Rock'n Glass tube rolling



Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf kvik » 22. aug 2014, 15:09

Siden jeg har modtaget min rørpakke, og Zigis Rock’n Glass er min foreløbigt eneste rørforstærker, kommer jeg til at afprøve en masse rør med RnG. Det kan måske være nyttigt at holde rulningen separat fra den anden RnG-tråd for overskuelighedens skyld, så derfor denne tråd. Andre RnG-ejere/-brugere er selvsagt mere end velkomne til at bidrage i tråden.

Jeg kan jo lægge ud med en liste over de rør, jeg har tænkt mig at kæmpe mig igennem med tiden. Kort et par forklarende kommentarer til listen:
- “M” i kommentarfeltet står for <intern-super-matching> (specielt sorteret etter måling med Amplitrex rør-tester) iflg sælger af rørpakken.
- Farvekoden er et forsøg på (udfra mit begrænsede kendskab) at prioritere testing efter formodet attråværdighedsgrad (blå=mest, rød=mindst).
- Rørene med hvid skrift er 7V rør (7DJ8/PCC88), hvor dem med sort skrift er 6.3V rør (6DJ8/ECC88). Egentlig skulle førstnævnte iflg Zigis ikke fungere i RnG (pga overspænding), men jeg har målt heater-værdi, og alle tre er indenfor anbefalet 10%-tolerance.

Der kan gå et stykke tid, inden jeg rigtigt kommer i gang med at rulle, men så kan listen jo foreløbigt stå som inspiration (og måske startskud) for andre RnG-ejere.


RnG tubes 1.jpg
RnG tubes 1.jpg (133.97 KiB) Vist 8004 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 27. aug 2014, 10:44

Ville lige holde trĂĄden i live og dele dette med jer.
Jeg er sååå priviligeret at Kvik/Ketil gerne ville dele sin rørpakke med mig. Så jeg har købt en pæn andel af rør så jeg kan lytte med. Tak Ketil!!

Let the rolling begin!!

Billede
Billede
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf kvik » 27. aug 2014, 12:04

Bare hyggeligt, Carsten :-) og det er jo ogsĂĄ sjovere, nĂĄr man har nogen at udveksle erfaringer med.

En sidebemærkning: Der er sagt meget negativt om PostDanmark gennem årene (også her på hoved-fi), men det tog under 24 timer fra jeg sendte til Carsten modtog rørene. Til sammenligning brugte Posten Norge en uge indenlands på at få dem frem til mig derhjemme.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf librarian » 27. aug 2014, 12:06

Så venter jeg i spænding (da min RWA Isabellina dac bruger samme rørtype) popsy

Selv bruger jeg Amperex (orange globe, Holland) og Mullard CV2493
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 27. aug 2014, 12:13

librarian skrev:Så venter jeg i spænding (da min RWA Isabellina dac bruger samme rørtype)


Ok, en DAC med rør. Det har jeg ikke set før.
Kan læse at det er for at farve lyden lidt ligesom man gør med en rørforstærker. Men udover det, rørforstærker vs rør dac?, altså hvorfor..
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf kvik » 27. aug 2014, 18:49

McM, librarians Isabellina er HPA-udgaven, altså dac/headamp, en meget god af slagsen forøvrigt. Siden han deler min forkærlighed for T70s særlige dyder, og iøvrigt kender mine lydpræferencer nogenlunde godt, så er det sikkert ikke svært for ham at 'oversætte' rør-indtrykkene til hans egen omstændighed. Hvis det var det dit spørgsmål gik på :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 28. aug 2014, 09:24

Tak for uddybelsen. Blev bare nysgerrig og slog den op. Troede så det var en rør dac og det havde jeg alligevel aldrig set før.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf librarian » 28. aug 2014, 10:38

Det er interessant for mig, da den bruger samme rørtype. Selvfølgelig må man regne med, at rørene opfører sig forskelligt afhængigt af hvilken dac eller forstærker, de bruges i. Men det er jo ikke anderledes end at lyden også er forskellig afhængig af hvilken hovedtelefon, hvilke kabler osv., der bruges i et givent setup.... At en DAC bruger rør er ikke nyt, der fandtes/findes da også cd-afspillere og andre kilder (f.eks. radioer) med rør. Og det er vel af samme grund som man bruger rør i forstærkere, for at farve lyden på en bestemt måde, man godt kan li'.

Nu handler tråden om Rock'n Glass forstærkeren, som jeg ikke kender. Så jeg vil holde mig på sidelinjen, men bare følge spændt med i, hvordan I synes de forskellige rør lyder:-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 1. sep 2014, 08:25

librarian skrev:Nu handler tråden om Rock'n Glass forstærkeren, som jeg ikke kender. Så jeg vil holde mig på sidelinjen, men bare følge spændt med i, hvordan I synes de forskellige rør lyder:-)


Så er jeg kommet igang med at lytte, mere om det senere. Dog er jeg stødt ind i nogle tekniske forhindringer. Ikke alle mine rør kan trimmes til den foreskrevne voltage, og ej hellere kan kanalerne trimmes ens. :/

Men jeg har gang i en dialog med Zigis.

Jeg æææælsker at lege med rør, totalt geeky. 7musik
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf kvik » 1. sep 2014, 10:46

Måske har din rør-pusher solgt dig noget 'bad shit' :-( Spøg til side, er spændt på, hvad forklaringen viser sig at være. Har ikke haft problemer med biasjustering hos mig endnu (8-9 forskellige rør), så det kan sagtens være, at enkelte af rørene du modtog fra mig ikke er ok. Eller måske er det et rør-fænomen, vi novicer blot ikke begriber (endnu) :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 5. sep 2014, 08:13

kvik skrev:Måske har din rør-pusher solgt dig noget 'bad shit'


Ja, han er en slemmer dreng. :)

Ej, det er fine rør. Man skal bare lige forstå hvorfor og hvordan. Zigis er rigtig flink til at forklare mig hvordan det hænger sammen. Hans kundeservice er i top!!
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 5. sep 2014, 08:21

NĂĄh, for lige at dele mine erfaringer med andre.

Jeg troede i starten at man skulle bias'e ved 15V og forstod derfor ikke nogle af mine rør ikke kunne komme på de 15V men var helt oppe omkring 18V. Bøvlede også med enkelte rør ikke kunne trimmes ens i de 2 kanaler.

Forklaringen er at de enkelte rør er fabrikeret forskelligt, måske opbevaret forkert eller at kvaliten bare er forskelligt.
Der er en teoretisk udregning på de 15V som Zigis foreskriver, men i praksis har jeg opdaget det betyder mindre. Rør tager ikke skade ved at man bias'er ved 15-20V. Rør er designet til at kunne klare 2-300V. Forstærkeren er beskyttet hvis man kommer for langt op. Men inden da vil man kunne høre at forstærkeren "clipper", så der er en naturlig lydmæssig begrænsning.

Mine erfaringer fra praktiske test har vist mig :

- Jeg kan ikke høre forskel på om jeg trimmer ved 15 eller 18V.
- Oplever en tydelig forskel hvis kanalerne ikke er ens. 0-1V kan jeg ikke høre det, men ved 2-3V bliver det meget tydeligt.
- Jeg oplevede ikke "clipping" ved de 18V nogle af mine rør skulle bias'es ved. Heller ikke ved at skrue godt op. Forstærken har masser af power.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf kvik » 5. sep 2014, 11:20

Vil det sige, at de rør, hvor der var forskel på højre/venstre bias, kunne jævnes ud ved at stille begge på den højere spænding, og der fungerede? Eller var/er disse rør 'uhelbredelige''?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Rock'n Glass tube rolling

Indlægaf McM_dk » 5. sep 2014, 11:40

kvik skrev:Vil det sige, at de rør, hvor der var forskel på højre/venstre bias, kunne jævnes ud ved at stille begge på den højere spænding, og der fungerede? Eller var/er disse rør 'uhelbredelige''?


Ă…h, ja. Det fremgĂĄr ikke tydeligt af min forklaring.

Jeg havde en del rør hvor ene eller anden kanal ikke kunne trimmes til de foreslået 15V.
Feks kan ene kanal trimmes til 16,08V og den anden 15,05V. SĂĄ trimmede jeg bare begge kanaler til de 16,08V +/-.

Havde et enkelt rør hvor de lå for "langt" fra hinanden i volt til de kunne trimmes nogenlunde ens. Ene kanal 15,05V og den anden 15,84V. Jeg oplevede dog ikke forskel i lyden. Så blev jeg nysgerrig og prøvede at skrue meget op for ene kanal, for at se hvornår der var tydeligt forskel. På den måde fandt jeg også ud af hvor nøjagtigt ens trimning skulle være. <1V kunne jeg ikke høre forskel >2V var der meget tydeligt forskel.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 14 gæster