FIIO E02i "Rocky"



FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf jakobdam » 11. mar 2013, 16:13

Introduktion
FIIO er velkendt af mange som producent af en række forskellige hovedtelefon forstærker og DAC-enheder - både portable og stationære.
FIIO E02i er efterfølgeren til E1 og E3, med ny hovedtelefon forstærker, samt mikrofon og styring af iPhones.

Den er min første og eneste hovedtelefonforstærker, så mit sammenligningsgrundlag for hovedtelefonforstærkere er lig 0. I anmeldelsen her vil jeg derfor i stedet fokusere på det jeg kender lidt mere til - nemlig om lyden i mine høretelefoner er ændret når de forstærkes.

Det bedste resultat opnås vha. af en Line-out Direct (LOD) fra en iPhone i generationerne op til og med 4s - men jeg har desværre en iPhone 5'er, så denne mulighed har jeg ikke, pga. lightning-porten kun kan bære digitalt signal (og den eneste portable DAC jeg kender til Lightningporten, er den der sidder i Apples konverter-stik (fra lightning til standard iPhone-stik) og den er naturligvis VÆSENTLIGT ringere end iPhone 5'erens egen DAC).

Jeg købte min FIIO E02i "Rocky" til 329,- inkl. fragt, på Komplett.dk. Mit formål var at bruge den sammen med mine Sony MDR EX-600 (32 ohm), der får iPhone 5 til at lyde som om den anstrenger sig lige vel meget, når man gerne vil høre høj musik. Som en portabel hovedtelefon forstærker forventer jeg lang batterilevetid og fysisk lille og handy størrelse/vægt, hvilket FIIO E02i så ud til at opfylde fuldt ud. Tilbage var kun spørgsmålet om den gav højere lyd på bekostning af lydkvalitet (eks. farvning).


Specifikationer
Vægt: 27g
Ladetid: 90 minutter
Batterilevetid: ~8 timer

Kan trække: 8-100 ohm
Output: 75 mW ved 32 ohm
Crosstalk: 68 dB/1 kHz
Gain: 4 DB

Mere her:
http://www.fiio.com.cn/products/index.a ... =105026001


Testudstyr

Source:
iPhone 5, standardafspiller software, equalizer off

Reference source:
LA DAC 100 (modtager digitalt bit-perfect input)

Hovedtelefoner:
Sony MDR-EX600 (in-ear monitors)
Shure SE-215 (in-ear monitors)
Sennheiser HD-555 (fullsize)

Musik:
(enten WAVE fra rippet CD eller købt på iTunes; 256 kbps AAC)
- Patricia Barber: Use Me (live version)
- Tori Amos: Past The Mission
- NAXOS, Jeremy Summerly: Missa Papae Marcelli: Kyrie (part 1)
- Leo Kottke & Mike Gordon: Cherry County
- Elvis Presley: Fever
- Metallica: Fuel
- Lucenzo & Don Omar: Danza Kuduro
- Amber Rubarth: Good Mystery (Binaural)

* Musikken er udvalgt efter at repræsentere en bred vifte af genrer og lydbilleder. Jeg er klar over at der mangler en del for at den kan anses som bare tæt på komplet, men betragt mere dette udvalg som stikprøver. :)


Byggekvalitet

FIIO E02i er udført aluminium sølvmetal mat finish, med sorte hårde plastikaccenter i top og bund, i en høj kvalitet blank plastik. Kvaliteten føles god og som om den kan holde til noget - mere solidt end jeg havde forventet af en hovedtelefonforstærker i denne prisklasse.

Der er 3 knapper på fronten; den store er bagbelyst med blåt lys, og styrer start/stop af musikken, besvare opkald samt aktivering af SIRI. Derudover er der skru op og skru ned. Ingen af knapperne "wobbler" eller føles for løse. De giver efter med et fint fast tryk, og slide-tasterne på siden, der styrer on/off samt bass boost, er ligeså faste uden slør. Ingen af dem føles som om de har tendenser til at kunne falde af.

Bælte clip'en bagpå er hæftet med en lille standard stjerneskrue, så den vil nemt kunne erstattes hvis uheldet skulle være ude. Selve clip'en føles udmærket; lidt tykkere og mere robust end de billigste bælteclips, cirka på niveau med en Apple iPod Nano.

3,5mm stikket er relativt tykt og virker godt isoleret. Stikbasen virker solid, men er ikke vinklet, hvilket jeg frygter kan give problemer - men nu må vi se. Foreløbigt har det faktisk ikke været noget problem.

Hunstikket kører en smule stramt med de 3,5mm hanstik jeg har på mine høretelefoner, hvilket jeg kun finder behageligt. Ingen frygt for at stikket ikke sidder ordenligt.


I brug

Praktisk set er det en udmærket ledningslængde FIIO har besluttet sig for med E02i. Clip'en bruger jeg til at holde FIIO E02i på kanten af min forlomme (jeg går typisk i jeans) således at jeg nemt kan starte/pause og skrue op og ned. får jeg et opkald bliver det dog lidt bøvlet, kan jeg tage E02i'eren af og sætte den op på min jakkekrave mens jeg taler.

Mikrofonen er en høj-sensitivitet noise-cancelling mikrofon, og selvom den er god (bedre end mit Nokia BlueTooth-headset) så er den ikke så god som iPhone 5'erens indbyggede aktive noise-cancelling mikrofon. Dog stadigvæk særdeles brugbar, og går man som jeg med ørepropper, så er det rart ikke at skulle hive dem ud når man modtager et opkald. Selv til brug af SIRI fungerer mikrofonen faktisk fint.

Vægten af FIIO E02i mærker man selvsagt ikke. 27g er nærmest ingenting, i jakkelommen fylder den heller ikke alverden. Løber E02i tør for strøm, kan du altid slå den på OFF, og så bypasser den signalet som om du havde sat dine hovedtelefoner direkte i din afspiller.

Ladning tager de angivne 1½ time, måske lidt mindre - og så holder den ellers strøm i ekstremt lang tid! Jeg har ikke et specifikt timetal, men jeg bruger den hver dag på arbejde, da jeg lytter meget til musik gennem mine Sony MDR-EX600'ere mens jeg arbejder. Hjemme har jeg andet lytteudstyr jeg benytter - men er jeg ude at gå og vil have musik i ørerne, er det naturligvis også via mobiltelefonen. Jeg lader den hver 6. dag. Uden pis. Det er langt over de 8 timer som FIIO selv angiver; og jeg spiller ikke just lavt, så jeg gør det ikke specielt nemt for den. Det er DYBT imponerende at den holder strøm så længe!

Ladning foregår via et medfølgende USB-ladekabel, som du kan sætte i en hvilken som helst dims med et USB-stik (lysnetlader, 12V billader, computer etc.).

Det eneste jeg mangler, er en batteriindikator, eller blot en eller anden form for indikation på når batteriniveauet er lavt. Som det fungerer nu, er der ingen visuel eller hørbare tegn på når E02i løber lav på strøm - når der ikke er mere juice i batteriet, slukker FIIO E02i ganske enkelt bare.


Lydkvalitet: IEMs

Shure SE 215 & Sony MDR-EX600
Mine gamle IEMs skiftede jeg fordi de manglede mellemtone. Uden at det skal blive en anmeldelse af disse eller hint hovedtelefoner, er der nogle mangler jeg bliver nødt til at beskrive her. Mellemtone er tilstedeværende, men meget tilbagelænet i det samlede lydbillede. SE 215'erne har også en tendens til at mudre tingene lidt til, hvis vi sammenligner med in-ears over 1.000,- klassen. De gør det godt generelt, men er rimeligt standard af dynamiske in-ears at være. Bas leveres med nogenlunde fasthed, men dette kunne være bedre. Et decideret problem udover det med mellemtonerne, er manglen på transparens. Lyden er for meget "inde-i-hovedet" efter min smag. Sammenligner man med andre in-ears, så kan eks. Beyer Dynamic gøre det bedre til nogenlunde samme penge, men Beyer Dynamic DTX 80 og 101 lider til gengæld af andre og efter min mening mere generende problemer.

Sony MDR-EX600 er endnu en dynamisk IEM; den er ved at blive udfaset nu her, da Sony satser mere på deres armaturbaserede IEM'er. Et generelt kritikpunkt af EX600 har været en skinger diskant i den lavere del af diskantspektret (ihvertfald før burn-in), men både en af mine venner og jeg kan ikke høre hvad pokker folk snakker om der. Jeg har brugt EX600'erne hver dag i 3 uger nu, så burn-in bør være overstået på dem. Jeg kender også deres lyd godt nok til at kunne sige når noget ændrer deres lyd - såsom FIIO E02i. Hvis jeg skal rose EX600'erne, så er det for at have den mest tight bas jeg nogensinde har hørt. Tør og detaljeret, uden at være analytisk - virkeligt lækkert udført af Sony! Overgangen til mellemtonerne glider flydende, og der er en mild mellemtone accent at spore - en ting jeg virkeligt har savnet efter de mellemtoneberøvede Shure SE 215'ere. Diskanten på MDR-EX600 er sprød og klinger dejligt med en tilpas tingle. Transparens og rum er lækkert ift. Shure, og slår også Beyer Dynamic DTX-serierne.

Drevet af min LA DAC 100 kommer man to-tre skridt opad i opløsningsgrad på begge par IEM'er. Som forventet forbedres dynamikken en hel del på SE 215 - men den tilbagelænede mellemtone og tendensen til at gøre tingene lidt for "syngende" og flydt-sammen, røres der ikke ved. Det er meget nemt at høre hvor meget bedre dette setup er, end min iPhone 5 - om det skyldes DAC, forstærker eller en kombination aner jeg ikke, da jeg ikke kan trække et analogt input til LA DAC 100 fra min iPhone 5.

Drevet direkte af min iPhone 5 uden hovedtelefonforstærker, fremstår lyden i SE 215 generelt stadigvæk fint fyldig og dynamisk, selvom der til sammenligning med LA DAC 100 opstår en lidt fattig følelse af rum. EX600 mister næsten ikke noget dynamik, men blot noget spaciousness og ikke mindst volume. Jeg kan godt høre at iPhone 5'eren lyder som om den anstrenger sig når jeg vil op i lydstyrke - måske fordi jeg med EX600 har skruet iPhone 5'eren enten HELT op, eller 1 trin under fuld styrke. Med andre ord er det rigtigt interessant med EX600, at man i iPhone 5 godt kan høre at IEM'erne KAN og VIL mere, men mobiltelefonen begrænser dem.

Slår jeg FIIO E02i til mellem min iPhone 5 og SE 215'erne, sker der imidlertid noget; lyden forstærkes med 2-3 trin (et trin er som hvis du skruer en gang op/ned på iPhone), hvilket er nok til at få disse 20 ohms IEM'er til at kunne gøre mig midlertidig døv i nogle timer ad gangen hvis jeg spiller på fuld styrke. Der høres et tydeligt oooomf i lyden, og mellemtonen varmes lidt - så tingene i SE 215 synger en smule mere. Det er ikke så godt i SE 215'erne der har en tendens til at synge for meget i forvejen, men det er sært nok ikke noget der forværrer problemet. Der fjernes ikke detaljer eller nuancer - lyden forstærkes, næsten helt neutralt, dog med lidt accent og varme på visse mellemtonefrekvenser.

Hos EX600 sørger FIIO E02i for, at jeg kan nøjes med at skrue op til 3-4 trin før max, og stadigvæk få en superhøj og lækker lydstyrke ud. Og den følelse af anstrengthed som opstår ved direkte at putte dem i iPhone 5, er nu væk! Den milde varmning gør slet intet her; der er tale om meget lidt varmning, og det bidrager faktisk til et mindre digitalt lydbillede, som iPhone 5'eren ellers kan være lidt slem til at give (jeg har haft iPhone 4 og 3Gs, og iPhone 5'eren er desværre lidt dårligere i lydkvalitet end dens forgængere). Det er tydeligt hvor meget EX600'erne åbner sig op med FIIO E02i som mellemled - forskellen er så stor at jeg vil mene det burde være et KRAV at man købte en hovedtelefonforstærker hvis man ønskede iPhone 5 + Sony MDR EX600-parringen!!!

Slår man "bass boost" til, sker der et hørbart pump i bassen. Det sker HELDIGVIS ikke overdrevent; mange andre dimser jeg har haft, har med deres "bass boost" givet indtryk af en VW Polo med blåt lys og åbne vinduer. Det sker ikke med FIIO E02i, da den forstærker bassen langt mere subtilt når man slår dens bass boost til. Det gør at et nummer "Danza Kuduro" bliver væsentligt sjovere at lytte til, Tori Amos' "Past The Mission" får et mere punchy indtryk. Det er generelt ikke noget jeg bryder mig om, men det er nemt for mig at forestille mig at andre med andre præferencer i lydbilledet end jeg, vil finde det et stort hit. Med SE 215 bliver mængden af bas for meget til min smag generelt, men der er visse typer musik hvor jeg indimellem slår bass boost til med mine EX 600'ere.

SE 215'erne er på trods af deres manglende transparent, overraskende gode til at gengive binauralt optagede numre, såsom det fremragende album "Sessions from the 17th Ward" af Amber Rubarth. Netop binauralt optagede sange er MEGET ømfintlige overfor crosstalk; så det er med glæde at jeg kan berette, at FIIO E02i ikke gør fra eller til på binaurale optagelser. Lydplaceringen er PRÆCIST som hvis jeg ikke brugte FIIO E02i; der er INGEN forskel. Heldigvis!

Det samme gælder EX 600, der også gør et fint job med binaurale optagelser - og det at de åbner sig op når de forstærkes af E02i, giver også et hørbart løft i denne genre.

Nu hvor EX 600'erne er dem med størst modstand (32 ohm versus 20 ohm for Shure SE 215) er det nok ikke overraskende at det er hos Sony'erne at fordelen mærkest bedst. Selvom lydkvaliteten har fået et løft, især ved højere lydstyrker, med Shure SE 215, så er det ikke helt nok til at jeg vil mene at Fiio E02i er et "must-have" for disse IEM'er. Med Sony'erne er det dog en helt anden snak, som jeg også har nævnt tidligere.

Netop at ting såsom transparens og øvrigt lydbillede virker generelt uændret, bortset fra den nævnte milde varme i mellemtoner og en evne til at åbne hovedtelefoner op til at spille tættere på deres fulde potentiale, vidner dog også om at der ER plads til forbedringer i FIIO E02i. For at være ond kunne jeg sige at den skal op på niveau med min LA DAC 100 for at få en perfekt karakter, men dels har min DAC 100 kostet 2.500,- (nedsat fra 3.500) imod E02i'erens 330,- og dels er DAC 100 stationær DAC+hovedtelefonforstærker, hvor E02i'eren er begrænset til iPhone 5'erens luner.

På head-fi.org er folk generelt enige om at FIIO E05 giver en bedre lydkvlaitet end E02i. Folk er dog OGSÅ enige om at Line-Out Direct (LOD) giver et løft ift. at køre som jeg gør, igennem minijack'en på iPhone 5. Igen; død ærgeligt med den @£$@ lightning-port.


Lydkvalitet: Fullsize

Mine Sennheiser HD 555 er de gamle 120 ohm (de blev senere udgivet med 50 ohm). Dvs. de er fuldstændigt åndssvage at trække med min iPhone 5, medmindre man er i stille omgivelser og ikke ønsker specielt høje lydstyrker. Dette er så aldrig relevant for mig - og jeg har kun lyttetestet relativt kort tid med HD 555, fordi jeg altid bruger dem sammen med enten mit lydkort (M-Audio Firewire Solo) eller LA DAC 100. Jeg gider ikke at fise rundt med fullsize hovedtelefoner i bybilledet - de er åndssvagt upraktiske til mit brug, hvilket også er derfor jeg har ofret lidt mere for nogle ordentlige IEM'er.

HD 555 er udgåede nu om dage, og deres efterfølgere slår dem med en sund margin - jeg har kigget på at skifte dem ud med HD 600, men er ikke lige nået til at erkende om jeg har behovet endnu. :)

Lyden i dem er fint balanceret, med tendens til at blive analytisk men ikke voldsomt. Den klassiske Sennheiser-veil er nem at høre på HD 555 - men de er de bedste hovedtelefon monitors jeg har lige nu.

I stedet for at gentage mig selv, vil jeg nøjes med at sige at forskellen mellem HD 555 direkte i iPhone 5 og så med FIIO E02i imellem, er den samme som for Sony MDR-EX600'erne - bare endnu mere tydeligt mht. åbning og overskud og så æder iPhone 5'eren åbenbart også noget transparens og lydrum, når E02i ikke hjælper den. Med andre ord; med HD 555 får man faktisk hørbart bedre transparens med Fiiio E02i.


Konklusion

Til den audiofile der er ude efter den bedste lydkvalitet, og som er ligeglad med hvor meget og hvor stort det portable udstyr er, vil der helt sikkert være bedre alternativer end FIIO E02i.

Men til det formål som E02i er skabt til, vil jeg mene den er helt perfekt. Jeg kan som sagt ikke udtale mig om, om nogen af dens konkurrenter gør det bedre - men den skulle efter sigende være bedre end dens forgænger E01, og også E03. I mine ører gør den det superfint til de behov jeg har, og parret med MDR-EX600 har FIIO E02i sørget for at jeg har fået en sjov og spændende lytteoplevelse når jeg er på farten.Tillige med er den prissat så man ikke river sine kønshår ud i frustration hvis den skulle blive væk eller gå i stykker.

+ PROS
=> Ekstremt portabel pga. lav vægt og lille størrelse
=> Væsentligt boost i forstærkning til hovedtelefoner med høj modstand (dog måske ikke helt nok til eks. 250 ohm og mere)
=> Ekstremt lang batterilevetid og hurtig ladetid
=> Nem og ukompliceret at bruge
=> VOLDSOMT billig; god byggekvalitet til sĂĄ fĂĄ penge!
=> God brugbar mikrofon

- CONS
=> Lydkvalitet højnes ikke decideret udover den milde varme i lydbilledet
=> Mangler batteriindikator
=> Kan være for "svag" for nogen høretelefoner med høj modstand
jakobdam

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:56
Geografisk sted: Aalborg

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2013, 17:13

FLOT..
Tak for det..

Velkommen til og undskyld det med pengene..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf jakobdam » 11. mar 2013, 17:40

Hej og takker :D - øøøøh pengene...? o_O Hvilke penge? :D
jakobdam

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:56
Geografisk sted: Aalborg

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2013, 17:43

Dem der flyver ud af dit budget efter du er begyndt at læse på siden her..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf Buyer no 1 » 11. mar 2013, 19:05

Tak for spændende review, jakobdam.
thumbs
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf jakobdam » 12. mar 2013, 10:38

Claus-DK >
Ah LOL :D - så vil jeg mene det er Nightrhyme der skal undskylde, det er ham der er den drønnert der gjorde mig semiaudiofil ^_^ "Hej Jakob, du ska da hjem til mig og høre noget musik"... bum. Så måtte jeg straks hjem og opgradere mit anlæg, for det lød som en bilhøjttaler der var lagt i en konservesdåse der lå i et toilet, til sammenligning med hans setup. o_O
jakobdam

Brugeravatar
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:56
Geografisk sted: Aalborg

Re: FIIO E02i "Rocky"

Indlægaf telum » 12. mar 2013, 10:54

I det tilfælde: pas på med vores tours - lyt aldrig til noget du ikke har råd til ! rulle6

Og velkommen til, du ligger stærkt ud må man sige! rullw3
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster