Tube RolllingUdover Cavallien har stollesen investeret i ikke mindre end syv sÊt rÞr (indtil videre) som jeg fik med, sÄ jeg havde lidt forskelligt at lytte til. Nogle af dem var i Êsker, andre var bare i lÞs vÊgt, og jeg havde ikke rigtig nogen idé om hvordan de lÄ hverken lydmÊssigt eller prismÊssigt, i forhold til hinanden. Da jeg havde haft stor glÊde af Tungsol rÞr i Littledotten, gemte jeg disse til sidst, i hÄb om en gentagelse. Resten lyttede jeg til i mere eller mindre tilfÊldig orden. Som rosinen i pÞlseenden, flyttede jeg ogsÄ lige rÞrene fra min egen forstÊrker over i Cavallien. Jeg har pÄ alle rÞr (pÄ nÊr CV-181) anvendt tube dampers, som det fremgÄr af billederne.
MĂ„ske der her er pĂ„ plads med en form for âdisclaimerâ, det der vel pĂ„ godt dansk hedder en ansvarsfraskrivelse
Alle rĂžrene er nyindkĂžbte, og sĂ„ledes ikke tilspillede. Tiden taget i betragtning havde jeg ikke mulighed for at spille pĂ„ de enkelte rĂžr i mere end 2-3 dage, sĂ„ der er muligvis egenskaber ved de forskellige rĂžr der udvikler sig, efterhĂ„nden som de fĂ„r mere spilletid. For et par af rĂžrene synes jeg at jeg oplevede netop dette fĂŠnomen, allerede i lĂžbet af de par dage jeg spillede pĂ„ dem. Jeg overvejede ogsĂ„ om jeg skulle anvende flere forskellige hovedtelefoner, for at se om der var speciel synergi, eller det modsatte, mellem valg af rĂžr og valg af hovedtelefon. Men med tre eller fire forskellige hovedtelefoner ville det pludselig Ăžge antallet af kombinationer der skulle lyttes til, til noget der kunne nĂŠrme sig 30. I erkendelse af at jeg med stor sandsynlig ville begynde at rode i hvad det nu var for en kombination der lĂžd hvordan, besluttede jeg kun at anvende Ă©n hovedtelefon til tube rollingâen, og det blev Beyerdynamic T1, da det er den jeg er mest fortrolig med.
RCA 6SN7GTBMit fÞrste indtryk er, at dette rÞr ikke lyder sÊrlig rÞragtigt! Lyden er ganske veldefineret og kontrolleret, men ikke specielt imponerende hvad angÄr mellemtone, luft, rum og perspektiv. Jeg tÊnker, at dette rÞr ikke er et rÞr der viser hvad Cavallien egentlig kan.
Men der er en god klang pÄ blÊserne pÄ fx Paul Simons Graceland, og fint rum omkring tingene. PÄ Nils Lofgren Acoustic Live er gengivelsen fin og ganske nuanceret, men vokalen er lidt tilbageholdt, og der mangler generelt lidt fylde i mellemtonen. Diskanten er lidt spids, og bassen pÄ fx White Stripes Prickly Thorn... er lidt mudret. Overordnet set synes jeg der mangler liv og engagement i dette rÞr.
Electro-Harmonix 6H30Pi Dette er det eneste af rÞrerne der er novalt(9-pins) og derfor sidder vandret i Cavallien. Det sidder meget stramt, sÄ man skal vÊre lidt forsigtig bÄde nÄr man sÊtter det i og nÄr mantager det ud.
Her er der noget mere fylde og krop i mellemtonen. Vi er lidt ovre i den blÞde og varme genre, med en relativ god dynamik, men uden sÄ meget snert og smÊld i fx guitarstrengene. Her er RCA bedre. OplÞsning og udklingning er noget bedre her, end pÄ RCA-rÞret, og der er stÞrre rum og mere luft i lydbilledet. Bassen pÄ White Stripes er med lidt mere tyngde, men nÄr kadencen Þges efter sa. 1:20 bliver det stadig ret mudret. Og ligesom med RCA er diskanten ogsÄ her lidt rÄ og upoleret, hvilket gÞr at den pÄ nogle indspilninger bliver lidt skarp og hidsig.
Mellemtonen er til gengĂŠld noget helt andet. Her bliver det kĂŠlent og lĂŠkkert. Og vokaler â oh la la. PĂ„ TV2âs live album Verdens lykkeligste band, er Steffen Brandt stemme simpelthen fantastisk. Den mand kan sige: âKĂŠrlighedenâ, pĂ„ en utrolig charmerende ĂŠrke-Ă„rhusiansk mĂ„de. Og her kryber hans stemme helt ind under huden. Meget vanedannende! I det hele taget virker live-musik som guf for dette rĂžr, og hvis man er til Jazz at The Pawnshop er dette rĂžret der fĂ„r hĂ„rene til at rejse sig, nĂ„r det bliver klubagtigt intimt og nĂŠrvĂŠrende.
SÄ toppen og bunden er ikke noget sÊrligt, men det i midten er rigtig, rigtig godt! EfterhÄnden som jeg lytter, fornemmer jeg at dette rÞr bliver bedre og bedre. SÄ tilspilning kan vÊre en faktor her.
Electro-Harmonix 6SN7(Billede mangler! Det mÄ komme senere...)
Jeg kan lige sÄ godt sige det med det samme: Dette rÞr er kedeligt!
Der er lidt mere smĂŠld pĂ„, end med 6H30p, og lyden er ogsĂ„ lidt mere Ă„bn og knap sĂ„ âlĂŠkkerâ. Men generelt set virker det lidt kedeligt og uengagerende. Bassen er lidt den samme, omend mĂ„ske med en minimal bedre kontrol. Mellemtonen er uden den samme charme og virker lidt tam og livlĂžs. Men der er en stĂžrre Ă„benhed og separation af instrumenterne i lydbilledet. Diskanten er igen her lidt spids og uden sĂ„ meget oplĂžsning.
Overordnet set gÞr dette rÞr Cavllien til en middelmÄdig forstÊrker. Der er enkelte lyspunkter omkring Äbenhed og separation, og pÄ fx Fiona Aplle fungerer det egentlig ganske tilfredsstilende . Men samlet set vil jeg klart foretrÊkke 6H30.
Sylvania 6SN7GTHer er vi sÄ ovre i en lidt anden bolgade. Lyden fra dette rÞr er ganske Äben, og med godt perspektiv bÄde i breden og dybden. Gengivelsen er lidt mere fremme i skoene, der er fint med luft i lydbilledet og god adskillelse mellem instrumenterne. Her er der, i frohold til EH 6H30 mere fokus pÄ det store og Äbne frem for det intime og nÊrvÊrende.
Lyden er lidt karakteriseret af den fede lÊkre rÞrlyd, med godt med rul pÄ guitarerne, en tyk bas og masser af sprÞdhed pÄ blÊserinstrumenter. Dog virker netop blÊserne en anelse distancerede, men de stÄr stadig meget flotte.
Bassen er lidt mere kontrolleret pÄ White Stripes end den har vÊret pÄ de andre rÞr jeg har lyttet til indtil nu. SÄ nÄr vi snakker kontrol og fasthed i bassen, er dette indtil videre den bedste gengivelse. Diskanten virker meget on par med de forrige rÞr, dvs. lidt spids og uden evnen til at klinge ud pÄ den helt rigtige mÄde.
Mellemtonen er prĂŠget af en god mĂŠngde luft og rum, og isĂŠr hornene begynder at fremstĂ„ rigtig flotte. NĂ„r jeg skriver âbegynderâ hĂŠnger det sammen med, at ogsĂ„ dette rĂžr synes at vokse efterhĂ„nden som det bliver tilspillet. Jeg smider Phil Collins Big Band pĂ„, og det lyder meget overbevisende. Alt i alt virker det som et ganske glimrende rĂžr, uden de store svagheder, men ogsĂ„ uden de helt store styrker, som fx vokalerne pĂ„ EH 6H30 (Ja, de lĂžd altsĂ„ godt
).
Sylvania 12SN7GTAVed fĂžrste Ăžrekast imponerer dette rĂžr med en storslĂ„ethed og et rum, der synes meget stĂžrre end hvad de Ăžvrige rĂžr har kunnet byde pĂ„. Og det varer da heller ikke lĂŠnge fĂžr jeg bare mĂ„ sige: âWOW!â Her er der et kĂŠmpe rum og soundstage for alle pengene. Lyden er lidt til den varme side, men stadig med en flot evne til at eksplodere nĂ„r det krĂŠves. Og netop som jeg havde tĂŠnkt, at âsolid stateâ-delen dominerer i denne forstĂŠrker, og at rĂžr-delen kun kan justere lyden i mindre omfang! Slap in my face â dette er godt!
Der er stadig ikke den samme intimitet over lyden som med EH 6H30. Man kan mĂ„ske nĂŠrmest sige at Sylvania 12SN7GTA spiller âmodsatâ, og med en meget mere harmonisk og magtfuld prĂŠsentation. Stor flot og Ă„ben lyd.
Som i alle forhold lĂŠgger den stormende forelskelse sig dog, og jeg begynder at hĂžre nogle af de mindre gode ting ved dette rĂžr. Der er ikke sĂ„ meget luft omkring instrumenterne som et par af de andre rĂžr kan prĂŠstere, og oplĂžsning er ogsĂ„ lidt pĂ„ det jĂŠvne. Der er med andre ord ikke sĂ„ meget finesse over gengivelsen fra dette rĂžr, ikke sĂ„ meget ânerveâ. Ved mere komplekse afsnit i musikken bliver det hele ogsĂ„ lidt blandet sammen, og jeg fornemmer at detaljer og oplĂžsning ikke er dette rĂžrs styrke. Styrken er den umidelbart imponerende storslĂ„ede gengivelse, og den er til gengĂŠld ogsĂ„ god. Og sĂ„ rĂžret ogsĂ„ som tidligere nĂŠvnt, en rigtig god evne til at gengive transienterne i muskken.
Jeg har vÊret lidt ambivalent omkring hvorvidt jeg egentlig synes dette er et godt rÞr eller ej. Men efter et par dages lytning kommer jeg frem til, at jeg faktisk rigtig godt kan lide dette rÞr. Der mangler mÄske lidt af den nerve som nogle af de andre rÞr kan byde pÄ, men samlet set synes jeg at gengivelsen er meget befordrende. MÄske er hvedebrÞdsdagene ikke helt ovre endnu
Tungsol 12SN7GTIgen et rĂžr til den lidt varmere side. I modsĂŠtning til RCA fornemmer jeg klart mere at jeg her har at gĂžre med et ârigtigtâ rĂžr
Det har en god og fyldig klang, og nu rykker basgengivelsen en klasse op. White Stripes lyder helt i orden, omend der selvfĂžlgelig stadig er et lille stykke op til det allerbedste.
Nu er der kommet nerve over gengivelsen, og samtidig er der et fint og flot rum. Ikke sÄ stort som pÄ Sylvania 12SN7, men stadig godt. Til gengÊld er der noget bedre oplÞsning og der formidles med masser af luft. Med andre ord besidder dette rÞr evnen til at gengive med det engagement som jeg har savnet lidt ved nogle af de andre rÞr. De er en fin adskillelse af de enkelte indtrumenter, og som sagt godt med luft omkring dem. Og fin sprÞdhed pÄ bÄde strengeinstrumenter og blÊsere. PÄ Nils Lofgren hÞrer man meget mere tydeligt forskellen mellem de blÞde og de hÄrde anslag pÄ guitaren.
I det samlede lydbillede fornemmer jeg mere ro og kontrol over gengivelsen, og en bedre kontur i den nedre mellemtone/bassen. I topppen er der stadig en snert af spidse s-lyde, men det er ikke sÄ udprÊget som pÄ de andre rÞr.
Alt i alt stryger dette rÞr ind pÄ fÞrstepladsen indtil videre. Det er noget med masser af luft og engagement, som giver mig en fornemmelse af hvad man egentlig kan fÄ ud af Cavallien.
Hytron 12SN7GTDette rĂžr har en ganske âlĂŠkkerâ lyd, og umiddelbart lyder det meget i samme retning som Tungsol. Men det har en noget blĂždere gengivelse. Ja, faktisk en ret meget blĂždere gengivelse. Jeg kommer lidt tilbage til senere, hvad jeg mener med blĂžd gengivelse
Transientgengivelsen er flot pÄ dette rÞr, og der er en anelse mere rul pÄ guitarstengen end med Tungsol. Der er stadig et pÊnt stort rum, men en lidt grovere eller knap sÄ specifik, gengivelse af dybden og bredden i rummet. Man fornemmer den er der, men den stÄr ikke sÄ skarpt aftegnet som med Tungsol. Tilsvarende er der knap sÄ meget rum som pÄ Tungsol.
Bassen er flot, knap sÄ skarp som pÄ Tungsol, men med mere impact. Den er dog ogsÄ en anelse mere tilbagetrukket, hvilket gÞr at den til tider lyder en smule mere mudret. Vi taler petitesser her, men jeg oplever det som en forskel.
Mellemtonem flyder fint, men jeg fornemmer at Heytron maler med den lidt bredere pensel, og dermed blander tingene lidt mere sammen end Tungsol. Heytron nÄr lige knap den samme grad af engagement som Tungsol, men det spiller stadig med en fin oplÞsning og mange detaljer. En ganske balanceret gengivelse med godt med tryk pÄ slagene i musiken, dog uden at virke agressivt eller specielt fremme i skoene.
Hvis jeg skal karakterisere dette rĂžr i Ă©t ord, mĂ„ det blive: âHĂžfligtâ. Det spiller pĂŠnt og fint, men det er som om det lige skal fĂžle sig lidt frem, inden det giver los. Det kan derfor virke lidt tĂžvende eller langsomt, men nĂ„r fĂžrst det er trygt ved situationen, spiller det fortrinligt. Jeg ved det lyder lidt som en besjĂŠling, men jeg hĂ„ber det er til at forstĂ„. Det var dĂ©t jeg mente med en blĂžd gengivelse.
Shuguang Treasure CV181-zNÄr nu min egen forstÊrker anvender samme type rÞr som Cavallien, var det selvfÞlgelig oplagt at prÞve disse ogsÄ.
Jeg oplever det kort og godt som en klasse over de Þvrige rÞr! Det er selvfÞlgelig lidt af et statement at komme med, nÄr det nu drejer sig om mine egne rÞr. Og jeg er som sÊdvanlig helt Äben for den mulighed, at jeg er farvet af dette, og at det pÄvirker min bedÞmmelse. Men det Êndrer ikke ved at jeg i hvert fald, oplever et dyyybt rum med masser og masser af luft. Bredden af rummet er mÄske lidt bredere pÄ Sylvania 12SN7. Bassen er nok en snert fastere pÄ Tungsol. Ingen rÞr kan gengive vokaler sÄ intime som EH 6H30.
Men samlet set, oplever jeg at dette rÞr lÞfter gengivelsen fra Cavallien til et andet niveau. Rumklang, oplÞsning og prÊcision i gengivelsen er bedre. Klangen er flot, blÊserne fÄr lov at blÊse helt ud, strengene er sprÞde, fornemmelse af tilstedevÊrelse er virkelig god. Engagement, indlevelse og nerve har vÊret godt pÄ nogle af de andre rÞr, men det er bare lige en tand bedre pÄ dette. Jeg har skrevet mange smÄ plus-ord i mine notater, men den generelle konklusion omkring hvordan jeg oplever dette rÞr i Cavallien er bare som skrevet i starten: One step up.
AfrundingEfter denne omgang tube rolling mĂ„ jeg konstatere at det har vĂŠret spĂŠndende, men ogsĂ„ ret krĂŠvende, at lytte til otte forskellige rĂžr, og forsĂžge at uddrage forskellene pĂ„ dem. Man kunne godt argumentere for at vĂŠlge en mere struktureret mĂ„de at beskrive lyden af de enkelte rĂžr pĂ„. Men jeg har det bedst med at lytte âfritâ, og sĂ„ notere det jeg lĂŠgger mĂŠrke til, det der umiddelbart trĂŠder frem. Andre har det sikkert bedre med andre tilgange.
Da jeg kun har ét sÊt CV181 forbliver de i min WA22, og sÄ bliver det Tungsol 12SN7GT jeg vil anvende i Cavalli, nÄr jeg som nÊste ret serverer en sammenligning mellem WA22 og Cavallien.