Meier Corda Quickstep



Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 7. nov 2012, 21:22

Jeg har lige fået et nyt legetøj ind af døren idag. Det er meget lang tid siden jeg sidst har købt mig en ny forstærker. Jeg kan ikke huske det men nok to år siden jeg købte min uDAC-2 som det sidste forstærker køb jeg har gjort. Der er skiftet en del ud mellem hovedtelefonerne men min RSA P-51 Mustang (nu solgt) og iQube har været faste genstande i min computer taske.

Nu er jeg så blevet Spotify-afhængig og næsten al min musiklytning under transport foregår fra musik lagret i Spotify eller lossless på mobilen. Det gør at man bliver meget træt af at lytte til musik med RF-støj i iQuben. Jeg har også længe kigget på Meiers Stepdance lige siden Skylab havde den med i sin shootout mellem L3, SR-71b og Stepdance.

Jeg kan sige umiddelbart lige ud af kassen at den med T70p lyder mere kontrolleret og med en bedre mere åben og luftig diskant end med iQuben - DET HAVDE JEG IKKE REGNET MED! Jeg troede faktisk ikke jeg ville få nævneværdig bedre lyd end iQuben men det hele er meget mere kontrolleret og der er større overskud til det hele. Med T5p er det samme indtryk i forhold til iQuben hvor også soundstagen bliver mere defineret. Jeg tror ikke sådan en forstærker udvikler sig lydmæssigt over tid som nogen siger. Hvis den bliver bedre så tager jeg hatten af for Jan Meier - IGEN.

Og så det bedste! Der er heller ikke den mindste antydning af RF-støj selvom den ligger i en sandwich med iPhone. Selvom telefonen er i et opkald eller downloader data fra 3G eller WiFi kan man ikke høre noget som helst støj. Alt er kulsort. Skønt!

Her er lige et par støvede billeder fra mobilen.

Billede

Billede
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Ole » 7. nov 2012, 22:34

Mmm lyder interessant :-)

Min 2Stepdance har "kun" RF-støj når iPhonen går over på edge netværk, men så er det til gengæld også slemt. Har du prøvet at tvinge mobilen over på edge og se om Quickstep også er upåvirket der?

Hvis du kunne tænke dig at lave en anmeldelse med sammenligning til 2Stepdance må du gerne låne min til det. Har selv overvejet at opgradere, men spekulerede på om der egentlig var nogen forbedring af lydkvalitet eller det kun var RF-tingen og de kraftigere stik i forskel.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf DavidB » 7. nov 2012, 22:59

Interessant. Har selv Quickstep i kikkerten til min iphone. Jeg har fundet ud af at jeg er allergisk overfor bas der bliver fremhævet for meget. Bassen skal være der ja tak, men må ikke fremhæves mere end andet og den skal holdes i en kort stram snor. Er quicksteppen basdomineret, eller tror jeg stadig kan have den i kikkerten?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Ole » 8. nov 2012, 06:42

DavidB skrev:Interessant. Har selv Quickstep i kikkerten til min iphone. Jeg har fundet ud af at jeg er allergisk overfor bas der bliver fremhævet for meget. Bassen skal være der ja tak, men må ikke fremhæves mere end andet og den skal holdes i en kort stram snor. Er quicksteppen basdomineret, eller tror jeg stadig kan have den i kikkerten?


Meiers transportable amps er mig bekendt alle til den neutrale side uanset generation.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 8. nov 2012, 08:12

Ole skrev:Mmm lyder interessant :-)

Min 2Stepdance har "kun" RF-støj når iPhonen går over på edge netværk, men så er det til gengæld også slemt. Har du prøvet at tvinge mobilen over på edge og se om Quickstep også er upåvirket der?

Hvis du kunne tænke dig at lave en anmeldelse med sammenligning til 2Stepdance må du gerne låne min til det. Har selv overvejet at opgradere, men spekulerede på om der egentlig var nogen forbedring af lydkvalitet eller det kun var RF-tingen og de kraftigere stik i forskel.


Jeg skal nok lige prøve at lave en lytning når telefonen går på Edge. Det kommer jeg til i morgen på vej på arbejde, der er flere steder hvor man kommer langt ud på landet.

Lydmæssigt er der iflg. Jan Meier næsten ingen hørbar forskel på Quickstep og 2Stepdance. Så det er kun RF-støj filteret der er nyt og stærkere og mere robuste mini-jack stik.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 8. nov 2012, 08:18

DavidB skrev:Interessant. Har selv Quickstep i kikkerten til min iphone. Jeg har fundet ud af at jeg er allergisk overfor bas der bliver fremhævet for meget. Bassen skal være der ja tak, men må ikke fremhæves mere end andet og den skal holdes i en kort stram snor. Er quicksteppen basdomineret, eller tror jeg stadig kan have den i kikkerten?


Lyden er ikke som den gamle 3Move jeg også har hvor der tidligere var en god fast bas men hvor lyden var en anelse mørkere end neutral. Quickstep er til gengæld fuldstændig neutral. Den gør hverken lyden lysere eller mørkere på nogen måde.

Den helt store afgørende forskel er den finere opløsning end både 3Move og iQube. Diskanterne går enten højere op eller også er der bare mere hul igennem i diskanterne. Sådan nogle detaljer som små smaskelyde og rumklang og udringning i rummet hører man meget mere tydeligt med Quickstep.

Formen ifht 3Move og de runde kanter den første Stepdance havde er også meget mere praktisk.

Det helt afgørende for mig er også at den kun koster 345 Euro. I forhold til hvad man skal give for f.eks. en RSA SR-71b, L3, RX MKIII/MKII + import told og fragt, så tror jeg man kommer langt for få penge med denne.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf DavidB » 1. dec 2012, 18:58

Rasmus, hvad kom quicksteppen med? Der er vel ikke batterier med, og vel heller ikke strømforsyning? Kan den lade batterier direkte i forstærkeren og mens den spiller?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 1. dec 2012, 23:38

DavidB skrev:Rasmus, hvad kom quicksteppen med? Der er vel ikke batterier med, og vel heller ikke strømforsyning? Kan den lade batterier direkte i forstærkeren og mens den spiller?


Der er INTET med den i kassen - og det er lidt bĂĄde ulempen og styrken ved Jan Meiers produkter :-)
Ikke noget batteri, ingen strømforsyning og man kan ikke lade batterier i den da der ikke er noget ladekredsløb i den. Alle pengene er brugt til LYD alene...

Hvis man spørger Jan Meier om han kan anbefale en strømforsyning så har han ikke noget at sige - så man skal selv ud og finde en 12-15 Volts forsyning med det rigtige stik, der passer i. Det er ikke lige så let men der er god hjælp på head-fi.org. Når man spiller fra strømforsyningen kobler den fra til batteriet. Så når jeg er hjemme kører den kun på strømforsyning og ude fra batteri. På den måde holder batteriet længe nok og man ikke skal skifte så ofte.

Jeg bliver mere og mere glad for denne forstærker. Den har en lyd som virker så overbevisende. Især mine ER-4S har fået nyt liv med Quickstep.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf kvik » 1. dec 2012, 23:48

David, kig her for forslag til batterier/lader/psu. Mascot strømforsyningen koster ca 375 inkl levering heroppe, men fåes rundt omkring på nettet også. Den har et stik (af mange inkluderede), der passer til 2Stepdance, og dermed nok til Quickstep også.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf DavidB » 2. dec 2012, 13:33

Tak begge to. Er fristet. Kan lide Iphone's interface og det faktum, at næste alt hvad jeg ellers laver elektronisk foregår på den. Så bare lidt ærgerligt at det så er en toboksløsning. Men intet er besluttet endnu:)
Ketil, hvad er din erfaring med batterier? Kan se at det er amh værdien der er forskellen på de forskellige batterier. Ved du hvilken betydning den har i brugen?
Mht. strømforsyning så tror jeg jeg tager en tur i Brink elektronik, de må have noget der passer. Med mindre der også er noget der skal tages specielt hensyn til der.
Og er det bedste at tage lyden ud af dockstikket?
Men kan godt se at det hurtigt løber op:)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf kvik » 2. dec 2012, 15:38

@David:

mAh-værdien er ladekapacitet, og indikerer dermed batteri-brugstid. Jo højere værdi, jo længere mellem opladningerne. 500 mAh gav vist 7-8 t spilletid på 2Stepdance, som jeg husker det. Man anskaffer 2-4 batterier, og sørger for altid at have et opladet ved hånden.

Der er små spændingsforskelle mellem de forskellige lade-kapaciteter, om det betyder noget lydmæssigt, strides de kloge vist om stadig. Jeg havde kun 520 mAh i min besiddelse.

For strømforsyningen gælder, at den skal være lineær og reguleret (ikke spørg mig, hvad det betyder :-) ), og udgangsspændingen skal minimum være 10V og maksimum 15V. Er den 9V eller mindre, slår forstærkeren over på batteri-drift, er den over 15V brænder du forstærkeren af.

Derudover skal den have det korrekte stik. Tror du kan se hvilket enten pĂĄ Meiers side, eller pĂĄ nogle af billederne af 2Stepdance her pĂĄ siden. Det er diameter og plus/minus du skal kigge pĂĄ. Burning777 ved det sikkert ogsĂĄ, eller en af to 2Stepdance ejere blandt os.

Det fine ved netop Mascot’en var, at den opfyldte alt ovenstående (den blev forøvrigt købt her)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf DavidB » 2. dec 2012, 15:44

Tusind tak Ketil - det er virkelig fornem hjælp.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf kvik » 2. dec 2012, 15:59

David, jeg mener sagtens man kan klare sig med batteri-drift alene. Jeg husker faktisk ikke, om jeg overhovedet hørte forskel på batteri og psu. SE3ref er jo ikke vanskelig at drive, så selv med batteri, burde der være overskud nok.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 2. dec 2012, 18:18

Ketil B skrev:@David:
For strømforsyningen gælder, at den skal være lineær og reguleret (ikke spørg mig, hvad det betyder :-) ), og udgangsspændingen skal minimum være 10V og maksimum 15V. Er den 9V eller mindre, slår forstærkeren over på batteri-drift, er den over 15V brænder du forstærkeren af.

Derudover skal den have det korrekte stik. Tror du kan se hvilket enten pĂĄ Meiers side, eller pĂĄ nogle af billederne af 2Stepdance her pĂĄ siden. Det er diameter og plus/minus du skal kigge pĂĄ. Burning777 ved det sikkert ogsĂĄ, eller en af to 2Stepdance ejere blandt os.

Det fine ved netop Mascot’en var, at den opfyldte alt ovenstående (den blev forøvrigt købt her)


Du får det bedste resultat med en 12-15 Volts strømforsyning. Men den må ikke være mere end 15V som Ketil skriver vil det ødelægge forstærkeren. Du skal derimod ikke være nervøs for at vende +/- forkert det er forstærkeren skærmet imod, så der brænder ikke noget af. De fleste universel strømforsyninger har en del forskellige størrelser af stik med så man kan bytte dem ud og det var her jeg fandt en, der passede til min sammen med en lader til en bærbar DECT telefon på 12V. Det er lidt mystisk at Meier ikke bare har fundet en billig kineser lader på 12V men der er åbenbart 100% fokus på mest muligt lyd for pengene.

Jeg har endnu ikke oplevet at kunne høre den store forskel på at køre med 9V batteri og 12V strømforsyning.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 2. jun 2015, 09:17

Jeg bliver vist nødt til lige at genopfriske en gammel tråd her. Jeg ved godt at nyt grej på markedet altid er det, der får al opmærksomheden. Det er også ok. Nogle gange er der dog produkter, der bare bliver ved med at performe men som stille og roligt glider ud i glemslen hos de "nye" head-fiere som kommer til. Det er efterhånden nogle år (tænk det er mere end 4 år siden...) siden Skylab skrev sit sidste review af de på det tidspunkt 3 bedste (efter hans mening) bærbare forstærkere. LISA III, Meier Corda Stepdance(nu Quickstep) og Ray Samuels SR-71b:

http://www.head-fi.org/t/214588/review- ... r-71b/3090

Inden jeg købte Quickstep have jeg Meiers lille XXS og 2Move har jeg også haft. Begge var ikke de aller mest imponerende men alligevel med en lyd man kunne blive afhængig af. Jeg købte Quickstep da den kom som afløser for Stepdance og den har jeg holdt fast i selvom der har været flere andre virkelig gode bærbare forstærkere i min skuffe og taske gennem tiden. iQuben var / er også en super god portabel som jeg ikke ville tøve med at købe igen i en af de nye versioner - den er bare så super dyr. LISA III har jeg også haft men den var for upraktisk at slæbe rundt på. En anden portabel forstærker jeg ikke kan anbefale nok er Just Audio AHA-120! Men også den fik for lidt spilletid hos mig sammenlignet med Quickstep. Så hvis man gerne vil give sig selv en god forstærker, der garanteret kan dække de flestes behov for både en forstærker man kan tage med på farten men også sagtens kan gøre det i et simplistisk hjemme-setup - så er denne en super all rounder, der gør det virkelig godt med alle Sennheiser og Beyerdynamic hovedtelefoner. Jeg kender ikke HiFiman eller Audezee's hovedtelefoner godtnok, så om der også er lige så god synergi der ved jeg ikke. Nå, det var bare lige for at ytre mig lidt mens jeg havde en ledig stund.

Lige mens jeg skriver dette bruger jeg Quickstep sammen med mine 350 Ohms Tzar 350 IEM med iPhone (Lossless ALAC) --> Cypher Labs Algorythm Solo som kilde. Der er alt hvad man skal bruge i musikken. Opløsning, dybde og luft omkring instrumenterne. Stemmer står knivskarpt og virkelig skåret ud og akustisk guitar får den der virkelig hifi-agtige lyd som nogle gange er så tilfredsstillende. En af Quicksteps største kvaliteter er at den er så neutral. Så den lyd man hører er ikke trukket i hverken mørk eller lys retning.

Nogle af Meiers andre produkter bruger crossfeed. Det er der ikke med i Quickstep men det kan man få i sin player vha. software. (F.eks. Neutron eller CanOpener til iPhone er gode afspillere med fine crossfeed funktioner.) En anden feature Jan Meier benytter i sine forstærkere er active balanced ground, hvor han tager fordelene ved balanceret drift men hvor man ikke behøver omterminere sine hovedtelefoner til andre stik. Jeg ved ikke om det er det, der er med til at gøre Quickstep så velspillende.

En lille tilføjelse er at Jan Meier har skrevet på head-fi.org at han i øjeblikket arbejder på en portabel DAC/AMP i rigtig god kvalitet!! Det er noget jeg ser frem til. Hvis jeg kan få et produkt, der kan afløse både CLAS og Quickstep så jeg kun behøver en ekstra dims i stakken, så vil det være super. Men der er vist i øjeblikket lidt problemer med at få den fremstillet på grund af dollarkursen har ødelagt økonomien for ham i det projekt. Jeg krydser fingre for at han får det klaret på en anden måde, eventuelt med prodution i Europa.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf nc8000 » 2. jun 2015, 09:36

Ja det er en skøn lille sag. Selv har jeg fuldstændig samme følelse med en anden fra anmeldelsen, nemlig SR71-B som jeg har haft i omkring 4 år.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 2. jun 2015, 10:17

nc8000 skrev:Ja det er en skøn lille sag. Selv har jeg fuldstændig samme følelse med en anden fra anmeldelsen, nemlig SR71-B som jeg har haft i omkring 4 år.


Jeg har desværre aldrig rigtigt fået lyttet til SR-71B. Måske kun lige en enkelt gang til et meet men det var kun single-ended udgangen. Det lød godt men balanceret skulle være helt forrygende. Det er bestemt også nogle af de bedste produkter man kan få hos Ray Samuels. Jeg havde selv en P-51 Mustang som jeg var meget glad for.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Kena » 2. jun 2015, 10:38

Din ros af Quickstep har lige kostet mig 1200 kr.....

Glæder mig til at bruge den. Skal nok poste mine indtryk i tråden
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Burning777 » 2. jun 2015, 11:23

Kena skrev:Din ros af Quickstep har lige kostet mig 1200 kr.....

Glæder mig til at bruge den. Skal nok poste mine indtryk i tråden


Sejt. Det vil jeg ikke engang undskylde men fryde mig over :grin:
Jeg hĂĄber ikke du bliver skuffet! Hvilke hovedtelefoner skal du bruge den med?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Meier Corda Quickstep

Indlægaf Kena » 2. jun 2015, 11:52

Den skal bruges mellem min iPhone 6 og B&O H6. Har læst at H6 har godt af forstærkning, og den lyder da også bedre på mit stationære setup. Havde gået med tanker om Creative E5 og Oppo HA-2, men det er nok begrænset hvor meget de vil bringe i forhold til "bare" en god forstærker
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster