Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)



Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf toppe » 25. jan 2014, 01:47

Ketil B skrev:Jeg vil undersøge, om der kan findes en løsning mht baggrundssus.


Hvor meget skal du skrue op for forstærkeren for at opnå alm lytteniveau? Hvis det ikke er så meget tænker jeg, at du måske kunne have gavn af at nedsætte niveauet på line out signalet fra din Dac med en 'attenuator'. Mind you, jeg har ingen erfaring med følsomme in-ears, så før du skynder dig ud at købe en, bør du nok lige vente til mere erfarne folk kan be- eller afkræfte om det er den rette vej at gå...
Resonnementet må vel være, at hvis forstærkere har en vis støj, som er uafhængig af lydstyrken/positionen på potmeteret, burde den begrænses af et mindre kraftigt signal fra kilden.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 25. jan 2014, 02:29

QNKTC har allerede fået sænket udgangssignalet til ca. 0,75V, og det giver et helt ok spillerum, synes jeg (mere end på Ember). Rørskifte (eventuelt bias-justering) har ændret lidt på suset. Nu er det en jævn susen, hvor den tidligere vekslede lidt i styrke (tilsyneladende vilkårligt). Den øges, når der skrues op.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Claus-DK » 25. jan 2014, 02:41

Måske man kunne lave nogle udgangsmodstande på forstærkeren ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Zigis » 26. jan 2014, 02:08

I sent PM to Ketil, here is short about hum problem.

I suppose naked, unscreened tube pick some noise from environment. This is common problem with proudly exposed tubes, we all so like. In most cases this is not a problem, unfortunately with Ketil's extremely sensitive phones hum become annoyingly listenable.

Possible solutions:

changing amp's place, trying to find source of interference.
output resistors, like Claus advise (amp's output impedance rise, sound character may change)
change phones to less sensitive (I know, I know, stupid advice, especially if phones are good ones)
screen tube, put in grounded metal box or something (who like invisible tube)
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Zigis » 26. jan 2014, 02:26

Few years ago I had idea start to make small crossfeed filter, schematic from RockGroto. I even made first prototype then, in small metal enclosure, with bypass switch.

Ketil, I can gift it to you, if I find. This probably may help to your too much stereo separation problem
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Claus-DK » 26. jan 2014, 05:29

How would a screen of tinfoil connected to the amp cassis work as a screen ??
Would there be an easy way to make the ground connection ??
A faradaycage does not have to look bad on an amp and could be a very cool feature almost none of the tubeamps. have any protection against noise, so it might be a hit..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 26. jan 2014, 15:38

@Zigis: I will try to move the units a bit around again. In my first attempt I just moved QNKTC (the dac) a bit to the side. I have a computer screeen on the shelf beneath RnG, this could very well be the cause of interference. Just to say the noise is more like a hiss (white noise) than a hum (which I personally associate more with transformers).

Thank you for the offer on the crossfeed schematics. I am, however, almost completely without diy-skills, so wouldn’t be able to make much use of it, I believe. Unless I misunderstand you, and it is pre-built and ready to be inserted between RnG and headphones. If that is the case, I would like to accept your offer.

The Audirvana+ software player that I am using (when I am not using the BitPerfect player) has a crossfeed audio plugin. I have been testing it a bit, and will try to adjust some of the parameters in it. I think part of the stereo separation problem is related to the music I listen too. Many of the classical recordings from the early stereo period (1950-60s) have, I believe, a stronger separation than todays recordings.

I do plan to get a second pair of headphones (Beyerdynamic T70) at some point. These were intended for the main rig (Naim Headline), but might prove useful with RnG as well.

Output resistors I am not too keen on, the amp does sound quite good at the moment, and I wouldn’t like to change the sound character by applying resistors.

Screening the tube I could probably live with. I have noticed some tube amps have a metal enclosure on the tubes themselves (not the metal cage, but a tube sized enclosure for each tube). Is this the kind of screening we would be talking about? Are there any downsides to this? As I said, I could live with one of these, if it could prevent or reduce the noise.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Claus-DK » 26. jan 2014, 15:52

Er det sådan noget her vi er ude i ??
Billede

Jeg ved af personlig erfaring at når man bruger sådan en hat konsekvent vil folk i løbet af et par år, glo mindre og mindre.. ruller1
Det er bedst om vinteren for der kan man skjule det under en hue..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 27. jan 2014, 18:46

Så har jeg flyttet lidt på tingene, for at se om det vil mindske baggrundsus. Desværre synes hverken lampe, el-radiator, computer(-skærm) eller dac at være årsagen. Dermed bliver det nok en af de to andre løsninger, fuld-skærming af røret eller dæmpning af forstærkerens udgangssignal, der må til.

Jeg har skrevet med Zigis, og han mener, at det ikke har nogen hensigt at forsøge at dæmpe indgangssignalet yderligere (fx med goldenjacks e.l.). RnG har allerede via potmetret og modstande på RCA-indgangen en 10 dB dæmpning. Dac’ens signal er som bekendt også dæmpet. Når der så stadig er sus ved minimum lydstyrke, mener Zigis at jeg bør forsøge med udgangssignalet i stedet.

Nu er det så heldigt, at jeg har et Etymotic attenuator kabel liggende, det der forvandler ER4P (27 Ohms/102 dB) til ER4S (100 Ohms/90 dB). Nu kan jeg ikke lige gennemskue, hvor meget dæmpning kablet så bidrager med, men det er dog lettere for mig at prøve dette, end at begynde at lege med modstande på egen hånd.

Lige nu sidder jeg så og lytter med kablet mellem forstærker og in-ears. Det har faktisk taget al baggrundssus, så det er jo godt. Lyden er så lidt anderedes nu, knap så spændstig, mere civiliseret. Egentlig lidt samme effekt som jeg husker fra ER4P, når den blev tilkoblet via kablet.

Når jeg lyttet i går (uden attenuator), syntes jeg suset var begyndt at føles mindre generende. Man vænner sig jo til mangt og meget, så måske vil det fungere fint uden udgangsdæmpning også. Jeg prøver lidt med Etymotic kablet, og ser om jeg foretækker det ene eller det andet.

Eventuelt kunne man forsøge at ramme mere nøjagtig på udgangsdæmpningen ved at lege med modstande. Vi får se.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 28. jan 2014, 01:34

Hvis det skulle interessere nogen, så er det denne crossfeed AU-plugin jeg bruger i Audirvana+. Den er som nævnt i linket baseret på Bauer stereophonic-to-binaural DSP (bs2b), der via sine indstillinger kan tilnærmelsesvis simulere bl.a. Chu Moy’s og Jan Meier’s crossfeed. Jeg faldt i min søgen også over denne Redline Monitor, der så koster $69, i modsætning til førstnævnte AU-plugin der jo er gratis. Redline Monitor ser dog lidt interessant ud pga indstillingsmulighederne. Nu må vi se, hvordan Zigis egenbyggede crossfeed fungerer, når den engang ankommer. Fordelen ved hans boks er, at den sidder mellem dac og forstærker, og dermed vil have effekt uanset hvilken software afspiller jeg anvender. De to AU-plugins herover vil kun kunne anvendes med Audirvana+, medmindre BitPerfect en dag skulle få AU-støtte også.

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Claus-DK » 28. jan 2014, 04:18

prøv at lav en sølvpapirshat til dit rør, det er ikke særligt kønt men det vil skærme helt fint.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 28. jan 2014, 04:25

Okay, Claus :geek: Det kan groundes på kontakten på bagsiden iflg zigis. Skal se om jeg kan få prøvet det en af dagene.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 16. mar 2014, 02:14

Zigis’ crossfeed-enhed har vist sig at fungere fortrinligt. Det betyder, at jeg igen kan anvende min foretrukne afspiller, BitPerfect, uden at blive splittet i to :-) At det så betyder endnu en lille boks (og flere kabler), må jeg vel bare leve med. Det er lidt sværere at acceptere rørets fortsatte susen og brusen. Købte en fin ‘tube damper’, der ingen forskel gør. Det er vel på med hatten, som Claus foreslår, medmindre jeg kan lokalisere støjkilden. Ellers synes jeg fortsat, at forstærkeren lyder ganske udemærket. Har leget med tanken om et sæt full-size hovedtelefoner, som supplement til mine spiral ear. Kunne godt tænke mig at høre, hvad forstærkeren kan udrette på andre præmisser. Har dog også andre projekter i støbeskeen, så vi må se, hvad det bliver til.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 18. mar 2014, 00:04

Zigis RnG + Crossfeed.jpg
Zigis RnG + Crossfeed.jpg (1.03 MiB) Vist 10781 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Ostebaronen » 18. mar 2014, 18:35

Hvor køber man sådan en?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 18. mar 2014, 19:02

Hvis du følger ebay-linket i allerførste post, og fortsætter videre til sælgerens 'store' eller 'other items', så vil den dukke op (forudsat der er salgsklare enheder på det tidspunkt). Den sælges mig bekendt kun via ebay.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 18. mar 2014, 19:14

Zigis arbejder forøvrigt (på min opfordring) på at indbygge en T-amp i et kabinet, der vil matche Rock’n Glass kabinettet. Sammen med nogle mindre full-range højtalere (fx Cyburgs Needle, Tabaq, el.) vil man så have et kombineret head-fi/hi-fi opsæt, der er både minimalistisk og vellydende, samt til at betale.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf toppe » 18. mar 2014, 19:40

Det lyder som en god løsning på dit 'problem' thumbs

Det kunne også have været sjovt, hvis han kunne bygge ët kabinet, der rummede det hele :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Zigis » 31. mar 2014, 20:38

After some delay Rock"n Glass is available again. I have 12 enclosures for amp, and all the rest parts.

Ostebaronen or anyone else who are interested in this amp, please PM me.
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf kvik » 31. mar 2014, 21:02

Vil bare nævne, at jeg med AKG K701 ikke længere hører den støj fra røret, der plagede mig lidt med Spiral Ear. Det er nu også tydeligt på volumekontrollens vandring, at K701 har en noget andet impedans og følsomhed end Spiral Ear. Med K701 er kl.12 på volumekontrollen normal-til-halvhøj lydstyrke (husk at signalet fra min dac er reduceret til 0,75V). Jeg har ikke nærlyttet med K701 endnu, fordi den sidste uge har været brugt til ind-/tilspilning. Nu tror jeg dog, at jeg kan gå i gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 20 gæster

cron