O2 - Indtryk fra lĂĄneturen



O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Kena » 22. nov 2012, 10:25

Ostebaronen var så venlig at udlåne hans O2. Det er lidt af en reference i prisklassen, så jeg var spændt på at lytte til den. Der var flere konkrete grunde til min interesse. For det første ville jeg gerne høre om O2 gav en forbedring i forhold til den interne forstærker i min Yulong D100 dac/forstærker. Dernæst er jeg begyndt at få interesse for diverse DIY projekter, der er beskrevet her på hoved-fi, så her kunne jeg få en forsmag på én af mulighederne.

I forhold til den interne forstærker på Yulong D100 kunne jeg ikke rigtig blive enig med mig selv om den gav en forbedring eller ej. Umiddelbart var der en tand mere kraft og saft, men andre gange var det lidt mere harmonisk med den interne. Det var på tværs af musikgenrer, så umiddelbart var det uafgjort her.

Da jeg samtidigt havde Aune T1 på besøg på lånetur, prøvede jeg også dac på T1 med O2 som forstærker. Resultatet var ikke dårligt og absolut mere “korrekt” end rørforstærkeren på T1, men lyttemæssigt var det for mig klart at foretrække at lytte til ren T1 dac/forstærker, da det gav en musikken en charmerende rør-signatur. Denne sejr til T1 var mindre end det lyder, for jeg lyttede primært til T1 når jeg hørte akustisk og vokal musik. Eller rettere, når jeg lyttede til T1, kom jeg uvilkårligt til at vælge netop den musik, der klædte T1. O2 var på den måde mere neutral på tværs af musikgenrer

Violectric V200 som jeg også havde hjemme på lånetur var en alvorlig kombattant for O2. Det var ikke sådan at der var kæmpe forskel i lydkvaliteten, men det var alligevel tydeligt hvilken forstærker der var bedst. Mest udpræget i forhold til hvor stor rumfornemmelse, der var i musikken. Jeg prøvede at lade min 10-årige datter blind lytte til de to, og hun skulle ikke bruge mange sekunder på at bedømme V200 som værende bedst. Naturligvis en urimelig sammenligning, for V200 er en mange gange dyrere forstærker. Set i det lys var forskellen ikke så stor, men desværre for os med denne hobby, søger vi netop de små forskelle, som vi kan nå ved at opgradere udstyret.

Overordnet set var lyden med O2 “korrekt”, da den hverken gav eller fjernede elementer fra musikken. Desuden var den rigeligt kraftig nok til at drive mine hovedtelefoner. En smule ufortjent blev den lidt overset da jeg samtidigt havde Violectric V200 og Aune T1 hjemme, der henholdsvis gav større rum (til en meget højere pris) eller var mere charmerende (på bekostning af upræcis bund). O2 blev altså det typisk klemte midterbarn i en søskendeflok.

For mig er spørgsmålet ikke om jeg skal have en lille fiks forstærker som O2 på et tidspunkt, men mere hvornår og om jeg skal prøve hjemmebyg. Det er meget praktisk med en så kompakt model, der giver fin forstærkning. Så kan jeg have et mere mobilt setup samtidigt med at børnenes spirende head-fi interesse kan styrkes.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf telum » 22. nov 2012, 10:47

Super anmeldelse, glæder mig til at læse om dine indtryk af Aune T1 :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Anda » 22. nov 2012, 10:51

telum skrev:Super anmeldelse, glæder mig til at læse om dine indtryk af Aune T1 :-)

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2442 ;-)

Nydelig anmeldelse, Kena :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf telum » 22. nov 2012, 10:54

Doh! jeg takker og bukker :-)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf AffeX » 10. dec 2012, 21:43

Nu har jeg også været så heldig at have Ostebaronens O2 et par uger af Touren.
Jeg har pt mine HD800, en Musical Fidelity M1HPA og en lille Epiphany e-DAC (ODAC), som ret permanent har afløst min Stello DA-100.
ODAC er blevet et så positivt bekendtskab, at jeg var virkelig spændt på hvad O2 havde at byde på især sammen med denne.
Objektivt var det en fin lille forstærker. Udmærket udført selvbyg, så vidt jeg kunne se. Den eksterne trafo er en ok løsning. Designmæssigt mener jeg altså at power og input skal sidde bagpå - basta;) - men på O2 er alle stik samt knapper på fronten. Jeg havde også hellere set 6,3mm jackstik.
Lydmæssigt forsøgte jeg bedst muligt at give M1HPA og O2 samme volumen (dog uden at kunne måle efter). Derefter skiftede jeg frem og tilbage i timevis mellem de to forstærkere så hurtigt det kunne lade sig gøre med ODAC som source for begge.
Jeg lyttede længe til forskellige high-res filer, men kunne ikke rigtigt registrere nogen markant forskel i lydsignaturen. Begge virker meget neutrale. O2 synes ikke at tilføje noget som helst til musikken som ikke allerede er der, hvilket vel også er dens fornemste egenskab. Detaljer og dybde var der uden at være overvældende. M1HPA er heller ikke en særligt dyr forstærker, så det undrer mig ikke de var ret ens på dette punkt.
Af og til var der dog et eller andet der bedst kan beskrives som 'punch' eller 'magt over lyden' som var lige en anelse tydeligere med M1HPA.
O2 er en vellydende og enkel/billig selvbyg forstærker, men måske kæden bare sådan samlet set blev lidt for neutral og 'objektiv' med ODAC, O2 og HD800, sådan lige på kanten af at lyde lidt uengageret. Mine Grado'er er desværre pt udlånt, ellers ville jeg gerne have hørt hvilken forskel de ville have gjort, ift de ellers meget neutrale komponenter. O2 har sådan set masser af volumen/gain og kan rigeligt styre de ret nemme 300ohms HD800, men jeg er ikke helt klar på om strømforsyningen udgør en begrænsning sammenlignet med M1HPA? Desuden havde denne O2 et ret grimt power-on klik, som jeg kun glemte at skrue ned for første gang...:-/
Jeg oplevede ikke noget a-ha øjeblik med O2, ikke ligefrem nogen wow effekt, hvilket kan skyldes at den i lægger sig så tæt op ad M1HPA. Alligevel er O2 alt i alt en lille fin forstærker der leverer netop en forstærkning og ikke andet. Rigeligt pengene værd lydmæssigt, men besynderligt layout - hvilket dog kan bygge om i et større kabinet. Jeg ville virkelig gerne se O2 som desktop model (ODA) med bedre tilslutninger, større trafo og bedre volumenkontrol, men den kommer nok aldrig.
Spændende endelig at høre O2!
Tak for lĂĄn til Ostebaronen!
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Ostebaronen » 10. dec 2012, 23:54

Klikket har været meget værre inden jeg skiftede nogle dele, som jeg fik af Vaskebjørnen.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Claus-DK » 11. dec 2012, 03:08

Er vi ikke i et forkert underforum ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf AffeX » 11. dec 2012, 08:24

Da denne ikke har indbygget dac skulle tråden vel ligge under Forstærkere.
Omvendt er det jo en reel mulighed som mange andre benytter sig af, netop at sætte dac i O2?
I don't know...your call, boss
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Kena » 11. dec 2012, 11:14

Sorry. Jeg har mest gjort i kombinerede Dac/forstærkere, så jeg tænkte mig ikke om da jeg oprettede tråden. Claus, du må hellere flytte den.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf DavidB » 20. dec 2012, 23:05

Jeg har nu haft O2 et kort stykke tid. Jeg vil ikke lige nu komme med en længere smøre, det er jeg ikke klar til endnu. Dog il jeg lige kort skrive hvad jeg har fundet, som undre mig lidt. Jeg har til nu, primært brugt den som forstærker efter Iphone, hvor lyden er taget ud med stik fra dockstikket.
Når jeg lytter med mine Takstar pro80, høre jeg en dejlig forbedring som virkelig klæder takstaren. Når jeg lytter med mine SE-3way ref. Skal jeg virkelig finde den gode vilje frem for at høre nogen forskel mellem direkte iphone og gennem O2. Skægt og slet ikke noget jeg havde forventet.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Sorensiim » 20. dec 2012, 23:53

DavidB skrev:Jeg har nu haft O2 et kort stykke tid. Jeg vil ikke lige nu komme med en længere smøre, det er jeg ikke klar til endnu. Dog il jeg lige kort skrive hvad jeg har fundet, som undre mig lidt. Jeg har til nu, primært brugt den som forstærker efter Iphone, hvor lyden er taget ud med stik fra dockstikket.
Når jeg lytter med mine Takstar pro80, høre jeg en dejlig forbedring som virkelig klæder takstaren. Når jeg lytter med mine SE-3way ref. Skal jeg virkelig finde den gode vilje frem for at høre nogen forskel mellem direkte iphone og gennem O2. Skægt og slet ikke noget jeg havde forventet.

O2 er jo designet til at være "wire with gain", så det tyder på at dine Takstar har glæde af mere power end din iPhone spytter ud, mens Ref. 3 får hvad de skal have :-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf DavidB » 21. dec 2012, 00:10

Sorensiim skrev:
DavidB skrev:Jeg har nu haft O2 et kort stykke tid. Jeg vil ikke lige nu komme med en længere smøre, det er jeg ikke klar til endnu. Dog il jeg lige kort skrive hvad jeg har fundet, som undre mig lidt. Jeg har til nu, primært brugt den som forstærker efter Iphone, hvor lyden er taget ud med stik fra dockstikket.
Når jeg lytter med mine Takstar pro80, høre jeg en dejlig forbedring som virkelig klæder takstaren. Når jeg lytter med mine SE-3way ref. Skal jeg virkelig finde den gode vilje frem for at høre nogen forskel mellem direkte iphone og gennem O2. Skægt og slet ikke noget jeg havde forventet.

O2 er jo designet til at være "wire with gain", så det tyder på at dine Takstar har glæde af mere power end din iPhone spytter ud, mens Ref. 3 får hvad de skal have :-)


Hvad betyder "wire with gain" og er andre forstærkere noget andet? Og betyder det at forstærkning til SE-3 ikke er det der skal gås efter, hvis de får det de skal have, og at det derfor mere er forbedring af dac der skal gås efter? Eller vil andre forstærkere gøre noget for SE-ud af Iphone. HVad er jeres erfaringer. Jeg synes nemlig ikke at de forbedringer jeg har fået ved at forstærke SE efter iphone er noget at tale voldsomt meget om, med nogen af de forstærkere jeg har prøvet. Men når jeg bruger en anden dac (godt nok ud fra pc) så får jeg stor ændring. Generelt har jeg oplevet de største ændringer i lyden når jeg forstærker takstarene.

Jeg prøver at blive klogere og skal holde tungen lige i munden for ikke at blive rundtosset 7musik
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf telum » 21. dec 2012, 09:13

Jeg tror pointen er, at o2 udelukkende forsøger at forstærke signalet uden ellers at ændre på det. Dvs. hvis din hovetelefon har brug for mere saft og kraft så vil det give en forbedring, men hvis det fx er en IEM der ikke kræver det store vil forskellen ikke være der. Det tager ligesom forstærkeren ud af billedet, så kvaliteten afhænger af kilden og materialet (i en perfekt verden).
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Sorensiim » 21. dec 2012, 09:16

telum skrev:Jeg tror pointen er, at o2 udelukkende forsøger at forstærke signalet uden ellers at ændre på det. Dvs. hvis din hovetelefon har brug for mere saft og kraft så vil det give en forbedring, men hvis det fx er en IEM der ikke kræver det store vil forskellen ikke være der. Det tager ligesom forstærkeren ud af billedet, så kvaliteten afhænger af kilden og materialet (i en perfekt verden).

Lige præcis.

Det gør også at min ODAC -> O2 setup under skrivebordet derhjemme er uhyggelig transparant og lader hovedtelefonerne vise hvad de kan uden at tilføje farvning af nogen art. Mine HD650 har aldrig lydt bedre 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Burning777 » 21. dec 2012, 11:00

Jeg skal bare have en E-DAC hurtigst muligt. Hvis O2D forstærkeren fra Epiphany havde lineout fra DAC havde jeg købt den.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf DavidB » 21. dec 2012, 11:54

Tak - Brikkerne falder bedre og bedre pĂĄ plads. Jeg bliver sĂĄ klog!
Den e-dac/o-dac vil jeg gerne høre.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Sorensiim » 21. dec 2012, 12:14

Burning777 skrev:Jeg skal bare have en E-DAC hurtigst muligt. Hvis O2D forstærkeren fra Epiphany havde lineout fra DAC havde jeg købt den.

Put det der i en PM til Vaskebjørnen, så skal du bare se løjer 1musik

DavidB skrev:Tak - Brikkerne falder bedre og bedre pĂĄ plads. Jeg bliver sĂĄ klog!
Den e-dac/o-dac vil jeg gerne høre.


Du har adressen, stik hovedet ind næste gang du er på Tysklandsodde, så finder vi ud af det.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf Burning777 » 21. dec 2012, 16:39

Sorensiim skrev:
Burning777 skrev:Jeg skal bare have en E-DAC hurtigst muligt. Hvis O2D forstærkeren fra Epiphany havde lineout fra DAC havde jeg købt den.

Put det der i en PM til Vaskebjørnen, så skal du bare se løjer 1musik


Hmm - det var dan en idé... du giver mig den idé at spørge Epiphany om de kan levere den med line-out...

Det vil selvfølgelig være rarest at kunne køre uden strømforsyning og mobiliteten med den lille E-DAC er sublim med kun et kabel og den lille størrelse. Måske jeg bare skal vente til E-DAC kommer på lager hos dem igen.

Ellers kunne jeg købe en fra den Schweiziske producent - men så kommer der jo told osv på.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: O2 - Indtryk fra lĂĄneturen

Indlægaf DavidB » 21. dec 2012, 18:43

Sorensiim skrev:Du har adressen, stik hovedet ind næste gang du er på Tysklandsodde, så finder vi ud af det.


Tak skulle faktisk have været en tur til vejlefjord, mellem jul og nytår, som sidst vi sås, men de har netop idag meldt at de gerne vil vente til Januar.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster