Amps med crossfeed



Amps med crossfeed

Indlægaf Buyer no 1 » 9. aug 2011, 19:14

Over på "The Head" faldt jeg over Judes anmeldelse af en SPL Phonitor. Her fremhævede han den specielle funktion, at den kan lave crossfeed mellem kanalerne, og dermed i højere grad "efterligne" lyden fra højttalere. Han virkede rimeligt begejstret for denne funktion, men selvom han meget fint forklarede hvordan det virker, har jeg alligevel lidt svært ved at forestille mig hvordan det lyder.

Umiddelbart tænker jeg at det hører til i kategorien "manipulation" og dermed er af det onde :lol: men jeg blev alligevel lidt nysgerrig :-)

Er der nogen af jer der har gode/dĂĄrlige/nogen som helst erfaringer med at anvende crossfeed?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf nc8000 » 9. aug 2011, 19:22

Meyer amps har en ret god implementation af crossfeed. Ligeledes var der en fin implementation pĂĄ de gamle Xin amps. MiniBox amps har det ogsĂĄ og garanteret andre, men Phonitors implementation er nok den mest avancerede der er lavet.
nc8000

 

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf mage » 9. aug 2011, 20:32

Var rimelig hooked pĂĄ den der SPL Phonitor indtil jeg sĂĄ prisen pĂĄ "danske plader" :-o :-o :-o

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf Burning777 » 9. aug 2011, 22:56

Jeg ved ikke om jeg tager fejl? Men var det ikke Jan Meier der implementerede Cross Feed som en af de første i sine forstærkere? Eller kommer "opfindelsen" fra andre tidligere?

Jeg har selv en Meier forstærker og har også haft en Grace Design m902 som havde cross feed. Jeg kan ikke umiddelbart høre nogen forskel når jeg slår det til og fra. Men oplevelsen af at man ikke får lyttetræthed efter en times lytning er helt klar. Når man slår det til så kommer der ikke samme træthed hvor man har lyst til at flå hovedtelefonerne af efter nogen tids lytning. Så jeg har det konstant slået til på min forstærker.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Amps med crossfeed

Indlægaf nc8000 » 9. aug 2011, 23:29

Cross feed til hovedtelefonbrug spores traditionelt tilbage til denne artikel "Improved Headphone Listening" af Siegfried Linkwitz (Audio, December 1971).

http://www.linkwitzlab.com/headphone-xfeed.htm
nc8000

 

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf Mathias Bak » 10. aug 2011, 10:05

Er Meier den eneste der har lavet en kilde med crossfeed?
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf Burning777 » 10. aug 2011, 10:40

Mathias Bak skrev:Er Meier den eneste der har lavet en kilde med crossfeed?


I Stagedac er der Crossfeed indbygget. Men det er også i f.eks. Grace Design m902/m903. Om man så kan sige det er i kilden ved jeg ikke? Jeg er ikke bekendt med andre kilder, der gør brug af det men mon ikke de findes?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Amps med crossfeed

Indlægaf Buyer no 1 » 10. aug 2011, 11:24

Nå, ja, selvfølgelig. Det er vel netop det den lille "bølge" på forstærkeren viser?

I øvrigt en meget let forståelig beskrivelse af fænomenet som Meier har på sin hjemmeside.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster