Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)



Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Ostebaronen » 24. jan 2015, 18:23

Jeg har haft Zigis Rock'n Glass på besøg igennem touren, og vil lige sætte lidt ord på oplevelsen,
med denne fine lille forstærker. Mine indtryk har været lidt længe undervejs og har haft et dokument liggende på mit skrivebord super længe med indtryk mv. Men det har lige skulle renskrives, og der var lige andre prioriteringer, som er grunden til de sene indtryk. Men her er de!

Billede

For det første, så synes jeg at fit og finish på forstærkeren er rigtig god, taget i betragtning hvad den koster hvis man skal købe den. Solidt bygget kabinet, med nydelige og fint forarbejdede træsider. Hvis man selv vil gøre lidt mere ud af det, kan man selv få lov til at slibe lidt mere på træet og evt. lakere det hvis man er til sådan noget. Men som den kommer synes jeg det passer rigtig godt sammen og dens udseende, for mit vedkommende, sidder lige i skabet. Måske hvis man kunne undgå alle de skruer på toppen ville det være endnu bedre. Ganske solidt overall.

Billede

Som nævnt tidligere i tråden, kan der drages paralleler med Bravo/G2 i designet, men heldigvis oplevede jeg intet af det crosstalk som Bravo/G2 har. Det kan nemt testes ved at hive den ene side af RCA kablerne ud. Hvis man kan høre signalet fra den anden side ovre i den side man har hivet ud, jamen så er der crosstalk. Men intet af det her. Kun kulsort baggrund.

Apropos kulsort baggrund, så med de hovedtelefoner jeg prøvede Rock'n Glass med, var der intet sus eller lignende støj. Jeg kan dog forestille mig at med lavimpedante og/eller følsomme hovedtelefoner vil man opleve en smule, men det kan man ikke undgå, hvis man designer sin forstærker til at spille med hovedtelefoner mellem 16 og 600(!) Ohm.

Jeg har lyttet til Rock'n Glass med Grado SR325 og JVC DX1000. Først via min Pioneer PL-518X med Audio Technica AT95E pu og igennem en Cambridge 540P RIAA, næst via min FiiO X3 fyldt med musik i forskellige formater.

Jeg oplevede at med første setup var der en eller anden form for lys lydsignatur, hvilket jeg ikke havde regnet med at ville være der. For det var slet ikke tilfældet med X3. Det kan meget muligt være at min 540P RIAA forekommer lidt lys i det, men har umildbart ikke lagt mærke til det med andre forstærkere koblet bag ved. Den lyse lydsignatur manifesterer sig i at lyden virker meget spinkel og at der ikke er så meget bund.

Med FiiO X3 ændrede lyden sig markant og er slet ikke så spinkel som ved første indtryk, men nærmere hvad jeg ville betegne som "rør lyd". Ment med det så er lyden en kende varm og en smule rund i det. Der er ikke den samme power i bunden som med min Audio-gd 10.32 forstærker, men det er også en svær sammenligning da den er mange gange dyrere end RnG. Generelt set i forhold til solid state forstærkere som jeg husker dem, så lyder RnG en lille bitte smule komprimeret. Så i sange med f.eks. hav som bruser i baggrunden og piano som der bliver spillet på, så kommer disse lyde en smule mere i fokus. Så præsentationen af lyden bliver en smule anderledes. Jeg er ligeledes ganske enig med Euklids observationer, RnG er midcentreret, i hvert fald med det rør som fulgte med. Jeg var den første mand på touren så der var ikke andre rør med, så har kun oplevet forstærkeren med det ene rør.
Jeg synes at RnG og Grado SR325 kombinationen var især rigtig god, da man får en super intim oplevelse, pga. deres fokus hver især på midten. Desuden fjerner RnG lidt af den skarphed i toppen på SR325 så man får mere lyst til at lytte til dem.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Zigis Rock’n Glass (rør-hybrid headamp/preamp)

Indlægaf Zigis » 27. jan 2015, 01:08

Mataugust and Ostebaronen, thank you both for great review!

I still have a request, maybe someone of Rock'nGlass tester can give me favor - open new thread in http://www.head-fi.org/f/5/headphone-amps-full-size and publish something?
Zigis

 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. jan 2014, 01:20
Geografisk sted: Riga, Latvia

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron