Marantz Model 1060



Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 30. jan 2014, 16:47

Jeg har fået fingrene i sådan en fætter her:

Billede

Den skal bruges til mit undervisningslokale, men den virker bare ikke :-(

Planen er at blandt bruge den som en hovedtelefonforstærker, men der er ikke lyd igennem til hovedtelefonerne via f.eks. aux, eller phono, kun via MAIN IN bag på og då kan man ikke justere volumen foran med potmeteret, der er bare fuld knald på.

Billede

Sidst jeg havde noget gammel HiFi der skulle op og køre igen, var der en HiFi mand i Slagelse hvor jeg arbejdede den gang der fik mit B&O op at køre igen...

Jeg arbejder ikke i Slagelse mere, så spørgsmålet er hvor kører jeg den så hen nu?

Findes der en AV butik der er billig og god i nærheden af Næstved? Jeg var ret glad for den oplevelse jeg fik i Slagelse, så som sidste udvej kører jeg den derop igen, men vil gerne prøve noget andet.

Ham i Slagelse var bare den her lille biks med en mand i... det lignede en rigtig rodebutik, men han vidste eddermandme hvad han lavede.

Findes der andre af disse smĂĄ guldklumper her sydpĂĄ?
Senest rettet af Coach-Z 30. jan 2014, 17:18, rettet i alt 1 gang.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Anda » 30. jan 2014, 16:49

Du skal med rimelig sandsynlighed forbinde Pre Out med Main In. Fin forstærker :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Anda » 30. jan 2014, 16:51

Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Coach-Z » 30. jan 2014, 16:53

Uddyb venligst... altså jeg kan godt se hvad der sker, jeg forstår det bare ikke :-D kan jeg tage et sæt phonokabler og forbinde som vist på billedet og så kommer der lyd ud i hovedtelefonindgangen??
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Anda » 30. jan 2014, 16:59

Coach-Z skrev:kan jeg tage et sæt phonokabler og forbinde som vist på billedet og så kommer der lyd ud i hovedtelefonindgangen??

Netop.

En integreret forstærker som din 1060, består af en forforstærker (pre) og en effektforstærker (power eller main). På 1060 har man valgt at forbinde disse udvendigt, så man har mulighed for at benytte de to dele hver for sig. Hvis du har lyst til at prøve det, kan du også tilslutte Audinst'en til Main In og bruge den som forforstærker :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Coach-Z » 30. jan 2014, 17:07

Anda skrev:
Coach-Z skrev:kan jeg tage et sæt phonokabler og forbinde som vist på billedet og så kommer der lyd ud i hovedtelefonindgangen??

Netop.

En integreret forstærker som din 1060, består af en forforstærker (pre) og en effektforstærker (power eller main). På 1060 har man valgt at forbinde disse udvendigt, så man har mulighed for at benytte de to dele hver for sig. Hvis du har lyst til at prøve det, kan du også tilslutte Audinst'en til Main In og bruge den som forforstærker :-)


Ja der er lyd igennem til Marantz hovedtelefonudgang med Audinst i Main In. Jeg kan stadig ikke bruge potmeteret pĂĄ Marantz, men det er mĂĄske heller ikke meningen???

Føler mig fuldstændig helt blank lige nu... HJÆÆLP!!!
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060 - reparation af denne

Indlægaf Coach-Z » 30. jan 2014, 17:15

DET VIRKER :-D!!!

Billede

Nu virker potmeteret foran og der er lyd igennem via en dac..


Anda, du er eddermandme for sej...

Så har far her lige 3 forstærkere og to dacs at lytte til..
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Anda » 30. jan 2014, 17:21

musik15 thumbs
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf kvik » 30. jan 2014, 17:52

Det med jumpers mellem pre og power er helt normalt, ogsĂĄ i dag. Min SuperNait har det ogsĂĄ, og som Anda siger, er det sĂĄ man kan bruge separat (og bedre) pre hhv power, uden at skulle skifte det hele ud.

Din 1060 får nogen lovord med på vejen derude på nettet, måske er det værd at shine den op, så den kommer til at se ud som denne her :-)

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sv: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 30. jan 2014, 20:18

Den er fin den du linker til Ketil.

Jeg har været ude og finde nogle lakrids phono kabler som jeg bruger som jumper kabler

Og så er jeg gået i gang med at rengøre den. Der er tegnet på den med kuglepen og tusch, så jeg prøver med noget sprit..

Billede



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf vaskebjørnen » 30. jan 2014, 20:51

En 1060 er en rigtig fin forstærker jeg har en der har fulgt mig gennem de sidste 13-14år som jeg er rigtig glad for..
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 00:15

Nogen der ved hvor jeg kan finde nogle meget korte phono kabler jeg kan bruge som jumper imellem Main In og Pre Out?

Kan man stadig få dem den er født med? Det er jo en gammel sag.. Den er kun lige tre år ældre end mig, men jeg er også gammel siger mine børn...



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf kvik » 31. jan 2014, 00:41

Prøv ebay: 'pre power jumpers'
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 01:17

Super, tak Ketil, de er nu bestilt.



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 01:20

Mens der er liv i den her trĂĄd.

Er der så en der kan forklare mig hvordan det her med effekt forstærker og for forstærker hænger sammen?

Hvorfor to enheder, hvad gør de hver især?



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Anda » 31. jan 2014, 01:37

Meget simpelt beskrevet så er forforstærkeren din indgangsvælger og volumenkontrol (pre amp eller control amp i gamle dage).
Effektforstærkeren forstærker signalet fra forforstærkeren og leverer effekten til dine højttalere (power amp).
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Claus-DK » 31. jan 2014, 02:04

Jeg tror princippet stammer fra pladespillerens tid, de havde et meget meget lavt udgangs signal så for overhovedet at have noget at forstærke på, var man nød til at gøre det i flere trin..

Jeg synes stadig de har deres plads når man bruger højtalere, man skal bare erstatte for-forstærkeren med en USBdac, det giver lidt mere fleksibilitet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf davidsh » 31. jan 2014, 09:36

Gad godt at fĂĄ fingre i sĂĄdan Ă©n 1musik
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf Coach-Z » 31. jan 2014, 09:53

Anda skrev:Meget simpelt beskrevet så er forforstærkeren din indgangsvælger og volumenkontrol (pre amp eller control amp i gamle dage).
Effektforstærkeren forstærker signalet fra forforstærkeren og leverer effekten til dine højttalere (power amp).


Lad mig se om jeg kan skrive dette sĂĄ min ikke tekniske HiFi hjerne kan forstĂĄ det...

Når jeg sætter en forstærker med en volumenkontrol og nogle phono udgange (Pre Out), som f.eks. Audinst, "foran" min Marantz så leverer min Marantz musklerne, men Audinst er så chefen der fortæller Marantz hvor meget lyd den skal spytte ud i højttalerne/hovedtelefonudgangen.

Rækkefølgen til ovenstående er så Audinst Pre Out -> Marantz Main In.

Og omvendt så kunne jeg bruge min Marantz som volumen kontrol som så leverer et signal til en anden forstærker med phono ind f.eks min B&O BeoMaster 6500 så min Marantz er chefen, men BeoMasteren leverer musklerne.

Denne rækkefølge ville så være Marantz Pre Out -> BeoMaster Main In.



Er alt det her korrekt forstĂĄet??


Og i en anden boldgade..
Jeg har ellers altid været den vildeste modstander af hele den her kabel ballade, kan man overhovedet høre forskel på kabler?... nu har prøvet at bruge nogle meget billige 1 meter lange lakridskabler som jumper kabler mellem Pre Out og Main In og det giver en voldsom brummen... holder man dem lidt væk fra andre ledninger bliver denne brum mindre, men stadig tydelig.

Så prøvede jeg at skifte til de tykkere, men stadig lange phonokabler der følger med Audinst og så blev brummen mere end halveret..

Har bestilt nogle meget korte og bedre afskærmet kabler designet som Jumper kabler og det håber jeg så på kan blive en billig løsning på mit problem.



Indtil videre har denne forstærker kostet mig 25kr, så jeg er under alle omstændigheder glad for hvad jeg har fået.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Marantz Model 1060

Indlægaf davidsh » 31. jan 2014, 12:36

Hvor fik du fat i den?
Og du har forstĂĄet det rigtigt..
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron