little dot æder sikringer...



little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 2. jul 2012, 22:58

Jeg har et problem med min little dot mkIII:

Tidligere i dag sad jeg og hørte lykkeligt med den, jeg forlod den en times tid hvor den stod tændt, da jeg vendte tilbage var den gået ud, og jeg kunne ikke få gang i den igen. Jeg fandt dog at der var en sikring bagerst og at der var en ekstra sikring med, så jeg skiftede men så snart jeg trykkede på power blinkede power knappen og så var den død igen og den nye sikring var sprunget.
musik10 musik10 musik10 musik10 musik10 musik10 musik10 musik10

Er der nogen der ved hvad der kan være galt og hvordan jeg skal få det repareret, eller bare hvor jeg finder et par nye sikringer. Der står F1AL250V på sikringen.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Ostebaronen » 2. jul 2012, 23:02

http://www.ebay.co.uk/itm/1-Amp-F1A-F1A ... 1c24343a6a

10 sikringer for en slik.

Det lyder ikke godt at den æder sikringer på den måde. Prøv at tjekke at alle rørene sidder ordenligt i. Måske kan det være der er et af rørene som har det skidt? Ellers kan det være der er en anden komponent som har det skidt og laver en kortslutning således at den æder sikringer. Når du engang får nogle nye sikringer til den, prøv at tænde den uden at der sidder noget til overhovedet. Det kan jo også være din kilde der skaber problemet.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Kolind » 2. jul 2012, 23:04

Det er næppe sikringen som er et problem desvære - Der er nok en grund til at sikringen går - Et sted skidtet er gået itu og kortslutter. Mit bedste bud er nok at prøve at åbne den op og se om der er noget indeni som er futtet af.. Som en start kan man vel spørge om den lugter brændt? Min Little dot 2++ kørte glimrende, men blev vanvittigt varm under drift, hvilket angiveligt er hård kost for komponenterne? MKIII burde nok være noget bedre på det punkt, men varm bliver den vel nok stadig.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 2. jul 2012, 23:11

Min kilde var ikke sluttet til da anden sikring sprang. Jeg mĂĄ hellere fĂĄ bestilt en flok sikringer og sĂĄ fĂĄ ĂĄbnet den for at se hvad der er inden i.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Claus-DK » 3. jul 2012, 00:18

Jeg så bare overskriften og tænkte at en little dot, må have gode tænder..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Ostebaronen » 3. jul 2012, 00:34

Sikringerne er smĂĄ, sĂĄ de kan sluges!
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf mage » 3. jul 2012, 09:57

Ellers skriv til David Zhege (eller noget i den retning) fra hjemmesiden og hør om det er et "kendt" problem. Han har altid været super god til hjælp ved den slags.

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 19. jul 2012, 15:15

Jeg er i kontakt med David fra littledot, han virker ikke særlig hjælpsom men mener at det er power rørerne det er glat med. Jeg tvivler nu kraftigt på at det skulle være tilfældet.

Hvis jeg fjerner alle rørerne fra forstærkeren, og tænder den så ryger sikringen med det samme. Hvis det var rørerne det er galt med så burde resten af elektronikken virke upåklageligt. Herudfra kan man så konkludere, at alle little dots mkiii vil springe sikringen (på under 1 sek.) når man tænder den uden rør i. Det virker bare ikke særligt logisk.

Er der en her pĂĄ siden jeg kan overtale til at se pĂĄ den? (altsĂĄ en der ved lidt om sĂĄdan noget) Jeg bor lidt udenfor Ă…rhus.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

little dot æder sikringer...

Indlægaf Kvaksalver » 19. jul 2012, 15:25

Hvis der kan skaffes et diagram, gør det sagen en del nemmere?
Kvaksalver

Brugeravatar
 
Indlæg: 453
Tilmeldt: 4. jan 2012, 16:28
Geografisk sted: 8000C

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 19. jul 2012, 15:33

Det forstår jeg ikke helt, var det et tilbud om at du vil se på det hvis jeg har et diagram eller et spørgsmål om jeg vil have et diagram?
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Kvaksalver » 19. jul 2012, 16:47

Der er en del elektronikkyndige herinde, sĂĄ jeg er helt sikker pĂĄ, at Ă©n af os tager en kigger pĂĄ det, hvis du poster et diagram :-)
Kvaksalver

Brugeravatar
 
Indlæg: 453
Tilmeldt: 4. jan 2012, 16:28
Geografisk sted: 8000C

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Kolind » 19. jul 2012, 21:07

Er det ikke også fyfy at tænde en rørforstørker uden at have rørene i ? :S eller?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Mataugust » 19. jul 2012, 21:10

Som jeg har læst det, godt nok om guitarforstærkere, så kan det godt være defekte rør der knalder sikringen. Har du prøvet at skifte rør på den?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Buyer no 1 » 19. jul 2012, 21:23

Kolind skrev:Er det ikke også fyfy at tænde en rørforstørker uden at have rørene i ? :S eller?


Det tror jeg ikke er noget problem. Mener min lokale pusher har gjort det adskilige gange, netop for at checke spænding mm. inden rørene blev monteret.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Mataugust » 19. jul 2012, 21:40

Kan sådan en dims bruges til at måle om rørene er ok?
Kyoritsu rørvoltmeter
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Alpha » 19. jul 2012, 23:01

Jeg tror, det er et gammelt universalinstrument med rør internt?? Du skal nok finde én med en rørtester, der gider at checke dem for dig.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 20. jul 2012, 13:05

Jeg kan ikke forstå at det skulle være rørerne det skulle være galt med. Når den tændes uden rør, så springer sikringen. Hvis denne opførsel er normal så vil alle little dot mkiii's springe sikringen hvis man tænder den uden rør, dette har jeg meget svært ved at tro. Derudover hvis den gør det så ville der måske også være en advarsel om at gøre netop dette i brugsanvisningen hvis det var så problematisk. Hvordan sker det overhovedet, der kan ikke være tale om en kortslutning da det ikke giver mening, så det må være noget andet i konstruktionen der får for meget strøm til at løbe igennem den så sikringen ryger. Det leder til et spørgsmål om hvordan det kan ændres ved at få et rør med i kredsløbet. Det eneste jag kan tænke min til er noget med en capasitor der aflades på en uheldig måde og sender en peak ind i kredsløbet på en uhensigtsmæssig måde. Er der nogle der har et bud på om denne opførsel kan forklares ved et defekt rør?

Derudover kan jeg slet ikke genkende mage's mening om at david er god til at hjælpe. Selv om det da er positivt at han overhoved svarer på mails.

Jeg har søgt efter et diagram og har fundet at little dot betragter det som en forretningshemmelighed og der dermed ikke er offentliggjort noget diagram. Jeg har ikke kunne finde en udgave fra en entusiast det har lavet "reverse ingenering" på den.

Eftersom det eneste jeg kan gå efter er nye strømforsynningsrør eller test af dem jeg har, vil jeg høre om der er en der har sådan nogle rør liggende som jeg kan låne, alternativt vil prøve mine rør enten i deres forstærker eller kan teste om de er ok. Ellers skal jeg have fat i nogle nye er der nogle der ved hvor man kan få et par til rimelige penge?
Senest rettet af el_serpiente 20. jul 2012, 13:57, rettet i alt 1 gang.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf Alpha » 20. jul 2012, 13:17

el_serpiente skrev:Jeg kan ikke forstå at det skulle være rørerne det skulle være galt med.


Det behøver det heller ikke at være. Du kan starte med at åbne den op, og kigge efter åbenlyse defekter, som en kondensator der buler ud eller lækker væske, eller en modstand der er gået op i flammer :mrgreen: . Er der ingen synlige tegn på defekter, skal måleinstrumenterne findes frem.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf el_serpiente » 20. jul 2012, 14:01

Jeg har faktisk prøvet at åbne den men kan ikke få den skilt ad. Printet er skubbet in i enden og jeg kan ikke få den ud er det nogle der ved hvordan man gør det. Jeg er bange for at bruge vold og ødelægge noget.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ă…rhus

Re: little dot æder sikringer...

Indlægaf mage » 20. jul 2012, 14:15

el_serpiente skrev:...

Derudover kan jeg slet ikke genkende mage's mening om at david er god til at hjælpe. Selv om det da er positivt at han overhoved svarer på mails.

....


Underligt. Jeg har haft korrespondance med David ca.8-10 gange mht hjælp med Tube rolling og indstilling af de der små lus og kontakter (Gain og rørtype....tror jeg)i bunden. Meget hjælpsom og informativ. Kan ikke klage. Tværtimod...

Mage
Senest rettet af mage 20. jul 2012, 14:26, rettet i alt 1 gang.
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster