Starlight - Tourindtryk



Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Psymon » 25. okt 2013, 10:34

Jeg starter lige denne trĂĄd, da jeg ikke kan se der er lavet andre.

Jeg må desværre skrive en ret kort udmelding om Starlight, som venligst er udlånt af Franz, da den simpelthen har været for kraftig til det udstyr jeg har liggende :(

Jeg har lyttet til den via Takstar hi2050 (kom kun lige forbi kanal ubalance før jeg ramte det maksimale lydniveau jeg syntes var rigtig rart) og via Superlux HD681 EVO (Næsten samme problem som med Takstar, dog kunne jeg justere minimalt mere).

Mit korte indtryk er at den lyder rigtig godt, selvom jeg må indrømme det var begrænset hvor meget jeg reelt fik lyttet til den.

Jeg oplevede ingen problemer med RF støj selvom den havde det åbne design (stod på mit skrivebord med en Squeezebox Duet lige bag ved sig, som kan få min Meier 2Stepdance til at hyle grundet wifi støj), så her blev jeg positivt overrasket.

Den har en varm og engagerende lyd som ikke bliver mudret eller upræcis, hvor man bliver hevet ind i musikken og blot nyder det. Jeg ville ønske jeg havde noget mere tungt grej så jeg kunne have udnyttet den bedre. Jeg tror personligt at jeg stadig foretrækker SS amps, specielt da jeg samtidig med Starlight hev en O2 med hjem, som jeg er blevet rigtig glad for, men det er en personlig smag, og nok også hjulpet af at jeg rent faktisk kan justere volume på O2 fra lav til høj.

Jeg fik ikke taget nogle billeder af Starlight, så der må de næste på touren, eller måske Superpronker? komme med lidt dejligt at kigge på.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Psymon » 26. okt 2013, 10:53

IndsĂĄ lige jeg lagde denne det forkerte sted, er der en mod der kan flytte den?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Claus-DK » 26. okt 2013, 13:42

Hvad mener du ?
Den ligger da hvor den skal :mrgreen:
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf superpronker » 27. okt 2013, 22:50

Here's my review of the Starlight - I'll put it in English so that Frans/Solderdude can enjoy it too and get something back for sending it on a tour in our humble Danish community.

Overall, I'm super impressed with the little amp. It packs a super powerful punch and is generally very lively.

SETUP:
Phones: Denon D7000,
DAC: Aune X1.
Source: Mac with Spotify @ high quality (also some FLACs but I generally can't really hear the difference).

The bass is much more alive than the Aune amp and also more than the Lake People G100 that I had the good fortune to borrow at the same time. Generally, music just feels really engaging. I'm quite surprised because people write that the low-impedance D7000s shouldn't work too well with tube amps and I also found that they sounded quite poor with the Aune T1. Whatever the difference I really enjoyed the amp.

To me the amp is just a lot of "fun" in the same way as the Denons are compared to many other phones: The powerful bass and come-alive music just makes you want to listen to fun stuff and dance. It's perhaps not super precise in giving out all details but it adds its very own character to the music which was just really to my liking. A very warm and engaging sound.

One thing that perhaps bugged me a bit was that given the low impedance of the Denons, I had it at quite low volume but Spotify at quite low software volume. So sometimes when I had an SMS tick in I would be murdered by loud volumes and throw the phones off. The solution was to keep the phone at the other end of the desk from the amp.

Overall, a really nice amp that I would very much like to own! Thanks a bunch for sending it on tour!

I was unfortunately only at the office at day time so I don't have any awesome dark-room pictures with the glowing tube... but here are a few just for the vibe :)

Billede

Billede
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Claus-DK » 28. okt 2013, 00:13

Hvis det er Ok med dig sĂĄ laver jeg lige en kopi paste til diyaudioheaven ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Ostebaronen » 28. okt 2013, 00:43

Jeg har også haft Starlight på besøg, og må sige at den er en klar opgradering fra Indeed/Bravo G2, som jeg på et tidligere tidspunkt har haft. Udseende mæssigt minder de to ret meget om hinanden, da de begge har samme type åbent kabinet. Det er så vidt jeg ved også udgangspunktet der er brugt i forbindelse med udviklingen af denne forstærker.

Der er testet med:

Kilder
  • Pioneer PL-518X + AT95E -> Cambridge Audio 640P
  • Laptop + Schiit Modi
Hovedtelefoner
  • Beyerdynamic Custom One Pro
  • HiFiMan HE-400
  • AKG K140 (600 Ohm)

Franz og Jeremy har skabt en forstærker der overgår G2 på alle punkter! For det første led Indeed/Bravo G2 meget af crosstalk. Tog man det ene stik ud af den, kunne man stadig høre den anden tilsluttede kanal i begge hovedtelefoner. Dette har Starlight intet af. G2 havde også lidt støj problemer, hvilket jeg ikke synes at Starlight lider af. Der er rigtig mange access points i området, og jeg oplevede ikke at dette forstyrede. Det er også ganske positivt.
Starlight har også masser af muskler at spille med og kunne snildt trække mine AKG K140 600Ohm hovedtelefoner ved fornuftig lydstyrke, hvilket siger en del om denne forstærker, da der skal en del spræl til at kunne trække de gamle hovedtelefoner.

Til næste i rækken, som har problemer med at forstærkeren har for meget power, kan man pille en OP-AMP af i hver side, for at modhjælpe dette, da forstærkeren er designet til at køre med enten en eller to OP-AMPs i hver side.

Rør og OP-AMP kombinationen, som kommer standard med Starlight virker ret fornuftig, hvor lyden af denne kombo virker ret god. Lyden har en lille smule varme fra røret, men som nogle andre rør forstærkere, synes jeg ikke at den ruller så drastisk af i enderne. Og dog... Jeg savner en lille smule mere bund. Men det er måske fordi jeg sammenligner med en solid state forstærker som koster over 5 gange mere end Starlight. Så i realiteten gør den det super godt. Diskanten er ikke skinger, men alt informationen synes at være der. Mellemtonen er der hvor denne forstærker brillierer, den er super medtagende og får foden til at trampe godt i gulvet. Den har denne lidt varme lyd, som giver noget helt specielt til stemmer og guitarer.

Jeg synes til prisen, så rammer denne forstærker ret godt, og der er super mange muligheder for tube rolling og OP-AMP rolling, så man kan tune den til at lyde næsten som man har lyst til. Der er stort potentiale i den, og man kan sikkert finde en kombo, som giver bedre bas.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf Claus-DK » 28. okt 2013, 03:35

Jeg takker og bukker pĂĄ mine og FranĹ› vegne
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf superpronker » 28. okt 2013, 08:19

Claus-DK skrev:Hvis det er Ok med dig sĂĄ laver jeg lige en kopi paste til diyaudioheaven ??


Det gør du bare :)
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf DavidB » 20. dec 2013, 22:05

At have starlight'en på besøg slog sømmet på hovedet for mig, og det gik op for mig, at jeg nok er til rør. En aften da børnene var lagt og kæresten placeret foran fjerneren med en ny serie, lavede mig følgende kæde: Mac - spotify (320) - UD110 - starlight - B&O H6. Normalt når jeg har haft udstyr på besøg har jeg skiftet frem og tilbage mellem udstyret i et væk for at høre forskelle. Denne aften tændte jeg for musikken og blev forundret over hvor godt det lød, og blev ved samme kæde hele aftenen og lod musikken flyde.

Når jeg kigger tilbage på min korte hoved-fi karriere, kan jeg se at jeg har været rimeligt tiltrukket at rør. Føst havde jeg Claus's Aune T1 på http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2442&p=55999&hilit=aune+t1+t1#p55999 og herefter når jeg til meet har lyttet kort til primært little dot i forskellige afskygninger.

Jeg synes starlight'en lyder rigtigt forbandet godt. Den ligger den "glød" over lyden, som jeg bilder mig ind er karakteristisk for rør, og så leverer den power! Faktisk vel sagtens lidt for meget, for jeg havde de samme problem med volumenkontrol, som der er blevet diskuteret i div. tråde, mens den og Ember har været på tur. Det er egentligt lidt af et problem synes jeg, men det ser ud til at Ketil fik tæmmet den med lidt krumspring - så det kan lade sig gøre. http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=3574&p=64849&hilit=QNKTC#p63608

Jeg havde ingen problemer med det åbne design. Kun en sjælden gang imellem hørte jeg en svag syngen af RF-støj.

Men jeg er tiltrukket af denne og dens storebror, og det har været tæt på, et par gange de sidste måneder, at en af dem er endt permanent hjemme hos mig. Men indtil videre har jeg holdt mig i skindet.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Starlight - Tourindtryk

Indlægaf telum » 2. jan 2014, 14:29

Jeg vil prøve at beskrive mine oplevelser med denne fine rør amp.

Jeg har igennem hele lytte-perioden haft problemer med støj, sikkert fordi jeg sidder blandt en masse elektronik koblet på den samme strøm. Det skiftede meget hvor slemt det var.

Jeg har testet med min Leckerton Audion UHA S6.MKII som DAC samt med Shure SRH940 og en Digitech (Fisher Audio 003 klon).

Shure SRH940 (modded med basport):
Generelt er det en meget direkte og til tider lidt hidsig hovedtelefon og jeg synes den lidt bløde rør-lyd klæder dem rigtigt godt. Mellemtonen træder virkelig i karakter og får et nærvær som er rigtigt godt! Jeg hørte bl.a. Pink Floyd - Animals og jeg kan godt forstå, at nogle sammenligner rør-lyden med LP'en, for det var det indtryk jeg sad tilbage med, og det var altså rigtigt godt! Agnes Obel's Aventine var også en fryd at lytte til.

Der hvor jeg kommer til at savne hidsigheden og den attack som ellers kendetegner SRH940 er på elektronisk musik. Daft Punk står bare ikke ligeså lækkert og klart som det plejer, og jeg fornemmer at der mangler lige en anelse i både top og bund. Det er behageligt at lytte til, men der er bare knapt så meget gåsehud og fodtramp ved denne type musik.

Jeg synes dog på ingen måde forstærkere mudrer lyden til, jeg får fint med detaljer på trods af den lidt "hyggelige" lyd.

Alt i alt synes jeg der var en rigtig god synergi, specielt med musik der er lavet pĂĄ "gammeldaws facon", med fokus pĂĄ vokal og guitar.

Jayar Digitec:
Jeg har ikke lyttet så meget til denne hovedtelefon endnu, men det der umiddelbart slår mig er, at det ikke er en hovedtelefon man slår sig på. Der er god rumfornemmelse og præsentationen er meget høflig. Den går ikke voldsomt dybt og man skærer sig heller ikke på diskanten.

Jeg synes ikke synergien var alt for god, selvom det meste af ovenstående stadig gør sig gældende. Jeg synes mellemtonen fremstår meget realistisk, men jeg savner noget attack som jeg ikke kan få fra Starlight. Til tilbagelænet lytning er det en meget hyggelig cocktail.

Tak for lån til Solderdude, det har været en fornøjelse at lytte til en god rør forstærker. Det har hjulpet mig til at indse, at jeg nok ikke skal have mig en rørforstærker lige med det første, selvom jeg godt kan se hvad der tiltaler folk.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron