Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)



Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 2. apr 2014, 23:37

SĂ„ er det RnG og K701, med Amperex rĂžr, og uden crossfeed-boksen. SpĂŠndende, og meget forskelligt fra Spiral Ear. Minder om T70, dog knap sĂ„ intim og transparent. Synd jeg ikke har Naim Headline mere, kunne have tĂŠnkt mig at prĂžve K701 der. Endnu mere synd, at jeg heller ikke har T70 lĂŠngere, ville have vĂŠret spĂŠndende at prĂžve den pĂ„ RnG. Ser en ‘must-have-again’ liste tage form :grin:
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 3. apr 2014, 21:47

I dag har jeg lyttet til Naim CDX2 > Rock'n Glass (m/Amperex orange globe rÞr) > K701. Det er tydeligt, at jeg har undervurderet forstÊrkerens potentiale. Lyden er avanceret fra spÊndende til fremragende. Jeg kan nu bedre forstÄ Daf's begejstring for K701. Sammenlignet med T70 fÞler jeg mig dog stadig en anelse distanceret fra selve nerven i musikken. PÄ sin vis minder K701 (m/bas-mod) mig i den aktuelle sammenhÊng mere om Grado RS1 i sin tid med Naim Headine og Hicap psu. Nok om det, det interessante i forhold til Rock'n Glass er, at forstÊrkeren overhovedet ikke falder igennem med en kvalitetskilde spÊndt foran. Jeg ved ikke, hvorfor det skulle overraske mig, men det gÞr det tydeligvis, mÄske fordi den ikke ser ud af sÄ meget, og heller ikke koster alverden.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 18. apr 2014, 16:57

Blot et billede af det nyankomne familiemedlem. Som med den fine WA7/Raspberry-combo Pof viser i en anden trÄd, sÄ er der en sÊrlig glÊde ved, at ting passer visuelt sammen. Endnu er TPA3116D2-forstÊrkeren unavngiven, sÄ vi fÄr se, hvad Zigis vÊlger at kalde den.

Billede
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf Niels » 18. apr 2014, 20:57

Det er smukt. Flot lavet af Zigis.

Eneste anke er den "grimme" DAC til hĂžjre i billedet. Billede

Kunne man ikke overbevise Zigis om at en DAC hĂžrer hjemme i hans smukke kabinetter? I bekrĂŠftende fald er det nĂŠrmest perfekt.
Niels

 

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 18. apr 2014, 21:15

Har spurgt, og venter pÄ svar ;-) Tror dog, at det bliver udfordring rent pladsmÊssigt. For at kunne forsvare et sÄdan projekt, mÄ lydforbedringen ift QNKTC vÊre signifikant. Som jeg har fablet om i andre trÄde, har jeg lyst til en NOS-dac. Den behÞver ikke vÊre pÄ Metrum Octave niveau, men mÄ som sagt vÊre en del bedre end min nuvÊrende dac. Kigger du rundt pÄ NOS-dac'er pÄ Þnskede niveau, sÄ ser du, at de er noget/meget stÞrre end RnG-kabinettet. De fleste har nogle rimeligt store trafo'er, noget der aldrig ville blive plads til i kabinettet her. Har dog en lille batteridrevet NOS-dac i kikkerten, der muligvis ville kunne passe. Vi fÄr se :-)
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 2. maj 2014, 22:59

NÄr man ikke har noget spÊndende nyt at berette (f.eks. om dac'en), sÄ kan man jo altid pÞse pÄ med et par billeder - fÞr og nu i dette tilfÊlde..

Billede
Billede
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 16. maj 2014, 15:00

SĂ„ ser det ud til, at der alligevel inden alt for lĂŠnge er famileforĂžgelse i vente :-) En TDA1543 NOS DAC, med USB-modtager (PCM2707) lĂ„nt fra Grub DAC-kittet. Mini-USB stik sĂ„ jeg kan genbruge eksisterende Kimber USB-kabel. AQvox vil ogsĂ„ kunne genbruges. DAC-delen fĂ„r sin egen strĂžm. Delene placeres i kabinet tilsvarende d-amp’ens, sĂ„ nogle huller pĂ„ bagsiden mĂ„ blĂŠndes af, men det lever jeg med. Bliver interessant, om Zigis fĂ„r dette til at fungere rent lydmĂŠssigt. Vi fĂ„r se :-)
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf McM_dk » 21. maj 2014, 21:37

SÄ kom jeg ogsÄ pÄ RnG vognen efter lidt anbefaling af Ketil. Den er lille og lÊkker. Lyden er for mig svÊrt at beskrive, men man lÊkker mÊrke til at nÄr man ikke spiller musik er der totalt lydstille, ingen stÞj eller hiss. MMMM

Billede
Billede
Senest rettet af Ostebaronen 22. maj 2014, 00:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: billedfix
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 21. maj 2014, 22:10

Tillykke :-) og ikke skyd mig, hvis den ikke falder i smag hos dig ;-)

Jeg ser, at Zigis har angivet ind/ud/mv pÄ bagsiden, fornuftigt. StrÞmkablet ser dog stadig lidt kort ud, eller? Jeg kan ogsÄ se, at nederste kant pÄ trÊsiderne ikke helt flugter med alu-kanten. Hvis det generer dig (som det gjorde mig for min d-amp), sÄ kan du hÊve alu-rammen ved at lÊgge ikke-ledende spacere mellem alu og trÊ. Du fjerner blot bunden fÞrst, og derefter de to skruer pÄ hver side i alu-rammen (pÄ oversiden). Selve indmanden sidder skruet fast i rammen, sÄ den falder ikke ud, nÄr du fjerner siderne.

Jeg mener trÊet har fÄet lind-olie. Det er lidt svÊrt at se pÄ dine billeder, men hvis der er plamager (blanke pletter pÄ ellers mat trÊvÊrk), sÄ er det blot overskydende olie. Dette kan du fjerne ved at gnide med en klud, eller hvis det er genstridigt kan du bruge meget fint sandpapir (korn 320 eller deromkring). TrÊet er sÄ mÊttet med olie allerede, at du kun fjerner det overskydende (det trÊet ikke kunne suge til sig).
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 22. maj 2014, 23:54

@McM, hvordan gÄr det med den?
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf McM_dk » 23. maj 2014, 00:03

kvik skrev:@McM, hvordan gÄr det med den?


Jeg har ikke fÄet skam lyttet sÄ meget som jeg gerne ville. Men mon ikke det kommer i weekenden. MÄske jeg er heldig og der kommer et par Pro 80 pÄ Touren til mig. popsy

Men syntes absolut det virker som om den er bedre end min LD I+. Mere power til at drive mine DT990 600 Ohm og bare en mere lÊkker og rolig lyd. Indtil videre imponeret, syntes virkeligt man fÄr noget for pengene. Man forstÄr slet ikke der ikke er mere hype omkring den.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf McM_dk » 23. maj 2014, 00:06

kvik skrev:Tillykke :-) og ikke skyd mig, hvis den ikke falder i smag hos dig ;-)


Den har ramt plet, den er jo virkeligt lĂŠkker. Lille, kompakt, oser af wow. Der er virkeligt noget MUMS over den.

Hehe. Jeg har slet ikke lagt mÊrke til det med sidderne der ikke passer, og dens olierede finish. Men syntes faktisk det er ok den er lidt rÄ i looket. Passer da godt sammen lidt noget Þstlandsk/russisk inspireret. /me like
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 23. maj 2014, 01:17

NÄr jeg engang fÄr lidt penge tilovers, vil de blive investeret i nogle Beyerdynamic T70. Har pÄ fornemmelsen, at Rock'n Glass gÞr sig bedst med mellem- til hÞj-impedante hovedtelefoner.

Jeg er ogsÄ vild med bÄde form-faktoren og looket. Det er selvfÞlgelig stÊrkt medvirkende til, at jeg nu bygger et helt anlÊg pÄ RnG-stilen. NÊvnte mest det med olie og kanter, fordi det er meget let at gÞre noget ved, hvis det irriterer.

NÄr der ikke er sÄ meget hype omkring forstÊrkeren, sÄ skyldes det efter min mening forskellige ting. Prisen ligger nok lige i overkanten af, hvad jeg tror folk er villige til at betale for en (endnu) ukendt forstÊrker, der sÄ yderligere er 'hjemmelavet'. Selv om komponent-kvalitet og arbejdsindsats kan retfÊrdiggÞre prisen, sÄ ser man bÄde her i trÄden og pÄ head-fi, at den meget hurtigt klassificeres som blot en Bravo-klon med en smule bedre komponenter.

Indtil denne trÄd blev oprettet, var forstÊrkeren desuden ikke sÊrlig synlig. Zigis har sikkert solgt nogle stykker af den, men ejerne har ikke gjort meget vÊsen af sig. Bortset fra et enkelt medlem pÄ head-fi, der har omtalt den positivt et par gange, har jeg intet lÊst derude. Ingen omtale giver nÊsten pr automatik minimalt salg (fÄ tÞr tage chancen), der igen giver minimal omtale. Med denne trÄd (og rÞrtrÄden) er den forhÄbentlig lidt mere synlig, sÄ mÄske Êndrer billedet sig pÄ et tidspunkt.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf McM_dk » 23. maj 2014, 07:34

kvik skrev:NÄr jeg engang fÄr lidt penge tilovers, vil de blive investeret i nogle Beyerdynamic T70. Har pÄ fornemmelsen, at Rock'n Glass gÞr sig bedst med mellem- til hÞj-impedante hovedtelefoner.

Jeg er ogsÄ vild med bÄde form-faktoren og looket. Det er selvfÞlgelig stÊrkt medvirkende til, at jeg nu bygger et helt anlÊg pÄ RnG-stilen. NÊvnte mest det med olie og kanter, fordi det er meget let at gÞre noget ved, hvis det irriterer.

Zigis har sikkert solgt nogle stykker af den, men ejerne har ikke gjort meget vÊsen af sig. Bortset fra et enkelt medlem pÄ head-fi, der har omtalt den positivt et par gange, har jeg intet lÊst derude.


Tror du har ret i det med med hÞj impedans. FÞr syntes jeg mine Beyer var kedelige pÄ LD'eren. Ville faktisk hellere bruge mine Superlux hvor der var noget mere smÊk pÄ bas. Men efter jeg fik min RnG er jeg faktisk skiftet, syntes mine Beyer lyder mere potente og uhm.

Det forstÄr jeg godt du gÞr, jeg troede det var lÞgn da jeg pakkede den ud. Darn den er lille, men nÄr man sÄ fÄr liv i den sÄ er den jo virkelig potent. Syntes finish er god, absolut ikke noget jeg ville pille ved. Men du har ret, hvis man nÊrstuderer sÄ kan man godt se at den er "hjemmebygget". Men det er mÄske ogsÄ charmen. Jeg er ihvertifald vildt glad for den indtil videre.

Nej, du har ret. Han gÞr ikke meget ud af at sÊlge den. Hvis det ikke havde vÊret for dig, dine billeder og din anmeldelse sÄ havde jeg heller ikke overvejet den. Hans ebay salgsannonce er alt alt for nerded og overfladisk. En masse specs der ikke siger alm dÞdelige som mig noget. SÄ det er nok flere reviews, anmeldelser der skal til. Han burde henvise til denne trÄd i sin salgsannonce. Jow jow
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf McM_dk » 23. maj 2014, 07:39

kvik skrev:Jeg ser, at Zigis har angivet ind/ud/mv pÄ bagsiden, fornuftigt. StrÞmkablet ser dog stadig lidt kort ud, eller?


Ja, det ser mere proff ud man angiver ind/ud pÄ bagsiden. Personligt syntes jeg han skulle tage og indgravere build nummer pÄ dem. GÞr det lidt mere "hand-made" og eksklusivt.
Jo tak, det kabel er altsÄ liiiige kort nok. Men kommer nok lidt an pÄ hvordan ens setup er.

MĂ„ske jeg skulle tage og skrive til ham med min "kritik". :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 23. maj 2014, 11:23

Jeg vil tro, at Zigis fÞlger trÄden med interesse. Det at han nu har sat mÊrkat pÄ bagsiden med tydelige funktionsangivelser tyder pÄ, at han bÄde tÄler og lytter til konstruktiv kritik. Udover mit generelle Þnske om at beskrive ting sÄ Êrligt som muligt, er dette ogsÄ grunden til, at jeg (i en konstruktiv Änd) nÊvner de ting, hvor jeg ser forbedringspotentiale.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 23. maj 2014, 18:00

Med hensyn til den tube damper (UltraSonic Rx-9) jeg har sat pÄ rÞret hos mig, sÄ hÞrer jeg ikke den store forskel, skylder jeg at nÊvne. Det gÞr nu ikke noget, den blev uanset mest anskaffet for syns skyld. NÄr man sidder og glor pÄ rÞrforstÊrkere i flere mÄneder, sÄ er tube dampers ligesom en af de ting, der ubevidst fÊster sig.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf Zigis » 28. maj 2014, 01:15

Right, I follow this thread, maybe not every day and every detail and constructive criticism are welcome:)

Lettering are laser cut sticker, easiest way i can make it fast. Of course silk screen or even engraving will be better, but at the moment I can't organize thees technologies. I am not too satisfied with two different structures of black, I tried silver sticker with black letters, but was too bright, too striking, so it the best compromise at the moment. Cable extension is next to do.

Actually I ordered wooden panels 1 mm larger on all edges. I was afraid, wood is not so perfect material to make perfectly flat with an other material. An powder coating is unknown thickness too. So I choice 1mm difference instead of potentially not perfect flat.

Carsten, is there really excess oil on panels, or it is just light reflections?
My oiling technique is - apply tick coat of linseed oil on wood, left 20-30 min for soaking, then (oil is still liquid) wipe with soft close all remained on surface oil until wood is dry. Should not be shiny oil excess after this. Next day polishing with soft dry close a litle.
Zigis

 
IndlĂŠg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf davidsh » 28. maj 2014, 02:06

A comparison between RnG and aune t1 would be very interesting by the way, they are more alike than different after all in being tube hybrids.
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
ForstĂŠrkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Århus, Danmark

Re: Zigis Rock’n Glass (rþr-hybrid headamp/preamp)

IndlĂŠgaf kvik » 28. maj 2014, 03:15

Jeg ser nu mere frem til at hĂžre, om Maestral II vipper RnG helt af pinden hos McM-dk ;-) Direkte shoot-out mellem RnG og T1 er vel heller ikke mulig, siden det kun er via dac’en i T1, at rĂžret spiller ind, selve hovedtelefonforstĂŠrkeren er solid state (iflg trĂ„den om T1 pĂ„ head-fi).
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegÄendeNÊste

Tilbage til Hovedtelefon forstĂŠrkere

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gĂŠster