Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk



Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:45

Cavalli Liquid Glass – indtryk

SĂ„ skete det igen! Stollesen skiftede forstĂŠrker, og heldigvis beskĂŠftiger han sig ikke med ”downgrades” ;-) SĂ„ for at finde en vĂŠrdig aflĂžser for LittleDot VI+, har han vĂŠret pĂ„ shopping i de forenede stater, og investeret i en Cavalli Liquid Glass. Jeg har fĂ„et lov til at lĂ„ne den en mĂ„ned eller to, sĂ„ her kommer der lidt indtryk.

Da der er tale om en forstÊrker i den spÊndende ende af skalaen, har jeg besluttet at gÄ lidt mere grundigt til vÊrks, end jeg plejer. Det betyder at jeg har valg at dele mine indtryk op i mindre bidder, som kommer i en i hvert fald for mig selv, relativt logisk rÊkkefÞlge :-)

Menuen

Beskrivelse
FĂžrst kommer der en beskrivelse af de lidt mere ”kedelige” og objektive ting, som jeg dog synes hĂžrer med, for at fĂ„ et fuldstĂŠndigt indtryk af forstĂŠrkeren. Men den ligger i et separat indlĂŠg, sĂ„ det er nemt at springe over hvis man ikke gider lĂŠse den slags ;-)

Tube rolling
Jeg fik lidt forskellige rÞr med fra stollesen, sÄ nÊste bid bliver en beskrivelse af min tube rolling proces med disse rÞr. FormÄlet er selvfÞlgelig at finde det rÞr jeg synes lyder bedst, sÄ jeg kan anvende det som udgangspunkt for resten af lytteindtrykkene .

Forskellige hovedtelefoner
NÄr det bedste rÞr er fundet, har jeg brug for at lytte lidt lÊngere til det, med forskellige hovedtelefoner. SÄ bid nummer tre bliver en sammenligning mellem forskellige hovedtelefoner pÄ Cavallien, i hÄb om at finde noget god synergi
4musik

Cavalli v. WA22
NĂŠstsidste bid bliver sĂ„ en direkte sammenligning mellem Cavalli’en med de bedste rĂžr, og sĂ„ min Woo WA22.

Digestive
Femte og sidste bid bliver et forsÞg pÄ en opsummering. Jeg ved allerede nu at der kommer mange spÞrgsmÄlstegn undervejs, sÄ derfor vil der vÊre behov for fordÞjelse og mÄske en form for perspektivering.

I hÄb om at disse fem bidder tilsammen kommer til at udgÞre et helt indtryksmÊssigt mÄltid, er planen hermed lagt. Jeg serverer retterne efterhÄnden som jeg fÄr lyttet og skrevet :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:46

Beskrivelse

Billede

Cavalli Liquid Glass har en pÊn fysisk stÞrrelse af en hovedtelefonforstÊrker at vÊre, og vejer ogsÄ pÊnt til. Men den virker ikke voldsom eller bastant, nÄr den stÄr i reolen. Den er faktisk ganske anonym, lige bortset fra rÞrene. Ibrugtagning er ligetil. PÄ fronten indstiller man spÊnding for heater og anode, afhÊngig af hvilke rÞr man har sat i. Cavalli har sÞrget for en liste, sÄ man kan se hvilke spÊndinger der skal anvendes for de forskellige rÞrtyper. Man kan ligeledes pÄ fronten vÊlge mellem to indgange, og om man skal have signalet ud pÄ en rca-udgang(preamp) eller kun i hovedtelefonudgangen. Den blÄ lysdiosde i on/off knappen er slÄet fra, men de to hvide dioder(mnÄ ja, den ene er vel nÊrmest lidt flaskegrÞn...) i fronten lyser rigeligt op og er ogsÄ ganske skarpe. Pas pÄ med at kigge ind i dem fra den forkerte vinkel!

Billede

Volumenkontrollen er trinlÞs, og man fÄr et indtryk af god kvalitet nÄr man drejer pÄ den. Det kan dog i svag belysning vÊre lidt svÊrt at se hvor meget man har skruet op, da der kun er en lille rund fordybning i knappen som indikator.

Billede

ForstÊrkeren bliver ganske varm. Vi snakker at man skal passe lidt pÄ med hvor man sÊtter fingrene pÄ forpladen efter 4-5 timers drift! Men ellers kÞrer den stabilt og lydefrit, uden summen eller snerren fra trafoer eller lignende irritationsmomenter. Der er heller ikke rigtig noget stÞj at spore i hovedtelefonerne, men der kan selvfÞlgelig altid komme lidt fra rÞrene, afhÊngig af hvad man har sat i. Stollensen havde lidt problemer med mikrofoni fra det ene af Heytron-rÞrene, men jeg har ikke rigtig oplevet nogle problemer, hverken med disse eller med nogle af de andre rÞr.

Man skal ikke have hovedtelefoner tilsluttet nÄr man tÊnder eller slukker. Det giver et gevaldigt knald i bÞfferne nÄr man slukker forstÊrkeren.

Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:46

Tube Rollling

Billede

Udover Cavallien har stollesen investeret i ikke mindre end syv sÊt rÞr (indtil videre) som jeg fik med, sÄ jeg havde lidt forskelligt at lytte til. Nogle af dem var i Êsker, andre var bare i lÞs vÊgt, og jeg havde ikke rigtig nogen idé om hvordan de lÄ hverken lydmÊssigt eller prismÊssigt, i forhold til hinanden. Da jeg havde haft stor glÊde af Tungsol rÞr i Littledotten, gemte jeg disse til sidst, i hÄb om en gentagelse. Resten lyttede jeg til i mere eller mindre tilfÊldig orden. Som rosinen i pÞlseenden, flyttede jeg ogsÄ lige rÞrene fra min egen forstÊrker over i Cavallien. Jeg har pÄ alle rÞr (pÄ nÊr CV-181) anvendt tube dampers, som det fremgÄr af billederne.

MĂ„ske der her er pĂ„ plads med en form for ”disclaimer”, det der vel pĂ„ godt dansk hedder en ansvarsfraskrivelse ;-) Alle rĂžrene er nyindkĂžbte, og sĂ„ledes ikke tilspillede. Tiden taget i betragtning havde jeg ikke mulighed for at spille pĂ„ de enkelte rĂžr i mere end 2-3 dage, sĂ„ der er muligvis egenskaber ved de forskellige rĂžr der udvikler sig, efterhĂ„nden som de fĂ„r mere spilletid. For et par af rĂžrene synes jeg at jeg oplevede netop dette fĂŠnomen, allerede i lĂžbet af de par dage jeg spillede pĂ„ dem. Jeg overvejede ogsĂ„ om jeg skulle anvende flere forskellige hovedtelefoner, for at se om der var speciel synergi, eller det modsatte, mellem valg af rĂžr og valg af hovedtelefon. Men med tre eller fire forskellige hovedtelefoner ville det pludselig Ăžge antallet af kombinationer der skulle lyttes til, til noget der kunne nĂŠrme sig 30. I erkendelse af at jeg med stor sandsynlig ville begynde at rode i hvad det nu var for en kombination der lĂžd hvordan, besluttede jeg kun at anvende Ă©n hovedtelefon til tube rolling’en, og det blev Beyerdynamic T1, da det er den jeg er mest fortrolig med.


RCA 6SN7GTB
Billede

Mit fÞrste indtryk er, at dette rÞr ikke lyder sÊrlig rÞragtigt! Lyden er ganske veldefineret og kontrolleret, men ikke specielt imponerende hvad angÄr mellemtone, luft, rum og perspektiv. Jeg tÊnker, at dette rÞr ikke er et rÞr der viser hvad Cavallien egentlig kan.

Men der er en god klang pÄ blÊserne pÄ fx Paul Simons Graceland, og fint rum omkring tingene. PÄ Nils Lofgren Acoustic Live er gengivelsen fin og ganske nuanceret, men vokalen er lidt tilbageholdt, og der mangler generelt lidt fylde i mellemtonen. Diskanten er lidt spids, og bassen pÄ fx White Stripes Prickly Thorn... er lidt mudret. Overordnet set synes jeg der mangler liv og engagement i dette rÞr.


Electro-Harmonix 6H30Pi
Billede

Dette er det eneste af rÞrerne der er novalt(9-pins) og derfor sidder vandret i Cavallien. Det sidder meget stramt, sÄ man skal vÊre lidt forsigtig bÄde nÄr man sÊtter det i og nÄr mantager det ud.

Her er der noget mere fylde og krop i mellemtonen. Vi er lidt ovre i den blÞde og varme genre, med en relativ god dynamik, men uden sÄ meget snert og smÊld i fx guitarstrengene. Her er RCA bedre. OplÞsning og udklingning er noget bedre her, end pÄ RCA-rÞret, og der er stÞrre rum og mere luft i lydbilledet. Bassen pÄ White Stripes er med lidt mere tyngde, men nÄr kadencen Þges efter sa. 1:20 bliver det stadig ret mudret. Og ligesom med RCA er diskanten ogsÄ her lidt rÄ og upoleret, hvilket gÞr at den pÄ nogle indspilninger bliver lidt skarp og hidsig.

Mellemtonen er til gengĂŠld noget helt andet. Her bliver det kĂŠlent og lĂŠkkert. Og vokaler – oh la la. PĂ„ TV2’s live album Verdens lykkeligste band, er Steffen Brandt stemme simpelthen fantastisk. Den mand kan sige: ”KĂŠrligheden”, pĂ„ en utrolig charmerende ĂŠrke-Ă„rhusiansk mĂ„de. Og her kryber hans stemme helt ind under huden. Meget vanedannende! I det hele taget virker live-musik som guf for dette rĂžr, og hvis man er til Jazz at The Pawnshop er dette rĂžret der fĂ„r hĂ„rene til at rejse sig, nĂ„r det bliver klubagtigt intimt og nĂŠrvĂŠrende.

SÄ toppen og bunden er ikke noget sÊrligt, men det i midten er rigtig, rigtig godt! EfterhÄnden som jeg lytter, fornemmer jeg at dette rÞr bliver bedre og bedre. SÄ tilspilning kan vÊre en faktor her.


Electro-Harmonix 6SN7
(Billede mangler! Det mÄ komme senere...)

Jeg kan lige sÄ godt sige det med det samme: Dette rÞr er kedeligt!

Der er lidt mere smĂŠld pĂ„, end med 6H30p, og lyden er ogsĂ„ lidt mere Ă„bn og knap sĂ„ ”lĂŠkker”. Men generelt set virker det lidt kedeligt og uengagerende. Bassen er lidt den samme, omend mĂ„ske med en minimal bedre kontrol. Mellemtonen er uden den samme charme og virker lidt tam og livlĂžs. Men der er en stĂžrre Ă„benhed og separation af instrumenterne i lydbilledet. Diskanten er igen her lidt spids og uden sĂ„ meget oplĂžsning.

Overordnet set gÞr dette rÞr Cavllien til en middelmÄdig forstÊrker. Der er enkelte lyspunkter omkring Äbenhed og separation, og pÄ fx Fiona Aplle fungerer det egentlig ganske tilfredsstilende . Men samlet set vil jeg klart foretrÊkke 6H30.


Sylvania 6SN7GT
Billede

Her er vi sÄ ovre i en lidt anden bolgade. Lyden fra dette rÞr er ganske Äben, og med godt perspektiv bÄde i breden og dybden. Gengivelsen er lidt mere fremme i skoene, der er fint med luft i lydbilledet og god adskillelse mellem instrumenterne. Her er der, i frohold til EH 6H30 mere fokus pÄ det store og Äbne frem for det intime og nÊrvÊrende.

Lyden er lidt karakteriseret af den fede lÊkre rÞrlyd, med godt med rul pÄ guitarerne, en tyk bas og masser af sprÞdhed pÄ blÊserinstrumenter. Dog virker netop blÊserne en anelse distancerede, men de stÄr stadig meget flotte.

Bassen er lidt mere kontrolleret pÄ White Stripes end den har vÊret pÄ de andre rÞr jeg har lyttet til indtil nu. SÄ nÄr vi snakker kontrol og fasthed i bassen, er dette indtil videre den bedste gengivelse. Diskanten virker meget on par med de forrige rÞr, dvs. lidt spids og uden evnen til at klinge ud pÄ den helt rigtige mÄde.

Mellemtonen er prĂŠget af en god mĂŠngde luft og rum, og isĂŠr hornene begynder at fremstĂ„ rigtig flotte. NĂ„r jeg skriver ”begynder” hĂŠnger det sammen med, at ogsĂ„ dette rĂžr synes at vokse efterhĂ„nden som det bliver tilspillet. Jeg smider Phil Collins Big Band pĂ„, og det lyder meget overbevisende. Alt i alt virker det som et ganske glimrende rĂžr, uden de store svagheder, men ogsĂ„ uden de helt store styrker, som fx vokalerne pĂ„ EH 6H30 (Ja, de lĂžd altsĂ„ godt ;-) ).


Sylvania 12SN7GTA
Billede

Ved fĂžrste Ăžrekast imponerer dette rĂžr med en storslĂ„ethed og et rum, der synes meget stĂžrre end hvad de Ăžvrige rĂžr har kunnet byde pĂ„. Og det varer da heller ikke lĂŠnge fĂžr jeg bare mĂ„ sige: ”WOW!” Her er der et kĂŠmpe rum og soundstage for alle pengene. Lyden er lidt til den varme side, men stadig med en flot evne til at eksplodere nĂ„r det krĂŠves. Og netop som jeg havde tĂŠnkt, at ”solid state”-delen dominerer i denne forstĂŠrker, og at rĂžr-delen kun kan justere lyden i mindre omfang! Slap in my face – dette er godt!

Der er stadig ikke den samme intimitet over lyden som med EH 6H30. Man kan mĂ„ske nĂŠrmest sige at Sylvania 12SN7GTA spiller ”modsat”, og med en meget mere harmonisk og magtfuld prĂŠsentation. Stor flot og Ă„ben lyd.

Som i alle forhold lĂŠgger den stormende forelskelse sig dog, og jeg begynder at hĂžre nogle af de mindre gode ting ved dette rĂžr. Der er ikke sĂ„ meget luft omkring instrumenterne som et par af de andre rĂžr kan prĂŠstere, og oplĂžsning er ogsĂ„ lidt pĂ„ det jĂŠvne. Der er med andre ord ikke sĂ„ meget finesse over gengivelsen fra dette rĂžr, ikke sĂ„ meget ”nerve”. Ved mere komplekse afsnit i musikken bliver det hele ogsĂ„ lidt blandet sammen, og jeg fornemmer at detaljer og oplĂžsning ikke er dette rĂžrs styrke. Styrken er den umidelbart imponerende storslĂ„ede gengivelse, og den er til gengĂŠld ogsĂ„ god. Og sĂ„ rĂžret ogsĂ„ som tidligere nĂŠvnt, en rigtig god evne til at gengive transienterne i muskken.

Jeg har vÊret lidt ambivalent omkring hvorvidt jeg egentlig synes dette er et godt rÞr eller ej. Men efter et par dages lytning kommer jeg frem til, at jeg faktisk rigtig godt kan lide dette rÞr. Der mangler mÄske lidt af den nerve som nogle af de andre rÞr kan byde pÄ, men samlet set synes jeg at gengivelsen er meget befordrende. MÄske er hvedebrÞdsdagene ikke helt ovre endnu :-)


Tungsol 12SN7GT
Billede

Igen et rþr til den lidt varmere side. I modsétning til RCA fornemmer jeg klart mere at jeg her har at gþre med et ”rigtigt” rþr ;-) Det har en god og fyldig klang, og nu rykker basgengivelsen en klasse op. White Stripes lyder helt i orden, omend der selvfþlgelig stadig er et lille stykke op til det allerbedste.

Nu er der kommet nerve over gengivelsen, og samtidig er der et fint og flot rum. Ikke sÄ stort som pÄ Sylvania 12SN7, men stadig godt. Til gengÊld er der noget bedre oplÞsning og der formidles med masser af luft. Med andre ord besidder dette rÞr evnen til at gengive med det engagement som jeg har savnet lidt ved nogle af de andre rÞr. De er en fin adskillelse af de enkelte indtrumenter, og som sagt godt med luft omkring dem. Og fin sprÞdhed pÄ bÄde strengeinstrumenter og blÊsere. PÄ Nils Lofgren hÞrer man meget mere tydeligt forskellen mellem de blÞde og de hÄrde anslag pÄ guitaren.

I det samlede lydbillede fornemmer jeg mere ro og kontrol over gengivelsen, og en bedre kontur i den nedre mellemtone/bassen. I topppen er der stadig en snert af spidse s-lyde, men det er ikke sÄ udprÊget som pÄ de andre rÞr.

Alt i alt stryger dette rÞr ind pÄ fÞrstepladsen indtil videre. Det er noget med masser af luft og engagement, som giver mig en fornemmelse af hvad man egentlig kan fÄ ud af Cavallien.


Hytron 12SN7GT
Billede

Dette rþr har en ganske ”lékker” lyd, og umiddelbart lyder det meget i samme retning som Tungsol. Men det har en noget blþdere gengivelse. Ja, faktisk en ret meget blþdere gengivelse. Jeg kommer lidt tilbage til senere, hvad jeg mener med blþd gengivelse :-)
Transientgengivelsen er flot pÄ dette rÞr, og der er en anelse mere rul pÄ guitarstengen end med Tungsol. Der er stadig et pÊnt stort rum, men en lidt grovere eller knap sÄ specifik, gengivelse af dybden og bredden i rummet. Man fornemmer den er der, men den stÄr ikke sÄ skarpt aftegnet som med Tungsol. Tilsvarende er der knap sÄ meget rum som pÄ Tungsol.

Bassen er flot, knap sÄ skarp som pÄ Tungsol, men med mere impact. Den er dog ogsÄ en anelse mere tilbagetrukket, hvilket gÞr at den til tider lyder en smule mere mudret. Vi taler petitesser her, men jeg oplever det som en forskel.

Mellemtonem flyder fint, men jeg fornemmer at Heytron maler med den lidt bredere pensel, og dermed blander tingene lidt mere sammen end Tungsol. Heytron nÄr lige knap den samme grad af engagement som Tungsol, men det spiller stadig med en fin oplÞsning og mange detaljer. En ganske balanceret gengivelse med godt med tryk pÄ slagene i musiken, dog uden at virke agressivt eller specielt fremme i skoene.

Hvis jeg skal karakterisere dette rĂžr i Ă©t ord, mĂ„ det blive: ”HĂžfligt”. Det spiller pĂŠnt og fint, men det er som om det lige skal fĂžle sig lidt frem, inden det giver los. Det kan derfor virke lidt tĂžvende eller langsomt, men nĂ„r fĂžrst det er trygt ved situationen, spiller det fortrinligt. Jeg ved det lyder lidt som en besjĂŠling, men jeg hĂ„ber det er til at forstĂ„. Det var dĂ©t jeg mente med en blĂžd gengivelse.


Shuguang Treasure CV181-z
Billede

NÄr nu min egen forstÊrker anvender samme type rÞr som Cavallien, var det selvfÞlgelig oplagt at prÞve disse ogsÄ.

Jeg oplever det kort og godt som en klasse over de Þvrige rÞr! Det er selvfÞlgelig lidt af et statement at komme med, nÄr det nu drejer sig om mine egne rÞr. Og jeg er som sÊdvanlig helt Äben for den mulighed, at jeg er farvet af dette, og at det pÄvirker min bedÞmmelse. Men det Êndrer ikke ved at jeg i hvert fald, oplever et dyyybt rum med masser og masser af luft. Bredden af rummet er mÄske lidt bredere pÄ Sylvania 12SN7. Bassen er nok en snert fastere pÄ Tungsol. Ingen rÞr kan gengive vokaler sÄ intime som EH 6H30.

Men samlet set, oplever jeg at dette rÞr lÞfter gengivelsen fra Cavallien til et andet niveau. Rumklang, oplÞsning og prÊcision i gengivelsen er bedre. Klangen er flot, blÊserne fÄr lov at blÊse helt ud, strengene er sprÞde, fornemmelse af tilstedevÊrelse er virkelig god. Engagement, indlevelse og nerve har vÊret godt pÄ nogle af de andre rÞr, men det er bare lige en tand bedre pÄ dette. Jeg har skrevet mange smÄ plus-ord i mine notater, men den generelle konklusion omkring hvordan jeg oplever dette rÞr i Cavallien er bare som skrevet i starten: One step up.


Afrunding
Efter denne omgang tube rolling mĂ„ jeg konstatere at det har vĂŠret spĂŠndende, men ogsĂ„ ret krĂŠvende, at lytte til otte forskellige rĂžr, og forsĂžge at uddrage forskellene pĂ„ dem. Man kunne godt argumentere for at vĂŠlge en mere struktureret mĂ„de at beskrive lyden af de enkelte rĂžr pĂ„. Men jeg har det bedst med at lytte ”frit”, og sĂ„ notere det jeg lĂŠgger mĂŠrke til, det der umiddelbart trĂŠder frem. Andre har det sikkert bedre med andre tilgange.

Da jeg kun har ét sÊt CV181 forbliver de i min WA22, og sÄ bliver det Tungsol 12SN7GT jeg vil anvende i Cavalli, nÄr jeg som nÊste ret serverer en sammenligning mellem WA22 og Cavallien.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:46

Forskellige hovedtelefoner med Cavalli

Billede

Forskellige rÞr vil formentlig ogsÄ give forskellige grader af synergi med de enkelte hovedtelefoner. Mulighederne er i princippet uendelige. SÄ for igen at holde antallet af kombinationer nede, har jeg som tidligere nÊvnt valgt at anvende Tungsol 12SN7 rÞrene til indtrykkene i dette afsnit.

Planen var at afdĂŠkke synergier mellem Cavalli LG og sĂ„ de forskellige hovedtelefoner jeg normalt har mulighed for at lytte til. Midt i det hele kom der sĂ„ fĂžrst en Hifiman HE-560 og senere en Audeze LCD-3 ind i billedet, og for begges vedkommende gĂŠlder det, at jeg ikke kendte dem fĂžr jeg lyttede til dem pĂ„ Cavalli LG. SĂ„ denne ret i ”Cavalli-menuen” vil nok i lige sĂ„ hĂžj grad vĂŠre en fortĂŠlling om de forskelle jeg oplever pĂ„ de enkelte hovedtelefoner, som en fortĂŠlling om hvilke af dem der gĂžr sig godt netop med Cavalli’en.


Beyerdynamic T1
Jeg anvendte T1 til tube rolling processen, og har derfor indtil videre lyttet mest til denne hovedtelefon pÄ CavalliŽen.

OplĂžsningen og udklingningen i diskanten er normalt virkelig god pĂ„ T1, nĂ„r kildematerialet ellers tillader det. Og med Cavalli’en bliver kun endnu bedre. Kombinationen af oplĂžsning, renhed og naturlighed er helt i top. Og dynamikken er fantastisk. Det ene Ăžjeblik en svag rislen pĂ„ et bĂŠkken, sekundet efter et energifyldt tydeligt trĂŠ-mod-metal slag med stikken. Forskellen pĂ„ et crash-bĂŠkken og et ride-bĂŠkken bliver naturligvis helt tydelig, og jeg sidder og nyder netop de lange rides. En lidt surrealistisk oplevelse egentlig, idet jeg faktisk ikke kan mindes at have kunnet hĂžre det sĂ„ udstrakt selv IRL. LCD-3 har en mere blĂžd, mere luftig og isĂŠr mere detaljeret diskantgengivelse, der virkelig kĂŠrtegner Ăžrerne. Men den har, efter min mening, heller ikke helt det samme liv over sig.

Springer vi til den anden ende af frekvensomrĂ„det, er bassen ... ja, gĂŠt engang, virkelig virkelig god! Sammenlignet med LCD-3 er der noget mere hug i bunden, og total kontrol. TĂžr, fast og prĂŠcis, uden pĂ„ nogen mĂ„de at kamme over eller fĂ„ tendens til at virke ”lĂŠkker”. T1 har stadig den bedste bas jeg har hĂžrt fra hovedtelefoner!

Holder vi fast i sammenligningen med LCD-3 har T1 samlet en mere fyldig og helstÞbt klang, hvor LCD-3 er til den tynde og mere fintfÞlende side. MÄske lidt som en tung Amarone i forhold til en aristokratisk Pomerol.... MessingblÊsere er lidt mere distancerede, eller dybere placeret med T1, hvor de pÄ LCD-3 er mere nÊrvÊrende og tÊttere pÄ. Og i det lange lÞb mÄ jeg nok erkende, at netop klangen fra blÊserinstrumenterne, det vÊre sig messing eller trÊ, bare samlet set er bedre pÄ LCD-3. Øv.

I selskab med LCD-3 og HD800 pĂ„ Cavallien’ synes jeg generelt at gengivelsen er en smule mere rĂ„ og upoleret pĂ„ T1. Den virker lidt mere grovkornet i direkte sammenligning med de andre. Der er lidt mere fnidderagtigt ”stĂžj”, lidt mere uro pĂ„ bagsĂŠdet, og den virker lidt mere ”beskidt” i sin gengivelse, som om der bare er mere renhed og klarhed i gengivelsen fra HD800 og LCD-3. Det handler nok lidt om den berĂžmte sorte baggrund, og hvor meget jeg end holder af T1 mĂ„ jeg bare konstatere at den pĂ„ dette punkt bliver distanceret af de to andre.


Sennheiser HD800
Cavallien har en evne til at bringe et helt andet liv til HD800. Jeg tÊnker igen og igen: Hvorfor taler vi om at denne hovedtelefon har en lys signatur? Oplevelse af manglende bas, mÄske? Ikke her. PÄ Migthy Sam er der masser af fast og kontrolleret bas, og diskanten er pÄ ingen mÄde hverken dominerende eller skarp. Og igen der er der bare slam bam TY mam pÄ transienterne. Her er det tydelig at der er noget solid state indblandet. Og jeg tÊnker at det er SS pÄ den hÄrde mÄde. AltsÄ tyskeragtig kontrol og styring. Lige pÄ og hÄrdt. Straf, smack und schmerz. Pearl Jams Yield lyder rigtig godt og selv Rammstein fungerer udmÊrket med HD800 omend andre sikkert vil foretrÊkke en anden prÊsentation af netop dem. Sammelignet med T1 er det dog stadig T1 der trÊkker det lÊngste strÄ med hensyn til den dybe og stÄlsatte bas, men HD800 er med et godt stykke af vejen.

Sidder sĂ„ og lytter til Sko & Torp. IndrĂžmmet, det er lang tid siden jeg har lyttet til dem, men jeg har altid haft den oplevelse, at deres musik egentlig var rimelig godt indspillet. Men nu hĂžrer jeg en indspilning der i den grad har ordet STUDIE skrevet med store bogstaver ud over sig. Det lyder grangiveligt som en kombinationen af en masse telefonbokse, uden nogen som helst musikalsk sammenhĂŠng. Totalt kunstigt, og jeg kan ikke finde nogen som helst reference fra virkeligheden som passer pĂ„ dette lydbillede. Dette er bare Ă©t eksempel pĂ„ det som jeg synes HD800 er sĂ„ god til: At Ă„bne vinduet helt op og vise den der fantastiske gennemsigtighed. Og pĂ„ Cavalli’en bliver dette bare endu mere tydeligt. At det sĂ„ ikke er alle indspilninger hvor det er fordel, er sĂ„ en helt anden snak.

Over til noget klassisk. PrĂžver med Carl Orff ”Der Mond”, men kommer med det samme til at savne HE-560. Suk. PrĂžver med noget korsang, Ave Maria. Her viser HD800 tĂŠnder sammen med Cavalli. Stort og flot, tydelig placering af de enkelte stemmer, og flot dybdeperspektiv. Igen noget opera, denne gang Don Giovanni. Meget flot artikulation pĂ„ stemmerne, og igen en tydelig placering i lydbilledet. Klassiske vĂŠrker har nĂŠsten altid fungeret godt for mig, pĂ„ HD800. Og det gĂžr det generelt ogsĂ„ med Cavalli’en. Men det er som om der nogen gange er en lille tendens til, at HD800 fremhĂŠver det ”tekniske” pĂ„ bekostning af ”formidlingen”. Det kommer til udtryk ved, at jeg bliver imponeret over fx rummet omkring et kor, uden egentlig af blive grebet synderligt af den sang koret fremfĂžrer. Men mĂ„ske det ogsĂ„ hĂŠnger lidt sammen med den variation der er pĂ„ de forskellige indspilninger. Nogle indspilninger er bare mere engagerende end andre.

Overordnet set tÊnker jeg, at Cavallien fÄr alle de bedste dyder frem i HD800. Om det nu er transistorerne i stedet for rÞrene der gÞr det, eller om det bare er de rigtige kompromisser i selve konstruktionen af forstÊrkeren, ved jeg ikke. Men HD800 virker meget komplet og utrolig harmonisk sammen med Cavallien.


Audeze LCD-2
Efter altid at have betragtet LCD-2 som en vĂŠrdig konkurrent til HD800/T1, blot med en lidt lĂŠkker glasuragtig amerikansk tuning, har denne betragtning ĂŠndret sig lidt med Cavallien. Med Cavallien oplever jeg at bĂ„de T1 og HD800 klart distancerer sig fra LCD-2. Men nu skulle der gang i den, og LCD-2 blev pakket ud af kassen. Havde forventet fodtrampeeffekt og trang til luftguitar, men det lyder faktisk lidt kedeligt! Nej, mĂ„ske ikke kedeligt, men det er som om den ”lĂŠkkerhed” LCD-2 plejer at tilbyde, nu bare er blevet sĂ„dan lidt bimbo Amalie-agtig. Hornene lyder pĂŠnt men er blevet afskĂ„ret fra at skĂŠre igennem, bassen er blevet hevet op pĂ„ bordet og ruller flot derudad, ogsĂ„ nĂ„r den netop ikke skal det, og den autencitet som T1/HD800 kan tilbyde, er forsvundet. Det hele bliver en lidt mudret masse der roder rundt i en lukket sandkasse. Et eksempel er Kaizers BĂžn fra Helvete, hvor slagene pĂ„ olietĂžnderne/fĂŠlgene faktisk stĂ„r rigtig flot pĂ„ LCD-2, men sĂ„ snart hele orkestret sĂŠtter ind, bliver det lidt sammenpresset og komprimeret. Et hurtigt skift tilbage til T1, og jeg slĂ„r instinktivt ud med armene: Rum, adskillelse mellem lagene af musik, og frem for alt meget mere fornemmelse af at vĂŠre tilstede sammen med musikken. Ikke det fede altdominerende lag af bas/Ăžvre mellemtone men et slankere og langt mere gennemsigtigt og trovĂŠrdigt lydbillede. Og sĂ„ har jeg vist fĂ„et disset LCD-2 nok, og sikkert mistet trovĂŠrdigheden hos nogle lĂŠsere, men jeg oplever altsĂ„ ikke Cavalli og LCD-2 som en kombination med sĂŠrlig god synergi! Det er naturligvis min personlige prĂŠference, og som sagt formentlig ogsĂ„ afhĂŠngig af hvilke rĂžr man foretrĂŠkker. Men jeg oplever det som at Cavalli byder pĂ„ en ret kompromislĂžs gengivelse, som T1/HD800 er i stand til at formidle pĂ„ godt og ondt, men som LCD-2 forsĂžger at formidle ved at fordrive alt det onde (dvs. dĂ„rlige indspilninger, skĂŠrende kontraster, ”ubehagelige” elementer i diskanten mv.). Men dermed gĂ„r man ogsĂ„ glip af det som netop er med til at skabe trovĂŠrdigheden, oplevelsen af at lytte til ”the whole truth”.


Hifiman HE-560
HE-560 vil jeg ikke skrive sĂ„ meget om, men i stedet blot henvise til min beskrivelse i trĂ„den om HE-560. En stor del af de indtryk jeg beskriver der, er pĂ„ baggrund af lytning via Cavalli’en.


Audeze LCD-3
Som nĂŠvnt i starten er det fĂžrst i forbindelse med med Cavallien at jeg stifter bekendtskab med lyden fra LCD-3. Og fra fĂžrste lyt mĂ„ jeg sige at det lyder som en meget vellykket kombination. LCD-3 er noget helt andet end LCD-2. Mindre fokus pĂ„ den Ăžvre bas, mere udstrakt diskant, og en meget lĂŠkker mellemtone, der er lidt mere trovĂŠrdig og lidt mindre ”lĂŠkker”.

Generelt har den noget letflydenhed over sig, ja jeg fĂžler mig nĂŠrmest fristet til at skrive lidt blĂžd og noget hĂžflig gengivelse. Men der er samtidig ogsĂ„ en dejlig ro pĂ„ musikken, og pĂ„ noget musik bliver det nĂŠrmest en meditativ oplevelse af lytte til denne hovedtelefon. Et eksempel er Santanas Moonflower der fungerer virkelig godt. Smooth og meget rytmisk. SelvfĂžlgelig med den snert af 70’er-lyd der skal vĂŠre pĂ„ denne indspilning, men netop denne lyd synes at vĂŠre fin med LCD-3, fordi den stĂ„r sĂ„ upretentitĂžst frem og bare virker ĂŠrlig.

Som med andre planar magnetiske hovedtelefoner er der ogsÄ med LCD-3 en tendens til at der skal fyres godt op under kedlerne fÞr den begynder at performe for alvor.

LCD-3 har et godt stort rum, dog uden at imponere i forhold til fornemmelsen af at vÊre til stede i den store sal. Men i nÊrvÊret, ikke i det totale rum, men i de enkelte instrumenters nÊrvÊr, er LCD-3 helt uovertruffen. Det er sÄdan lidt elektrostat-agtigt, med en utrolig flot adskillellse mellem de enkelte instrumenter. Samtidig har den en fantastisk detaljegengivelse, der synes at afslÞre alle detaljer der mÄtte vÊre i musikken.

Som jeg skrev under afsnittet omkring T1, er der ingen tvivl om at LCD-3 prĂŠsterer en ”finere” lyd end T1, der er mere oplĂžsning og smĂ„ fine detaljer i lydbilledet. IsĂŠr pĂ„ blĂŠserne er det tydeligt, at der lige er et niveau mere at hente, end hvad jeg oplever med T1 og ogsĂ„ med HD800. I det hele taget er klangen og udklingningen pĂ„ bĂ„de trĂŠ- og messingblĂŠsere helt oppe i spitzen-klasse, klart bedre end de to dynamiske tyskere, og blandt det jeg har hĂžrt (og kan huske), er det kun Stax og Sennheiser HE-60 der kan lave den slags.

LCD-3’s lydbillede er dog stadig lidt fint/porĂžst/hĂžfligt, og der mangler mĂ„ske lidt pondus for at vĂŠre lige i skabet. Det er selvfĂžlgelig et spĂžrgsmĂ„l om prĂŠferencer, men den hastighed og impact som T1 kan levere bas med, genfinder jeg ikke helt med LCD-3. Lidt mere energi, isĂŠr i yderenderne af frekvensomrĂ„det, ville gĂžre denne hovedtelefon nĂŠsten komplet. NĂŠsten. For der er ogsĂ„ noget med rum og fornemmelse af tilstedevĂŠrelse i salen, der ikke kommer op pĂ„ niveau med hverken T1 eller HD800. Ligesom planer magnetiske hovedtelefoner synes at krĂŠve noget ekstra power i forhold til de dynamiske, synes jeg ogsĂ„ de har en tendens til at lukke sig lidt om sig selv. En tendens jeg har oplevet pĂ„ bĂ„de Hifiman og Audeze, vĂŠrst pĂ„ Hifiman HE-400 og mindst pĂ„ Hifiman HE-560 og LCD-3, men dog stadig en tendens. Ved direkte skift til en af tyskerne, breder lydbilledet sig med det samme ud, og fĂ„r ligesom et liv uafhĂŠngigt af koppernes begrĂŠnsning. Ved ikke om det lige er til at forstĂ„, men (og tag dette med kĂŠmpe forbehold for det er virkelig ikke store forskelle vi snakker om her) jeg oplever at planar magnetiske hovedtelefoner generelt har en tendens til lidt ”kasselyd”.

Alt i alt Êndrer det dog ikke ved at LCD-3, pÄ de punkter hvor den er god, er virkelig god. Virkelig virkelig god! . Cavalli LG + LCD-3 + trompeter (og saxofoner og tromboner og fagotter og ...) er en kombination jeg aldrig vil kunne fÄ nok af. Selvom udgangspunktet for disse indtryk jo er sampillet med Cavalli, tror jeg ikke LCD-3 kan give lyttetrÊthed pÄ nogen som helst forstÊrker


Opsamling
Det er svĂŠrt for mig at sige, at der er nogen af de hovedtelefoner jeg har lyttet til som lyder dĂ„rligt, eller decideret mangler synergi, sammen med Cavalli’en. De lyder alle glimrende med denne forstĂŠrker. Men som jeg har beskrevet det ovenfor, er der dog nogle der skiller sig ud. Hvis vi starter i den nedre ende, synes jeg ikke LCD-2 er i stand til at vise hvad Cavallien kan byde pĂ„. HE560 er en fantastisk all-round hovedtelefon, og Cavalli’en fĂ„r den lĂžftet op pĂ„ et generelt hĂžjt niveau. Men ogsĂ„ her mangler der ligesom det der ekstra, det der gĂžr forstĂŠrkeren til noget ekstraordinĂŠrt. T1 og HD800 viser noget af dette. For T1’s vedkommende er det isĂŠr bassen der stĂ„r meget flot, men generelt leveres der en flot og fyldig lyd. HD800 viser ogsĂ„ en basgengivelse der efter min mening er meget afbalanceret. Og sĂ„ bliver det vindue til musikken som HD800 kan Ă„bne, Ă„bnet pĂ„ endnu videre gab. LCD-3 brillerer med en fantastisk fin og detaljeret lyd, meget velafbalanceret og nĂŠrmest elegant, og Cavallien er med til at sĂŠtte tyk streg under disse egenskaber.

SĂ„ alt i alt, hvis jeg stod med Cavallien og skulle vĂŠlge en hovedtelefon, hvad ville jeg sĂ„ vĂŠlge? Jeg ville finde en der havde T1’s bas og ”krop” pĂ„ musikken, HD800’s gennemsigtighed og brede lydbillede, og LCD-3’s fabelagtige mikrodetaljer og sorte baggrund :-) Men den perfekte hovedtelefon findes nok ikke, sĂ„ mon ikke jeg ville tage LCD-3, og sĂ„ leve med den dĂ„rlige bas og kasselyden...
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:47

WA22 v. Cavalli

Sammenligningen mellem disse forstÊrkere er foretaget med Tungsol-rÞrene i Cavalli LG, og de rÞr jeg normalt spiller med i WA22, dvs. Sylvania som powerÞr, Shuguang CV181-z som driverrÞr og Sophia Princess som rectifier. Jeg har anvendt LCD-3 en stor del af tiden, men naturligvis har T1 og HD800 ogsÄ fÄet en del spilletid.

Tanken om en solid state effektdel og en rÞrbaseret preamp, udtykker jo hÄbet om at fÄ det bedste fra begge verdener. Kontrol, power, prÊcision og dynamik fra transistorerne og rum, luft og klang fra rÞrene. Cavalli er i mine Þrer meget mere solid state end den er rÞr. Den grundlÊggende signatur stammer fra solid state delen, og selvom man kan justere nogle parametre med valg af rÞr, kan man ikke Êndre dens grundlÊggende egenskaber. Og det er mÄske ikke sÄ skidt, for de er nemlig rigtig gode 1musik Da jeg lyttede til Little Dot VI+ sammen med min WA22 skrev jeg, at de begge var pÄ grÊnsen af hvad der egentligt er muligt at opnÄ. Den slags skal man naturligvis altid passe pÄ med at skrive, da man hurtigt kan blive ramt af rekylen nÊste gang man lytter til noget der ogsÄ bare er godt. Og mit fÞrste indtryk af Cavalli var da ogsÄ, at jeg nu netop var blevet ramt af rekylen. For det lÞd virkelig godt, og pÄ nogle omrÄder bedre end noget jeg mindes at have hÞrt tidligere.

Hvis vi skal tage det sĂ„dan oppe fra og ned, er den overordnede forskel pĂ„ de to forstĂŠrkere, at WA22’s signatur er varmere og mere fyldig, mens Cavallien er mere neutral i forhold til varm/kold, og med en slankere og mere udstrakt signatur. Instrumenter har mere krop og mere luft pĂ„ WA22, men Cavalli formidler dem mere direkte og med stĂžrre prĂŠcision i placeringen i lydbilledet. Fx stĂ„r saxofonen pĂ„ Bibbs/Peters udgave af ”House of the rising sun” med mere glĂžd og og varme pĂ„ WA22, men mere skarpt aftegnet og prĂŠcist placeret pĂ„ Cavalli.

WA22 spiller med mere dimension pĂ„ lydbilledet. Det kommer isĂŠr til udtryk pĂ„ live-indspilninger, hvor lydbilledet bliver lidt mere fladt og mindre tredimensionelt pĂ„ Cavalli. Man kan ogsĂ„ vende det om, og sige at Cavalli gengiver mere nĂžgternt og specifikt, og med masser af separation og kontrol, men WA22’s gengivelse er mere prĂŠget af masser af luft og rumlighed, men uden den samme punktformighed og styring af begivenhederne. Cavalli synes at have mere power og overskud. Det er ikke fordi jeg synes at WA22 mangler power, men jeg oplever det bare som om der er lige lidt ekstra overskud pĂ„ Cavallien. Ikke i form af lydtryk eller ”slam bam”, men mere i form af overblik. Cavalli spiller med en udprĂŠget ro over gengivelsen. Der synes at vĂŠre en markant mangel pĂ„ ”stĂžjende” elementer i lydbilledet, noget man fĂžrst lĂŠgger mĂŠrke til netop nĂ„r de pludselig ikke lĂŠngere er der. Med andre ord en kulsort baggrund, som jeg helt subjektivt oplever det. Generelt er der mere ”jeg vil hĂžre mere” over WA22, nĂ„r det drejer sig om luftguitar og indlevelse. Men Cavalli har pĂ„ den anden side den samme evne til at overtale mig, Den taler bare til nogle andre sanser, nemlig oplevelsen af de flere detaljer og den magtfulde og prĂŠcise gengivelse. WA22 reprĂŠsenterer den holistiske gengivelse, men Cavalli har mere fokus pĂ„ enkeltdelene, pĂ„ detaljerne.

Det er som om at Cavallien lige har lidt mere overblik, lidt mere bredde og lidt mere ro og sort baggrund. WA22 har til gengĂŠld lidt mere dybde, lidt mere krop og varme pĂ„ instrumenterne og lidt mere intimitet. SĂ„ selvom Cavalli ikke er sĂ„ tilbagelĂŠnet som WA22 er der alligevel en stĂžrre afstand mellem musikeren og lytteren, ikke en fysisk afstand, men mere en prĂŠsentation af musikken der virker knap sĂ„ inkluderende, knap sĂ„ meget samhĂžrighed. Mere ”prĂŠsenterende” end ”involverende” er mĂ„ske en mere forstĂ„elig formulering af hvordan jeg oplever Cavalli i forhold til WA22. Cavalli har dog er den lidt mere fine lyd, hvor der er styr pĂ„ tingene og alting stĂ„r nydeligt linet op. Instrumenterne stĂ„r pĂ„ deres respektive pladser, og der er ingen uorden i geleddet. WA22 derimod er mere bare derud ad, uden de store dikkedarer. Er der gang i jer eller hvaÂŽ? Bussen kĂžrer nu!

NĂ„r det kommer til attack og transienter, synes de to forstĂŠrkere er vĂŠre meget ens. MĂ„ske man skulle tro at et solid state effekttrin var i stand til at levere tingere mere snappy og med mere tryk, men det virker meget lige.

I toppen af frekvensomrĂ„det er der ikke den store forskel at spore via LCD-3. Men med T1 bliver det tydeligt at Cavalli har en bedre oplĂžsning, og pĂ„ gode indspilninger prĂŠsterer den virkelig god udklingning og godt med luft. Overordnet set er yderenderne af frekvensomrĂ„det mere til stede pĂ„ Cavalli end pĂ„ WA22, forstĂ„et pĂ„ den mĂ„de at den tonale balance pĂ„ Cavalli synes at vĂŠre mere trovĂŠrdig. AltsĂ„ at Cavalli er mere ”komplet” over hele frekvensomrĂ„det, mens WA22 nok har en tendens til at favorisere mellemtoneomrĂ„det. PĂ„ Cavalli virker yderenderne af frekvensomrĂ„det generelt som vĂŠrende lidt mere fremme i lydbilledet. Som sagt synes det at vĂŠre en lidt mere korrekt balance, hvor WA22 trĂŠkker yderenderne en anelse tilbage i lydbilledet. Jeg tĂŠnker at dette mĂ„ske har en del af gĂžre med Sophia Princess rĂžret i WA22, som jo netop er kendt for at fokusere mellemtonen.

Midt i frekvensomrĂ„det er blĂŠserne mere klangfulde og med mere krop pĂ„ WA22, men igen er oplĂžsningen bedre pĂ„ Cavalli. PĂ„ WA22 er de mere livfulde og engagerende, men via Cavalli fĂ„r man mere fornemmelsen af at fĂ„ det sidste med ogsĂ„. Den sidste vibration i instrumentet, den yderste resonans helt ude pĂ„ kanten af udmundingen af saxofonen. Det samme gĂŠlder flygelet, hvor Cavalli lige har den der ekstra udstrakthed, mens WA22 gengiver instrumentet med mere fornemmelse af dets ”krop”. Vokaler er prĂŠget af en mere nasal gengivelse pĂ„ WA22, mens de er mere artikulerede eller tydelige pĂ„ Cavalli. Sagt pĂ„ en anden mĂ„de er det med Cavallien nemmere at hĂžre prĂŠcist hvad der bliver sunget, mens lyrikken bliver lidt mere gemt bagerst i ganen via WA22.

Tager vi en sÄ tur ned til den dybe ende af frekvensomrÄdet, er der ingen tvivl om at Cavalli brillerer med den faste og ogsÄ mere veloplÞste bas. Med fx Michael Ruffs Come Together er det tydeligt at bassen stÄr mere skarpt og med mere impact. Samtidig er den mere artikuleret og veloplÞst, men uden nogen form for tendens til at ville vÊre unaturligt lÊkker og indbydende. AltsÄ en bare rigtig god og trovÊrdig mÄde at gengive denne del af frekvensomrÄdet pÄ. WA22 gÄr dog lige en snert dybere, og har lidt mere fylde og krop. SÄ Cavallien byder pÄ den meget flydende, nÊrmest svÊvende gengvielse, der mÄske lidt mangler jordforbindelse ind imellem. Dén jordforbindelse som WA22 netop sÞrger for med den lidt mere markerede bund, der gÞr lydbilledet lidt mere fyldigt, mens det pÄ Cavallien er slankere. Cavallien er den smukke, men lidt tynde model, der hÄndterer catwalken pÄ en total overskudsagtigt mÄde.

Alt i alt er det er som om at Cavalli lige har lidt mere overblik, lidt mere bredde og lidt mere ro og sort baggrund. WA22 har til gengĂŠld lidt mere dybde, lidt mere krop og varme pĂ„ instrumenterne og lidt mere intimitet. Selvom Cavalli ikke er sĂ„ tilbagelĂŠnet som WA22, er der alligevel en stĂžrre afstand mellem musikeren og lytteren, ikke en fysisk afstand, men mere en prĂŠsentation af musikken der virker knap sĂ„ inkluderende, knap sĂ„ meget samhĂžrighed. Mere ”prĂŠsenterende” end ”involverende” er mĂ„ske en mere forstĂ„elig formulering af hvordan jeg oplever Cavalli i forhold til WA22.


Afrunding

Nu har Cavalli vÊret pÄ besÞg her pÄ matriklen i noget der nÊrmer sig et kvart Är. SÄ man vÊnner sig jo lidt til, at det bare lyder godt. Derfor var det ikke uden en vis bÊven, at jeg fyrede op under WA22 igen, for at fÊrdiggÞre mine indtryk. Men heldigvis faldt WA22 ikke igennem i forhold til Cavalli, selvom der var et par omrÄder hvor Cavalli bare kan noget mere.

WA22 reprÊsenterer den varmere, mere tilbagelÊnede og fyldigere lyd. Cavalli er mere slank og up front, og med en mere sort baggrund og bedre kontrol. PÄ begge forstÊrkere kan man eksperimentere med forskellige rÞr. Cavalli er altid, i mine Þrer, prÊget af sit solid state udgangstrin, men der er stadig gode muligheder for justering. WA22 kan Êndre totalt karakter alt efter rÞrvalg. Men jeg tvivler pÄ at man, uanset rÞrvalg, kan nÄ helt samme hÞjder som med Cavalli, nÄr det drejer om de nÊvnte omrÄder hvor den excellerer.

Skal man ud og investere fra nyt af, ligger de hurtigt i samme prisleje, inden man fÄr opgraderet alle standardrÞrene i WA22 (og det vil man gÞre :-) ).
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 5. sep 2014, 23:47

Processen

De sidste tre mÄneders hovedtelefonlytning har vÊret vildt spÊndende. Og fascinerende. Og overraskende. Men ogsÄ mere krÊvende end jeg havde forestillet mig.

At lytte pÄ forskellene pÄ to forskellige, men rigtig gode, forstÊrkere, 7-8 sÊt rÞr (hvoraf flere sÊt passede til begge forstÊrkere) og 5-6 rigtig gode hovedtelefoner, giver temmelig mange kombinationsmuligheder. Derudover var der lige 2-3 forskellige kabler til HD800 og det samme til LCD3. Og der skulle jo ogsÄ lige lyttes til NAD M50 i forhold til min normale opsÊtning. Og sÄ var der iÞvrigt lige 3-4 forskellige strÞmkabler der ogsÄ skulle prÞves. Og nÄ ja, der kom ogsÄ et par signalkabler pÄ banen undervejs.

Heldigvis er jeg rigtig god til at prioritere, sÄ LG blev ret hurtigt sat Þverst pÄ listen, og sÄ mÄtte resten fÄ den tid der kunne afsÊttes. HE-560 fangede mig lidt mere end jeg havde forudset, sÄ den stjal tid. LCD3 burde havde fÄet mange flere ord med pÄ vejen, da den i hÞj grad ogsÄ fangede min opmÊrksomhed. Men der mÄtte som sagt prioriteres :-)

Der skal dog ikke herske tvivl om, at jeg fÞler mig enormt priviligeret over at have fÄet mulighed for at lytte til alle disse gode sager. Stort cadeau fra mig til stollesen, for at have stillet sit grej til rÄdighed for mig i sÄ lang en periode(jeg har faktisk haft hans forstÊrker stÄende lÊngere tid end han selv har). Jeg hÄber mine skriverier i denne trÄd kan kompensere lidt for stollesens afsavn. Og skulle der vÊre noget du som lÊser savner, er det bare at sige til. SÄ mÄ stollesen jo bare lÄne mig sin forstÊrker igen :mrgreen:


Samlet Cavalli Liquid Glass konklusion

Hvis jeg skal prÞve at samle mine indtryk i en kort konklusion, mÄ det vÊre at Cavalli Liquid Glass nok er den bedste forstÊrker jeg har haft mulighed for at lytte mere intensivt til. Der er stadig omrÄder hvor jeg foretrÊkker min WA22, men der er for mig ingen tvivl om, at med de rigtige rÞr vil Cavalli performe pÄ et niveau hvor jeg pÄ stort set alle omrÄder vil foretrÊkke at lytte til den fremfor WA22. I den sammenhÊng er det naturligvis vÊrd at vÊre opmÊrksom pÄ, at grÊsset som regel er grÞnnere hos naboen. Men den lange periode jeg har haft Cavallien pÄ besÞg, gÞr at jeg fÞler mig rimelig afklaret omkring dens lyd, og ikke blot fÞler mig forfÞrt af et Þjebliks affektion :grin:

Endnu en gang tak til stollesen for lÄn.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Mataugust » 6. sep 2014, 01:12

SpĂŠndende lĂŠsning, jeg glĂŠder mig til mere endnu
Meget passende sÄ, at 6h30 faktisk var en fejl leverance til dotten. David troede han skulle sende rÞr til en anden forstÊrker.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Ostebaronen » 6. sep 2014, 01:34

De der Shuguang Treasure CV181-z er godt nok store i forhold til normale 6SL7GT/6SN7GT! Jeg har luret pÄ dem i et stykke tid, for de skulle ogsÄ passe fint i en Little Dot MKVI+ dog skal man vidst have en socket-saver imellem for at fÄ dem til at passe.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
IndlĂŠg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: SĂžllerĂžd

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Claus-DK » 6. sep 2014, 03:47

mere mere mere
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Burning777 » 6. sep 2014, 08:52

Hold da op en lÊkker forstÊrker. Utroligt at stollesen kan eje sÄdan en og sÄ undvÊre den i sÄ lang tid - respekt for det. :-) jeg tror jeg ville flytte ind i den eller sove pÄ den hver nat hvis jeg havde sÄdan en forstÊrker.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
IndlĂŠg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Claus-DK » 6. sep 2014, 16:28

Stollesen talte lidt om at fÄ den som registreret partner...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf stollesen » 6. sep 2014, 19:57

Claus-DK det er gammel nyhed det bliv vi i forgÄrs. :grin:
igen super god skraver Buyer no 1 rullw3
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
IndlĂŠg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: NĂŠstved

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Larry » 15. sep 2014, 16:02

Super at fÄ sÄ detaljeret gennemgang af de forskellige rÞr pÄ "Det flydende glas", helt klart noget jeg vil vende tilbage og lÊse igen pÄ et tidspunkt rullw3 . Og ja det tager lang tid at lave seriÞst lytning med analyse af de forskellige ting, sÄ vi takker for det store arbejde. Har selv for nu droppet tanken om en rÞrforstÊrker, fordi jeg ved jeg ville gÄ amok i tuberolling, sÄ ikke en sund vej for mig at gÄ :mrgreen: . Men som Robert Frost siger om dilemmaet i digtet "The Road Not Taken" :

TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: KĂžbenhavn N

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 10. okt 2014, 21:07

Opdateret med lidt indtryk af forskellige hovedtelefoner.

viewtopic.php?f=10&t=4288&p=77185#p76210
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf stollesen » 12. okt 2014, 13:36

Buyer no 1 endnu en god Anmeldelser fra dig 3musik .
Current headphones: hifiman he-1000
Amps:
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

 
IndlĂŠg: 559
Tilmeldt: 14. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: NĂŠstved

Re: Cavalli Liquid Glass - Lytteindtryk

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 12. nov 2014, 21:26

Opdateret med de sidste indtryk og en kort konklusion.

viewtopic.php?f=10&t=4288&p=77185#p76211

Velbekomme :grin:
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefon forstĂŠrkere

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gĂŠster

cron