af Jeppe Vinding » 7. jan 2013, 00:46
Hej Stollesen og andre
Efter lang tid (undskyld!) og en del mails frem og tilbage har jeg fået dette svar fra "rørmanden" nævnt ovenfor:
Hej Jeppe.
-Ud fra de komponentværdier osv. jeg kan se, ser det ud til at Woo Audio har valgt et fornuftigt arbejdspunkt for udgangstrioderne...(-det ville også være mærkeligt andet....!)
Såvidt jeg kan skyde mig frem til, kører vi med ca. 90 mA i arbejdsstrøm, og en anodespænding på ca. 175 Volt.(hvilket så giver ca. 85 volt over røret;anode-katode)
Dette DC arbejdspunkt fungerer fint ved højere belastningsmodstande (300-600 Ohm), men belaster vi med meget lave modtande (32 Ohm), bliver AC arbejdspunktet for "voldsomt" for trioderne, som ikke vil kunne levere nok strøm.
Såvidt jeg kan se af kurverne for 6080, vil vi max. ved Rl=32 Ohm kunne få en udgangsstrøm på: 170 mA peak-peak...-hvilket giver en max. effekt i 32 Ohm på: 125 mWatt. (-jeg ved ikke hvordan Woo Audio kan opgive en effekt på 310 mWatt i 32 Ohm...)
-Og dette er vel at mærke, med en meget kraftig forvrængning og asymmetrisk sving, hvilket kan give klipning af signalet...
P.ga. triodernes (-der er jo 2 stk i hver 6080) maximum ratings, kan man ikke "pine" dem meget mere...-man kan selvfølgelig godt "fedte" lidt med hhv. anodespænding og arbejdsstrøm (=DC arbejdslinien), men uanset hvad så vil signalet være krafigt forvrænget, osv.
SĂĄ, summa summarum:
-Da I jo nu kan opleve forskel på din og Stollesen's forstærker, kunne dette måske skyldes at anodespændingen er lavere på Stollesen's end på din....
Det viser sig, ved nærmere kig på billederne I har sendt, at Woo Audio faktisk "snyder" lidt i strømforsyningen....-forstået på den måde, at de rent faktisk benytter en brokobling først, og dernæst kører de (det allerede ensrettede signal..)igennem en enkeltensretter (EZ80 diode), som jo faktisk så er unødvendig, og kun indfører tab....
(Jeg tror at Woo Audio har gjort dette, for det første pga. udseendet med ensretterrøret, men også for at, på en nem måde, sikre at rørene ikke får højspændingen påført, førend de er varmet op, hvilket kan beskadige rørene)
Tabet (spændingsfaldet) over EZ 80 er ca. 20 Volt ved en strøm på 90 mA (iflg kurver..), og måske kunne det hjælpe et sætte et EZ 81 rør i istedet, da dette rør kun har ca. det halve i spændingsfald.
(-da i prøvede at bytte rør, galdt dette så også ensretterrøret ?)
Mvh Stig
P.S.:-Den valgte "topologi" med en single ended klasse A i katodefølger konfiguration(OTL), egner sig meget dårligt til at drive lave impedanser, samtidig med en ønsket udgangseffekt...-skal man endelig lave en single ended klasse A forstærker, skal det være med impedanstilpasning, hvilket indebærer en udgangstransformator...-altså ingen OTL !
-Vil man gerne have en OTL, som kan levere noget effekt, skal man ikke vælge en single ended , men en Push-Pull konfiguration...
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro