Head amp's for newbies..



Head amp's for newbies..

Indlægaf Ellov » 25. sep 2012, 13:32

Hej alle.

Er ny i denne verden mht. at vil gå mere ind i god lyd fra hovedtelefoner og har derfor en del grundlæggende forståelse at lære endnu. Har ordret et sæt LA-D2000 fra Lawton Audio (En mod'et Denon AH-D2000 primært fordi Hifiklubben ikke sælger originalen mere) og i første omgang skulle den tilsluttes min NAD Viso receiver. Men inden I alle banker mig oven i hovedet over denne lydkilde, er jeg på udkig efter en god head amp med indbygget DAC og USB. Og her kommer jeg til kort....

Flere kilder nævner noget med at impedansen til et par hovedtelefoner skal passe med impedansen fra en head amp og at ikke alle head amps er egnet til alle hovedtelefoner, så jeg tør simpelthen ikke gætte hvad der vil passe mine ombygget Denons. Rør amps skulle vidst også være "no go" for et par Denon.

Er der nogle genier der kan forklare mig hvad jeg tekniske skal kigge efter??

Pft.
Udstyr:
Denon LA-D2000
Denon AH-D1001 (som nu skal modes)
Nad Viso Two (har ingen seperat head AMP... Endnu)
Ellov

 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. sep 2012, 12:36

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Kena » 25. sep 2012, 13:47

Hej Ellov

Du kan starte med at skrive hvor du bor hende. Så er der nok nogle medlemmer der vil tilbyde dig et lyt. Som min signatur siger, har jeg umoddede Denon D7000 hovedtelefoner og en Yulong D100 kombineret DAC og forstærker. Den kombination er jeg rigtig glad for, selvom jeg er begyndt at kigge efter en separat forstærker.

Vi kan sagtens komme med råd og vejledning, men i sidste ende er det din smag der tæller. Derfor er der nok ikke nogen vej uden om at få lyttet på noget grej.

Velkommen til rulle5
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Rappo » 25. sep 2012, 13:50

Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men umiddelbart tænker jeg at Fiio E17 kunne være et godt sted at starte. Headfonia har anmeldt den og du kan læse deres review her og desuden har Klop netop delt sine erfaringer med E17 her på hoved-fi.dk. Jeg tror at Brian (Den gode lyd) sælger den, men ellers kan den også købes hos Advanced MP3 Players til en fornuftig pris.

Et alternativ kunne være Audinst HUD mx1, som Claus-DK sælger via hans egen shop Hoved-grej.dk. Der er i øjeblikket en tour igang på sidstnævnte, som der vidst stadig er mulighed for at være med på.

Jeg har ikke hørt nogle af de to nævnte, men jeg tror at de begge kunne være et godt bud på en begynder dac/amp. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf kvik » 25. sep 2012, 14:03

Prøv den på NAD'en først, og hvis du er tilfreds, så køb musik for pengene du har sparet ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf vaskebjørnen » 25. sep 2012, 14:04

Rappo skrev:Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men umiddelbart tænker jeg at Fiio E17 kunne være et godt sted at starte. Headfonia har anmeldt den og du kan læse deres review her og desuden har Klop netop delt sine erfaringer med E17 her på hoved-fi.dk. Jeg tror at Brian (Den gode lyd) sælger den, men ellers kan den også købes hos Advanced MP3 Players til en fornuftig pris.

Et alternativ kunne være Audinst HUD mx1, som Claus-DK sælger via hans egen shop Hoved-grej.dk. Der er i øjeblikket en tour igang på sidstnævnte, som der vidst stadig er mulighed for at være med på.

Jeg har ikke hørt nogle af de to nævnte, men jeg tror at de begge kunne være et godt bud på en begynder dac/amp. :-)

Jeg har lyttet til Audinst HUDmx, den er ret god den bør du lytte på
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Ellov » 25. sep 2012, 14:49

Tak for de hurtige svar.

Bor i KBH så et lyt er altid værd at gå efter. Budget er inden for 5k, og er udelukkende til stationær brug ved min PC.

Ketil - Enig og det er også første løsning. Men ALLE forums, tråde mm om emnet siger at indbyggede udtag i forstærkere mm er for dårlige til seriøse HP.

Ruppo - Den Audinst ser virkelig fornuftig ud mht funktion, størrelse og pris. Den vil jeg kigge nærmere på. Andre god forslag?

Og hvilke specs skal man kigge efter i sin søgen. Hvordan skal jeg forholde mig til impedanser mm?
Udstyr:
Denon LA-D2000
Denon AH-D1001 (som nu skal modes)
Nad Viso Two (har ingen seperat head AMP... Endnu)
Ellov

 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. sep 2012, 12:36

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf superpronker » 25. sep 2012, 14:56

Jeg vil følge spændt med i, hvad du finder på... jeg er på en Aune X1 pt som jeg er meget glad for, men på sigt skal jeg have opgraderet til noget vildere... (skal bare lige samle nogle klejner først!)
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Rappo » 25. sep 2012, 15:05

Ellov skrev:Budget er inden for 5k, og er udelukkende til stationær brug ved min PC.

Ruppo - Den Audinst ser virkelig fornuftig ud mht funktion, størrelse og pris. Den vil jeg kigge nærmere på. Andre god forslag?
Nu er begge de forslag jeg er kommet med i prislejet under 1500,- kr. Vil du gerne have nogle forslag i de lidt tungere prisklasser også, eller har du det fint nok med at lægge stille ud? :-)

Ellers kunne du jo kigge lidt på på Audio-GD, som Claus også forhandler. De har et par bud på kombinerede dac/amps som ligger på den rigtige side af de 5k. Det kan godt være at vi skal have nogle af de andre på banen, i forhold til at udpege præcis hvilke modeller der kunne være interessante at se nærmere på.

Jeg mener bestemt også at Burson har noget inden for prisrammen. Burson forhandles af Den Gode Lyd (Brian).
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Anda » 25. sep 2012, 16:27

http://www.head-fi.org/t/619181/list-opinion-amp-recommendations-for-denon-headphones

Ovenstående tråd kommer ind på, hvilke kriterier der (helst) skal opfyldes for at få god synergi med Denon hovedtelefoner. Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg foretrækker separate enheder. Hvis din NAD er i nærheden af din lytteposition, kunne du evt. nøjes med at smide en dedikeret forstærker på en lineout udgang. Så kan du opgradere kilden, når du føler at behovet opstår (som regel kort tid efter) :-P

Skal det være kombineret dac+amp, giver Audio-GD meget for pengene. Her er NFB-5 og NFB-10 mine bedste bud :geek:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Kaps » 25. sep 2012, 16:53

Rappo skrev:Nu ved jeg ikke hvad dit budget er, men umiddelbart tænker jeg at Fiio E17 kunne være et godt sted at starte. Headfonia har anmeldt den og du kan læse deres review her og desuden har Klop netop delt sine erfaringer med E17 her på hoved-fi.dk. Jeg tror at Brian (Den gode lyd) sælger den, men ellers kan den også købes hos Advanced MP3 Players til en fornuftig pris.

Et alternativ kunne være Audinst HUD mx1, som Claus-DK sælger via hans egen shop Hoved-grej.dk. Der er i øjeblikket en tour igang på sidstnævnte, som der vidst stadig er mulighed for at være med på.

Jeg har ikke hørt nogle af de to nævnte, men jeg tror at de begge kunne være et godt bud på en begynder dac/amp. :-)


Claus har vist stadig et par audinst mx1 på tilbud her:
viewtopic.php?f=43&t=1973
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Mataugust » 25. sep 2012, 17:41

Det er selvfølgelig helt afhængig af om du vil gå op til 5000 kr, men for de penge vil du helt klar kunne få noget bedre end Audinsten. Jeg har lyttet til Audinst, og er sikker på at jeg havde købt den, hvis ikke jeg havde sammenlignet med en Dacmagic plus.
Audinst er et helt klart løft i forhold til et standard lydkort, men den er ikke på miruløs vis bedre end noget der er flere gange dyrere.
Hvis det på være delt op i dac + hovedtelefon forstærker, så kunne du eks. vælge en audio gd dac ok købe den brugte Rega eller Graham Slee

Hvis det skal være en enhed, så kunne Audio gd NFB 5.2være en mulighed
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf kvik » 25. sep 2012, 18:04

Ellov skrev:Budget er inden for 5k, og er udelukkende til stationær brug ved min PC.
Havde på fornemmelsen, at det var denne type brug vi snakkede om, det fremgik dog ikke entydigt af dit indlæg. Hvordan ordner du det i øjeblikket? Viso har digital indgang, kobler du pc'en på her, i så fald med hvilken type forbindelse (optisk/coax/usb)? Måske er Viso's dac så god, at ekstern/ekstra dac er unødvendig. Så kunne du 'nøjes' med en dedikeret hovedtelefonforstærker. Ønsker du en grad af mobilitet, er en portabel kombineret dac/amp måske sagen. Jo bedre du kan indkredse behovet, jo lettere er det at foreslå kandidater.

Ellov skrev:Ketil - Enig og det er også første løsning. Men ALLE forums, tråde mm om emnet siger at indbyggede udtag i forstærkere mm er for dårlige til seriøse HP.
Det er sikkert ikke helt forkert, men det er også et spørgsmål om ambitionsniveau. Med D2000 som udgangspunkt, hvad kan man så forvente at opnå lydmæssigt med en dedikeret forstærker. Er der en øvre grænse, hvor den ekstra forstærker-udgift ikke længere kaster nok lydnæssig gevinst af sig, fordi hovedtelefonen har nået sit indbyggede potentiale. 

--

Kort sagt, før jeg fyrede 5k af på en dac og/eller amp til D2000, ville jeg undersøge, hvad forbedringspotentialet realistisk set er. Jeg selv kender ikke D2000, så kan ikke hjælpe her.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Ellov » 25. sep 2012, 20:30

Tak for alle svarene - er allerede blevet meget klogere.

Anda skrev:http://www.head-fi.org/t/619181/list-opinion-amp-recommendations-for-denon-headphonesOvenstående tråd kommer ind på, hvilke kriterier der (helst) skal opfyldes for at få god synergi med Denon hovedtelefoner.

That whats i'm talking about! Kanon link. musik17

Anda skrev:Hvis din NAD er i nærheden af din lytteposition, kunne du evt. nøjes med at smide en dedikeret forstærker på en lineout udgang

Det er også en mulighed at anvende NAD'ens DAC og have en separat amp. Det kræver dog lidt mere kabling og at amp'en skal stå tæt på min NAD, hvilket pt er svært da møblet anlægge står i, er godt proppet i forvejen. Men det skal da tænkes igennem.

Rappo skrev:Ellers kunne du jo kigge lidt på på Audio-GD, som Claus også forhandler.

Den ser heller ikke dårlig ud og Audio-GD er åbenbart anbefalesesværdigt iht. Anda's link.

Ketil B skrev:Havde på fornemmelsen, at det var denne type brug vi snakkede om, det fremgik dog ikke entydigt af dit indlæg. Hvordan ordner du det i øjeblikket?

Beklager hvis jeg ikke har været tydelig. Pt. høres alt musik fra filer på en iPod eller min bærbar PC som er tilsluttet en Onkyo ND-S1 media transport (en iPod dock som by-passer iPodens DAC og overføre musikfilen digitalt til min Nad Viso Two via. optisk og anvender Nad'ens indbyggede DAC. Onkyo'en har også en USB indgang til PC. Pt. har jeg en Denon Ah-D1001 som jeg syntes spiller godt, men har altid virket billig og mangler lidt power. Derfor springet til en mod'et Denon.

Ketil B skrev:Kort sagt, før jeg fyrede 5k af på en dac og/eller amp til D2000, ville jeg undersøge, hvad forbedringspotentialet realistisk set er. Jeg selv kender ikke D2000, så kan ikke hjælpe her.

Igen enig - som tidligere nævnt skal Nad'en afprøves som nr 1. Men er naturligvis nysgerrig om en head amp kan gøre det bedre, så det skal ikke være uprøvet. 5000 kr er bare min smertegrænse og kan jeg finde noget der er meget bedre end min NAD reciever til 800 kr, 1.500 eller 3.000,- er det jo kanon.
Udstyr:
Denon LA-D2000
Denon AH-D1001 (som nu skal modes)
Nad Viso Two (har ingen seperat head AMP... Endnu)
Ellov

 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. sep 2012, 12:36

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Anda » 25. sep 2012, 21:20

Ellov skrev:Bor i KBH så et lyt er altid værd at gå efter.

Du må gerne låne min Lake People G100, når jeg er færdig med at lytte til V200.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf kvik » 25. sep 2012, 22:07

Der planlægges et head-fi meet i det sjællandske i nær fremtid. Tag dine hovedtelefoner med og prøvelyt med kilder og forstærkere på forskellige niveauer. En gylden mulighed, vil jeg mene.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Head amp's for newbies..

Indlægaf Ellov » 26. sep 2012, 08:36

Ketil B skrev:Der planlægges et head-fi meet i det sjællandske i nær fremtid. Tag dine hovedtelefoner med og prøvelyt med kilder og forstærkere på forskellige niveauer. En gylden mulighed, vil jeg mene.

Fedt. Jeg ser lige om det bliver muligt mht ankomst af mine HP

Anda skrev:
Ellov skrev:Bor i KBH så et lyt er altid værd at gå efter.

Du må gerne låne min Lake People G100, når jeg er færdig med at lytte til V200.

Tak Anda - vil jeg overveje når mine D2000 ankommer fra staterne
Udstyr:
Denon LA-D2000
Denon AH-D1001 (som nu skal modes)
Nad Viso Two (har ingen seperat head AMP... Endnu)
Ellov

 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. sep 2012, 12:36


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst