Project Ember: Lytteindtryk fra touren



Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Anda » 21. okt 2013, 00:26

Lille forstærker - Stor lyd!

Jeg har haft glæden af at være første mand på Ember touren. For at lægge lidt hårdt ud, så er jeg simpelthen forelsket i denne forstærker!
Ember har et lækkert ‘design’ med frit udsyn til print, komponenter og selvfølgelig røret i midten, og det fungerer endnu bedre i virkeligheden end på billeder. Der sidder en indikator midt i mellem volumenknop og jackstik, som slukker når forstærkeren er klar til brug. Desuden sidder der en power indikator bagtil, men den er lidt overflødig når man har det (obligatoriske) blå lys under røret, som jeg egentlig gerne så udeladt. Udover et sæt phono indgange til line-in, sidder der også et sæt til line-out, så man f.eks. kan bruge Ember til at drive nogle aktive monitors. Det skal siges at jeg ikke har testet dette, så det må være op til andre at teste om den rent faktisk er variabel eller om der er tale om et fixed output.

Til de første lyt benyttede jeg mine trofaste venner, Rega Apollo og Sony MDR-7506, som ret hurtigt kan afsløre overdreven bas og fremtræden diskant/mellemtone, fordi hovedtelefonen i sig selv er lige på grænsen hvad det angår. Resultatet var ganske skuffende, da lyden var ret indelukket og jeg blev mødt af en nærmest irriterende øvre diskant. Grundet nogle hårde projektopstarter på studiet, var der mest behov for ro i mine fritimer, så Ember røg ufrivilligt på standby.

Efter et veloverstået meet (tak til superpronker) var lyttelysten endnu engang på sit højeste og jeg fik taget mig sammen til at smide Ember i følgende (efterhånden velkendte) kæde:

Hiface Two --> Audio-GD NFB-17 --> Project Ember --> Hifiman HE-500

Jeg skal ikke kunne sige om de første skuffende lyt var resultatet af et dårligt match eller bare manglende overskud, men ovenstående kombination har resulteret i en helt anden engagerende lyd.

Det første jeg lægger mærke til er en overraskende fylde/dybde i bassen. Det er ikke sådan at det hele bare rumler derudaf. Bassen er stadig præcis og artikuleret, men med en ekstra ‘lækkerhed’, som gør fodtramp nærmest uundgåeligt. En anden force er rumfornemmelsen. Normalt går jeg ikke så meget op i soundstage, da jeg som regel hører det meste inde i hovedet, men jeg kan godt lide når jeg får en fornemmelse af at der samtidig spilles ud af hovedet. Her spiller Ember som jeg kun har oplevet, når jeg kobler HE-500 til en integreret højttalerforstærker. Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og der hvor jeg kunne ønske lidt forbedring, er opløsning i den øvre del af spektret, men det opvejes langt hen ad vejen, af den musikalitet som denne lille kraftkarl præsterer.

Jeg er ikke den store rør-ekspert og jeg har derfor ikke testet Ember med andre rør, men hvis der kan hives endnu mere ud af denne fantastiske forstærker, så er den virkelig svær at komme udenom, når der skal tilføjes nyt grej til samlingen!

Frans (Solderdude) har begået en lille genistreg med dette fine apparat og jeg takker både ham og Claus-DK mange gange for lån af Project Ember.

Billede
Billede
Billede
Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Claus-DK » 21. okt 2013, 00:37

Lækkkert, de er også helt tossede med den på DIYaudio heaven, jeg nåede ikke selv at få ørerne i den inden den kom af sted..
Ja en stor tak til Frans for at vi må låne hans egen personlige Ember..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Anda » 21. okt 2013, 00:48

PS: Der er desværre noget knas i potmeteret. Måske en med lidt teknisk snilde kan fikse det?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 21. okt 2013, 22:27

Jeg har brugt aftenen i selskab med starlight, og er rigtig begejstret. Jeg kan forstå at starlight er Ember's lillebror. Så et naturligt spørgsmål må være hvad får man i Ember som man ikke får i Starlight. Kan se en masse forskelle fra det nedenstående som solderdude har skrevet en i anden tråd, men hvad betyder det i læg mand sprog - er der nogen der kan forklare mig det? Som jeg lige kan forstå det er det alle de ting der på starlight er manuelt som på Ember bliver automatisk samt gain switch og lidt andet :) - men hvilken indflydelse har det på lyden og det udstyr man bruger sammen med den? Hvornår vil man vælge Ember frem for Starlight?

Starlight:
lower power max 0.5W (lower output voltage 7V) .
Only 2 output resistances selectable. (1.5 Ohm and 68 Ohm)
Manual bias (with LED's or voltmeter)
Manual 6V/12V tube heater selector.
No pre-amp output.
No gain switch.
No input capacitor bypass.
Single colour LED under the tube (selectable colour when ordering though)

but... you can roll tubes and op-amps the familiar dual opamps such as LM4562 can be used.
As there are 4 'sections' available per channel it can deliver 4x as much current as a C'Moy can.
Since Power = current(2) x impedance this means the Starlight is 16x more powerful than your average C'moy.

Ember:
higher output power 1.8W max (output voltage 14V)
3 output resistances: 0.1 Ohm, 35 Ohm and 120 Ohm
auto bias (no need to adjust just pop in a tube and it is always set correctly
auto heater select (no need to think about different heater arrangements)
RCA pre-amp output.
gain switch for low and high gain.
Input capacitor can be bypassed.
RGB colour LED under the tube (create colours you like)

Ember is more or less the bigger fully automated brother of the 'entry level' Starlight.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Claus-DK » 21. okt 2013, 23:16

Så vidt jeg er orienteret har Ember mange flere muskler, men jeg er ikke så meget inde i det tekniske.

Det er nok mest hvor tunge hovedtelefonerne er der skal afgøre hvilken en man vælger.

Ember vil være mere fleksibel og vil kunne trække alt, det vil Starlight ikke kunne...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 22. okt 2013, 00:44

@Anda, jeg mener du kan justere farven på lyset ved røret. Husker ikke hvordan, men mener det står i manualen. Om man helt kan slå det fra, ved jeg ikke.

Edit: Du KAN slå lyset fra, se http://www.garage1217.com/MANUALS/EMBER ... 0-2013.pdf
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf davidsh » 22. okt 2013, 08:51

Ember har mere power, flere volt og er bedre til krævende hovedtelefoner. Desuden kan man justere gain. Ellers skal man ikke tænke på bias, men det betyder ikke noget for lydkvaliteten.
Ember kan også bruges som pre-amp til en forstærker/aktive højttalere.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 22. okt 2013, 08:55

Tak David.
Anda - prøvede du Emeber med IEM? Når jeg bruger mine SE på starlight er det allerede for højt til stille lytning, når jeg kommer op der hvor der ikke er kanalubalance mere.
Tror I gain jursteringen på Ember vil løse det problem, eller er der en måde at få lydstyrken lidt ned på starlight?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Anda » 22. okt 2013, 09:28

Jeg ejer ikke nogen IEMs, så det har jeg ikke prøvet, men jeg vil næsten garantere at du løber ind i de samme problemer, da Ember er temmelig kraftig.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 22. okt 2013, 10:06

@DavidB, nedenstående citat er fra Ember-tråden på diy-audio-heaven, men jeg antager det gælder Starlight også (spørg Frans eller Jeremy). Det går an at sænke indgangsstyrken yderligere ved at skifte modstande.

Hvilken kilde har du brugt, når du oplevede problemet med SE?
(Edit: Det er udgangssignalets styrke på kilden, jeg er efter her. Når jeg kommer så langt engang, planlægger jeg at koble Ember direkte på min CD-afpiller. Vil gerne kunne bruge både T1 og SE3, så må eventuelt få input gain nedjusteret (dvs skiftet modstande), før afsendelsen fra Jeremy.)

--

The reason for the possible imbalance (not all potmeters are created equal) is the physical size of the potmeter.
With small potmeters the tracking (difference between L and R channel) is bound to differ a bit.

When using a CDP you cannot adjust the output voltage but the gain of the amplifier can be altered by the jumpers.
If the gain is still too high AND you are always listening at the potmeter below 9 o'clock AND your potmeter has a noticeable imbalance you can always lower the gain of the amp even further by:
a: changing the value of a resistor
b: choosing a tube with lower gain

Portable amplifiers, more often than not, have linear volume controls as they are more or less intended as 'gain control' instead of volume control.
In these cases the potmeter reacts a lot from 0 to 30% setting and very little between 50% and 100%
The potmeter in Ember (etc) are log type and do not have this behavior.

The horizon didn't have the gain setting and because the gain of tubes that have no feedback is rather high we added the gain jumper.

Before ordering you can contact Jeremy and ask him to select the best possible potmeter (I know he tests each potmeter individually!) and lower the gain of the amp even further by changing the resistors.
Jeremy knows where to find me to get the proper values.

Read more: http://www.diyah.boards.net/thread/143/ ... z2iR4Vxm9c
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 22. okt 2013, 10:27

Tak Ketil - Jeg kan virkelig godt lide denne forstærker (starlight), den har sparket nyt liv i både HD681 og B&OH6 og jeg synes den fungere rigtig rigtig godt med SE propperne. Eneste problem med SE er, som jeg skriver at den meget hurtigt bliver meget højt. Kanal ubalancen forsvinder ved ca. kl. 8, og der er lydstyrken lige nøjagtig fin til "normal" lytning. Men ofte har jeg brug for at lydniveauet er lidt mindre og det kan den ikke. Og ved lydstyrke kl. 9 er det for højt til at jeg kan holde det ud.

Min kæde ser således ud: mac - ud110 - starlight - SE-propper.

Jeg skriver til enten Frans eller Jeremy
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 22. okt 2013, 10:35

ud110?

Jeg kan forestille mig, at Embers standard justering af input gain vil gøre tricket for dig. Den ene indstilling sænker input gain en anelse, hvilket vel burde være nok her. Når jeg kender output gain på ud110, vil jeg kunne vurdere, om jeg også kan nøjes med Embers indbyggede justering, eller må få skiftet modstande.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 22. okt 2013, 10:42

Yes - Stoner Acoustics UD110 - OUTPUT : 2Vrms @ 10kohm load - Jeg har ingen ide om hvad det betyder.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 22. okt 2013, 10:49

Det tilsvarer stort set det generelle niveau på udgangsstyrken fra CD-afspillere (2,1V hos mig). Nyttig info, tak David.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 22. okt 2013, 19:11

Jeg spurgte Frans i Starlighttråden på DIY audio Heaven og fik svar. Se det her: http://diyah.boards.net/thread/213/project-starlight?page=2&scrollTo=4681
Synes dette lød interessant: Another way around it is to make a low impedance (voltage divider) network which you plug the SE into which plugs in the amp. This reduces noise, and limits the max output power as well protecting the headphone.
Så det lyder til at det er forholdsvist sikkert at anskaffe sig Ember og få den til at fungere med SE-propperne på den ene eller anden måde, hvis det skulle være nødvendigt.
Er ret sikker på at den ryger i kurven på et tidspunkt 7musik
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 22. okt 2013, 19:51

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Claus-DK » 23. okt 2013, 01:51

DavidB skrev:Jeg spurgte Frans i Starlighttråden på DIY audio Heaven og fik svar. Se det her: http://diyah.boards.net/thread/213/project-starlight?page=2&scrollTo=4681
Synes dette lød interessant: Another way around it is to make a low impedance (voltage divider) network which you plug the SE into which plugs in the amp. This reduces noise, and limits the max output power as well protecting the headphone.
Så det lyder til at det er forholdsvist sikkert at anskaffe sig Ember og få den til at fungere med SE-propperne på den ene eller anden måde, hvis det skulle være nødvendigt.
Er ret sikker på at den ryger i kurven på et tidspunkt 7musik


En ting kan du være helt sikker på hvis du køber en af Fran's og jeremy's forstærkere, du vil få en service der er svær at overgå, Frans står nærmest standby for at hjælpe folk (den søde mand) og da jeg nossede min "sunrise" så meget den var kaput, sendte Jeremy mig sin egen prototype uden beregning...Så den første Sunrise der nogensinde bygget er min. rulle6

Der er faktisk kun et enkelt firma jeg lige kan komme i tanke om der har lige så fin en service rulle4 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 30. okt 2013, 04:24

Ekstra-Tour.. Står man udenfor det gode selskab, må man klare sig selv, snart gløder det i det mørke nord også ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf sonder » 30. okt 2013, 07:32

Er det for tidligt at skrive tillykke med den Ketil? :)
Er spændt på at høre om dine erfaringer med den sammen med T1.
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 30. okt 2013, 10:51

Lidt for tidligt, muligvis :-) Først skal den bygges (a few days), og derefter skal den krydse atlanten. Når den så har fundet nåde for de nidkære norske tolderes blikke (5-7 dage), skal den snegle sig op gennem Norge ad snoede, dårligt vedligeholdte veje med 50/60 km fartsbegrænsning (5-7 dage). Mindre end 14 dages ventetid tror jeg således ikke på.

Jeg har fået Jeremy til at vedlægge et par ekstra rør, så jeg kan få en fornemmelse af, hvad forskellige rør gør ved slutlyden. Standardrøret er et Voskhod 6N1P gold grid, de to andre er Voskhod 6N2P og RCA 12AU7A cleartop. Jeg har for lidt indblik i rør, så bad blot Jeremy foreslå et par ikke alt for dyre.

@Sonder, jeg skal nok skrive et par ord, når jeg får prøvet den med T1. @David, jeg kommer naturligvis også til at teste med SE3. Hvorvidt de tre rør vil påvirke gain forskelligt, må tiden vise. Jeg glemte at tilføje dette aspekt som kriterie ifm udvælgelsen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster