AMP? Nybegynder!

AMP? Nybegynder!

Indlægaf MMT » 30. jan 2012, 20:52

Hej Forum.

Jeg er helt ny på forummet og og til "hifi" generelt, så håber i vil bære over med mig :-)

Jeg har netop bestilt nye headphones. Efter at have læst en del reviews besluttede jeg at købe AKS´s Q701. Har dog ikke modtaget dem endnu!

Men hvad jeg har kunne læse mig frem til, er at disse headphones kræver en god "amp". Går ud fra at det er en form for forstærker?

De nye headphones skal bruges til min PC, hvor det primært skal afspille FLAC filer.

Lige nu har jeg dette lydkort: http://www.xssound.eu/index.php?page=sh ... 54&lang=da

Er det tilstrækkeligt til at få det optimale ud af disse headphones? Eller skal jeg há noget helt andet?

Og i såfald, hvad vil i så anbefale?

På forhånd tak.
Mvh Martin:)
MMT

Re: AMP? Nybegynder!

Indlægaf Ben » 30. jan 2012, 21:12

jeg har også et set q701 og der er helt klart mere styr på lyden med en rigtig headamp, jeg bruger selv en "billig" hybrid tube fra hifiklubben der gør jobbet ok.
men mine erfaringer med forskellige amps er desvære minimale, prøv eventuelt og kigge på head-fi.org der er et par tråde ku kan søge efter q701, k701 og k702 alle 3 hovedtelefoner er rimelig ens.

hovedtelefonen ændre også lidt karakter efter en 30-40 timer, det er primært bassen der der går fra og være svag og mudret til og være mere defineret uden at det bliver til bulder bas.
Ben

Geografisk sted: København

AMP? Nybegynder!

Indlægaf Burning777 » 30. jan 2012, 21:53

Hej Martin og velkommen til forum.

Du vil sagtens kunne få lyd ud af dit lydkort og op i dine nye hovedtelefoner. Den lyd skal du starte med at nyde og vænne dig til inden du køber forstærker.

Hvis du vidste hvor godt K701 (og de andre Q702/701) kan komme til at spille på en kraftig rørforstærker så var du ikke kommet herind men havde været ude og lede efter en god rørforstærker. De kan blive en helt anden lydoplevelse end ud fra dit lydkort. jeg solgte selv mit første sæt K701 fordi jeg syntes de var kedelige og livløse drevet af en lille klasse-A forstærker. Men da jeg så hørte et sæt på en god rørforstærker så måtte jeg have disse hovedtelefoner igen samt en rørforstærker.

I mine ører er K701 en enten eller hovedtelefon og hvis de får den rette mængde kul så kan de spille vidunderligt.

Men hvor meget har du lyst til at ofre på en forstærker til dem?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf MMT » 30. jan 2012, 22:32

Det ved jeg faktisk ikke. Hvor meget koster såndan en rørforstærker som du snakker om, som er i en god kvalitet?

Mvh.Martin:)
MMT

Indlægaf Mataugust » 30. jan 2012, 22:46

Jeg hørte K701 på en Maverick D1 (da converter og hovedtelefonforstærker). Det er en bragende god kombination. Tror også at eks. en Maverick A1 (kun forstærker) kunne gøre arbejdet ret godt. De koster begge ca. $200 + toldgebyrer.
http://www.mav-audio.com/
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Sorensiim » 30. jan 2012, 23:55

A1 + K701 lyder fremragende sammen - Det samme gør Heed Canamp (solid state i stedet for rør) og K701. Der er utroligt mange muligheder derude - Hvad skal du lave 25/2 og hvor i landet er du fra? Kom med til meet i Esbjerg, så kan du høre dine K701 på en masse forskelligt grej, startende fra 5-600 kroner til "Don't ask" ;-)

...og velkommen til Hoved-Fi, undskyld det med pengene.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf Claus-DK » 31. jan 2012, 09:57

AKG 701 har altid været en gåde for mig, jeg har utroligt svært ved at forstå at folk bruger omkring 2000 på et par bøffer og så bruger resten af deres liv på at finde den rigtige forstærker og bløder formuer på det projekt..

Jeg synes det virker mere fornuftigt at finde en hovedtelefon man synes lyder godt fra starten af..

Smag og behag er forskelligt og jeg skal ikke blande mig i hvad folk køber, men det forhindrer mig ikke i at spekulere..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 12:46

Claus-DK skrev:AKG 701 har altid været en gåde for mig, jeg har utroligt svært ved at forstå at folk bruger omkring 2000 på et par bøffer og så bruger resten af deres liv på at finde den rigtige forstærker og bløder formuer på det projekt..

Jeg synes det virker mere fornuftigt at finde en hovedtelefon man synes lyder godt fra starten af..

Smag og behag er forskelligt og jeg skal ikke blande mig i hvad folk køber, men det forhindrer mig ikke i at spekulere..

K701 kan være intet mindre end fremragende til vokaler, detaljer og soundstage. Og som jeg læser indlæggene så synes OP jo netop at de lyder godt?
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf MMT » 31. jan 2012, 18:19

Hey gutter.
Tak for jeres svar:)

Har kikket lidt på den Maverick, og den kunne da bestemt være en mulighed.

Kan se at der er mange forskellige tilslutninger der kan bruges til sådan en. Bla. USB og optisk kabel.

Er der forskel på, hvad der vil lyde bedst?

Og når den bruges sammen med PCén, får man så noget software med, hvor man evt. kan costomize lyden (equalizer)? Eller har man slet ikke brug for det?

MMT

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 18:58

MMT skrev:Hey gutter.
Tak for jeres svar:)

Har kikket lidt på den Maverick, og den kunne da bestemt være en mulighed.

Kan se at der er mange forskellige tilslutninger der kan bruges til sådan en. Bla. USB og optisk kabel.

Er der forskel på, hvad der vil lyde bedst?

Og når den bruges sammen med PCén, får man så noget software med, hvor man evt. kan costomize lyden (equalizer)? Eller har man slet ikke brug for det?

Softwaren er ikke nødvendig - men kan være et fint værktøj til lige at tweake det sidste på plads. Hvis du kører Windows bør du kigge på den fremragende FooBar 2000 der er gratis og kan udvides med MASSER af plugins. På Linux platformen er især Clementine player og Amarok værd at kigge på. Alle førnævnte har gode muligheder for EQ, men det kan du jo eksperimentere med efter behov. Hvis Claus-DK ellers vil hjælpe en K701-ejer så er han jo også pusher af Aune X1 der får mange fine ord med på vejen fra dem der har hørt den. Der er masser af muligheder og kun budgettet sætter grænser - husk dog denne graf ;-)
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Mataugust » 31. jan 2012, 22:06

Jeg hørte X1 sammen med K701 i Ringsted, og det er ikke noget specielt. Det var ikke dårligt, men det kom ikke i nærheden af Maverick.
Er du Windowsbruger så få fat i Foobar2000 og Kjaergaard ClassicEQ (gratis vst plugin). Så er du rigtig godt kørende. Men jeg synes ikke det var nødvendigt med EQ i Maverick kombinationen.
Optisk elle usb -- Der er forskellige opfattelser, jeg hælder til usb, men det er lige så meget af praktiske grunde(jeg har ikke optisk udgang). Maverick er kan kun køre 16 bit 48 khz output på usb porten. Ved ikke helt med den optiske indgang.
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Mataugust

Brugeravatar

Indlægaf hks777 » 31. jan 2012, 22:19

hvor i landet?
jeg har en maverick a1(det er kun en amp) du kan prøve, det kræver dog at du kommer til sønderborg ;-)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar

Geografisk sted: 20 km fra kolding

Indlægaf MMT » 31. jan 2012, 22:56

Sønderborg siger du?:P

Er selv fra Hørup, så det passer jo helt perfekt;)

Det er meget muligt, at jeg lige kontakter dig når mit nye headset lander:)
MMT

Indlægaf Sorensiim » 31. jan 2012, 23:29

Jeg kan KUN anbefale A1/K701 kombinationen... Jeg har prøvet den selv da den A1'er var min ;-)

Jeg havde et par forskellige hovedtelefoner inde som kandidater til pladsen som all-round-can:
Billede

HD650 på billedet - tilhørte Helledie, var udlånt til mig og tilhører nu Ben der købte dem af Aquila der købte dem af Helledie.
K701 på billedet - Tilhørte en anden hoved-fi'er, var udlånt til mig og tilhører nu Rappo.
HE-4 på billedet- tilhørte Helledie, var udlånt til mig og tilhører nu en anden hoved-fi'er
HD25-1 II på billedet - Tilhørte mig og er nu solgt til Rappo. Jeg ender nok med at købe dem tilbage en dag hvis han vil sælge.
ATH-W1000 på billedet - Tilhørte mig og er stadig de mest komfortable hovedtelefoner jeg nogensinde har prøvet og de bedste til kvindelige vokaler - men bassen mangler, så de tilhører nu Postkurt der nyder jazz med dem i stor stil.

Yep, vi handler en del med hinanden herinde... IT'S THE CIIIIIIIIIRCLE OF GREJ!! ruller1 rulle2
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Anda » 31. jan 2012, 23:44

God historie 9musik
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Geografisk sted: København V

Indlægaf Claus-DK » 1. feb 2012, 02:02

Sorensiim skrev:
Claus-DK skrev:AKG 701 har altid været en gåde for mig, jeg har utroligt svært ved at forstå at folk bruger omkring 2000 på et par bøffer og så bruger resten af deres liv på at finde den rigtige forstærker og bløder formuer på det projekt..

K701 kan være intet mindre end fremragende til vokaler, detaljer og soundstage. Og som jeg læser indlæggene så synes OP jo netop at de lyder godt?

Jeg kan kun give dig ret, men for 4-5 år siden var der mange der gik fuldstændigt AMOK med forstærkere til lige netop 701, som har ry for at være en af de sværeste bøffer at trække overhovedet, derfor min undren..

701 er også en bøf der deler vandene og som nogle nok kan regne ud tilhører jeg den del der synes de er.......ja.

Dog skal det siges at de faktisk lyder fint med min V8, selvom jeg tror min V2 er et endnu bedre match, så hvis Martin gerne vil prøve sådan en fyr, kan vi nemt finde ud af noget og bliver du glad for den kan den godt komme til salg også musik11 musik11

Den er fuldt pimpet af Pink Floyd og ser ud som om den er kommet direkte fra fabrikken NOS..

Hvorom alting er hvis du gerne vil prøve den så send mig en PB..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Burning777 » 1. feb 2012, 17:46

Altså når K701 lyder som den kan så spiller den som Grado GS1000. Man tror det er LØGN. Dengang og det var inden de nye Orthodynamiske, HE-6, LCD-2,3, inden Beyerdynamic T1, Inden HD800 osv. var GS1000 en af de mest ultimative hovedtelefoner man kunne få ud over de dyre Stax og Sennheisers elektrostater. Jeg sad til meetet nede i Kolding og skiftede frem og tilbage med mine egne GS1000 og Solvins K701 på hans hjemmelavede rør-forstærker og K701 spille ligeså åbent og med samme Grado-agtige livagtighed som GS-1000. Sådan havde jeg aldrig hørt et par 3000 kr hovedtelefoner spille - og da slet ikke K701 som jeg tidligere havde solgt fordi jeg syntes de gav mig lyttetræthed og havde metallisk diskant. De var dyrere dengang end i dag.

Når K701 spiller fra en ordinær forstærker lyder de kedelige og livløse i forhold til den måde de KAN spille på. Jeg synes det var billigt at kunne få så god lyd med at lede efter den rigtige synergi og så var det for mig en virkelig underlig oplevelse at erfare at denne hovedtelefon har TO identiteter som kan åbnes op for.

Hvis man kan lide lyden som den er direkte ud fra et lydkort så skal man nyde det. Men hvis man har lyst til at prøve at få sparket liv ind i dem så skal der altså en rør-forstærker til. Jeg ved ikke hvilke parametre der gør det? Udgangseffekt, udgangsimpedans eller hvad der skulle til for at bringe K701 ind i denne super-tilstand - men der var flere , der hørte det samme fænomen den gang så jeg er ikke den eneste. De lød godt ud fra din XCAN Claus - men den fik ikke K701 op i "super-tilstanden" på samme måde som Solvins forstærker.
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf Mataugust » 1. feb 2012, 17:55

Det er måske værd at tage med. at det er ikke enhver rørforstærker, der kan bruges. Her på siden blev jeg advaret om at købe en otl rørforstærker, og da jeg senere hørte dem på en Little Dot mklll forstod jeg hvad der menes. Det var den tyndeste lyd jeg har hørt i en K701. Og mklll er jo ikke nogen dårlig forstærker.
Jeg opgav selv jagten på en forstærker til mine 701'ere og valgte at sælge dem, men jeg tror at der gemmer sig enorme oplevelser for dem der finder den rigtige forstærker.
Mataugust

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 1. feb 2012, 21:53

Ja, det tror jeg er vigtigt at nævne. At det ikke bare er alle rørforstærkere. Claus's XCAN spiller så til gengæld super med HD650 og mange andre. Det at finde disse super-synergi oplevelser er det, der gør det sjovt.
Burning777

Brugeravatar

Indlægaf MMT » 2. feb 2012, 18:24

SÃ¥ har jeg modtaget dem. Damn jeg er lykkelig nu rulle2

Det virker som et rigtigt fornuftigt headset, bygget godt og solidt.

Super klar og detaljeret lyd:)

DOG!
Jeg kan ikke få det til at spille specielt højt, selvom den står på MAX i windows. Er det fordi mit lydkort ikke rigtigt kan "trække" det?

MMT

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere