Noob og rør



Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 1. dec 2013, 22:51

Jeg har mig en Little Dot MKIII som jeg egentlig er rigtig glad for. Går dog med tanken om at jeg skal prøve andre rør for at kunne lege lidt med lyden. Evt hælde den endnu mere over i den varme ende. Hvilke rør kan anbefales?
Hvilke begrænsninger er der og hvilke tal og info indikerer at de forskellige rør kan bruges?
Har f.eks. set nogle rør som er større i toppen, hvilket jeg syntes, ser ganske godt ud. Og nu hvor jeg er ovre i at det også godt må se godt ud, er der forskel på hvor meget rørene gløder op? Syntes at have set billeder af MKIII, hvor rørene gløder meget mere, end de gør på min. For der er sgu noget hygge ved at se dem gløde op. 1musik
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf Ostebaronen » 2. dec 2013, 01:42

Mange af de billeder du ser er taget med en lang lukke hastighed på kameraet, og derfor ser de ud til at gløde meget kraftigere. Hvor meget de gløder varierer også fra rør til rør.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Noob og rør

Indlægaf toppe » 2. dec 2013, 01:47

Jeg er enig med baronen - fotos lyver :-) Jeg havde på et tidspunkt en LDIII på besøg, og jeg husker ikke at rørene lyste synderligt meget op...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 2. dec 2013, 10:52

Okay. Det er nærmest bare et par prikker i hver rør man ser :D
Men for hyggen, håber jeg da at man kan få mere glød, nu hvor jeg alligevel skal prøve at lege med andre rør. :)
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf claus » 2. dec 2013, 18:55

Stilleben skrev:Okay. Det er nærmest bare et par prikker i hver rør man ser :D
Men for hyggen, håber jeg da at man kan få mere glød, nu hvor jeg alligevel skal prøve at lege med andre rør. :)

Inden du begynder at lege altformeget skal du huske at du skal bruge de rigtige rør, til din forstærker ex. et 6ew6 skal være et 6ew6, fabrikat er ligegyldig. (jeg ved ikke om der sidder 6ew6 rør i din forstærker). Her er lidt læsning http://www.head-fi.org/t/119389/the-new ... or-newbies.
mvh claus
claus

Brugeravatar
 
Indlæg: 174
Tilmeldt: 16. nov 2011, 20:57
Geografisk sted: Ă…rhus(Kolt)

Re: Noob og rør

Indlægaf imbalance » 2. dec 2013, 21:56

Det burde være fordi du vil ændre lyden, og med at gå efter mere glød virker lidt banalt...

Men hĂĄber du kan fĂĄ med lys og lygte udfra de fabrikanter der laver "Power Tubes: 2x 6H6PI (6H6n, 6H6nN)"
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 3. dec 2013, 00:06

Ja, det ER banalt...og helt sekundært. Som jeg også skriver, så er det primært for at ændre lyden og have mulighed for at prøve lidt forskelligt. Men hvis det er muligt at slå to fluer med et smæk, vil jeg da gøre det. Folk modder jo lystigt lyttebøfferne, både for lyd og det kosmetiske. Så hvorfor ikke også det her. :-)
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf imbalance » 3. dec 2013, 01:40

One the power tubes, you limited to the 6H6N or 6H6NPI. The PI is better. If you do the resistor modificaitons, you can use 6H30PI-EB, 6H30PI-Gold, 6H30PI-DR. However, once the resistor mod is done, you can't go back to using the 6H6N types, because they will become unstable.

Power Tubes only result in about 15% of the possible sound changes. Driver tubes (the ones in front), represent the other 85% of sound changes. It is far more economical to roll driver tubes and the results will be much better as well. This is why most will put the 6H6NPI's in for Power Tubes, then roll EF92 & EF95 families of driver tubes until they find several they love.


Sakset herfra: http://www.littledot.net/forum/viewtopic.php?t=112
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 3. dec 2013, 13:58

Takker. Må lige læse lidt op på det. :)
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf pof » 8. dec 2013, 18:52

Mht blæreffekt og rør, kan du sætte en LED under et rør, og den vil lyse endnu mere.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 9. dec 2013, 17:41

Syntes LED bliver lidt for "pop og plastik-agtigt" :D Det var mere for at få den hyggelige glød, lidt som et sterinlys. Men det er nu heller ikke så vigtigt. Det var KUN hvis det lige passede med at man kunne finde nogle rør der gav den lyd jeg ville have, samt gløden. Men skidt pyt. Det er som det er nu. :)
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf davidsh » 10. dec 2013, 16:49

I nogle forstærkere er der såmen også LED af praktiske årsager. Røde LED'er ser sædvanligvis ret pæne ud fordi de ikke overskygger rørene (synes jeg).
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 14. dec 2013, 18:09

Er enig i at det røde vil være det pæneste.
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf Claus-DK » 14. dec 2013, 18:18

Hvad med at dæmpe lyset eller stille forstærkeren på et mørkt sted ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Noob og rør

Indlægaf Buyer no 1 » 14. dec 2013, 19:13

Ostebaronen skrev:Mange af de billeder du ser er taget med en lang lukke hastighed på kameraet, og derfor ser de ud til at gløde meget kraftigere. Hvor meget de gløder varierer også fra rør til rør.


Nemlig ;-)

Dette er taget med en lukketid pĂĄ 8 sekunder:

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Noob og rør

Indlægaf pof » 14. dec 2013, 19:39

Buyer no 1 skrev:
Ostebaronen skrev:Mange af de billeder du ser er taget med en lang lukke hastighed på kameraet, og derfor ser de ud til at gløde meget kraftigere. Hvor meget de gløder varierer også fra rør til rør.


Nemlig ;-)

Dette er taget med en lukketid pĂĄ 8 sekunder:

Billede

Lækker forstærker der thumbs
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Noob og rør

Indlægaf Stilleben » 17. dec 2013, 00:30

Claus: Selvom der er helt mørkt, er der ikke så meget at se, andet end et par prikker i rørene. :) Men skidt med det. Det er heller ikke livet om at få dem til at gløde mere. Mere nysgerrighed. :)
Stilleben

 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22. nov 2013, 16:43

Re: Noob og rør

Indlægaf MKjeldsen » 17. dec 2013, 13:27

Hmm, hvad sker der egentligt hvis man stopper et falsk rør i ét af hullerne?
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Noob og rør

Indlægaf Kolind » 7. jan 2014, 23:24

Afhængigt af forstærkeren, kan forskellige rør give væsentligt forskellig lyd. Typisk er der rør af en lidt moderat kvalitet i forstærkere når man køber dem, så der er tit meget at hente i at købe nogle andre rør.
Jeg kender ikke nogle af de konkrete rør som din forstærker bruger, men du har helt ret i at nogle rør bare lyser mere end andre, og at nogle også deraf varmer mere end andre og belaster forstærkeren mere end andre. Der står typisk i specs hvor meget current draw (tror jeg det hedder?) de har. Som udgangspunkt må man vel tro at jo mere strøm de sluger, jo varmere bliver de og jo mere lyser de velsagtens også. Dog er der jo nogle hvor glødetrådene er bag plader, og nogle som er farvede så man intet kan se.. :| Jeg tror dog bestemt ikke at man kan antage at de som lyser mere, lyder bedre :D

Et godt råd fra en som lige pludseligt endte med at bruge flere penge på rør end på forstærkeren er dog at jeg vil anbefale bare at købe et enkelt sæt som er de der typisk anbefales og så være glad og tilfreds med dét ! musik14
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Noob og rør

Indlægaf librarian » 8. jan 2014, 08:40

Jeg vil anbefale det modsatte af Kolind, nemlig at købe en masse forskellige billige rør på ebay og prøve dig frem. Men man skal jo synes det er sjovt, og man skal have det ok med, at man ind imellem køber noget bras... De mest populære rør, er også altid de dyreste. Og de kan være MEGET dyre. Så snart et prominent medlem af head-fi.org har lovprist en rør, kan man se priserne på ebay stige til det to-, tre,- fire,- fem,-(osv)-dobbelte... Jeg ville nok holde mig til at købe NOS (new old stock), da mange nyproducerede rør er lidt uinteressante. Måske er det allerbedste råd et sted midt imellem Kolinds og mit: køb et enkelt sæt, som mange anbefaler, og gå derefter ud og undersøg rør-junglen på egen hånd. Det vil nok være det allerbedste :mrgreen:
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron