af kvik » 27. jan 2014, 18:46
Så har jeg flyttet lidt på tingene, for at se om det vil mindske baggrundsus. Desværre synes hverken lampe, el-radiator, computer(-skærm) eller dac at være årsagen. Dermed bliver det nok en af de to andre løsninger, fuld-skærming af røret eller dæmpning af forstærkerens udgangssignal, der må til.
Jeg har skrevet med Zigis, og han mener, at det ikke har nogen hensigt at forsøge at dæmpe indgangssignalet yderligere (fx med goldenjacks e.l.). RnG har allerede via potmetret og modstande på RCA-indgangen en 10 dB dæmpning. Dac’ens signal er som bekendt også dæmpet. Når der så stadig er sus ved minimum lydstyrke, mener Zigis at jeg bør forsøge med udgangssignalet i stedet.
Nu er det så heldigt, at jeg har et Etymotic attenuator kabel liggende, det der forvandler ER4P (27 Ohms/102 dB) til ER4S (100 Ohms/90 dB). Nu kan jeg ikke lige gennemskue, hvor meget dæmpning kablet så bidrager med, men det er dog lettere for mig at prøve dette, end at begynde at lege med modstande på egen hånd.
Lige nu sidder jeg så og lytter med kablet mellem forstærker og in-ears. Det har faktisk taget al baggrundssus, så det er jo godt. Lyden er så lidt anderedes nu, knap så spændstig, mere civiliseret. Egentlig lidt samme effekt som jeg husker fra ER4P, når den blev tilkoblet via kablet.
Når jeg lyttet i går (uden attenuator), syntes jeg suset var begyndt at føles mindre generende. Man vænner sig jo til mangt og meget, så måske vil det fungere fint uden udgangsdæmpning også. Jeg prøver lidt med Etymotic kablet, og ser om jeg foretækker det ene eller det andet.
Eventuelt kunne man forsøge at ramme mere nøjagtig på udgangsdæmpningen ved at lege med modstande. Vi får se.