Marantz Model 1060



Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Anda » 31. jan 2014, 12:44

Coach-Z skrev:Indtil videre har denne forstærker kostet mig 25kr, så jeg er under alle omstændigheder glad for hvad jeg har fået.

:shock:

davidsh skrev:Gad godt at få fingre i sådan én 1musik

Jeg tror den kunne være noget nær perfekt til HE-500 (speaker taps) :grin:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Metrik » 31. jan 2014, 13:30

Coach-Z skrev:
Anda skrev:Har bestilt nogle meget korte og bedre afskærmet kabler designet som Jumper kabler og det håber jeg så på kan blive en billig løsning på mit problem.


Jeg ville ringe til HiFi Klubben og spørge om de har nogle "rigtige" jumpere på lager. NAD har ofte brugt sådanne på deres forstærkere gennem årene, så måske har værkstedet nogle liggende?

Billede
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Mataugust » 31. jan 2014, 14:00

Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 16:52

davidsh skrev:Hvor fik du fat i den?
Og du har forstået det rigtigt..


Godt at læse at jeg ikke er helt tabt :-)...

Som sagt så er den til jobbet.. Skolen havde en stående gemt væk i nogle kasser som vi fandt under en hovedrengøring en dag... Nok stået gemt væk i 10-15 år..



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Claus-DK » 31. jan 2014, 17:19

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Re: Marantz Model 1060

Indlægaf vaskebjørnen » 31. jan 2014, 21:38

Coach-Z skrev:dachbodenfund = ting fundet på loftet??


just precis thumbs
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Buyer no 1 » 31. jan 2014, 22:19

Metrik skrev:Jeg ville ringe til HiFi Klubben og spørge om de har nogle "rigtige" jumpere på lager. NAD har ofte brugt sådanne på deres forstærkere gennem årene, så måske har værkstedet nogle liggende?


God idé.

Jeg har faktisk aldrig tænkt på, om der egentlig er en standard for afstanden mellem bøsningerne for pre out og main in. Så vidt jeg husker har jeg selv en gang i tidernes morgen brugt bøjler fra ét fabrikat forstærker på et andet fabrikat, så noget tyder måske på det...
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 22:21

Fra skrot til slot... Møg program, men titlen var det bedste jeg kunne finde på...

http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=27434



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Buyer no 1 » 31. jan 2014, 22:31

Flot skrot/slot !

Nu venter vi så på at du piller låget af din, og tager nogle billeder ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 22:35

Det lyder godt nok skræmmende :-P...

Jeg har umiddelbart ikke nogen intentioner om at renovere min Marantz som han har gjort... Det har jeg heller ikke evnerne til. Ej heller pengene for den sags skyld..





/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Buyer no 1 » 31. jan 2014, 22:48

Til 25 kr. er den under alle omstændigheder et uhørt kup. Og kan du lide lyden er det jo i princippet ligemeget hvordan den ser ud indeni.

Bare plug hovedtelefonerne i og nyd den! 4musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Metrik » 1. feb 2014, 00:04

Buyer no 1 skrev:Jeg har faktisk aldrig tænkt på, om der egentlig er en standard for afstanden mellem bøsningerne for pre out og main in.


Jeg tænkte det samme inden jeg postede, men jeg mener at afstanden var/er standard. Det sku' ikke undre mig at det er samme afstand som på et dansk el-stik, uargh! :shock:
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 12:34

Coach-Z skrev:Indtil videre har denne forstærker kostet mig 25kr, så jeg er under alle omstændigheder glad for hvad jeg har fået.


Tillykke med den, lucky bastard! ;-)
Man skal imho slet ikke kimse af disse gamle forstærkere - flere af dem har endog ret god lyd, også i hovedtelefonudgangen. Hvis den er i god stand lyder den formentligt så godt, at du vil skulle bruge en pæn slat penge på en dedikeret hovedtelefonforstærker for at få bedre lyd.
Der findes (ihvertfald sælgere) som mener at de er meget værd i dag:
http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-marantz/id-1005832506/ ruller1

Hvad synes du om lyden af den?
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 2. feb 2014, 13:27

Den summer lidt når lyden ikke er særlig høj, eller musikken ikke spiller.. Håber nogle nye jumper kabler kan afhjælpe problemet.

Det kan også være at det er kombinationen af Fiio Andes E7K og Marantz der laver ballade. Det kræver noget test en dag med tid nok.



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf toppe » 2. feb 2014, 13:51

Coach-Z skrev:Den summer lidt når lyden ikke er særlig høj, eller musikken ikke spiller.. Håber nogle nye jumper kabler kan afhjælpe problemet.

Det kan også være at det er kombinationen af Fiio Andes E7K og Marantz der laver ballade. Det kræver noget test en dag med tid nok.



/Coach-Z


Jeg tvivler desværre på, at nye jumperkabler vil fjerne summen... :-( Det skyldes sikkert andre ting, som ex trætte/gamle elektrolyt kondensatorer. Eller at signalet ud af hovedtelefonudgangen er for kraftigt i forhold til dine hovedtelefoner. Jeg læste en gang en tråd på Rockgrotto, hvor Frans/Solderdude vejledte en fyr i at skifte en modstand i hans vintageforstærker, for at tilpasse forstærkeren til hans specifikke hovedtelefoner.

Virker Fiio'ns gain indstilling på lineout signalet? I så fald vil bør du have så lidt gain som muligt.

Hvis du ikke kan fjerne brummen er du da velkommen til at sælge den til mig - jeg giver rask væk en 50'er, så har du en fortjeneste på 100% ruller1 ruller1 ruller1
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 2. feb 2014, 18:45

Sælger gør jeg nok ikke før om et par år eller 10, lige nu vil jeg lege med den og få det til at virke hvis det kan lade sig gøre.

Den har været gratis, de 25 kr var for et par sorte lakridskabler, men dem kan jeg bruge til at kaste efter katten når den irriterer mig.

Og som sagt så er der kun brummen uden lyd og jeg spiller heldigvis meget højt :-D
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Sv: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 7. feb 2014, 19:07

Så er der nye jumper kabler på 1060'eren...

Billede

Lige kommet hjem fra eBay Canada...

Virker efter hensigten, brum er næsten væk nu



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 13. feb 2014, 12:52

Spørgsmål...

Jeg har et par forstærkere, eller tre sat til min Fiio dac via en kombination af minijack splitter adaptere.

Der drives 3 forstærkere af min line out udgang fra Fiio'en.

xDuoo TA-02, Project Ember og Marantz 1060. Hver forstærker drives af nogle phono til minijack kabler.

Billede

Ideen er at det gør det lettere at lave A-B og C test imellem de tre forstærkere, skulle man ønske det.

Lige nu drejer det sig om at teste forskellene på Ember og xDuoo rørforstærkerne.

Her er så problemet. På min Marantz er der som man kan se en "selector" drejeknap.

Billede

Phonokablerne fra min Fiio der går til Marantz er sat til AUX 1 indgangen og så har jeg sat min anden dac til TAPE indgangen. Så kan jeg bruge to forskellige dacs til den samme forstærker og lave A-B test der forholdsvis nemt, imellem to forskellige dacs.

Der siges at der er en forringelse af udgangssignalet fra min Fiio ved at splitte Line Out signalet op så mange gange, men jeg kan ikke mærke nogen forskel.


Problemet opstår når jeg drejer på selector knappen. Når den står sat til AUX indgangen der går ned til minijackstikkene på billedet oppe over, er der lyd igennem til alle tre forstærkere, altså dem der er sat til minijacksplitterne.
Når jeg drejer knappen væk fra AUX så er der IKKE lyd i de andre forstærkere?? hvorfor er det nødvendigt at have knappen sat den indgang der har et kabel der får signal fra et splitter stik hvor de andre phonokabler også er sat i??

Det gør jo som sådan ikke noget at det er sådan, men det er da godt nok underligt. Selector knappen virker også uanset om forstærkeren er tændt eller ej, om der er strøm til eller ej, er også ligegyldigt.

Nogen der kan forklare mig sådan lidt lægmandsagtigt hvorfor det er sådan?
Eneste løsning i mit hoved er at eftersom at alle tre forstærkere deler et stik, så går signalet på en måde tilbage i splitter kablet og så tilbage igen. Når jeg så drejer væk fra den tilsluttede indgang, så "kapper" jeg forbindelsen..
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf kvik » 13. feb 2014, 13:43

Billede

The Marantz 1060 is a stereo console amplifier featuring three line inputs, one phono input and a tape loop.

Du skal bruge TUNER, AUX1 eller TAPE i den nederste gruppering (mærket med blåt på billedet), gør du det? Øverste gruppering er det såkaldte tape loop, er ikke sikker på, at du kan bruge indgangen her alene og få lyd.

På billedet ser du forøvrigt også de originale pre/power jumpers.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron