Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)



Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf McM_dk » 28. maj 2014, 07:33

Zigis skrev:Carsten, is there really excess oil on panels, or it is just light reflections?


It is just light reflections. There is no excess oil. Its perfect. :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf McM_dk » 28. maj 2014, 07:36

kvik skrev:Jeg ser nu mere frem til at høre, om Maestral II vipper RnG helt af pinden hos McM-dk ;-)


Jeg glÌder mig ogsü til at høre den, jeg er bare en lille smule nervøs for om jeg kan høre forskel.

Men som jeg skrev i PM, jeg er villig til at lade dig lytte med. popsy
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Zigis » 28. maj 2014, 18:57

What could be the optimum PS cable length?
Zigis

 
IndlĂŚg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf kvik » 28. maj 2014, 21:18

I think a good length would be around 2 meter. In most cases that would be enough to reach a nearby wall outlet or power block on the floor. It is easy to curl up any excess length, if that is too long for some.

About the sticker on the back.. Maybe a transparent version can be used (still with laser cut lettering), then you would keep the underlying structure visible. The lettering itself could be any colour of your choice. Legibility is the main point here, and of course safety in the way of connecting everything correctly. The one you made for McM_dk looks fine in this regard. I also like the different typeface used for Rock’n Glass :-)

If at some point you decide to add serial numbers, the sticker has still some free space under the Rock’n Glass logo. Or if you want a more permanent nature, you can discretely stamp/carve it into either alu-housing or wooden sides somewhere. To me personally a serial number doesn't mean the world, though, the amp is already quite unique as it is
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf crazydazy95 » 29. jul 2014, 00:19

I have now FINALLY been able to take myself a moment to really listen to Ziggis little gem of an amp after having received it from him on the tour!

My only other meet with a headphone amplifier featuring tubes, was with the Aune T1 combined tube-amp and DAC, and wow is the Rn'G a step in the right direction from it IMO. It is much more clean-sounding and has a very decent soundstage. However, the sound is still not as clean nor wide as that of my Lovely Cube (pure solid state) amp, but the difference is, that the Rn'G maintains the beloved warm tube sound. It carries quite a punch aswell, and the amps extra power in the bass region makes it fit my Sennheiser HD 598 nicely, same goes with the HD 650. The Superlux HD 681 EVO became a tad too bass-heavy and dark though, and is a much better fit with the solid state amp.
So, that's some of my impressions of this lovely little amp!

Powerful, warm and very clean and wide (for a tubeamp)... A splendid option, especially at its price-point, I would definitely put it on my shortlist if I was looking for a new tube amp!
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
IndlĂŚg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Claus-DK » 29. jul 2014, 00:40

T1 is not a tubeamp it is solidstate, the DAC is the one using the tube, so if T1 is the only tubeamp you have heard, you have actually not listened to a tubeamp before..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŚg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf crazydazy95 » 29. jul 2014, 00:57

Hmm, is that so? Well that is very unfortunate if you are correct... :P
Are you sure about this? Aune's site does say "High quality Tube Headphone-AMP".
Bøffer: HD 650 | HD 598 |Philips Fidelio x1 | Dunu DN-1000 | Jays Q-jays
DAC/lydkort: Xonar Essence STX
amps: Lovely Cube
crazydazy95

 
IndlĂŚg: 151
Tilmeldt: 26. mar 2014, 16:21
Geografisk sted: Hurup Thy

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Ostebaronen » 29. jul 2014, 01:05

Billede

This little board on the T1 is the Headphone AMP part. So yes Claus is correct :)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
IndlĂŚg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Buyer no 1 » 29. jul 2014, 09:52

As you all know, I'm not very skilled when it comes to the technical stuff(disclaimer :grin: ) . But couldn't you argue, that the T1 is a tube-bases preamp, and a solid state power amp, i.e. a hybrid just like the RnG? Or will the analog input completely bypass the tube?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Anda » 29. jul 2014, 10:15

Buyer no 1 skrev:Or will the analog input completely bypass the tube?

This.

It's a tube DAC with SS amp :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf kvik » 27. aug 2014, 01:26

Koblede i forgürs igen RnG direkte til min cd-afspiller. Fik ogsü sammenlignet RnG med Naim Headline, der er tilkoblet via den integrerede forstÌrker. Igen blev det tydeligt, at der er mere i RnG, end min nuvÌrende kilde+dac (MacBook+QNKTC) kan forløse. Synes jeg har fornemmet det et stykke tid. Det handler mest om transparens i prÌsentationen, tror jeg. Balancen virker ok, men noget mangler i dybden. Hvor om alting er, sü er det vist pü tide med et løft pü kilde/dac-siden. I forhold til Headline lod RnG heller ikke meget tilbage at ønske niveaumÌssigt. PrÌsentationen var lidt anderledes, men grundniveauet var südan set ok (direkte tilkoblet CDX2). Nü, nÌvner dette primÌrt for at opfordre Tour-deltagerne til ikke at undervurdere kildens betydning, nür de tester RnG. Det er sikkert ingen dum idÊ at koble direkte til en cd-afspiller (af nogenlunde kvalitet). Her har man kilde, transport og dac under Êt, og ikke minst afstemt hinanden. Spredes tingene ud over flere enheder (f.eks. computer, converter, dac og kabler) introduceres en rÌkke usikkerheder og udfordringer. Hvorvidt det er dette jeg hører, nür RnG lyder meget bedre fra min cd-afspiller end fra min Mac+dac, bliver jeg sü sikkert klogere pü, nür nuvÌrende dac en dag für en afløser. Siden RnG-opsÌttet hos mig er baseret pü computerafspilning, mü det nødvendigvis blive dac-opgradering, der skal til. Det er dog et eller andet sted fristende at helt skippe computerafspilning, og sü blot lade lade forstÌrkeren stü tilkoblet CDX2 fortsat ;-)
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sv: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Euklid » 9. okt 2014, 21:15

SĂĽ er tourmodellen landet hos mig
Billede

Billede
Euklid

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf kvik » 9. okt 2014, 23:03

Og den er i fint selskap, ser jeg :-) Har du mulighed for at eksperimentere pü kildesiden ogsü (MDAC er vel forholdsvis god, müske har du en dürligere dac ogsü)? Kunne godt tÌnke mig, at fü bekrÌftet, om andre (end mig) hører signifikant forskel, nür der kobles bedre kilde/dac pü.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf kvik » 9. okt 2014, 23:31

Nür jeg skal skifte rør og justere bias, bruger jeg forøvrigt en toiletrulle - godt med plads til røret og god støtte til forstÌrkeren, nür den ligger med bunden i vejret - men der er sikkert andre og mere sofistikerede müder at gøre det pü ogsü
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Euklid » 10. okt 2014, 08:52

Jeg har en smsl M2 og CD-afspilleren er en af de billigste Denon modeller (dertil over 7 ür gammel), sü det skulle nok vÌre muligt at eksperimentere med dürligere kilde. Nu mü jeg se hvor meget jeg für tid til, der er jo ogsü fire forskellige rør med :)
Tak for idÊen med toiletrullen. Det første jeg spekulerede over da jeg pakkede den ud var faktisk hvordan man skulle hündtere den sikkert under bias justering. Jeg har i øvrigt ingen erfaring med rørforstÌrkere, sü det kan vÌre jeg skal have lidt mere vejledning om bias-justering nür jeg kommer sü langt.
Euklid

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf McM_dk » 10. okt 2014, 09:07

Euklid skrev:sĂĽ det kan vĂŚre jeg skal have lidt mere vejledning om bias-justering nĂĽr jeg kommer sĂĽ langt.


Det er ikke sü svÌrt. Ene spids fra multimeter sÌttes pü tÌnd/sluk afbryder. Og den anden spids holdes pü ene kanal mens du trimmer pü det tilhørende potmeter.
SĂĽdan skifter du lidt frem og tilbage imellem mĂĽlepunkter og potmetre til du er tilfreds.

Mine erfaringer siger mig, ikke alle rør kan trimmes pü de 15V. Det betyder ikke noget at du trimmer ved højere V, sülÌnge begge kanaler er trimmes nogenlunde ens <1V.
Sü find den V hvor du kan trimme begge rør og alting er ok. <20V pü rør er helt ok, de er bygget til meget højere spÌndinger. Sü rør lider ikke overlast og udstyr er sikret i udgangstrin sü du kan ikke ødelÌgge noget.

Da Zigis byggede den havde han kun erfaringer med russiske NOS rør. De er übenbart af bedre kvalitet eller ihvertifald lettere at fü til at trimme ved de 15V. Mange af mine USA/EuropÌiske rør skal trimmes helt op til 18V. Men det virker stadig fint og lÌkker lyd.

Billede
Billede
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Euklid » 10. okt 2014, 09:29

Tak for guiden, billeder siger mere end 1000 ord thumbs
Euklid

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf kvik » 10. okt 2014, 14:05

Tillader mig at gentage billederne i en lidt højere opløsning, der gør det nemmere at se hvad og hvor. Jeg ved ikke, om Zigis har vedlagt multimeter med fast klemme på den ene ledning? Mit eget har to pinde, så jeg bruger løs klemme (det ser ellers også lidt anderledes ud end det på billedet her). Poenget er at een ledning går fra jord på metret (COM ⏚) til jord på forstærkeren (f.eks. AF/PÅ-kontakten på bagsiden). Med den anden ledning (pind) måler man så som vist på billederne. Multimetret indstilles til 20V DCV (jævnstrøm). Her er Zigis’ egen forklaring:

Here is short guide how to bias amp:
1.  Unscrew 4 screws and open bottom cower
2.  Insert new tube and turn on amp
3.  Set your DMM to DC Volt band (usually 20V band) and connect DMM’s black wire (COM) to amp’s Power switch metal part with “crocodile” (see bias instruction photo)
4.  Touch DMM red probe to R canal test point (T.P.) and turn R canal trimmer until you read 15V on DMM. Right canal is ready.
5.  Touch DMM red probe to L canal test point (T.P.) and turn L canal trimmer until you read 15V on DMM. Left canal is ready, now amp is proper biased for  the particular tube.


Zigis RnG bias adjustment 1.jpg
Zigis RnG bias adjustment 1.jpg (244.63 KiB) Vist 12429 gange
Zigis RnG bias adjustment 2.jpg
Zigis RnG bias adjustment 2.jpg (253.22 KiB) Vist 12429 gange
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Euklid » 26. okt 2014, 22:18

Impressions from the tour

Looks and Build
When handling the R’nG you immediately get the impression of a very well build and sturdy unit, made from quality materials. I’m no expert in parts and building procedures for headphone amps, but to me build quality looks very, very fine. For me the only design issue is the three rubber feet the unit rests on. I would have liked four, one for each corner, to avoid tipping when the amplifier is turn on/off with the switch on the rear.
Evaluation of the looks will of course depend on personal preferences, but I find the combination of black aluminium and oil treated oak wood panels on the sides to be very aesthetically appealing. My wife says it looks cute ;-)

Sound
Headphones used: Denon D2000, Beyerdynamic T90 and Sennheiser HD650.
For all listening the Audiolab M-Dac fed with FLAC files via USB was used as source

I started out with a little casual listening and found the R’nG to sound very good, offering a pleasant, transparent and entertaining presentation of the music. I didn’t find anything to put a finger on.

In direct comparison with the headphone out from the M-dac the R’nG sounds darker with less treble. The Mids seems to be more forward and a bit aggressive from the R’nG but that could also be due to the soundstage being a little smaller. I do prefer the M-Dac for the airy treble and more open sound, but it’s a close call and the R’nG really put out a lot of good sound for such a small thing. 

Tube rolling
I have absolutely no experience in this field, but along with the amp came three more tubes, so of course I had to try them out.
Most of the listening was with what I think is the tube supplied with the R’nG (marked CCCP) and I only spend a short while with the tube marked Amperex and the one marked Siemens. There was one more tube, but I didn’t get time for that.

Amperex: I found this tube to sound very similar to the CCCP-tube. Maybe a little more treble and soundstage, but still darker and not as airy and open as the M-dac.
Siemens: This tube seems to give the R’nG a brighter and more aggressive sound, but it also lacked the smoothness of the other tubes. There was some sort of unbalance or lack of control that I didn’t like.

Thanks very much to Zigis for the opportunity to try this nice little amp thumbs
Euklid

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŚgaf Mataugust » 24. jan 2015, 13:40

Jeg har nu haft denne dejlige forstÌrker et pÌnt stykke tid, sü der er vel pü tide at gøre noget ved anmeldelsen.
Den er kommet i direkte duel med min Indeed G2 forstĂŚrker, og i store trĂŚk har Rock'n Glass ogsĂĽ vundet den duel. Mere om det senere.
Jeg har brugt min laptop med ALAC og FLAC--> Wireworld USB kabel--> NAD D1050 DAC--> R'n G-->Shure SRH1840, Ortofon O-one, German Maestro GMP450 PRO og lidt Hifiman HE-6.
Jeg har i den seneste tid brugt en Indeed G2 forstÌrker, der er samme princip som R'n G, altsü rør+transistor. Prisen pü g2 er kun ca. halvdelen af RG, sü jeg var spÌndt pü om den lydmÌssige gevinst ville vÌre stor nok til at retfÌrdigøre denne prisforskel. Og resultatet er faktisk büde og.
Nür jeg bruger mine egne hovedtelefoner, Shure, Ortofon og GMP450, sü er lyden klart bedre og absolut vÌrd at betale for. Rummet bliver meget større, bassen mere kontant og fast. Men det gür galt nür jeg prøver med HE-6. Den har jeg prøvet med min G2, og det lyder faktisk ret godt, og G2 har nÌsten power nok til at lyde rigtig godt. Den forvrÌnger dog mellemtonen i nogle situationer, eks. guitaren i indledningen til Led Zeppelin Stairway to heaven. Det er dog kun enkelte toner der bliver forvrÌnget, men nok til at det bliver registreret.
Det gür helt galt pü RG. Stairway to heaven lyder katasrofalt pü HE6 og endnu vÌrre gür det nür jeg prøver med Barb Jungr's Many rivers to cross (fra Linn's julekalender). Stemmen bliver voldsomt forvrÌnget, og lyder som fra en fm radio, der er stillet lige ved siden af rigtig tuning.

Jeg gjorde absolut intet ud af tuberolling, og skulle jeg nogensinde prøve det, sü skal forstÌrkeren udstyres med autobias, for jeg gider ikke det med at skille den ad og rode med voltmeter. Jeg har ingen anelse om hvor meget bias betyder for lyden, ej heller om det rør jeg brugte var det der passede til biasindstillingen.


Den altoverskyggende konklusion er klart, at den er absolut prisen vÌrd, lyden er klasser bedre end G2, men for mig personligt er det med udskiftelige rør ligegyldigt uden autobias.

Tusind tak til Zigis for at udlĂĽne den lille sag til os.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
IndlĂŚg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

ForegĂĽendeNĂŚste

Tilbage til Hovedtelefon forstĂŚrkere

Hvem er online

Brugere der lĂŚser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gĂŚster