High/Low Gain



Re: High/Low Gain

Indlægaf Claus-DK » 8. sep 2012, 14:32

Jeg har ikke haft tid til at nærlæse det, men prøv at læse på disse links..
http://www.mediafire.com/?jdpaj1r17x1sos5
http://www.mediafire.com/?82kf0r5kdckdcer

De ligger som PDF filer og skal downloades, men der er mange vise ord i dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: High/Low Gain

Indlægaf Buyer no 1 » 8. sep 2012, 19:14

Jeg kan slet ikke gennemskue det tekniske aspekt i denne diskussion. Så jeg undskylder på forhånd hvis mit indlæg bærer præg af manglende forståelse...

Men i manualen til min Lehmann står der, at volumen-potetionmeteret giver den bedste lyd i ca. klokken 3 position. Med andre ord skal man anvende gain-indstillingerne til at sørge for, at klokken 3 positionen svarer til den lydstyrke man normalt lytter til.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: High/Low Gain

Indlægaf kvik » 11. sep 2012, 23:33

Claus, tak for links, det var nyttig lekture.

---

Buyer: FAQ hos Lehmann siger:

Q: What should be preferred: a high gain with plenty of reserve for the volume pot or a low gain with a volume setting between 12 and 4 o’clock?
A: As long as you can realise a volume setting that is loud enough, the low gain setting is to be preferred. As a matter of fact potentiometers tend to have a weaker channel balance in the lower volume range. Secondly the danger of cranking up the volume to insane and dangerous levels is minimised.

Q: On my Linear I have set the dip switches to 0dB. To get a decent volume, the volume control is between position 12 and 1 o'clock. Is this normal? Would altering the DIP-switches to 20dB give me the same volume level without moving the volume knob to such high positions? Do the different gain settings affect sound quality in any way?
A: We recommend to leave the gain settin at 0dB. At 12 o'clock you still have 20dB of reserve. If you choose a higher gain setting, you will have to turn down the potentiometer to a lower level and also slightly increase the noise.
Using higher gain settings is only recommended in cases where the potentiometer reaches the maximum level and volume is still insufficient. This is highly depending on the efficiency of the headphone in question.


Buyer, jeg ved ikke om din kommentar var ment som en spørgsmål, men ovenstående er en yderligere indgang til gain-problematikken. Det er det logaritmiske potentiometer konstruktionsmåde, der giver dårligere kontaktvilkår og styring (og mere støj) i rand-områderne, lavt og højt. Ud fra den betragtning giver den mening at have kl.3 som normal-til-høj lyttestyrke. Der er stadig lidt at gå på, før potentiometerets indbyggede svaghed kan høres i det høje rand-område.

Der er andre konstruktionsmåder for en lydstyrke-kontrol, men det logaritmiske potentiometer er tilsyneladende det fremherskende indenfor audio-domænet (hi-fi/head-fi/mm). Sikkert fordi det har sine styrker, men det har så også sine svagheder.

---

Ampere/Volt/Ohm/Watt/Power/Gain/Impedance/Sensitivity/Efficiency/Potentiometer - sjovt, hvordan ting begynder at hænge bedre sammen, når man graver lidt :ugeek:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: High/Low Gain

Indlægaf Buyer no 1 » 13. sep 2012, 20:17

Tak for input, Ketil.

Som jeg læser det du refererer fra Lehmanns FAQ, understøtter det hvad de skriver i manualen. Og det er jo godt :-)

Når jeg har forstærkere i huset med gain-setting, har jeg altid anvendt "Lehmann-filosofien", og stillet gain så volumenknappen primært skulle anvendes i den høje ende. Men jeg kan forstå at det måske kun er en god idé, hvis forstærkeren er forsynet med logaritmisk potentiometer? (Hvilket jeg så igen kan forstå, heldigvis lader til at være det mest udbredte).

Min kommentar var ikke ment som et spørgsmål, men som et forsøg på en nuancering af trådens emne. Jeg var dog ikke sikker på, om nogle af de tekniske forklaringer, allerede havde udgjort en form for konklusion på debatten.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: High/Low Gain

Indlægaf kvik » 13. sep 2012, 22:37

Det er nu ikke mit indtryk, at tråden har nået en egentlig teknisk konklusion. Jeg får det indtryk, at personlig erfaring til en vis grad overskriver, eller i det mindste supplerer, det rent tekniske. Det gør det selvfølgelig lidt svært at opsætte klare retninglinier for forstærker/hovedtelefon-matching. Til gengæld synes jeg, at både NwAvGuy’s 1/8-regel, såvel som den ofte fremsatte påstand om lav impedans=høj følsomhed, har fået en nyttig nuancering.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: High/Low Gain

Indlægaf DavidB » 20. dec 2012, 23:44

Ketil B skrev:High/Low Gain.. Er der nogen, som pĂĄ en letforstĂĄelig mĂĄde kan forklare mig, hvad der sker her?

Sidder i øjeblikket med Audio-gd NFB 5.2 og Meier Corda Jazz (hver for sig og koblet sammen), og begge har gain indstilling. Den første ændrer signifikat lydkarakter på High Gain, den anden tilsyneladende kun begrænset, hvis overhovedet.

Hvad er grund-idéen med forskellige gain-indstillinger? Er der forskellige måder at implementere det på, som eksemplet jo kunne tyde på?

Dette har uden tvivl været forklaret/diskuteret mange gange tidligere, men sidder her og undrer mig, og nok især over teorien bag, så en gang til for den langsomme... :-)


Har siddet her til aften og leget lidt med gain på de forskellige apparater jeg har hjemme for øjeblikket, primært O2 og Aune t1 idag. Og oplevede også stor forskel på de forskellige gainindstillinger. Ikke "bare" højere/lavere lyd, men reelt ændring af lyden. Primært i forhold til hvilke tonearter der bliver fremhævet i de forskellige gainindstillinger. Generelt synes jeg at en lav gain er at foretrække, men ikke altid. Og jeg synes at det at skifte til en højere Gain umiddelbart giver et boost til lyden, som så ved lidt længere tids lytning forvandler sig til dårligere lyd.

Derfor søgte jeg her på siden om der var skrevet om det før. Og det var der jo :-) fin tråd der giver lidt mere indsigt. Er stadig ikke helt færsig med at læse den + de tilhørende links.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron