Køb af headphone forstærker



Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 11. maj 2014, 22:49

Hej i forum

Jeg er garvet hifi lytter med absolut begynder i Head fi - derved mine spørgsmål:

Jeg kunne godt tænke mig et alternativ til anlægget da jeg er flyttet i lejlighed og skal jo både tænke på mine børn og mine naboer. Jeg elsker musik og har derfor besluttet at jeg ved siden af min sofa vil have mit lille head fi anlæg. Jeg har allerede købt mine hovetelefoner og valget blev et sæt Denon AH-5000. Lydkilden vil for det meste være min IPAD med tilhørende TDC-play, men der skal også være mulighed for at tilslutte min cd afspiller.

Det kunne være hyggeligt med en rørforstærker da jeg er tilhænger af den dejlige varme rørlyd, men dette er ikke absolut betingelse.

Er det muligt at bruge sin IPAD sammen med forstærker (dvs. minijack fra IPAD til forstærker og derefter til hovedtelefonen???), og samtidig have mulighed for at bruge sin alm. cd afspiller?

Jeg køber gerne brugt (som med mine ny ankommende AH-5000)

Budget 2-3.000

De bedste hilsner fra
Henrik300
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2014, 00:08

Hej Henrik Velkommen til.
Du virker som en oplagt kandidat til en DAC/Amp, altså en maskine med både en DAC og en forstærker, det vil give dig det bedste resultat..
Eller en DAC og en forstærker..

Som forhandler vil jeg ikke ud i at anbefale dig noget bestemt, men prøv at kig i vores Tour del, der er vist 4 DAC/Amps på rundtur, så kan du få en lille idé om hvad man kan få for hvad penge og derefter også give bedre udtryk for hvad du har behov for..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf toppe » 12. maj 2014, 00:14

Hej Henrik300 rulle5

Jeg er ingen iPad/iPod/iPhone mand, så jeg kan ikke give dig et fyldestgørende svar...
Den nemmeste måde at trække lyden ud af iPad'en er via minijack-udgangen - du skal bare bruge et 3.5mm jack til rca stik, men det ved du jo nok. Ulempen ved den løsning er, at lyden kommer igennem båden iPad'ens dac og dens egen forstærker, så det er en ganske brugbar men ikke den bedste løsning.
Så vidt jeg ved, havde man med de gamle iPads/iPods/iPhones en 30 pin connector, og der findes kabler der kan trække lyden uden om iPad/Pod/Phonens egen forstærker, så du har et rent line out signal. Modellerne med 30 pin connectoren kan man vist også købe et camera connection kit til, som muliggør, at man kan trække et digitalt signal ud og sætte den til en Dac, som så skal forbindes med en forstærker.
Med iPhone 5 og vist også de nyere iPads er der brugt et andet stik, og som jeg forstår det, er det en digital løsning, så jeg er ikke sikker på at man kan få et rent lineout signal med dem, men her må andre (eller google) hjælpe dig...

Hvis din hovedtelefon-forstærker skal have din iPad og din cd-afspiller tilsluttet samtidigt, skal den i sagens natur have mere end ét input. Jeg er sikker på at der findes forstærkere med to eller flere indgange, men jeg kender ikke så mange og ikke i din prisklasse, men måske andre mere vidende forumbrugere kan hjælpe dig her?

Nu skriver du, at du er en hifi-mand, så jeg tænker om du har en forforstærker med line-out? For så kunne det måske være en løsning at tilslutte din iPad og din cd til den og føre signalet videre til en hovedtelefonforstærker?

Nå, det var en længere sludder for en sladder, og måske i virkeligheden ikke så brugbart for dig, men jeg håber du finder svar, og endnu engang: Velkommen til :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 12. maj 2014, 06:53

Tak for svar, og sĂĄ hurtigt :-)

Der er en Fostrx HP-P1 som uvist er lavet til IPad / IPhone. Er det en god løsning, og måske det jeg søger?
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2014, 07:39

Det er bestemt en mulighed, jeg spiser ikke selv æbler, men har kun læst godt om den, prøv at tjek om ikke der er noget på den i anmeldelsesektionen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Burning777 » 12. maj 2014, 10:22

Henrik300 skrev:Tak for svar, og sĂĄ hurtigt :-)

Der er en Fostrx HP-P1 som uvist er lavet til IPad / IPhone. Er det en god løsning, og måske det jeg søger?


Hej Henrik
Det vil være en fremragende løsning og til en god pris. Jeg bruger selv samme princip. Min kilde er også for det meste min iPhone/iPad med Spotify eller tidligere Wimp HiFi. Jeg bruger en anden lignende løsning Cypher Labs Algorythm Solo. Derefter en dedikeret forstærker. Fordelen er at jeg kan adskille DAC og forstærker. Dette giver mig en ret uhandy lyd-klump bestående af 3 dele. Det spiller aldeles fremragende men Fostex HP-P1 er noget mere brugervenlig i den henseende. Så er spørgsmålet om du søger fleksibilitet og gerne vil eksperimentere med andre forstærkere / DAC? Eller om det skal være den lette brugervenlige (og billige) løsning med Fostex.

Det gode ved det er også at det kører på batteri så man kan tage det med alle steder hen. Så Fostex HP-P1 vil være et super sted at starte. Jeg har aldrig selv lyttet til den men mange anmeldelser siger at lyden er meget god. God fornøjelse med det. Der er mange gode lytte-oplevelser med head-fi.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf davidsh » 12. maj 2014, 16:08

Er det ikke noget med at fostexen ikke har sĂĄ mange forbindelsesmuligheder/indgange?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 12. maj 2014, 22:11

Tak for alle kommentar, og jeg bliver da klogere :-)

Kunne en løsning være en dac som er forbundet med min alm forstærker? . Dette giver dog ikke den flexibilitet ved at have en lille hylde ved sofaen sammen med i iPad eller iPhone

fostex er sikkert en god løsning, men der skal være fast strøm til så jeg ikke er afhængig i opladning. Jeg vil ikke bruge den på farten, men kun hjemme.
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf davidsh » 12. maj 2014, 22:51

Først og fremmest, er der tale om lightning stik eller 30 pin? Har du planer om at få en nyere ipad/iphone (hvis det er 30 pin)?
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf kvik » 13. maj 2014, 00:52

Hvad med at en rør-forstærker med to analoge indgange. Den ene kobler du cd-afspilleren på, den anden en Airport Express (AE) på via mini-jack til rca. Så sender du musikken fra iPad'en via AirPlay til AE. Den indbyggede dac i AE konverterer så til analog, og føder forstærkeren med dette signal.

Hvorvidt iPad'en kan streame fra TDC-Play, må du selvsagt undersøge først. Jeg har ingen erfaring med iPad, så gætter blot på, at det er muligt.

Alternativt kan du koble AE optisk en ekstern DAC (med optisk input), hvis du vil hæve niveauet på konverteringen. Hvor god AE's egen DAC er, ved jeg ikke. Jeg læser dog, at nogle lever fint med AE uden ekstern DAC også.

Siden dine AH-D5000 har lav impedans og høj følsomhed, vil en OTL rør-forstærker ikke egne sig, så du må kigge efter en hybrid, eller en med 'Transformer Coupled Output'. Begge dele finder du flere eksempler på i rør-tråden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 14. maj 2014, 13:00

davidsh skrev:Først og fremmest, er der tale om lightning stik eller 30 pin? Har du planer om at få en nyere ipad/iphone (hvis det er 30 pin)?


Jeg har en Ipad 0g Iphone, begge model 4. Der kommer sikkert en opdatering af begge men ved ikke hvornĂĄr.

Som jeg forstår det så er mini Jack til rca den billigste løsning men også den dårligste. Om jeg kan separere lyd og billede med et 30 pin stik er jeg ikke klar over.
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 14. maj 2014, 13:04

kvik skrev:Hvad med at en rør-forstærker med to analoge indgange. Den ene kobler du cd-afspilleren på, den anden en Airport Express (AE) på via mini-jack til rca. Så sender du musikken fra iPad'en via AirPlay til AE. Den indbyggede dac i AE konverterer så til analog, og føder forstærkeren med dette signal.

Hvorvidt iPad'en kan streame fra TDC-Play, må du selvsagt undersøge først. Jeg har ingen erfaring med iPad, så gætter blot på, at det er muligt.

Alternativt kan du koble AE optisk en ekstern DAC (med optisk input), hvis du vil hæve niveauet på konverteringen. Hvor god AE's egen DAC er, ved jeg ikke. Jeg læser dog, at nogle lever fint med AE uden ekstern DAC også.

Siden dine AH-D5000 har lav impedans og høj følsomhed, vil en OTL rør-forstærker ikke egne sig, så du må kigge efter en hybrid, eller en med 'Transformer Coupled Output'. Begge dele finder du flere eksempler på i rør-tråden.


Jeg tænker på at trække et kabel fra min forstærker til en dac hvorpå jeg tilslutter min hovedtelefon - kan det lade sig gøre og vil det have en god effekt?

Det hele drejer vel om at få et ordenligt signal ud af IPAD og ind i den læsning der nu vælges. Tror jeg er lidt til den nemme løsning, altså en ren hovedtelefon forstærker hvorpå jeg tilslutter min IPAD eller Iphone.

Hvis en har et godt forslag til en forstærker, gerne med rør vil jeg være taknemmelig.
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Mataugust » 14. maj 2014, 16:34

Det kunne være denne Rudistor som er til salg her på siden.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2749
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf kvik » 14. maj 2014, 21:12

Henrik300 skrev:Jeg tænker på at trække et kabel fra min forstærker til en dac hvorpå jeg tilslutter min hovedtelefon - kan det lade sig gøre og vil det have en god effekt?

Tror ikke jeg helt forstår, hvad du mener her. Tænker du på fra din hifi-forstærker? Er formålet at få lyd fra dac til forstærker, eller omvendt? De færreste hifi-forstærkere har vel digital udgang, som jo er det 'sprog' dac'en taler. Mener du at koble hovedtlf til dac? Så kræves en dac med indb. hovedtlf.forstærker. Som sagt, er ikke helt med :-)
Henrik300 skrev:Det hele drejer vel om at få et ordenligt signal ud af IPAD og ind i den læsning der nu vælges. Tror jeg er lidt til den nemme løsning, altså en ren hovedtelefon forstærker hvorpå jeg tilslutter min IPAD eller Iphone.
Har TDC-play stadig kun 128 kbps opløsning? Er dit projekt i så fald overhovedet værd at gå videre med? Et eller andet sted tvivler jeg på, at nogen DAC kan lave mirakler med en lav-opløst mp3-fil (måske bortset fra TotalDac og tilsvarende svinedyre DAC'er).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Claus-DK » 15. maj 2014, 01:23

virker et Lineout kabel til en gammel Ipod ogsĂĄ til en Ipad ??
I så fald skal du som minimum have sådan et, at købe en 3000 kroners forstærker og sætte den til via hovedtelefonudgangen svarer nogenlunde til at smide 3/4 af dine penge i affaldsskakten..

Selvfølgelig får du da en pæn maskine på dit skrivebord, men du smider vildt meget væk ved at vælge den absolut ringeste løsning du kan..
Vælger du den løsning så køb en Cmoy til en hund på ebay...

Det er et frygteligt spild af gode tjente kroner du er ved at gå i gang med, du vil få en langt langt bedre løsning med en fostex, eller en hvilken som helst anden dac/amp der kan bruges med en Ipad..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 15. maj 2014, 08:18

Claus-DK skrev:virker et Lineout kabel til en gammel Ipod ogsĂĄ til en Ipad ??
I så fald skal du som minimum have sådan et, at købe en 3000 kroners forstærker og sætte den til via hovedtelefonudgangen svarer nogenlunde til at smide 3/4 af dine penge i affaldsskakten..

Selvfølgelig får du da en pæn maskine på dit skrivebord, men du smider vildt meget væk ved at vælge den absolut ringeste løsning du kan..
Vælger du den løsning så køb en Cmoy til en hund på ebay...

Det er et frygteligt spild af gode tjente kroner du er ved at gå i gang med, du vil få en langt langt bedre løsning med en fostex, eller en hvilken som helst anden dac/amp der kan bruges med en Ipad..


Endnu engang tak for alle svar :-)

Vil det sige at TDC play er den onde i det set up jeg kan lave. Uanset om jeg vælger en alm. hovedtelefon forstærker og min Ipad. Dvs. at der ingen rentabel løsning er med mindre jeg bruger en alm. cd afspiller for at forbedre lyden ?

Det der tiltaler mig er jo at det meste musik jo er der med det samme og derved skal der ikke skiftes cdér hele tiden.
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Henrik300 » 15. maj 2014, 08:19

Mataugust skrev:Det kunne være denne Rudistor som er til salg her på siden.


Kunne være en god mulighed, men se mit indlæg lige før denne :-)
Henrik300

 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. maj 2014, 12:05

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf davidsh » 15. maj 2014, 09:12

Jeg aner personligt ikke hvilken bit rate TDC kører med, prøv evt at Google.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ă…rhus, Danmark

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf Claus-DK » 15. maj 2014, 13:05

Der er flere svage led, i kæden..
Er musikken på 128 MP3 er det i min optik rent til grin at bruge ret mange penge på noget udstyr, et par 500 kroners bøffer sat direkte til din Ipad vil mageligt kunne udnytte 128 MP3..
Det andet svage led er din hovedtelefon udgang pĂĄ Ipadden, det er heller ikke noget at rĂĄbe hurra og danse rundt pĂĄ bordet over..

Vi stiller alle forskellige krav til kvalteten, jeg ville ikke udsætte mine ører for MP3 under 256..
Jeg kan godt holde ud at lytte til musik via en Ipad og et par OK hovedtelefoner, men det er ikke en lyd jeg ville begynde at forbedre, dertil er signalet for ringe.

Var din primære kilde en CDafspiller ville min holdning være en ganske anden..

Apple gav os musikken tilbage på en god og smart måde, desværre er det hele endt i laveste mulige fællesnævner når det drejer sig om alt andet end udvalget og antallet af musik numre på en afspiller..

Husk at dette er min mening og det er ikke sikkert andre deler den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12673
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Køb af headphone forstærker

Indlægaf kvik » 15. maj 2014, 15:03

kvik skrev:Har TDC-play stadig kun 128 kbps opløsning? Er dit projekt i så fald overhovedet værd at gå videre med?

128-tallet fandt jeg hos TDC. Googler jeg 'TDC play bitrate' finder jeg nu 48 for mobil-versionen og 192 for browser-versionen. Så iPad'en kører vel 192 kbps(?), men stadig ikke specielt imponerende. Spotify er vel egentlig ikke meget bedre, med 96/160 som standard, og 320 som tilvalg. WIMP har 96 som standard på begge platformer, og 320 som tilvalg. I over et år har der været snak om, at TDC skulle tilbyde 320, men der ser ikke ud til at ske alverden på den front. Du kan jo spørge dem direkte (kundeservice), om 320 snart kommer. Hvis det gør, er dit projekt nok mere gennemførligt. Indtil da kan du prøve med en lille CMoy (2-300 kr) koblet til iPad'ens audio-udgang. Det giver dig i hvert fald et sammenligningsgrundlag af en art for D5000.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster