Effektforstærker til Hifiman HE-5LE



Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Daf » 3. dec 2013, 19:48

Der har været skrevet lidt hist og her omkring højtalerforstærkere til at drive Hifiman orthos og jeg har lavet en lille tråd her om mine erfaringer på området, til almen information. Nedenstående er kopieret fra mit indlæg et sted i bla-forum.

"Så nu har jeg afprøvet min he-5le med en Rotel RB-870BX spændt for min compass 2… masser af power!
Javist, jeg har da en fornemmelse af at det setup kan spille højere end compass alene, men det er kun en fornemmelse med et blik på volumekontrollen. Jeg tør simpelthen ikke skrue højere op, hverken med compass alene eller med Rotel effektforstærkeren hægtet på. Begge setups kan spille tordnende højt, højere end jeg vil lytte til og her kommer konklusionen så:
Jeg kan ikke høre nogen forbedring af lyden med den ekstra kraft fra en effektforstærker. Ikke mere bas, ikke nogen forbedring af den blide, overlegne, sprøde og hurtige lyd, der i den grad minder mig om stax, ingen ekstra god diskant, ikke dybere soundstage osv.
…He-5le har en grænse for hvor højt den kan spille, uden lyden begynder at blive anstrengt, flad og hård. Og det er ikke fordi den skal have mere power, det er simpelthen bare fordi den ikke kan spille højere. Men det behøver den heller ikke, medmindre man gerne vil have høreskader…
Så det er i hvert fald ikke nødvendigt med mere power til en Hifiman he-5le, end det en compass kan levere i sig selv."

Audio-gd Compass yder 2000mw i 50 ohm.
Rotel RB-870BX yder 100watt i 8ohm, formodentlig pænt over 10000mw i 50ohm.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Claus-DK » 4. dec 2013, 02:50

Jeg tror det ligger i at din hovedtelefon forstærker er kraftigere end normalen, min Xcan V8 har så vidt jeg husker 800 mW en cowon D2 har en ret kraftig forstærker den er på 750 mW, så det at din forstærker har mere end det dobbelte kraftoverskud i forhold til en "normal" og det giver pludselig bøffer nok til at trække Orthoerne..

Samtidigt er Lydtryk logaritmisk, hvilket gør at du skal fordoble kraften for at fordoble lyden, hvilket vil sige at en 100 watt "kun" spiller dobbelt så højt som en 50Watts, med en 50Watt skal du faktisk op og pumpe 25Watt mere i for at kunne høre en forskel..

Hvilket så igen vil sige at der er større forskel på 0,5 watt og 2 watt end der er på 50 og 100, faktisk dobbelt så stor forskel..

Det er sådan, hvis jeg ellers for en gangs skyld husker rigtigt, at W og dB hænger sammen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Mataugust » 4. dec 2013, 13:23

En fordobling af lydestyrken er 3 db, og det kræver 4 gange effekten at spille dobbelt så højt.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Anda » 4. dec 2013, 13:25

Tak for dine indtryk. Det er jo bare lækkert, hvis der ikke er noget at hente på forstærkersiden :-)

HE-5LE har en (opgivet) følsomhed på 87,5dB, hvor HE-500 ligger på 89dB. Til gengæld er HE-5LE asymmetrisk opbygget med én magnet på den ene side af 'diaphragm'et (mangler dansk ord), hvor HE-6 og HE-500 har en magnet på hver side. Dette kunne godt give anledning til at tro, at der skal mere til at kontrollere enhederne ved samme lydtryk.

Uanset hvad så ved jeg godt hvad der er vejen frem for mig, men det er ikke nødvendigvis vejen frem for andre. Det er bl.a. charmen ved denne hobby, når behov og oplevelser kan være så forskellige :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Anda » 4. dec 2013, 13:37

Oplevede du ikke noget baggrundssus (hiss)? 100W er rimelig kraftigt til alt andet end HE-6. Jeg har oplevet det på både Rega Brio 3 og Music Hall a25.2, men det er måske mere et spørgsmål om forstærkerens opbygning...
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Daf » 4. dec 2013, 13:54

Anda skrev:Tak for dine indtryk. Det er jo bare lækkert, hvis der ikke er noget at hente på forstærkersiden :-)

HE-5LE har en (opgivet) følsomhed på 87,5dB, hvor HE-500 ligger på 89dB. Til gengæld er HE-5LE asymmetrisk opbygget med én magnet på den ene side af 'diaphragm'et (mangler dansk ord), hvor HE-6 og HE-500 har en magnet på hver side. Dette kunne godt give anledning til at tro, at der skal mere til at kontrollere enhederne ved samme lydtryk.

Uanset hvad så ved jeg godt hvad der er vejen frem for mig, men det er ikke nødvendigvis vejen frem for andre. Det er bl.a. charmen ved denne hobby, når behov og oplevelser kan være så forskellige :-)


SĂĄ vidt jeg ved er det he-4 der kun har magneter pĂĄ den ene side, he-5le har pĂĄ begge sider ligesom he-6 og he-500.
Det bliver selvfølgelig ikke dårligere med overdimensioneret forstærker, så den vej kan jeg sagtens følge. Pointen her er at der er en grænse for hvornår det ikke længere har nogen effekt og for mig personligt er det selvfølgelig bare rart at vide min compass er rigeligt overdimensioneret til min foretrukne hovedtelefon ;-)
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Daf » 4. dec 2013, 13:58

Anda skrev:Oplevede du ikke noget baggrundssus (hiss)? 100W er rimelig kraftigt til alt andet end HE-6. Jeg har oplevet det på både Rega Brio 3 og Music Hall a25.2, men det er måske mere et spørgsmål om forstærkerens opbygning...


Den susede lidt ikke meget, da jeg første gang skruede op på compass(forforstærkeren) uden musik som test, før jeg begyndte at lytte musik, men det var ikke noget jeg bemærkede mens jeg lyttede, hvilket selvfølgelig også var lidt svært eftersom musikken var ulidelig høj… min opmærksomhed var ligesom fanget af musikken, lad os bare sige det sådan ;-)
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Anda » 4. dec 2013, 14:02

Daf skrev:Pointen her er at der er en grænse for hvornår det ikke længere har nogen effekt og for mig personligt er det selvfølgelig bare rart at vide min compass er rigeligt overdimensioneret til min foretrukne hovedtelefon ;-)

Daf skrev:min opmærksomhed var ligesom fanget af musikken, lad os bare sige det sådan ;-)

thumbs
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Ostebaronen » 4. dec 2013, 17:18

Anda skrev:'diaphragm'et (mangler dansk ord)


Membran?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Buyer no 1 » 4. dec 2013, 19:12

Mataugust skrev:En fordobling af lydestyrken er 3 db, og det kræver 4 gange effekten at spille dobbelt så højt.

Sendt fra min Galaxy Nexus


En fordobling af effekten, giver en forøget lydstyrke på ca. 3 db. Der skal en forøgelse på ca. 10 db til, før vi opfatter det som dobbelt så højt. Det kræver altså godt 8 gange så meget effekt, at fordoble lydtrykket.

:-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf CBAndersen » 4. dec 2013, 23:44

Buyer no 1 skrev:
Mataugust skrev:En fordobling af lydestyrken er 3 db, og det kræver 4 gange effekten at spille dobbelt så højt.

Sendt fra min Galaxy Nexus


En fordobling af effekten, giver en forøget lydstyrke på ca. 3 db. Der skal en forøgelse på ca. 10 db til, før vi opfatter det som dobbelt så højt. Det kræver altså godt 8 gange så meget effekt, at fordoble lydtrykket.

:-)


Det første du siger er helt korrekt, dog kræver 10 dB højere lydstyrke ikke ca. 8 gange så meget effekt men lige præcis 10 gange så meget effekt, ikke mere, ikke mindre. :-)
CBAndersen

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. mar 2012, 16:44

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Daf » 4. dec 2013, 23:53

For en hovedtelefon som he-6 med en følsomhed på 83,5db, 4db lavere end he-5le, bliver det så alt andet lige meget aktuelt med væsentlig mere power for at få det samme lydtryk.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Buyer no 1 » 4. dec 2013, 23:55

Tak for præciseringen. Det er jo egentlig dejlig nemt at huske: Fordobling af lydstyrke = 10 db = 10 x effekt :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf CBAndersen » 5. dec 2013, 00:15

Hvis man kan nøjes med 115dB maks lydtryk, hvilket jeg tror de fleste kan, så skal du kun bruge 1,445W for at få 115dB lydtryk med en HE-6 hovedtelefon.

Selv 115dB maks lydtryk er totalt overkill, du ville aldrig nogensinde have brug for det. Med moderne musik er der maksimalt 15dB dynamic range så man skulle som minmum skrue op til 100dB for at komme i nærheden af 115dB i peaks og så taler vi altså høreskade lydtryk.

Reelt er det nok at have effekt til en 105-110dB som peak lydtryk.

Det kan let og billigt gøres med en BUF634 eller LME49600 output buffer i feedback loopet af en OpAmp. Det ville giver ca. 1W udgangseffekt i 50 Ohm, nok til at drive HE-6 til 113dB peak.

Personligt er mit normale lytte niveau imellem 75-80dB, med fĂĄ korte perioder op til 85-90dB hvis det nu er et ekstra fedt nummer, hvilket med moderne musik maksimalt giver peaks op til 105dB.

Folk har det med at overvurdere hvor meget effekt de har brug for.
CBAndersen

 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. mar 2012, 16:44

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Claus-DK » 5. dec 2013, 02:49

SĂĄ var jeg da ikke helt galt pĂĄ den...

At det generelle problem med at trække HE5 skyldes at flere hovedtelefonforstærkere går ud med under 1,5 watt pr og det er lige netop ikke helt nok til de 115dB som er nødvendige for at få en anstændig bass og blive døv hurtigst muligt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Claus-DK » 5. dec 2013, 02:59

Jeg synes dog også det er vigtigt at huske at det ikke kun drejer sig om hvor højt det spiller, mere om hvor godt det spiller og der er mine erfaringer at det er et gode med en kraftig forstærker, det er godt at have overskud, at vi så er nogle der har et behov for overkill er en helt anden sag, men jeg har endnu ikke oplevet gener ved at have en lidt for kraftig forstærker, men gener ved lidt for svage forstærkere synes jeg eksisterer..

Er 2 watt nok til at det spille afsindigt højt, ville jeg nok benytte 4 watt om det er dumt ved jeg ikke, jeg oplever bare at de ting der har volumeknappen stående mellem klokken 10 og 2 ofte lyder bedre end når de samme ting står på klokken 4-6, men om det er noget jeg bilder mig ind ved jeg jo ikke...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Daf » 5. dec 2013, 08:01

Interessante betragtninger. Jeg er nok klar over compass er overdimensioneret til he-5le, især efter jeg har testet om det gavner med endnu mere effekt. Min volumeknap bruges typisk i området kl 21-24 afhængig af indspilning og ønsket lydtryk, ikke at det siger ret meget. Personligt foretrækker jeg at have lidt mere end tilstrækkeligt når det gælder effekt, men godt at vide compass også er klart overdimensioneret rent teoretisk.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf davidsh » 5. dec 2013, 11:40

Claus-DK skrev:Jeg synes dog også det er vigtigt at huske at det ikke kun drejer sig om hvor højt det spiller, mere om hvor godt det spiller og der er mine erfaringer at det er et gode med en kraftig forstærker, det er godt at have overskud, at vi så er nogle der har et behov for overkill er en helt anden sag, men jeg har endnu ikke oplevet gener ved at have en lidt for kraftig forstærker, men gener ved lidt for svage forstærkere synes jeg eksisterer..

Er 2 watt nok til at det spille afsindigt højt, ville jeg nok benytte 4 watt om det er dumt ved jeg ikke, jeg oplever bare at de ting der har volumeknappen stående mellem klokken 10 og 2 ofte lyder bedre end når de samme ting står på klokken 4-6, men om det er noget jeg bilder mig ind ved jeg jo ikke...


Det hele kommer an på forvrængning, vil jeg tro. Mange forstærkere har 1% forvrængning ved deres ratede max output, men der er ikke nogen standard. Efterhånden som forstærkeren bliver mere og mere presset vil forvrængningen stige indtil den begynder at klippe. Man vil nok ikke så gerne op i det område.. Så lidt ekstra effekt skader i hvert fald ikke.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Effektforstærker til Hifiman HE-5LE

Indlægaf Claus-DK » 5. dec 2013, 13:32

Forvrængning var også min indledende tanke, men meget af det grej jeg har er ren klasse A, så de kører jo på fuld damp hele tiden, jeg har bare dæmpet udgangsniveauet og så burde det jo ikke lyde værre ved fuld gas end ½ gas, men det oplever jeg at det gør..

Ingen regler uden undtagelser for jeg har også grej der spiller optimalt på fuldt brøl..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster