problem med rør i wa2



Re: problem med rør i wa2

Indlægaf toppe » 9. dec 2012, 01:53

Det lader til at vejrguderne er med os:
http://www.yr.no/place/Denmark/Zealand/Næstved/hour_by_hour.html
- sorry DMI, men i min erfaring er nordmændene bedre til at gætte....

Jeg ser frem til at lytte til Stollesens grej og sammenligne det med københavner-delegationens 1musik
Jeg hĂĄber virkelig at vi kan finde frem til en konklusion pĂĄ Stollensens problemer...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Sv: problem med rør i wa2

Indlægaf Mataugust » 9. dec 2012, 11:10

Som det ser ud i Slagelse, sĂĄ tror jeg at jeg holder mig hjemme. Jeg kan godt selv forudsige at det bliver slemt med sne-ude pĂĄ landet.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: problem med rør i wa2

Indlægaf toppe » 9. dec 2012, 22:20

Mataugust skrev:Som det ser ud i Slagelse, sĂĄ tror jeg at jeg holder mig hjemme. Jeg kan godt selv forudsige at det bliver slemt med sne-ude pĂĄ landet.


Det kan jeg godt forstå - hvis vi skulle have kørt på småveje var jeg heller ikke taget afsted. Min gamle Toyota klarede faktisk turen ganske fint, men jeg skal da med det samme indrømme at selv om vi kørte på motorvej kom den aldrig op på 130 km/t ;-)

Det var i øvrigt superhyggeligt og jeg fik lejlighed til at lytte til forskelligt grej. Jeg startede med Stollesens wa2 med standart-rør, og jeg kunne ikke bestemme om der var noget galt eller Shakira blot har en lidt irriterende stemme - jeg kender hende ikke rigtig, jeg har ihvertfald ikke hørt hende på he500 før... Jeppe og Stollesen fik lyttet rigtigt meget til he500 på deres respektive wa2'ere, skiftede en del rør osv. Jeg håber Jeppe får skrevet et par linier om hans oplevelser, for jeg har ikke så meget at sige. Én ting kan jeg dog løfte sløret for: Deres wa2'ere er ikke identiske :shock:

Jeg havde min Musical Fidelity M1 HPA'er med, og det var sjovt at høre den på Stollesen's AudioGD (jeg mener det er en NFB 1.32). Hans Dac er mere varm i lyden end min NFB 5.2. Jeg ærgrer mig lidt over, at Claus's tur ikke blev til noget, da jeg godt kunne tænke mig at lytte til den i lidt længere tid. Den varmede helt sikkert M1'eren op og umiddelbart lød den mere besnærende, men jeg ved ikke om jeg vil synes at den i længden tilfører for meget sukker, eller om jeg ville kunne blive rigtig glad for den... Anyways, jeg har alligevel ikke råd, så det kan jo være lige meget... Den lød også godt på Anda's G100.

Jeg lyttede også til Stollesens T1 - det var ikke min kop thé...

Jeg hĂĄber det er ok at jeg spammer trĂĄden med ikke-wa2 relaterede indtryk fra vores lille ekskursion :mrgreen:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf stollesen » 10. dec 2012, 12:05

toppe der var nu SA-1.32 den hed musik16
der var smadre hyggeligt har jer på besøg, og vi fandt ud af ved der var galt med min wa2.
der ser ud til at min wa2 mangel 30 til 50 % kraft i forhold til ælde wa2 som den Jeppe Vinding har og han hed ikke nogen problem med min he-500 før han skor så maget op at der bliv få højt og der var med min rør han har i sind wa2.
sĂĄ inden har jeg fĂĄ en discount wa2 eller der er nĂĄ galt med min wa2. :-(
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf Jeppe Vinding » 10. dec 2012, 13:09

Opfølgende på en hyggelig tur i snevejret igår er der lidt observationer her om Stollesens WA2.
Generelt blev jeg bekræftet i at problemet er at forstærkeren klipper når den bliver belastet hårdt, dvs. hvis man spiller højt på svære hovedtelefoner som fx. HE-500 med musik med kraftig bas. Vi brugte et nummer med Shakira som eksempel. Man skulle skrue en del op før problemet blev slemt synes jeg.
Klipningen hørtes tydeligst som om trommerne blev "slappe". Istedet for en hård smældende lyd lød det som om trommeskindene var blevet løsnet synes jeg.

Kort fortalt gjorde vi følgende. Alle forsøg blev udført med HE-500.
- Først et generelt lyt med standardrørene. Hverken Toppe eller jeg kunne da høre den klippe.
- Derefter med Sylvania 7236 udgangsrørene som Woo sælger som opgradering. Her var klipningen mere tydelig.
- Vi gik så over og prøvede min WA2 med bl.a. Tungsol 5998 udgangsrør. Ligesom hjemme hos mig kunne den bringes til at klippe men man skulle skrue højere op end med Stollesens WA2.
- Vi prøvede nu at sætte rørene fra Stollesens WA2 over i min. Igen kunne den godt bringes til at klippe og igen skulle man skrue højere op i min.
- Efter afmontering af alle rør skruede vi bundpladerne af og lagde især mærke til forskellen i størrelsen på to ladelytter. På Stollesens nyere WA2 er de 470 mikrofarad og fysisk væsentligt mindre end de to i min som er 500 mikrofarad. Jeg tog et par fotos som jeg poster når jeg har fundet ud af at indsætte dem her.

Sammenfattende synes jeg det virker besynderligt at Stollesens WA2 tilsyneladende ikke har ligeså mange kræfter som min ældre udgave. Jeg ville mene at det burde være omvendt. Om det skyldes de mindre ladelytter ved jeg ikke, men det er mit bedste bud og den eneste væsentlige ændring teknisk som jeg lagde mærke til. Jeg skal dog understrege at min indsigt i elektronik er forholdsvis sparsom.
Vi åbnede ikke lågene ned til de tre trafoer da vi ikke havde værktøjet til det.
Jeg mener ikke at der er noget galt som sådan med Stollesens WA2, hvilket dog ikke ændrer ved at den har svært at håndtere hans HE-500. Måske kan der gøres noget? Jeg lægger som sagt et par billeder op en af dagene. Jeg håber der er en teknisk kyndig herinde som vil kigge på konstruktionen og forhåbentlig kan komme med bud på hvordan Stollesens WA2 kan gøres kraftigere.

Iøvrigt tak til Stollesen for gæstfrihed og for spændende lyt på bl.a. T1 som heller ikke lige var min smag.
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf vaskebjørnen » 10. dec 2012, 20:37

Jamen det glæder mig da at i andre kunne høre det der skete med HE-500 WA2 kombo'en..

@Jeppe. Nogle billeder lyder super, måske vi kan få et indblik forskellene på de 2 forstærkere
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf Jeppe Vinding » 12. dec 2012, 12:04

Stollesen og evt. andre - bare lige for at nævne at jeg er kommet i kontakt med en mand der selv bygger rørforstærkere og fået ham til at kigge på billederne jeg tog af de to forstærkere. Han har grublet over det og kommet med lidt bemærkninger. Så der arbejdes på at finde ud af hvad årsagen kan være til at min WA2 har flere kræfter end din og selvfølgelig hvad der kan gøres ved det.

Jeg vender tilbage nĂĄr jeg ved mere og fotos kommer ogsĂĄ snart, eller dvs. det bliver nok snarere fotolinks. Lidt en ny verden for mig... :roll:
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf stollesen » 12. dec 2012, 15:01

tak Jeppe Vinding rullw3 det kun da var vildt fed vis han kun løse problem så kan jeg spar en helt mase penge til en ny forstærkere til min he-500. musik17
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf Jeppe Vinding » 7. jan 2013, 00:46

Hej Stollesen og andre

Efter lang tid (undskyld!) og en del mails frem og tilbage har jeg fået dette svar fra "rørmanden" nævnt ovenfor:
Hej Jeppe.

-Ud fra de komponentværdier osv. jeg kan se, ser det ud til at Woo Audio har valgt et fornuftigt arbejdspunkt for udgangstrioderne...(-det ville også være mærkeligt andet....!)

Såvidt jeg kan skyde mig frem til, kører vi med ca. 90 mA i arbejdsstrøm, og en anodespænding på ca. 175 Volt.(hvilket så giver ca. 85 volt over røret;anode-katode)

Dette DC arbejdspunkt fungerer fint ved højere belastningsmodstande (300-600 Ohm), men belaster vi med meget lave modtande (32 Ohm), bliver AC arbejdspunktet for "voldsomt" for trioderne, som ikke vil kunne levere nok strøm.

Såvidt jeg kan se af kurverne for 6080, vil vi max. ved Rl=32 Ohm kunne få en udgangsstrøm på: 170 mA peak-peak...-hvilket giver en max. effekt i 32 Ohm på: 125 mWatt. (-jeg ved ikke hvordan Woo Audio kan opgive en effekt på 310 mWatt i 32 Ohm...)

-Og dette er vel at mærke, med en meget kraftig forvrængning og asymmetrisk sving, hvilket kan give klipning af signalet...

P.ga. triodernes (-der er jo 2 stk i hver 6080) maximum ratings, kan man ikke "pine" dem meget mere...-man kan selvfølgelig godt "fedte" lidt med hhv. anodespænding og arbejdsstrøm (=DC arbejdslinien), men uanset hvad så vil signalet være krafigt forvrænget, osv.

SĂĄ, summa summarum:
-Da I jo nu kan opleve forskel på din og Stollesen's forstærker, kunne dette måske skyldes at anodespændingen er lavere på Stollesen's end på din....

Det viser sig, ved nærmere kig på billederne I har sendt, at Woo Audio faktisk "snyder" lidt i strømforsyningen....-forstået på den måde, at de rent faktisk benytter en brokobling først, og dernæst kører de (det allerede ensrettede signal..)igennem en enkeltensretter (EZ80 diode), som jo faktisk så er unødvendig, og kun indfører tab....

(Jeg tror at Woo Audio har gjort dette, for det første pga. udseendet med ensretterrøret, men også for at, på en nem måde, sikre at rørene ikke får højspændingen påført, førend de er varmet op, hvilket kan beskadige rørene)

Tabet (spændingsfaldet) over EZ 80 er ca. 20 Volt ved en strøm på 90 mA (iflg kurver..), og måske kunne det hjælpe et sætte et EZ 81 rør i istedet, da dette rør kun har ca. det halve i spændingsfald.

(-da i prøvede at bytte rør, galdt dette så også ensretterrøret ?)

Mvh Stig

P.S.:-Den valgte "topologi" med en single ended klasse A i katodefølger konfiguration(OTL), egner sig meget dårligt til at drive lave impedanser, samtidig med en ønsket udgangseffekt...-skal man endelig lave en single ended klasse A forstærker, skal det være med impedanstilpasning, hvilket indebærer en udgangstransformator...-altså ingen OTL !
-Vil man gerne have en OTL, som kan levere noget effekt, skal man ikke vælge en single ended , men en Push-Pull konfiguration...
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf Jeppe Vinding » 7. jan 2013, 00:53

Stollesen - Jeg beklager igen at der er gået så lang tid. Svaret tilføjer ikke så meget nytWA2 og HE500 ikke er den optimale kombination rent teknisk.
Jeg har godt set at du har sat forstærkeren til salg. En sidste ting man kunne prøve var at sætte EZ81 ensretterrør i istedet for EZ80 som den er født med. Du har vist lidt reserverør liggende. Har du et sæt EZ81? Jeg synes det var værd at og i hvert fald noget jeg selv vil forsøge mig med.
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf stollesen » 7. jan 2013, 13:22

hej Jeppe Vinding du skal har tak få alt den hjælp du har gjort.
jeg har ikke nogen EZ81. :)
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: problem med rør i wa2

Indlægaf Jeppe Vinding » 8. jan 2013, 00:48

Iflg. Stig kan man uden problemer direkte sætte EZ81 rør i, Woo foreslår det endda selv. Et sæt EZ81 koster fra 20 euro og op såvidt jeg kan se.
En anden ting man kunne prøve var at sætte nogle større afkoblingskondensatorer i, men det er måske nok uaktuelt nu hvor du har besluttet at sælge forstærkeren.
Venlig hilsen Jeppe Vinding - JV
God lyd kan diskuteres - med respekt for smag og behag!
Udstyr: DX1000 + HD650 + AH-D1100 og Ming Da MC 84C07 + Earmax Pro
Jeppe Vinding

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 31. jul 2012, 15:37
Geografisk sted: København

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron