Little Dot mk VI+



Little Dot mk VI+

Indlægaf Buyer no 1 » 11. nov 2013, 22:50

Little Dot mk VI+


Stollesen made me an offer I couldn’t refuse! Han tilbød at jeg måtte låne hans Little Dot mk VI+ i en måneds tid, så jeg kunne sammenligne den med min egen Woo Audio WA22. Og i tilgift kunne jeg jo også lige låne hans Audio GD nfb 1.32 dac og hans Hifiman HE500, samt lidt kabler og lidt rør. Da jeg ikke er så meget til hestehoveder, tog jeg imod tilbuddet :lol:

Så her følger først min beretning om oplevelsen af little Dot mk VI+. Senere kommer der lidt betragtninger omkring nfb 1.32 og HE500.

Billede


Det uundgĂĄelige
Little Dot VI+ (LD6) virker ganske lækker og tillidsvækkende i sin udførelse, og den føles meget gedigen at have med at gøre. Der er naturligvis visse ting der der adskiller produkter fra Kina fra produkter fra ”Gods own Country”. Hvis man er til ”lækkerhedfølelse” er det bare en anden fornemmelse at anvende WA22’s stepped attenuator fremfor den mere ordinære volumenkontrol på LD6.

I bunden af LD6 sidder der to blæsere, og de ”støjer” som en tændt pc. Når først man er lukket inde i sine hovedtelefoner hører man det ikke, og hos mig står der faktisk en pc lige i nærheden, så støjniveauet bliver ikke synderligt øget. Men man hører tydeligt forskellen, når man slukker for LD6.

Det virker ikke som om LD6 bliver synderligt meget varmere end andre rørforstærkere, og jeg har ikke oplevet nogen som helst problemer med driftsstabiliteten.

Støj er et issue jeg oplever med denne forstærker. Som man kan læse i andre tråde, har stollesen og mataugust haft udfordringer med dette, og jeg bemærker også en del støj. Det er specielt på den ikke-balancerede udgang, men heller ikke den balancerede udgang er helt støjfri, når forstærkeren er kold. Jeg har snakket med stollesen om dette, og han oplever heldigivs slet ingen problemer. Så der er formentlig tale om lokale problemer hos mig, måske fordi jeg har en pc stående tæt på. Når først forstærkeren er driftsvarm (15-20 min.) er der ikke noget at spore på den balancerede udgang.

Billede
Billede


Og sĂĄ til lyden
Efter at have lyttet til både WA22 og LD6 i en måneds tid, er der for mig ingen tvivl om, at vi her er meget tæt på grænsen for hvad der kan opnås. Man kan nok altid finde en forstærker der på det ene eller det andet område er bedre, men jeg tror det i sidste ende bliver et spørgsmål om hvilke præferencer man har. Hvad man absolut ikke kan undvære eller gå på kompromis med. Og dermed hvad man kan leve med, for at opnå netop det man ikke kan leve uden.

Derfor føles det på en måde lidt omsonst at begynde at skrive en masse om opløsning, soundstage, dynamik og lignende traditionelle parametre, når man lytter til to forstærkere som disse. For det er næsten umuligt ikke at lade sig rive med, og på trods af at jeg prøver at tænke i traditionelle ”hi-fi-termer”, ender det hele tiden i ”stemningsbilleder” i stedet. Så dette review bliver i højere grad præget af et forsøg på at formidle den stemning jeg oplever, end af en beskrivelse af de mere specifikke forskelle, som der jo trods alt også er.

Det første jeg bemærker er, at LD6 har en mere fyldig lyd end WA22. WA22 er slankere og mere skarpt aftegnet, mens LD6 har den ”fede” lyd. Der er lidt mere ”snert” i tingene på WA22. Fx på Doky Brothers hvor guitar-og basstrengene står skarpere, mens de på LD6 gengives mere blødt og afrundet. Samtidig er gengivelsen lidt mere tilbagelænet og rolig på LD6, mens det hele står en anelse længere fremme på WA22.

Det gør at LD6 er totalt afslappet at lytte til. Man læner sig tilbage og begynder at nikke lidt med hovedet. Savner egentlig ikke noget, alting lyder helt naturligt, og ingen tvivl om at gengivelsen generelt er på et højt niveau. Hvis DX1000 er hovedtelefonernes øreklapstol, må LD6 være forstærkernes ditto. Et direkte skift til WA22 giver en mere nøgtern og mindre ”flydende” lyd, hvor der klart er skarpere konturer, men hvor der heller ikke er den samme lounge-stil over det.

Skifter jeg direkte mellem dem, kan WA22 godt virke lidt nålestribet og formel, i forhold til LD6’s mere afslappede stil. Og her virker LD6 bestemt befordrende og uden tvivl den der lyder ”lækrest”. I længden er det nok et spørsgmål om temperament, og nogen gange bliver de umiddelbare imponerende effekter trættende med tiden. Jeg fornemmer dog ikke at jeg kan blive træt af LD6’ måde at gengive på, men måske ville jeg komme til at savne noget af det som WA22 er god til.

Til visse former for musik er LD6 virkelig god. George Duke er afslappet og harmonisk, med et strejf af feel good over sig. Jack Johnson er i samme boldgade. Cæcilie Norby eller Christy Baron hvis det skal være jazz. Og når jeg lytter til den slags musik via LD6, er det nærmest som om at grejet bare forsvinder, og musikken på en eller anden finurlig måde bare er der. Der er kun musikken og mig, og jeg tænker ikke nærmere over gengivelseskvalitet men forbruger bare musikken, på samme måde som jeg kan nyde en smagsnuance i en whisky, uden at tænke nærmere over hvorfor den er der.


Gamle rør

Billede

Så dukkede der endnu en pakke op, der indeholdt nogle gamle rør som stollesen havde købt, og som jeg også lige skulle prøve. Nærmere betegnet drejede det sig om et par Tungsol 6SL7
NOS rør fra 1940’erne. Nogle sorte fætre, der ikke så ud af meget.

Men man skal ikke skue hunden på hårene. Med disse rør rykker LD6 en klasse eller to op, og bliver til en forstærker med en utrolig flot klang. Sprød og gennemsigtig, masser af luft og masser af detaljer. En virkelig flot gengivelse, der især i mellemtoneområdet bare er så lækker og smooth, at jeg må overgive mig og erkende at dette er spitzen-klasse.

Med de sorte rør spiller LD6 simpelthen som rør, når der er tale om rør med stort R. Smooth, lækkert og så blødt, kælent og intimt, at man simpelthen bare må lade sig forføre. Jeg mindes en fantastisk oplevelse jeg havde på en jazz-klub i Greenwich. Det foregik nede i en kælder, lavt til loftet, lettere tilrøget, og med en umiskendelig lugt af fadøl og billig parfume. Her sad vi og lyttede til nogle musikere der var så engagerede og udtryksfulde, at alle i lokalet bare måtte overgive sig. Der var ikke tale om dém der spillede og dém der lyttede, men om en fælles begivenhed, der kun kunne foregå netop denne dag, i dette lokale med netop os der var til stede. Det er lidt dén stemning jeg genoplever med LD6. Rør når det er bedst. Rør når rør gør det de efter mening er er bedst til: Formidler engagement og musikalitet fra udøver til tilhører. Måske et lidt banalt udtryk, men jeg kan ikke komme på noget der beskriver det bedre.

Et par mere konkrete eksempler:
Michael Brecker fra Two Blocks From The Edge - hans sax har masser af klang og rimelig god luft omkring selve instrumentet. Der er en virkelig god sammenhæng i musikken, hvor der ikke er noget der skiller sig ud som værende hverken ekstra imponerende eller det modsatte.

Pierre Dørge fra Live At Birdland - musikken får et helt andet liv end jeg er vant til. Jeg accepterer at tingene er gjort lækre og uimodståelige, og lader mig overmande af fristelsen til bare at flyde med. Troværdighed min bare... dette er udtryk for én på opleveren, og er det egentlig ikke dét det drejer sig om?

Tilbage til virkeligheden kommer jeg når jeg skifter til WA22. Umiddelbart lidt mere kedeligt og uden den samme charme. Men efter lidt tid også med en mere nøgtern og generelt set mere troværdig gengivelse. Der er stadig en kende mere rum her, dog uden at vi er taler de helt store forskelle. Nå, tilbage til LD6, for der en lige en ting eller to mere jeg skal høre ....

En klassiker der tit sniger sig ind når jeg skal lytte er Arne Domnérus og hans Drum Boogie, fra en af High Fidelitys reference-cd’ere. Og jeg kan ligeså godt bare skrive det jeg oprindeligt skrev i mine noter, da jeg lyttede: ” Luft og luft og luft på LD6! Især i toppen er der virkelig meget luft. Ikke den ekstreme opløsning eller udklingning, men bare masser og masser af luft. Masser af sprødhed, letflydende nærmest svævende gengivelse”. Jeg har ikke hørt andre hovedtelefonforstærkere der som LD6, med de sorte rør, er i stand til at forføre mig på den samme gode måde. Men sammenholdt med andre forstærkere står det dog også klart, at jeg bliver netop forført.

Sådan som jeg husker den Littledot IV jeg havde på besøg for et par år siden, fornemmer jeg et LD ligger helt i samme lydmæssige boldgade. Den meget lækre, bløde kælende lyd, husker jeg også at jeg faldt lidt for med LittleDot IV. Så hvis man kan tale om en ”house sound” synes jeg det afspejler sig i begge forstærkere.


Afrunding
Og hvad skal jeg så konludere på baggrund af alt dette? Tja, eftersom jeg jo allerede har en god rørforstærker, holder jeg nok fast i den. Men hvis ikke jeg var belastet af allerede at have brugt pengene, ville jeg bestemt overveje LD6. Som altid er der noget man får, og noget man ikke får. Men der er for mig ingen tvivl om, at man får rigtig meget for pengene med LD6. Og er man villig til at spendere lidt yderligere på et par vellydende rør, giver den samlede løsning virkelig value for money. Ja, faktisk kommer man efter min ydmyge mening helt op i den tunge ende, og det for et stykke under 10K samlet.

Blot fordi jeg ikke kunne lade være med at prøve, lyttede jeg også lidt til min WA22 med de sorte Tungsol rør. Men løftet her var ikke helt det samme. Måske havde jeg sat forventningerne for højt, i forhold til det kvalitetsløft jeg oplevede med LD6.

Tak til stollesen for oplevelsen.


Billede

Anvendt grej:
Beyer T1, Audeze LCD-2, Hifiman HE500
Woo WA22, Little Dot mk VI+, Lehmann BCL
Audio Note Dac 3.1/II, Slim Devices Transporter, Audio GD nfb 1.32
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Metrik » 11. nov 2013, 23:03

Fantastisk fængslende læsning, tak for det!
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf M.Gjøl » 11. nov 2013, 23:56

Også et tak herfra, mest spænde og bedst beskrevet lytte oplevelse.
Begyndte med det samme at tælle organer jeg kunne undvære, for at for råd til et lignende setup:)


Sent from my iPad using Tapatalk
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Kolind » 12. nov 2013, 00:59

Ja det er sjovt som rørene kan gøre en verden til forskel i nogle forstærkere. Men tube-rolling kan blive dyrt. Jeg har brugt flere penge på div. rør end på min rørforstærker :? :oops:
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf MKjeldsen » 12. nov 2013, 01:19

Psykopat go' læsning :D Og psykopat-agtigt setup!
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf toppe » 12. nov 2013, 01:28

thumbs
Super review!


Kolind skrev:Ja det er sjovt som rørene kan gøre en verden til forskel i nogle forstærkere. Men tube-rolling kan blive dyrt. Jeg har brugt flere penge på div. rør end på min rørforstærker :? :oops:


Jeg er glad for min SS-forstærker, jeg er glad for min SS-forstærker, jeg er glad f.....

Edit: venter i spænding på kommende reviews af Dac'en og he500 rulle6
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf stollesen » 12. nov 2013, 01:43

wow en fed rullw3 Anmeldelse Buyer no 1, jeg er glæd få at du også kan lide LD6,jeg er også vild med de ny(gammel) rør og kan kun giv dig rigt i det du skriv om LD6 og tungsol vt229 (6SL7).
og tak få at du vil anmelde DL6 og glæd mig til din Anmeldelse af nfb-1.32.
theking
Senest rettet af stollesen 12. nov 2013, 16:20, rettet i alt 1 gang.
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Claus-DK » 12. nov 2013, 03:24

Det her burde udgives på bogform, så ville det også nå ud til den bredere befolkning og ikke kun de forkælede medlemmer her på siden...
thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf superpronker » 12. nov 2013, 08:52

Super fedt skrevet! Svært at holde sig fra at lede lidt efter priser... Men giver det den samme mening at købe en rørforstærker brugt som solid State? Eller risikerer man nedslidte rør mv i for høj grad?
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Kena » 12. nov 2013, 09:07

Meget smukt skrevet. Flugter fint med hvad jeg nåede at høre på den til meet i København. Lyder altså forførende godt balanceret på Denon D7000......
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Claus-DK » 12. nov 2013, 09:13

Mjah..
Jeg synes at have læst at rør har en levetid omkring de 3000 timer, så ved normalt brug skal der en indsats til for at få slidt rørene i bund..
Der er sikkert stor spredning på hvor længe rør holder, dog tror jeg ikke du skal bekymre dig om slidte rør..

Der hvor man skal passe på med rør er når man skal ud og finde sjældne NOSrør, der kan man blive taget grusomt ved numsen, de almindeligt brugte rør er ikke særligt dyre og vil sikkert kunne anskaffes til en pris der ligger væsentlig under forskellen mellem en ny og en brugt forstærker..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf jaffse » 12. nov 2013, 10:32

Flot skrevet, tak. Jeg har selv et lidt ambivalent forhold til rør pga. musikken jeg lytter til, men sådan et review får min lyst til at prøve igen tilbage. Tanken om Tom Waits - Blue Valentine på sådan et anlæg ... Mmmm ...

Og sĂĄ ...

toppe skrev:Jeg er glad for min SS-forstærker, jeg er glad for min SS-forstærker, jeg er glad f.....


... ogsĂĄ mig! :shock:
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Sv: Little Dot mk VI+

Indlægaf sonder » 12. nov 2013, 11:53

Super lækker læsning og fine billeder.
Jeg har læst at de larmende blæsere i LD 6 er helt alm. 80 mm. Samme type som man bruger i en PC.
De skulle være lette at skifte.
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Daf » 12. nov 2013, 12:31

Det er god læsning, jeg glemte helt det handlede om ting og havde bare en god oplevelse, tak for det.
Og hold da op hvor ser de lækre ud de forstærkere. Stod lige og så lidt på min egen amp... den ser lidt... øh... den ser i hvert fald ikke sådan der ud desværre ;-)
Jeg bliver også nødt til at prøve det med rør engang i fremtiden, det er helt sikkert.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf stollesen » 12. nov 2013, 16:18

dem der har LD 6 ind på head-fi.org sir det tag 10min at skrift blæsere med nogen der er lydløser så dem kan man godt skrift.
hvis man er interesser angĂĄende DL6 og hva dem ind head-fi.org sir om den sĂĄ er det et link har : http://www.head-fi.org/t/522099/little- ... ners-unite
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
Indlæg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Næstved

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Mataugust » 12. nov 2013, 17:51

Det er dejligt den kom til at spille, vi var ellers parat til at smide det tilbage til Kina..... musik15
For dem der er interesserede, sĂĄ er LD9 en single ended udgave af LD6+, ogsĂĄ til en lidt mere spiselig pris.

Ellers et lækkert rewiev. Hvornår udgiver du en bog med anmeldelser?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Larry » 23. nov 2013, 16:30

Flot anmeldelse og meget lækre billeder, hvad er der ca. brugt på opgradering i rør 1000-2000 kr. ? Er selv fristet af LD6+ på et tidspunkt, men orker bare ikke helt den store besværlige tuberolling-proces. Så Stollesen, når du skal sælge engang, ring lige til mig først :grin:
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Mataugust » 23. nov 2013, 16:35

Der er købt nogle brugt powerrør for 500 kr. (2000 kr hos pyndt) og de omtalte sorte rør til opgradering kostede samlet ca. 2000 kr.
Det skal så siges, at de originale powerrør var helt ubrugelige, og det er heller ikke dem der sidder i anmeldelses eksemplaret. Vi fik nogle forkerte erstatningsrør fra David, men gad ikke at gøre mere ved det, da vi havde de andre på hånden.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Larry » 23. nov 2013, 22:17

Tak, tænkte nok det var noget i den retning, men det er også helt rimeligt. Den er jo gudesmuk, som den ser ud der. Eneste der ville irritere mig var de blæsere i bunden der larmer, men der må man på jagt efter nogle ultra stille nogen, skulle være nemt at skifte.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Little Dot mk VI+

Indlægaf Mataugust » 9. jul 2014, 20:20

Jeg "låner" stollesens mk VI+ indtil det bliver besluttet om jeg skal købe den eller hjælpe ham med at sælge den...Et stort problem har været støj på den, især ubalanceret, og jeg var faktisk helt sikker på at jeg ikke ville gå efter den. Jeg har haft problemet med flere forstærkere, så det er ikke noget specifikt for denne her.
Så fik stollesen også købt nogle kraftige (læs dyre) strømkabler. Der er ikke nogen dikkedarer ved dem, ikke nogen strømrens eller lignende, men jeg må formode at afskærmningen af kablerne er bedre end de computerkabler jeg ellers har brugt.
Resultatet er faktisk at der næsten ikke er støj, heller ikke når forstærkeren er kold og bruger ubalanceret output.
Jeg har været skeptisk, mildt sagt, mht. at bruge penge på strømkabler, men med denne oplevelse er jeg ikke i tvivl om at det for mig ville være en rigtig god investering. Men gevinsten afhænger nok af hvor meget man har brug for afskærmningen...
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster