Hovedtelefon forstærker betyder det noget?



Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf el_serpiente » 25. okt 2013, 13:50

Jeg har tit tænkt på om effekten af min Headstage der er koblet til min iPod bare er noget jeg bilder mig ind. Det kunne jo tænkes, at det var ren placebo.

Nu skete der så det for en lille time siden at den løb tør for strøm. Hovedtelefon kablet blev taget ud og sat direkte i iPod’en….føj hvor det lyder dårligt.

Undskyld Headstage, jeg vil aldrig tvivle på dine evner igen…
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf DavidB » 25. okt 2013, 14:04

Jeg har haft samme oplevelse et par gange og er også holdt op med at tvivle :)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf kvik » 25. okt 2013, 14:40

Jeg har netop koblet en lille og meget billig Cmoy forstærker til min ipod, og ja, er helt enig med jer begge, iPod’ens indbyggede forstærker har sine tydelige lydmæssige begrænsninger. Det vidste jeg nu også fra tidligere forsøg med portable headamps, men blev med Cmoy’en alligevel lidt overrasket over, hvor lidt (prismæssigt) der skal til for at få bedre lyd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf Lanzky » 25. okt 2013, 17:05

Pris og kvalitet følges ofte ad i elektronik. Ikke altid, men ofte.

iPod er som rigtig meget andet forbrugerelektronik altovervejende designet med pris for øje. På nogle områder vælger man bedre - og dyrere - løsninger, men lydkvalitet er åbenbart ikke hvad køberne efterspørger på linje med eksempelvis bedre kamera, højopløselig skærm eller wifi. Hvis man kan slippe af sted med at vælge billige komponenter, er det et oplagt valg for en producent.

Det gælder langt fra kun musikafspillere. Rigtig mange TV-apparater produceres billigt for at holde prisen nede, velvidende at de næppe holder mere end tre år. Men hvad betyder det, hvis reklamationsretten er udløbet, og teknologien flytter sig så hurtigt, at folk alligevel er klar til at købe det næste billige TV hos Elgiganten kun nogle år efter?

Producenter kender fint levetiden på deres produkter. Når man bestiller komponenter i læssevis i industriel sammenhæng kommer de med kvalitetskontrol, dokumentation af ydelse og alt muligt andet. Ingen fornuftig virksomhed tegner en kontrakt på f.eks. kameraoptik til en smartphone til en værdi af 80 mio. kr. uden at have dokumentation for, at komponenten har den lovede kvalitet.

Garageproduktion - som mange produkter i vores hobby må siges at være - tager ofte mindre hensyn til pris, fordi der efterspørges bedre kvalitet. Det ville overraske mig, hvis prisen for forstærkerdelen i en iPod nærmede sig bare udgiften til en CMoy.

Til gengæld bruges der ikke formuer på design, styresystemer og UI. Når der kommer en ny afspiller eller forstærker med lækkert design i hobbyen, bliver det fremhævet som noget særligt. Ved en smartphone er det en standardforventning, og mangel på raffinerede designløsninger skuffer købere.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf kvik » 25. okt 2013, 18:05

God pointe (cost/benefit), der nok også omfatter ‘garageprodukter’ mere, end vi normalt går og tænker over. For eksempel er Project forstærkerne jo designet med slutpris for øje, det samme gælder for iBasso DX50. Disse bliver med andre ord også et kompromis mellem pris og ydelse.

Indimellem dukker så (u)tilsigtet banebrydende produkter op - iPod er eet eksempel (betjening), SlimDevices Transporter (lyd) og Squeezebox Touch (betjening og lyd) er to andre - muligvis fordi ingeniørerne har fået friere tøjler end ellers under produktionsforløbet.

Så er der selvfølgelig også ‘cost-no-object’ produkterne. Dem er der dog næppe mange ægte af, forstået på den måde, at slutprisen blot bliver sat ekstra højt i de fleste tilfælde, hvilket giver tilsvarende ekstra rum på omkostningssiden.

De, der har hørt Darkless’ TotalDac på de sidste to træf, har erfaret, hvad der kan opnåes ved at hæve omkostningsloftet. Det samme gælder selvfølgelig også på forstærkerområdet, og på hovedtelefonområdet (jvf Abyss, Stax o.l.)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf DavidB » 25. okt 2013, 18:41

En anden parameter i cost/benefit øje med er arbejdslønnen, som jeg går ud fra at garageproduktionen også potentielt kan lide under. Mit indtryk er at de fleste garageproducenter er vesterlændinge, der dyrker deres hobby. Nogen af dem har fundet ud af at tage sig betalt for fremstillingen mens andre ikke rigtigt tager det der skal til for at kunne leve af det - hvis de da altså kunne sælge nok til fuldtidsproduktion. F.eks. fatter jeg ikke at man kan købe en, samlet og klar til brug, starlight forstærker til 1.000 kr. (selvfølgelig uden dansk moms men alligevel). Jeg aner ikke hvor lang tid det tager Jeremy at samle en forstærker, men et forsigtigt bud er at han ihvertfald ikke kan gøre det under i halv time. Jeg ved heller ikke hvad komponenterne koster. Men 1.000 kr. for en håndsamlet (af en vesterlænding) forstærker, er altså ikke noget man bliver rig af.
En jeg tror har fået øjene op for at det koster at samle, er Meier, hvis forstærkere til sammenligning koster en del mere, og her kan jeg godt se det mulige i at tjene penge på den produktion. Igen helt uden at vide hvad komponenter koster.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf Claus-DK » 26. okt 2013, 14:20

Jeg ville mene at med nogle dages træning, ville man nok kunne ramme 2-3 stykker i timen, men så skal man også være rap på fingrene og arbejde hårdt, det ville da give en OK timeløn, man ville dog have en hård dag..

Kunne man sælge 3-4 stykker samlet om dagen, ville det da være en indtægt man kunne leve af, man vil aldrig blive AP Møller rig, i USA er prisniveauet også noget lavere end herhjemme, så det kan faktisk godt lade sig gøre for en garagebygger at få en fornuftig forretning, jeg kender flere Europæiske garagebygger som lever af at fuske med forstærkere og hovedtelefoner, de har da ikke en svimlende indkomst, men de klarer sig OK..

Det svære er det snævre marked og de dårlige tider, men jeg tror det rammer de store virksomheder hårdere end garagebyggeren..

Jeg tror også at nogle garagebyggere ramler ind i problemer hvis deres succes bliver for stor, der er et stort hul imellem den omsætning der kan lønne 2 og den omsætning der kan lønne 1 og kører man på et konstant stress niveau på 1,7 og er gået lidt i stå, må det være en grim situation at stå i, eller hvis man kører på 2,2 lige har ansat en og rammer 1,9, specielt i vores del er verden er det et ret stort problem for de små selvstændige, for lønnen er jo kun omkring det ½e af den udgift en arbejdsgiver har på en ansat, jeg tror heller ikke den "skjulte" løn er så stor i lavtlønslande..

Jeg vil så dog sige at jeg tror ikke vi danskere skal være så nervøse, jeg har arbejdet i flere andre europæiske lande og det arbejde du skal bruge 4 danskere til skal du bruge 5 hollændere, 7 tyskere eller 9 Estere til, det er i det mindste det billede jeg fik i Iscrembranchen..

Og så tilbage til emnet en forstærker er en dejlig ting, jeg bruger omkring 10 timer om dagen med min Clip og det er skønt når det er weekend og det kommer til at lyde rigtigt godt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefon forstærker betyder det noget?

Indlægaf Kolind » 3. nov 2013, 22:32

Jeg har igennem en længere periode været droslet noget ned på tiden jeg har haft mulighed for at lytte til musik. Og så har kablet til min Darkvoice 336i ligget i en papkasse i nogle uger - Ja faktisk måneder efterhånden. Imellemtiden havde jeg erhververet mig et sæt Fostex T50RP. Efter at have lyttet lidt tidligere i dag direkte fra min aune X1 konkluderede jeg at jeg ikke helt kunne se hvad der skal forstille at gøre dem gode?

For lige for god ordens skyld at give dem en fair chance (og for at få et glædeligt gensyn med AKG K340) fik jeg koblet Darkvoicen til, og WOW en forskel. De gik fra at være 'meh' til at være en noglelunde værdig kandidat som jeg rent faktisk godt kunne få brugt en masse fremover. Så jo.. en forstærker og også gerne en der rammer en god synergi, gør en verden til forskel ! Hver gang jeg ikke har brugt den i noget tid glemmer jeg helt hvad lidt ekstra punch kan gøre. Tag ikke fejl - Aune X1'eren er hæderlig og klarer skærene helt udemærket med mine Sony SA-5000 - De kan godt gøre det godt nok med lidt mindre krudt til atj eg ikke lige får koblet rørene på i 9 ud af 10 tilfælde. Måske jeg burde til bare at få noget mere ild i rørene fremover.

Min konklusion er at jeg nu må til at modde de 'nyankomne' Fostex fremfor at sælge dem videre efter første rigtige lyt.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron