværre" af at jeg må have mig en ny DAC. Skulle det måske være en D1 fra Maverick Audio? Sjovt nok skulle de spille fantastisk sammen 4musik
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf mage » 27. jun 2011, 15:14

Spændende. Måske man kunne få et lyt ved en senere lejlighed/meet?

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier

Geografisk sted: 6818 Årre

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 15:18

mage skrev:Spændende. Måske man kunne få et lyt ved en senere lejlighed/meet?

Mage

Naturligvis! Se at få arrangeret et Jylland/Fyn meetup! Den har det rigtig godt med musik der er mikset meget "in your face" - Throwing Copper albummet fra Live lyder RET godt på den, men Adele er også en fryd.

Hvor faen finder jeg nu penge til en ny DAC... Har man BRUG for 2 nyrer?
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Brandborg » 27. jun 2011, 15:30

Sorensiim skrev:
mage skrev:Spændende. Måske man kunne få et lyt ved en senere lejlighed/meet?

Mage

Hvor faen finder jeg nu penge til en ny DAC... Har man BRUG for 2 nyrer?

Nej, overhovedet ikke! To nyrer er overrated!

http://gearnyt.dk/17-arig-kinesisk-teen ... en-ipad-2/
Apple
iMac 21,5" | MacBook Pro 13,3" | iPhone 3GS 16gb | iPad 2 32gb WiFi | Airport Express | AppleTV2

Øvrigt
Panasonic 42PX80 | Onkyo 507 | XTZ 93 WMT | XTZ 93 Shielded | HarboSat10 | B&O Earphones | SuperLux HD681

Vh
Nichlas Brandborg
Twitter
Brandborg

Brugeravatar

Geografisk sted: Spjald

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 15:37

Brandborg skrev:Nej, overhovedet ikke! To nyrer er overrated!

http://gearnyt.dk/17-arig-kinesisk-teen ... en-ipad-2/

http://theoatmeal.com/comics/apple

*fnis*
Sorensiim

Brugeravatar

Re: Hybridforstærker incoming (Update: It's here!)

Indlægaf Sorensiim » 27. jun 2011, 21:34

Nu har jeg fået lidt uforstyrret øretid med min Maverick A1 nu kan jeg endelig give et konkret eksempel på hvor den virkelig lyder bedre end hvad jeg før har prøvet: Nummeret "Mombasa" fra Inception soundtracket har "åbnet sig" for mig nu. Jeg har tit læst henvisninger til det, men har aldrig helt forstået fascinationen. Jo, der var da en masse percussion, men det hele blev lidt noget rod. Nu er det bare... AWESOME :mrgreen: 1musik

A1'eren har heller ikke nogen problemer med at drive mine højttalere!

...jeg lytter videre. Jeg er ret vild med hvordan den lille kasse fra Kina kan åbne min musik. F.eks. på Adele's "Rolling In The Deep" er der en mand med i studiet lige i starten... Hvad præcis han siger om den tamburin kan jeg ikke helt afgøre, men jeg kan høre at han er der og at han skulle have holdt sin kæft :grin:
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Buyer no 1 » 28. jun 2011, 20:05

Dejligt at høre, at den lever op til dine forventninger :-) Har du også haft tid til at eksperimentere med de forskellige rør du fik med?
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf Sorensiim » 28. jun 2011, 20:11

De rør der sidder i nu hedder Mullard 8100 og giver mig ikke umiddelbart ønsker om at prøve de andre, men mon ikke det kommer nu hvor jeg har et par dage derhjemme :)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 28. jun 2011, 23:58

Dejligt du er glad for den, håber ikke den vil ruinere dig yderligere ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere