tube rolling trĂĽden



Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf truebuie| » 27. maj 2020, 08:59

Anskaffede mig selv en Darkvoice 336se for ikke sü lang tid siden. Stock rør lød noget grumset i det, sü har bestilt lidt af hvert thumbs

RCA 6AS7G
RCA 6080
Psvane CV-181-TII
Super poisonous 6080 (Noget super kinagøjl ruller1 )

Det er desvĂŚrre kun RCA 6AS7G som er nĂĽet frem pt... pokkers Covid-19 har godt nok forsinket meget.
Har ikke füet lavet Fitz moddet pü Darkvoicen, sü der er stadig lidt brummen i højre kanal med det nye rør, men det er en del mere klart at høre. Ikke sü meget kaffegrums i mixet thumbs
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf mage » 27. maj 2020, 09:04

Fedt. Har selv byttet ud til PSVANE. Der er er en del støj. Støj som der ikke der i Stock røret. Sü nu er der en burn-in igang. Halvvejs igennem 72 timer

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
IndlĂŚg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Årre

tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf mage » 6. jun 2020, 14:49

Okay, jeg er mĂĽske ikke den mest tĂĽlmodige type.... JEG HADER BURN-IN....

PSVANE-røret (PS-UK-6SN7) var der en del støj lige ud af Ìsken. Meget faktisk. Okay, en hel del.

Billede

Efter 72 timer var stadig en “lille snas” af støj i den højre kanal. Stadivæk nok til at irritere.

Efter 96 timer var det blevet reduceret til en brøkdel af hvad udgangspunktet var ud af Ìsken.

Jeg havde en plan om at lytte efter ca. 150 timer men glemte ALT om min plan.

Nu - i dag - efter smĂĽ 200 timer er der fuldstĂŚndig ro. Helt sort. Nothing . Nada. Zip. Ingenting.

Billede

AltsĂĽ: Hav tĂĽlmodighed. Nogen der har noget i overskud?

Nu skal der dĂŚlme lyttes igennem.....

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
IndlĂŚg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Årre

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf Ostebaronen » 6. jun 2020, 19:37

Jeg har füet en HiFitu Ti med ved køb af et par hovedtelefoner ganske hÌderlig lille rørslÌde.

Har ikke fundet meget andet info end https://www.aliexpress.com/item/32423797220.html

Lige et billede af den:
Billede

Den kom med nogle standard Shuguang rør.

Den spiser et sÌt 2C51/5670/6N3P rør i indgangstrinnet samt et 6N5P/6AS7/6080 i udgangstrinnet. Overvejer at rulle lidt rør pü den. Nogle foreslag til hvad man skal smidde i den?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
IndlĂŚg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf tg » 7. jun 2020, 11:07

Jeg elsker stavefejlen; den er enten OFF eller NO.

Sendt fra min H4113 med Tapatalk
tg

 
IndlĂŚg: 167
Tilmeldt: 25. dec 2016, 23:20

tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf mage » 23. jun 2020, 09:45

Har füet et sÌt RCA 5654 Black Plate NOS (US) ind af døren hertil morgen. Jeg mü sige at umiddelbart lever de op til deres rygte.

Billede

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
IndlĂŚg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Årre

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf Flemur » 22. nov 2021, 14:02

Sü er jeg hoppet med pü rør-bølgen, er dog startet lidt konservativt med en hybrid amp (XDuoo TA-10R).

Jeg tÌnker dog der skal rulles lidt alligevel, eller i hvert fald finde et super godt rør, sü jeg ikke "bare" bruger det stock kina-rør der sidder der.

Jeg kan dog allerede fornemme at jeg allerede er pü vej ned i et helt nyt kaninhul, sü jeg ville lige se om jeg kunne gøre brug af lidt viden og erfaringer herindefra.

Jeg kan se den bruger et 12AU7 rør - og fandt en fin artikel der snakker tube rolling pü Xduoo rør generelt: https://audiofool.reviews/tube-rolling- ... 2au7-amps/

Men jeg er stadig forvirret, selv nür jeg prøver at slü de forskellige rør op der nÌvnes der, kommer der forskellige alternative versioner op, jeg kan bl.a. se at GE rør anbefales til den, men der findes büde gamle GE 12AU7 rør, 12AU7A, WA, osv - samt sü 5814 (som sü vidt jeg kan se "bare" er militÌr-navnet til 12AU7?) - men sü ogsü 5814A. Og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvornür et ekstra bogstav eller tal betyder noget, og hvornür det ikke gør det?

Og jeg kan sü ogsü forstü at selve røret gerne skal vÌre balanceret (det er dual triode) i mit tilfÌlde, fordi der kun er et rør - og det kan jeg ikke helt gennemskue hvordan jeg sikrer mig?

Jeg har kigget lidt pü Pyndt.dk (den Hollandske side der er nÌvnt her i trüden virker ikke?), men kan se de har en del rør hvor man bare køber et fx 12AU7 rør, og sü er det lidt tilfÌldigt hvad man für - og ja sü selvfølgelig det at prisen svinger fra 150 til flere tusinde... Men tÌnker at det her er et godt sted at starte - og sü spørge efter GE: http://pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=280

Men altsü - har I nogen tips / anbefalinger til en som ikke er helt klar til den dybe ende, men er lidt nysgerrig pü hele rør-hypen og godt vil forstü lidt af hvad forskellige rør gør ved lyden. Det kunne vÌre I har den perfekte guide der forklarer alle de navne osv jeg skal forstü, eller en "bare køb det her rør" eller "køb flere billige og prøv" - anything, ting I gerne selv ville have vidst da I begyndte at rolle :)

Mit mül er egentlig bare at finde et rør jeg synes er det rigtige, og som koster tÌttere pü de 150 end de 2000 ;)
Flemur

 
IndlĂŚg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf kvik » 22. nov 2021, 23:30

Som du allerede fornemmer, kan det hurtigt gĂĽ galt :-D

Du har tydeligvis købt en hybrid for at prøve at rulle, sü jeg synes du skal gøre netop det. Artiklen du linker til er informativ og balanceret, sü den er et udemÌrket udgangspunkt, ikke mindst fordi den er Xduoo-orienteret.

Fra en hurtig gennemlæsning bider jeg mærke i to ting. 10R vil som hybrid muligvis ikke have helt samme eftekt af rørbytte som deres dedikerede rør-forstærkere. Forfatterens lydbeskrivelser for de enkelte rør bør derfor nok nedskaleres tilsvarende. Beskrivelserne er desuden ment til at fremhæve forskelle, så de vil i udgangspunktet allerede være ‘blæst op’ for at fremme forståelsen. Den reelle effekt kan derfor let vise sig at være betydeligt mindre, end man umiddelbart får indtryk af, når man læser beskrivelserne.

Den anden ting er, at 10Rs ene rør bør godt balanceret, noget forfatteren forklarer ganske udemÌrket, men som jeg alligevel ville fremhÌve.

Du kan angribe hele rulle-sagen på mange måder. Til min først hybrid læste jeg lidt, og plukkede 2-3 rør ud jeg troede var gode. Her hørte jeg absolut ingen forskel. Til min anden hybrid købte jeg en hel æske med blandede brugte rør, og fandt ud af, at forskellige hovedtlelefoner lød godt med forskellige rør. Til min første fullsize custom rørforstærker fravalgte jeg bevidst rulle-muligheden i designfasen, fordi hybrid nr.2 havde gjort mig træt af at rulle ‘formålsløst’. Ved custom nr.2 tilvalgte jeg igen rulle-muligheden, og læste meget om rørtyperne, før jeg udvalgte og købte rør. Lidt havde jeg lært af hybrid nr.2 rulle-sagaen, for jeg stoppede nu efter 3 forsøg for hver af de to typer forstærkeren benytter. Jeg stoppede dels, fordi lyden nu var blevet ‘god nok’, og dels fordi jeg ikke kunne retfærdiggøre at bruge flere penge på rør. De penge man bruger på rør, kunne jo istedet have været brugt på en bedre forstærker, og man kunne på den måde have fået den bedre lyd man var ude efter.

Ovenfor har jeg vel dÌkket de faldgruber som findes :-) I dit tilfÌlde ville jeg enten prøve 2-3 billige rør, bare for at høre om der er forskel, eller købe det bedste nyproducered kinesiske rør som findes (PSVANE 12AU7-T mk2, nyeste generation hedder vist 12AU7-S), og leve lykkeligt med det. Pyndt har det, godt nok parvis, men de sÌlger det nok ogsü enkeltvis, hvis man spørger.

At skulle gü pü jagt efter det perfekte NOS-rør krÌver tid og penge. Der er sü mange konstruktionsforskelle og -detaljer, at man virkelig mü nÌrlÌse og nÌrstudere for plukke de(t) rigtige rør. Og den type rør koster altid en formue, fordi mange vil have fingrene i det.

SĂĽ, nogle lidt generelle betragtninger fra min side, siden jeg ikke kender meget til 12AU7.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf Flemur » 22. nov 2021, 23:44

Mange tak for tips - det har nok potentielt reddet mig for en del hovedpiner og spildte penge.

Jeg havde godt spottet det med at røret skal vÌre godt balanceret nür der kun er det ene til begge kanaler, jeg havde bare ikke gennemskuet hvordan man mere prÌcist finder ud af om det er tilfÌldet. Men ser ud til det bl.a. kan sikres ved at købe nyt :) Jeg havde ellers (nok baseret pü et par subjektive holdninger) kommet til den konklusion at det kun er NOS rør der er vÌrd at købe - derfor havde jeg kigget pü nogen af de forskellige der var til at betale - som fx dem jeg linkede fra Pyndt. Men fedt at høre at man kan tage en mere sikker rute og købe noget nyt.

Det er egentlig ogsü rimelig betryggende at forskellene i artiklen nok at blÌst op, og at jeg ikke skal forvente de helt store forskelle med en hybrid som den jeg har füet fingrene i, sü er jeg ikke sü bange for at jeg "misser out". Jeg er stadig ikke sikker pü om det er rør-vejen der er det rigtige for mig, i første omgang ville jeg egentlig ogsü bare skifte over til en integreret DAC/AMP der kunne tage mit flotte XLR kabel fra truebuie frem for at have adskillige kasser stüende pü mit skrivebord med kabelrod bagved - og den der Xduoo synes jeg altsü sü lÌkker ud - og havde füet super reviews.

Jeg kigger videre om prøver mig frem :) Tak igen!
Flemur

 
IndlĂŚg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf kvik » 22. nov 2021, 23:51

De fleste rørsÌlgere müler røret og angiver balancen (pü røret eller i annoncen), sü det aspekt er ikke sü vanskeligt at hündtere.

Jeg er pü en müde skeptisk til kineser-rørene, men nür flere forstÌrker-producenter bruge de bedste kinesere i sine topmodeller, sü antager jeg, at de er gode nok. Psvane rører koster ca 400/stk, og set i forhold til 10R prisen, synes jeg det er et acceptabelt niveau.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf Flemur » 23. nov 2021, 10:06

Tak igen - jeg sørger for at spørge om mülinger, og at gøre opmÌrksom pü at det er til en amp med en enkelt rør.

Jeg tĂŚnker det mĂĽ vĂŚre svĂŚrt at planlĂŚgge sine produktions-costs ud fra at finde lager af en specifik model fra 60'erne - sĂĽ det er sikrere at gĂĽ med noget nyt? Men derfor kan det jo godt vĂŚre helt OK alligvel.

Og mange tak for indikationen af hvor meget af en amp et rør cirka mü/bør koste, var helt blank pü det punkt :)

Jeg har umiddelbart fundet lidt forskellige Amerikanske og Engelske NOS rør pü henholdsvis DBA og Pyndt som jeg vil kunne fü hjem til omkring 100 per rør, sü tÌnker at dyppe tÌrene med det, - og apropos, er der sü nogen der har nogen erfaring med Chelmer rør? Mere specifikt Chelmer CV491, der er en 4 stykker pü DBA, og det er gamle engelske rør i militÌr-grade, det lyder jo sejt, men ved ikke om det er noget.

Og et andet spørgsmül - kan/bør man købe brugte rør hvis der er nye mülinger pü, eller bør man holde sig til NOS eller helt nye?
Flemur

 
IndlĂŚg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf kvik » 23. nov 2021, 18:35

NOS siger strengt taget intet om rørets tilstand, det er mülingerne, der tÌller. Her skal du vÌre opmÌrksom pü, at forskellige rørtestere (dvs apparaterne) har forskellige müleskalaer. Du mü nÌsten vide, hvad apparatets maks. müling er, sü du har sammenligningsgrundlag for det aktuelle rørs mülinger. Oftest stür begge oplysninger i en evt annonce, ellers bør du efterlyse dem, for rørets oplyste mülevÌrdier siger egentlig kun noget i sammenhÌng med det konkret anvendte apparat.

Prisen pü gamle rør er primÌrt et spørgsmül om udbud og efterspørgsel. De gode rør vil før eller siden blive fundet, og snakket om, og sü efterspurgt. Udbudet af gamle rør er statisk, sü øget efterspørgsel driver prisen i vejret. Med nyproducerede rør er sagen lidt anderledes. De lüner generelt fjerene fra de bedste gamle, hvilket südan set er forstüeligt, for hvorfor producere rør ingen efterspørger, det tjener man ingen penge pü. Min pointe er, at pris i dagens samfund hovedsagligt afspejler, hvad nogen er villig til at betale, og ikke meget andet.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf Flemur » 23. nov 2021, 23:31

Som update kan jeg sige at jeg har bestilt et Mullard rør der var perfekt balanceret mellem kanalerne - det rør der sad i var allerede at PSVANE, dog ikke umiddelbart det helt fancy - men min tanke var at sü havde jeg noget nyt OK og noget gammelt at sammenligne. Det var heldigvis til at betale, jeg har lidt füet et indtryk (pü den korte tid jeg har undersøgt omrüdet) om at der findes rigtig mange gamle rør som ikke er de mest hypede modeller, og derfor ikke koster i nÌrheden af de hypede - sü hüber jeg bare at det jeg har füet fat i ogsü lyder godt :)

Har lige füet sat ampen til for første gang, men er ikke hjemme, sü kan ikke rigtig give en ordentlig sammenligning da jeg kun har mine 58X og en Dragonfly her at sammenligne med, men der sker klar (og ikke overraskende) mere end pü Dragonfly'en.

GlÌder mig til at komme hjem og teste med mine russiske planars, og sammenligne med min Schiit Stack - samt se hvordan fx DAC fra Xduoo gür med Jotunheim, eller hvordan Modi Multibit gür med lidt rør.
Flemur

 
IndlĂŚg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: tube rolling trĂĽden

IndlĂŚgaf mage » 5. jan 2022, 21:28

Halløjsa

Det er nok ikke güet nogen forbi at CHIbsen og jeg har lavet en lille handel. En handel der betyder at jeg sidder i den sagte glød fra Feliks Audio Euforia, og tÌnker over hvad der skal ske.

Til min store gru - eller rettere sagt, min tegnebogs gru - sidder jeg og kigger pĂĽ head-fi.org.
NĂŚrmere betegnet pĂĽ trĂĽden: Feliks-Audio Euforia - A wolf in sheeps clothing.
Der er faktisk mennesker der har smidt en quad KT88’ere på Euforia’en. På dertilhørende “adapters” selvfølgelig.

Billede


Er der nogen her på foraet (?) der har haft fornøjelsen? Jeg ved at der skulle være et par Elise og et par Euforia i folks stuer derude….

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
IndlĂŚg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Årre

ForegĂĽende

Tilbage til Hovedtelefon forstĂŚrkere

Hvem er online

Brugere der lĂŚser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gĂŚster