Larry skrev:Fantastisk og tillykke med den Lars. Jeg overvejer stadig at gå efter en balanceret amp, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg vil kaste efter sådan en fætter. Mike fra Headfonia har også givet udtryk for han først synes balanceret amps er pengene værd, hvis vi er oppe i den dyrere ende. Noget med at hver kanal ikke bliver forstærket lige godt og præcist på billigere løsninger. Måske er det derfor at Fang B ikke har valgt at lave en fuld balanceret amp med den nye EF6 ? Mike måtte dog bukke sig i støvet for den nye Dark Star og ville sikkert også gøre det med en Audio-gd Master-6. Hvad mon prisen ville blive på danske plader på enten Audio-gd Master-6 eller Master 5. Pris 8000kr. (1450 $ hjemmesiden) + fragt+ moms/told = 10000 kr ?
No money, no fun
Spøg til side. Uden at have hørt HD650, så vil jeg tippe at den lydkvalitetsmæssigt ligger i samme kategori som min AKG K-701 (men at den har en bedre frekvensrespons, dvs. mere bas og mindre diskant). Her tænker jeg på vældig god og tilfredsstillende hifi, men at det ikke er high end. Med high end taler vi også om helt andre priser.
Hvis jeg havde en HD650 og ville satse videre på den, ville jeg nok ikke satse på at opgradere lydmæssigt med balanceret design som sådan. Da ville jeg hellere gå f.eks. efter en bedre forstærker, der helst kører klasse A (giver varmere lyd og højere opløsning). Indenfor transistorkategorien ville jeg satse på non-feedback design (LC Audio og Audio-gd har dette til fælles) - ellers en kvalitets-rørforstærker. Eller jeg ville gå efter en bedre DAC eller en bedre kilde (dvs. satse på jitter-eliminering). Sidstnævnte kan enten gøres ved at opgradere clock'en i cd-spilleren, eller hvis du lytter til (tabsfri) lydfiler med en Audiophilleo2 eller en John Kenny Mk 3 (HiFace mod).
Hvis det er IDEEN om det specielle ved at køre balanceret, så er det selvfølgelig en anden sag, men det har så ikke noget med lydkvalitet at gøre
Hvis du udelukkende vil have bedst mulig lyd for pengene, og du allerede har en god, transparent højttalerforstærker, så kan jeg varmt anbefale et radikalt skift og springe på HE-6. Den kan evt. købes brugt på Head-Fi, tænker jeg. Vitsen med HE-6 er, som du sikkert allerede ved, at den er så tungtdreven, at det eneste, der du'r - bortset fra de tre meget dyre hovedtelefonforstærkere - er en integreret højttalerforstærker eller et for- og effektforstærkersæt. M.a.o. får du en high end hovedtelefon, der ikke kræver sin egen dedikerede (og typisk svindyre) high end hovedtelefonforstærker.
HE-6 koster fra ny $1299,- men så stopper udgifterne også dér (forudsat du allerede har en god højttalerforstærker). Med så at sige alle andre hovedtelefoner må man regne med en totalpris på dem (en HD650 står til $499,- i USA) sammen med forstærkeren, og så er der økonomisk set ikke så langt op til i hvert fald en brugt HE-6.
Hmmm. Jeg blander mig i dine overvejelser, men det er da i hvert fald godt ment. Held og lykke med "jagten"
H-tlf: Stax SR-007 Mk2, HiFiMan HE-6 (mod), Hovedgrej No. 1 (mod), Unique Melody Miracle (CIEM)
Forst.: KGSSHV Carbon (e-stat), Audio-gd Master 6, Atrox V2, Rega Brio-R (til HE-6)
Kilder: Gustard R26 (LAN input), Squeezebox Touch (Fidelity Audio mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC
DAP: FiiO M11 Plus, HiFiMan HM-901s